Reparatie topic

Henry S.

Moderator

Op 24 november 2011 22:42:02 schreef Kareltje:
Je terug trekken uit dit topic vind ik nou ook weer niet nodig, een andere moderator zou IMO best ook wel z'n mening hierover mogen geven.

Dat heeft meer betrekking op het feit dat er altijd grappenmakers zijn die een dergelijk topic misbruiken om een persoonlijke rant te posten.

Op 24 november 2011 22:58:39 schreef fred101:
Feitelijk is het enige wat we willen bij sommige topics , waarvan de verantwoordelijke moderator(s) vindt dat dit topic die eer verdient. in meetinstrumenten een vast titel format. Als dat er is hoef je nog niet eens topics samen te voegen. Dus zo groot is deze stap niet. Daarbij moet je dan maar vertrouwen dat dat de juiste beslissing is. Maar dat geldt voor alle moderator beslissingen.

Als dat alles is... uit de startpost en het genoemde topic is dat niet direkt op te maken, wel een reeks andere eisen...

Een vaste format voor topictitels is natuurlijk wenselijk, al blijft dat vrijblijvend. Als moderators kunnen we daar actief aan meehelpen, verplicht kunnen we niet stellen. Opnemen in de FAQ kan, maar die is eigenlijk al te uitgebreidt en wordt nu al niet altijd geheel gelezen.

Voorstel: De titel laten beginnen met [REP], iets dat dan ook meteen in alle forumsecties doorgevoerd wordt.

@free electron & pienterje: Ik ben me al te bewust van zoektochten zonder resultaten. Beroepsmatig heb ik daar elke dag mee te maken, op zoek naar info over bepaalde IC's.

Voorstel: We kunnen als moderators dergelijke topics met (meestal) 1 post zonder enig resultaat actief met regelmaat gaan ruimen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

Op 24 november 2011 23:55:13 schreef Henry S.:
wel een reeks andere eisen...

zoals ? ik stelde alleen dat er een foto van de voorkant moet geplaatst worden, serienummer en een link waar de servicemanual te vinden is als dat geweten is.
Dat voorkomt dat de eerste 3 antwoorden zijn in de trant van 'waar vinden we de maual om mee te kijken' of 'om wat voor ding gaat het hier ? daar heeft niemand iets aan .. als je het weet ; post het in je startpost. vooral serienummers zijn belangrijk omdat er revisies zijn van borden.. je moet een s zien bij tv topics hoeveel keer er niet moet gevraagd worden naar serienummers / chassisnummers voordat er een zinnig antwoord kan gegeven worden.

En in de topictitel moet naam fabrikant en modelnummer staan zodat je kan filteren in de zoekmachine. anders heeft het weer geen nut: je wordt overdonderd door topics met [rep] in de titel.

net zoals er in showtopics (projects, mooiste meetapparatuur etc)basiseisen zijn ( fotos etc ) stel je hier de basiseis : foto van voorkant machiene , serienummer en link naar servicemanual indien gekend in de startpost.

@free electron & pienterje: Ik ben me al te bewust van zoektochten zonder resultaten. Beroepsmatig heb ik daar elke dag mee te maken, op zoek naar info over bepaalde IC's.

dan weet je meteen hoe frustrerend dat is... ik heb maanden gezocht naar de CLIP (component Level information Package. zo heet het volledig schema en servicemanual bij Hp/Agilent) van een pulsgenerator. nu weet ik hem staan ( heb er al een kopie van )

Voorstel: We kunnen als moderators dergelijke topics met (meestal) 1 post zonder enig resultaat actief met regelmaat gaan ruimen.

wat bedoel je daar mee ? topics waar geen respons op komt ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Nou, een hele rij andere "eisen" was het nu ook weer niet. Het waren ideetjes, voorstellen.
Het idee was een aparte titel format en als tweede het samenvoegen van reparaties die op het zelfde apparaat slaan.

Maar na er wat over nagedacht te hebben lijkt me dat zinloos omdat dat waarschijnlijk zelden zal voorkomen en er niet zo'n enorme hoeveelheid topics wordt gestart over meetapparatuur reparaties dan over TV's bv.
Er zijn gemiddeld 8 tot 9 audio of video topics op 1 meetapparatuur topic. Deze maand nog geen 20 en als er in een maand 5 topics over reparatie gaan is het heel veel. Dus zo ingrijpend en moeilijk is het niet. Van mij hoeft het ook niet dan gelijk overal op het forum.

