Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Vijfde deel van dit Showtopic.

Deel 1, laatste pagina.
Deel 2, laatste pagina.
Deel 3, laatste pagina.
Deel 4, laatste pagina.

Algemene oproep om even op het formaat en grootte van de foto's te letten. Zodra er een waarschuwing verschijnt een (echte!) thumbnail maken. De grootte direct geposte foto's graag onder de 100kB per stuk houden. Dit vanwege onze Belgische forumbezoekers, die vaak nog een duurbetaalde downloadlimiet hebben.

Zie http://www.circuitsonline.net/forum/faq/1#afbeeldingen

Foto's die hier niet aan voldoen zullen gewijzigd worden!

Dit is een showtopic. Dwaal niet te veel van de hoofddiscussies af, dergelijke posts horen hier niet thuis, en kunnen zonder vermelding verwijderd worden.

Ik trap even af met een apparaat dat ik jaren geleden van KT88 heb gekregen, een Heathkit IM-5258 - Harmonic Distortion Analyser.

http://www.uploadarchief.net/files/download/im5258.jpg

Deze was in zeer slechte staat met wit geoxideerde connectors en vastgeroeste schroeven. Ook hadden alle schakelaar haperende contacten. Om een aluminium afscherming te verwijderen heb ik zelfs schroeven moeten doorboren.

Maar nu met nieuwe connectors en schone contacten werkt alles weer zoals het hoort. Alleen is dit beestje al wat ouder... de vervorming is tot 0,01% per schaaldeel af te lezen (full scale 0.3%), en dat is ver boven wat moderne versterkers normaal doen. Buizen versterkers vervormen meer, daar blijft het een goede meter voor.

En deze is ook als AC-mV meter tot minimaal 100kHz (1mV tot 300V full scale) en als dB-meter te gebruiken(-50dB tot +60dB full scale).

Wat ik nog niet gedaan heb zijn elco's vervangen, maar er zijn me geen gekke dingen/storingen opgevallen, en dit (zelfbouwapparaat) is heel erg servicevriendelijk).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

@henry : zorg dragen voor de 80xx flukes.. dat zijn goeie allrounders ... Zijn de elco's in die heathkit van die Blauwe Mallory's ? die zijn bulletproof ... Als het sprague's zijn : swappen die hap.

@murmeltier : die area bij jou mag dan de naam 'silicon valley' hebben , maar ik woon en werk al 7 jaar in de echte ( San Jose California... ) Dus ja, het is iets makkelijker voor mij om aan spullen te geraken.

Fred101 heeft nu een Keithley die van mij afkomstig is. Ik heb dat ding persoonlijk gecalibreerd tegen de fluke calibrator op't werk ( vandaar dat die nullen achter de komma ietsje betrouwbaarder zijn dan de andere nullen :p )

(het is voor ons goedkoper geworden om multimeters en scoops zelf te ijken tegen een calibrator. De calibrator gaat 1 keer per jaar naar het locaal traceable lab waar die juist gezet wordt.)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Iedereen die in amerika woont kan sowieso makkelijker aan betere tweedehands meetapparatuur komen. Ebay werkt OK daar. Hier in europa komt er lang niet zoveel op de tweedehandsmarkt (wat er aan meetspul op ebay.de staat is maar peanuts tov ebay.com). Plus dat verzenden binnen de VS een stuk goedkoper is dan iets importeren naar europa vanuit de VS.

Overigens trekt het *iets* bij in nederland; een jaar of vier geleden werd marktplaats.nl gedomineerd door figuren die vonden dat hun eind jaren-70 scoop en jaren-60-antiek nog goud waard was. Tegenwoordig zie je ook wel wat recenter spul.

Henry S.

Moderator

Op 2 december 2011 23:48:02 schreef free_electron:
@henry : zorg dragen voor de 80xx flukes.. dat zijn goeie allrounders ... Zijn de elco's in die heathkit van die Blauwe Mallory's ? die zijn bulletproof ... Als het sprague's zijn : swappen die hap.

Sh*t... geen Mallory's gezien, wel Sprague's met transparante folies en elco's van T.I. of I.T.

Dan moet de boel gezien de leeftijd toch binnenkort maar weer open voor uitwisseling met een handjevol Panasonics.

Maar eerst staat er een HP400E op de werkbank voor inspectie, die romelt wat rond de standenschakelaar. Gelukkig is dat ook een echt 'kloink-kloink-kloink' geval dat met een beetje tunerspray weer eeuwen mee gaat. Gemakkelijk bereikbaar via de bodemplaat.

Deze loopt mooi in de pas met de Heathkit, ik heb het schema (is de enige vindbare documentatie) van de Heathkit even bekeken en zie dat vervangen van elco's geen invloed op de afregelorganen heeft.

@alex278: Verzending van VS naar Europa is vaak ook een drama, veel VS aanbieders doen dat niet of met volle tegenzin.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 3 december 2011 00:16:42 schreef Henry S.:

@alex278: Verzending van VS naar Europa is vaak ook een drama, veel VS aanbieders doen dat niet of met volle tegenzin.

Klopt. De betere meetboeren doen het wel, maar dan zit je vaak wel vast aan Fedex/UPS (en voor iets wat over de tien kilo weegt zit je al snel richting $300-400 qua shipping..)

@Henry. Ik denk dat de downloadlimieten in België al een tijdje tot de voltooid verleden tijd behoren. een vrij populair radioprogramma (Peeters & Pichal) heeft gans die discussie in een stroomversnelling gebracht en Belgacom en Telenet tegen elkaar uitgespeeld.

On-topic. Leuke Heathkit, ik heb een verrre voorganger staan de HD-1.
Hij had noot gewerkt, want er waren enkele kablagefouten ...

Is die van jou continue F instelbaar en zo ja, wat voor filter zit erin?

groeten

Kris

edit: die IM-5258 neemt precies wel een grote hap uit je beschikbare ruimte?

fred101

Golden Member

Alson, die counter klopt perfect, als ik de uitgang van zijn interne 10 MHz referentie op de ingang aansluit geeft de meter precies 10 MHz aan >:-)
(Voordat sommige mensen dat serieus gaan proberen, dat is geen goede test

Henry, dat heb ik nu nog steeds niet, een distortion analyser. Leuk apparaat.
Van die Fluke 8000 heb ik er 3. (een defect met een defect fluke-IC) een van die dingen heeft de 20 A meet optie. Die heb ik een keer van Tidak gehad. ( was een beetje geroosterd van binnen maar doet het ondertussen weer prima)
Ik gebruik eigenlijk maar 4 a 5 meters, ( de rest is gewoon verzameling, ik weet niet hoeveel ik er heb, ik dacht ergens tussen de 20 en 25 De oudste uit WW2, de nieuwste uit 2011)
3 keithleys 199, 196, 2000
Solartron 7061
Agilent handmultiemeter
fluke 8000 (2x), 77, 8022, 8500(maar die is niet 100%)
HP 3435 (2x) mijn 3490 heb ik van de zomer weggegeven aan een CO lid. 3400 TRMS, 410
Philips, twee DC microV, AC microV, chopper multimeter met nixies, stuk of 5 hand multimeter
Trio/blauwpunkt Rs meter
Een russische rigor kloonl een BBC schrijvende meter, 2 japanse analoge meters, WW2 meter, AVO8, AVO CT38, een simpson.
2 heathkits VTVM, nog een onbekend merk VTVM, een portable (7) buizen leger voltmeter.
Een leuk klein nixie bench metertje, ik had er ook een grotere van maar die is naar Tidak gegaan.
En dan vergeet ik er vast nog een paar. En nog wat apart spul als powermeters, HP High Z meter, HP SWR meter voor slottedline, HP selectieve voltmeter.