Over discrimeineren, ik denk dat je dat verkeerd gelezen hebt. Dat ging niet over die Aldi multimeter maar om het woord gebruikersfout. bv iemand opent een "reparatie topic" waarin hij zegt dat zijn scoop defect. Blijkt dat het beeld niet stil staat omdat hij niet weet wat triggering is. Dat wordt dus geen reparatie topic. Dat bedoelde ik daarmee. Of een multimeter die niet goed meet maar waar de batterij gewoon blijkt leeg te zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 24 november 2011 23:55:13 schreef Henry S.:
[...]
Voorstel: We kunnen als moderators dergelijke topics met (meestal) 1 post zonder enig resultaat actief met regelmaat gaan ruimen.

Dat lijkt me géén goed plan. Puur het feit dat een mankement voorkomt, is ook al nuttige informatie in sommige gevallen.

Een richtlijn dat een reparatietopic altijd een correcte titel moet hebben, en dat typenummer en eventueel serienummer in de startpost staan, is er eigenlijk al. Het enige dat je daaraan kan toevoegen is een manier om het af te dwingen, maar dat lijkt me enigszins onhaalbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik vraag me ook af wat de motivatie precies is achter dat 'ruimen' van topics zonder resultaat. Mooi schoon opgeruimd forum?

D'r zullen natuurlijk jandoedels zijn die met niet meer aan komen zetten als 'ja, mijn X is stuk, weet iemand daar iets van?', en waar niemand op reageert. Maar d'r zijn ook mensen die in hun OP aangeven wat ze al geprobeerd hebben, en dat kan voor anderen best nuttige info zijn. En met je 'regel' raak je die posts dus kwijt.

[Bericht gewijzigd door alex278 op vrijdag 25 november 2011 11:18:21 (10%)

klein is fijn

Moderator

Op 25 november 2011 11:14:40 schreef alex278:
Ik vraag me ook af wat de motivatie precies is achter dat 'ruimen' van topics zonder resultaat. Mooi schoon opgeruimd forum?

Met 'ruimen' bedoelen we niet domweg alles weggooien, maar stuk voor stuk langslopen en topics van een jaar oud waar alleen een vraag zonder informatie in staat wegmikken.

We hebben dat in het verleden nog wel eens gedaan. Dat is VEEL werk. Sinds de aankoop van een eigen server zijn we er eigenlijk mee gestopt, want aan ruimte geen gebrek meer. Maar voor de netheid kunnen we het best weer eens oppakken. Het scheelt in ieder geval een stapel onzinnige zoekresultaten.

Die topictitels, misschien kunnen we Jeroen daar eens mee plagen. Iets van een dropdown boxje met standaard prefixes naast de tekstbox waar je de titel invult oid.

Op 25 november 2011 11:20:24 schreef klein is fijn:

We hebben dat in het verleden nog wel eens gedaan. Dat is VEEL werk. Sinds de aankoop van een eigen server zijn we er eigenlijk mee gestopt, want aan ruimte geen gebrek meer. Maar voor de netheid kunnen we het best weer eens oppakken. Het scheelt in ieder geval een stapel onzinnige zoekresultaten.

Denk je dat 't niet veel makkelijker is om de search aan te passen?

'topics >1 jaar oud en geen replies/minder dan x replies': wel/niet weergeven.

Tenzij je natuurlijk van de bezigheidstherapie bent ;)

maartenbakker

Golden Member

Op 25 november 2011 11:20:24 schreef klein is fijn:
[...]Met 'ruimen' bedoelen we niet domweg alles weggooien, maar stuk voor stuk langslopen en topics van een jaar oud waar alleen een vraag zonder informatie in staat wegmikken.

We hebben dat in het verleden nog wel eens gedaan. Dat is VEEL werk. Sinds de aankoop van een eigen server zijn we er eigenlijk mee gestopt, want aan ruimte geen gebrek meer. Maar voor de netheid kunnen we het best weer eens oppakken. Het scheelt in ieder geval een stapel onzinnige zoekresultaten.

Die topictitels, misschien kunnen we Jeroen daar eens mee plagen. Iets van een dropdown boxje met standaard prefixes naast de tekstbox waar je de titel invult oid.