Oeps, dat zijn er meer dan 25.
Ik ga mijn scopen maar niet tellen, ik dacht iets van 10 masr volgens mij ben ik niet goed in schatten ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

heb geen camera bij de hand, maar naar aanleiding van vorig topic hier mijn mooiste meetapartuur:
http://image.ecplaza.com/offer/g/gzyihuatools/7480073_m.jpg
0-30 volt(eigenlijk 32 ivm fijnafstemming)@ max 5a. precies genoeg voor wat ik nodig heb.

http://www.hermannelectronic.de/shop/picture/alle/pb758805.jpg
en deze simpele voltmeter, keer in het water gevallen en doet het nog!

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
fred101

Golden Member

De enige multimeter die ik echt nog zou willen is de HP3458A, alleen denk ik niet dat die er ooit komt. Gemidelde 4000-5000 dollae voor een gebruikte, vaak met problemen. Ik las dat de beste manier is om een defecte te kopen, zo goed koop mogelijk ( ongeveer 2000 dollar) dan naar Agilent sturen die hebben schijnbaar een vaste reparatie prijs van 2500 dollar. ( ten minste, in worst case geval)

Een Unigor 6E, klinkt goed, dat is 6 Eenheden dus 6 digit analoog neem ik aan ;-) hoe den ze dat, spiegelschaal met microscoop er boven ? Lijkt me wel en leuk idee trouwens. Een hele grote meter, schaal haaks op de draaispoel. Ipv de wijzer, direct bven het draaipunt een hele fijne laser en dan een sterke loep waarmee je de schaal kan afflezen.

Gaaf idee trouwens , ik heb nog een heel grote KV meter liggen. Als ik het meetsignal (tot bv 1.1 V) versterk totdat het die meter volle schaal krijg kan ik een laser diode eop de as monteren en het draaiwerk op een plaat monteren en en haakse schaal er op. Enige probleem is de laser. Daar weet ik te weinig van en ik denk dat ik dan met lenzen aan de gang moet ivm focus. ( of de laser precies midden op de schaal en een spiegeltje op de draaispoel, dan zit ik niet met afremmende draadjes) als ik een keer tegen een defecte cdrom ofzo aan loop ga ik dat eens proberen. ( niet dat ik veel accuratie verwacht maar leuk als show object)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Henry:

Die Harmonic Distortion Analyzer van Heathkit heb ik ook.
Ik heb onder meer volgende wijzigingen aangebracht:

- De knop "Level" heet nu "Input Range" en heeft 6 geijkte standen.
- De schakelaar "Function" heeft nu ook een stand "Input"
- De output heeft nu een DC-offset die precies 0 Volt bedraagt als de referentie (Level) correct afgesteld is. Als je de output bekijkt op een scoop, schuift het beeld naar de bovenkant van het scherm bij te groot referentiesignaal signaal en naar de onderkant bij te klein signaal.

Door deze veranderingen is het toestel nu zeer gebruiksvriendelijk geworden, in het bijzonder als je herhaaldelijk moet switchen tussen het meten van de ingangsspanning, instellen van de level en meten van vervorming.

De foto zou beter kunnen, is gecomprimeerd tot minder dan 75 kB.

http://www.uploadarchief.net/files/download/hathkit.jpg

Hoe kan ik de afbeelding rechtstreeks in de post zetten?

fred101

Golden Member

Mooi die verlichte wijzerplaat, ook een erg strak front. Dat ding daaronder is ook niet verkeerd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 3 december 2011 11:32:59 schreef X3:
......
De foto zou beter kunnen, is gecomprimeerd tot minder dan 75 kB.

[[url= http://www.uploadarchief.net/files/download/hathkit.jpg ]afbeelding[/url]]
Hoe kan ik de afbeelding rechtstreeks in de post zetten?