Dat laatste klinkt als best wel een goed idee, maar dat ruimen kan zoals ik boven aangeef nog best ongewenst zijn, lijkt me! Dan is de vink van alex278 een stuk handiger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dan zou ik eerder een sectie maken IPV een topic.
Zo is alles veel overzichtelijker.
Dat vind ik nu ook al van het show your projects.
"Eventjes dat mooie project van .. opzoeken hoor in welke stond hij ook alweer"

Zoals het nu is is het toch wel beter anders gaan mensen straks niet meer weten waar ze het moeten zoeken, reparatie of toch bij witgoed Meten & meetapparatuur.

@hierbeneden, ik wist nog niet dat het om meetapparatuur ging.
Ik heb het eerlijk gezegd maar met een half oog gelezen.

In dat geval is het misschien ook niet handig om er een complete sectie van te maken.
Ik denk persoonlijk dat als TS met een vraag zit dat hij beter zelf een topic kan aanmaken met een duidelijke naam.
En dat dan eventueel het symbooltje verandert in een hamertje ofzo, als het een reparatie topic is.

http://dl.dropbox.com/u/2442535/koos.png

PE2BAS

Op 25 november 2011 12:37:48 schreef hardbass:

Zoals het nu is is het toch wel beter anders gaan mensen straks niet meer weten waar ze het moeten zoeken, reparatie of toch bij witgoed.

Meetapparatuur is GEEN witgoed! :(

fred101

Golden Member

Mijn keithley 2000 is anders wit en erg goed ;-).

Maar het ging idd om meetapparatuur, niet om het hele forum om te gooien.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Eventjes laten weten dat ik me bij de 'enkelen' tel.

Ben tevreden dat er toch verder over nagedacht wordt. Denk dat nog Free noch Fred een zware verandering voorstelde, enkel de vrijwillige labelling van een topic in een afgesproken formaat.

Ik zou het in ieder geval graag zien.
Graag dus een zachte suggestie naar gebruikers van het forum toe.
Indien vrijwillig, ook goed ... als Free en Fred het al doen hebben we >90% van de meetapparatuur ;-)

Ghole

GJ_

Moderator

Op 25 november 2011 12:37:48 schreef hardbass:
En dat dan eventueel het symbooltje verandert in een hamertje ofzo, als het een reparatie topic is.

Dan valt een [REPARATIE] voor de topictitel meer op denk ik.

Evarist

Golden Member

Ik ben soms actief op een Duits forum over herstellingen aan consumer electronics.
Daar moet je eerst een roostertje invullen.
Merk, type, chassisnummer (+uitleg waar je dat vindt), fout. Daarna mag je volle tekst schrijven wat je zelf al gedaan hebt.

Na het invullen van de gegevens krijg je links die wijzen naar gelijkaardige topics.

Maar ik denk dat CO totaal moet omgegooid worden om dat te maken. En voor mij mag het blijven zoals het is. Ik vind steeds op 'ons' forum wat ik nodig heb.
CO is dan ook veruit het beste forum wat er bestaat. :p

Nihil est verum, quod non probatur primo.
GJ_

Moderator

Dat is dan een reparatiesite, CO is wat algemener, zo'n roostertje zou hier niet echt goed mogelijk/zinvol zijn denk ik.
Die grondige Duitse aanpak is natuurlijk reuze efficient, maar het rondscharrelen tussen de topic op CO is toch ook al de halve lol nietwaar.

Tidak Ada

Golden Member

Op 24 november 2011 22:33:04 schreef Henry S.:
@Alex278: Je kan niet ontkennen dat er in het verleden geen aanpassingen gemaakt zijn naar aanleiding van wensen van gebruikers. Het probleem is nu dat een relatief klein groepje

maar wel zeer actief en belangrijk [T.A.]

groepje gebruikers een zodanige aanpassing wil dat een groot deel van het forum onwerkbaar maakt.

@maartenbakker:

Een probleem met alles van 1 type apparaat per topic inplaats van alles van 1 exemplaar van het apparaat per topic, is dat het best wel onoverzichtelijk kan gaan worden als 2 mensen tegelijkertijd een verschillend probleem hebben.

Een ander probleem is dat er uiteindelijk tientallen verschillende problemen in een enkel topic terechtkomen.

[....]