Zo dus: de - is [ --- ]
-img]http://www.uploadarchief.net/files/download/hathkit.jpg[/img-
http://www.uploadarchief.net/files/download/hathkit.jpg
Alleen moet je er eerst een tumbnail aanmaken en die hier plaatsen of de foto kleiner van formaat.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

@fred101: AA501's willen nog wel betaalbaar zijn, maar hebben het nadeel dat ze zonder source komen (hoewel een SG505 goed zat is, maar dan kun je weer geen IMD meten). HP8903B's zijn weer een stuk prijziger. Enige minpunt van de HP8903B is dat-ie een bezopen GPIB-syntax heeft. D'r zijn ook nog wat andere merken die goede vervormingsmeters maken (o.a. Boonton), maar van de standaard meetapparatuurboeren is dit 't wel.

fred101

Golden Member

Ik heb niks uit de tek 500 serie, daar heb je weer een cabinet met voeding bij nodig. HPIB is geen probleem, dat gebruik ik niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

TM503 is best handig, prop je een AA501 plus een SG505 in en je bent klaar. Een AM503B is ook leuk (en voor hobbyisten heb je dan een hele goede stroommeter). PS503 kan ook nog wel aardig zijn, hoewel je eigenlijk een paar displays mist.

Anoniem

Waarom zou je als hobbyist zo'n dure multimeter begeren? Je hebt er geen toepassingen voor.
Een meetinstrument is toch gereedschap en geen doel op zich?

Ik heb mij onlangs een elektrische tacker gekocht omdat het met de hand vastnieten van dakisolatie veel te veel tijd kost. Ik ben er heel blij mee en zal hem in de toekomst nog veel kunnen gebruiken, maar..
Ik kan me niet voorstellen dat ik zo'n ding alleen zou gekocht hebben om in een rek te plaatsen en te genieten van de aanblik.

fred101

Golden Member

Tja, wat moet ik met een Guildline, 3 Kelvin Varley dividers, 5 calibrators, weerstand transfer standaards, een 7,5 digit multimeter, drie standaard condensators, drie VNAs, een 18 GHz counter, 4 SA's, een programmeerbare noise analyser, een paar scopen, twee curvetracers Een nest counters, frequentie stndaards, een rits zelfbouw volt standaards, meetzenders, een handvol multimeters en......

Gewoon naar kijken, mee spelen en van genieten. Boys and their toys. Andere hangen kunst aan de muur om naar te kijken ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

@grotedikken: Het is ook maar net wat je wilt meten. Je hebt als reparateur heel weinig aan zo'n meter van 9,95 met 100 capaciteitsbereiken als er geen ESR-meting opzit. De zelfinductie van een videokop meet ik ook met een los apparaatje, want dat is makkelijker. Moesten al die dingen op 1 meter zitten, dan was ik toch al snel honderden euro's kwijt. Ook in het hobbybereik kan je dingen doen die eigenlijk dure meetapparatuur vereisen, zoals een FM-bug bouwen.

Nou kan je een hele hoop metingen wel improviseren, maar het is net waar je zin in hebt.

En behalve dat, je kan meetapparatuur ook gewoon voor je plezier verzamelen natuurlijk. Veel hobbyisten hebben wel de neiging om het een of ander te verzamelen of gewoon omdat het zo mooi/leuk is te willen hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Op 3 december 2011 09:26:15 schreef fred101:
Gaaf idee trouwens , ik heb nog een heel grote KV meter liggen. Als ik het meetsignal (tot bv 1.1 V) versterk totdat het die meter volle schaal krijg kan ik een laser diode eop de as monteren en het draaiwerk op een plaat monteren en en haakse schaal er op. Enige probleem is de laser. Daar weet ik te weinig van en ik denk dat ik dan met lenzen aan de gang moet ivm focus. ( of de laser precies midden op de schaal en een spiegeltje op de draaispoel, dan zit ik niet met afremmende draadjes) als ik een keer tegen een defecte cdrom ofzo aan loop ga ik dat eens proberen. ( niet dat ik veel accuratie verwacht maar leuk als show object)