Is het niet véél onoverzichtelijker dat je tijdens (een toch al gecompliceerde) reparatie, je de informatie bijelkaar hebt, dan dat je het verspreid over het hele forum, bij elkaar moet grabbelen en ordenen? [edit]:Even een slecht opgeboude zin verbeterd.
Vergeet ook de factor tijd niet...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zeker mee eens.
Als er andere mensen met hun probleem tussen door komen is er straks geen touw meer aan vast te knopen.
Niemand weet meer welke post bij welke vraag hoort.
Dan lijkt me [rep] voor de topic titel beter.
Ook dat iemand dan een standaard aantal dingen moet vermelden.

PE2BAS

Ik heb geen problemen met de zoekfunctie en Circuits Online® heeft me altijd erg goed geholpen. Kwestie van de juiste zoektermen gebruiken ;)

Als je opzoek bent naar een specifiek probleem van een apparaat en je moet een heel topic doorlezen waar het gaat over een ander probleem, daar zit je dan ook niet op te wachten. En in alle andere topics verbied je topic-kaap, maar je maakt een uitzondering op dit? Dan krijg je dus nieuwe problemen in een topic, als de oude misschien nog niet eens zijn opgelost. Dat wordt een zootje.

fred101

Golden Member

Over samenvoegen van reparaties: dat is alleen een idee bij meetapparatuur. Het aantal reparaties is niet groot, twee keer hetzelfde al zeldzaam en juist daarom moeilijker terug te vinden en ook erg handig alles in een topic te hebben. Aan de andere kant, omdat doublures minder vaak voorkomen is het ook niet erg ze niet samen te voegen. Je zou zelfs na afloop, als de reparatie geslaagd is en blijkt goede info te bevatten het alsnog kunnen toevoegen.

Een andere optie is dan een combinatie. En ik praat sec over meetapparatuur. Een topic wat free als voorbeeld aanmaakte. Maar dan Iets waar een gebruiker niks in kan wijizigen. Puur een soort naslag werk database in een vast formaat met fotos enz. Als een reparatietopic is afgerond, het ding is gerepareerd wordt daar dan de interessante info uitgefilterd en naar het naslagwerk over geheveld. Alleen dat is redelijk wat werk en ik kan me voorstellen dat de mods daar niet op zitten te wachten. Mij Iijkt het leuk om te doen maar dan moeten ze me eerst mod maken ( ik heb och tijd genoeg)

Waarom meetpparatuur? Daar is weinig over te vinden. Ik repareer redelijk wat en Free ook en zo zijn er hier veel meer. Maar we starten daar geen topics over, Het probleem is dat de meeste goed in staat zijn hun eigen boontjes te doppen en dus geen vragen stellen. veelal levert dat wel bruikbare info op van de " harde kern" hier maar ook een hele hoop goed bedoelde " ruis".

Het voorbeeld van Free was ook geen vraag maar een verslag van een geslaagde operatie ten behoeve van andere. Een hoop werk voor de maker tbv derde, eigenlijk jammer dat daar dan een beetje bot wordt op wordt gereageerd. Ook al doppen we onze eigen boontjes wil niet zeggen dat we niet naar info zoeken mbt reparaties of bv zwakke punten om preventief te kunnen werken. Nu staat dat voornamelijk verspreidt in je mooiste meetapparatuur. Bv over elcos in bepaalde teks, roms met batterijen enz. Dat wil je bij aanschaf of reparatie weten.

Ik heb anders nog een ander voorstel. Als dat wel past binnen de regels.
Ik wil op mijn site wel die database aanleggen. Ik harvest de info hier uit een repartie topic en je mooiste meetapparatuur. Er hoeft dan niks te veranderen. Ik vraag ze dan in het topic wel de info die we willen en na afloop pluk ik de info die nodig is er uit en zet het in de database.
Ook dan het verzoek dat mensen reparatie verslagen, waar niks over gevraagd is, dus zelf opgelost, bij mij aanleveren. Foto erbij, serienummer, typenummer, links naar manual of evt een pdf van het manual als het niet op en van de grote databases staat. En een beschrijving van het probleem en de oplossing. Dan maak ik daar wel een format van en voeg het wanneer nodig toe bij de info als het apparaat al in de database zit. Ik krijg nu al regelmatig mail met vragen om info ( en heel veel van buiten NL dus misschien moet ik over op Engels)
Zo krijgen we een soort euras voor meetapparatuur.

Allee zou dat en sticky in meetapparatuur wel handig zijn met een verwijzing en de vraag om verslagen.

Dit is wat meer werk maar op mijn eigen site ben ik tenslotte "moderato" dus dat is geen probleem ( even voor de duidelijkheid, ik heb het over www.pa4tim.nl. Dus niet over hamforum, daar ben ik ook modertor maar daar staat sinds een jaar ofzo, mijn site niet meer bij. Het is dus geen concurentie. Ik probeer sinds kort mijn eigen reparaties tegen ook te documenteren en meer info bij apparaat beschrijvingen zoals pecs, stukjes folder enz toe te voegen. Het reparatie deel ga ik dan apart zetten, als anderen ook gaan aanleveren, en ik denk, in het Engels.
Dat levert veel internationale contacten, en zo ook weer info op. Vooral als het over apart spul gaat. ( daar krijg ik nu ook mail over, dat wereldje is relatief klein, soms ook met extra info die voor mij handig is, of een aanbod voor een pdf manual en zelfs onderdelen of hele apparaten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Hoi Fred,

Reparatieverslagen zijn een zeer goed idee, ik vind dat dat zelfs te weinig wordt gedaan. Veel troubleshooters kunnen daar nog wat van leren, en er zit ook erg veel apparaatspecifieke informatie in die voor anderen waardevol kan zijn als naslagwerk. Zo'n verslag past m.i. ook uitstekend in het concept van CO. Waar het misloopt, ook in mijn ervaring, is als je zo'n reparatieverslag wilt gebruiken in een topic waar iedereen verder ook zijn problemen in kwijt kan over een apparaat dat toevallig hetzelfde typenummer heeft. Natuurlijk zijn er minder mensen met precies dat apparaat dan dat er mensen zijn met eenzelfde type LG plasma ofzo, maar voor de nadelen van dat concept maakt het niet uit, doorelkaar lopen is principieel mogelijk en bezwaarlijk.

Ik denk dat een reparatieverslag op zichzelf moet staan, en dat je dat niet zomaar vrijelijk door anderen kan laten aanvullen met al dan niet relevante bijkomende informatie en vragen, want dat krijg je onherroepelijk als je alles in een enkel topic probeert samen te voegen. Je wilt dan eigenlijk liever niet een topic per apparaat maar een subcategorie van het forum per apparaat, maar dat is onpractisch binnen het kader van CO.

Oftewel zoiets heeft een redacteur nodig die de materie kent en ervoor zorgt dat er overzicht blijft en dat er geen onzin of vervuiling binnensluipt. Ik denk dat jij wat dat betreft met het gebruik van je eigen site op een goed spoor zit. Alternatief is zoals het nu op CO gebeurt: elk los exemplaar van een apparaat zijn eigen topic, met eventueel verwijzing naar de zoekfunctie. Ook ingegeven door het feit dat er op CO zoveel meer gebeurt dan alleen repareren en restaureren. Werkt goed genoeg voor alle practische doeleinden, maar is dus geen naslagwerk-onder-redactie en beter dan goed genoeg kan altijd.

Een database met type apparaat, fout en verwijzing naar een topic zou dan heel goed bruikbaar zijn zelfs zonder dat je veel informatie overneemt. Neem als voorbeeld hiervoor Euras. De basis daarvan zijn modellen die eventueel ook nog uit chassis en panelen kunnen bestaan. Aan elk model of modelgroep hangt een database met fouten en oplossingen en een link naar alle forumposts die over dat model gaan. Ook worden de forumdiscussies actief gescand door Euras-personeel dat schema's aanbiedt, verwijst naar eventuele relevante database-entries en oplossingen en tips overneemt in de database.

Euras mist op het puntje redactie nog wel wat; verzamelde tips tonen overlap met andere tips of gelden niet voor precies dat model. Iets anders dat in Euras niet gebeurt is het nauwkeuriger indexeren van forumberichten: als je op forumberichten klikt krijg je gewoon alles van dat model en verwante modellen/chassis/panelen inplaats van een link vanuit een tip naar de relevante discussie. Iets dat jij wel zou kunnen doen.

Ten overvloede: linken mag altijd, voor het integraal overnemen van teksten heb je m.i. toestemming van de auteur nodig omdat het meer dan een citaat betreft. Toestemming kan misschien ook wel volgen uit de algemene voorwaarden van CO, die ken ik eigenlijk niet moet ik toegeven. Informeel gezien volgt de toestemming automatisch uit het feit dat het geschrevene publiek beschikbaar is op het internet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."