Stuur mij maar een mailtje, ik heb nog wel een lasermoduletje over :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@X3 merkwaardig, de HP 339A analyser heb ik dan ook weer in mijn bezit. Zo is de cirkel rond. ;-)

Arco

Special Member

Ik heb er sinds kort een PM6622 bij. Het panaplex display was helaas overleden, en met wat modificaties heb ik het vervangen door 9 led displays. (Oude panaplex ligt er onder)
Nu schijnt alles te werken, alleen krijg ik het Main Gate signaal niet werkend. (Het signaal dat de counter start en stopt en het display update)
Intern tellen de counters, als ik het gate signaal handmatig set, werkt de counter.
Heeft iemand dit al eens aan de hand gehad? (Het schema is niet erg duidelijk helaas)

Anders ga ik er van de week maar eens een handje TTL uitscheppen...

http://www.uploadarchief.net/files/download/6622-1.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Netjes gedaan. Jij hebt toch ook een keer in een Philips hnd mulimeter een andere display gezet ?

Ik zit bij mijn Philips ook altijd te vechten met die gate knoppen
Je hebt AC en DC koppeling en auto of handmatig. Daarnaast nog trigger mogelijkheden mbt verzwakkers en slope. Ik moet het bijna altijd met de hand instellen ( of het signaal moet schoon en sterk zijn)
Ik zet eerst de display update time zo snel mogelijk, helemaal rechtsom duurt het heel erg lang voor hij weer update maar krijg je meer digits.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

Op 3 december 2011 01:15:59 schreef kris van damme:
@Fred; nog geen Unigor 6E gescoord?

Fred heeft wel een Unigor 4P, die ligt alleen nog hier maar komt in Rosmalen zijn kant op :)
Tek 500 plug-in's (AM 502, PG505) liggen hier ook, gaan dan ook mee. Als Fred ze niet wil komt het op de stand.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 3 december 2011 00:16:42 schreef Henry S.:
[...]
@alex278: Verzending van VS naar Europa is vaak ook een drama, veel VS aanbieders doen dat niet of met volle tegenzin.

Het is te begrijpen. Ik heb wel ooit eens wat spul op eBay gezet, de helft van de kopers waren vanuit de VS, en met de helft daarvan had ik problemen. De interne markt is zo groot dat je als verkoper inderdaad beter NIET aan buitenlanders verkoopt. Een paar procent extra voor pakken problemen en hopen emails, het is het gewoon niet waard.

Het kost teveel om te versturen, ik eis een Italiaanse stekker, de manual is alleen in het Engels - het is een schande!, kan je een beetje liegen op het douanelabel?, moet dat zo een grote doos zijn?, waarom duurt het zo lang?, mijn vrouw is juist gaan lopen - ik betaal je over 4 weken, exuse me no inglish mbwaba zulu mjaba bo umba umba!!, wil je niet met USPS ipv. UPS/Fedex/DHL versturen?, PAYPAL TAKING MY PEOPLES MONEY THEY CRIMINALS IT SAY ALL OVER INTERNET, waarom jij geven geen garantie?, ik ben van gedacht veranderd - betaal je voor retourzending van Uzbekistan, Hoezo tracking zegt 'delivered to Mr Mohammed?' Ik heb het nooit gezien!, Hoe kan ik weten dat 'For parts only/not working' betekent dat het niet nieuw is?, You first deliver then me pay soon afterwards okey?, I'm your friend do you trust UPS more than me?, enz. Met lokale klanten heb je nog geen 10% van de problemen.

Gevestigde CO leden daarentegen help ik graag uit de brand.

@Henry, wat praktische meting doe je met zo'n vervormingsmeter? Audio?

Suffering from wiseass oneliner blackout

Dit topic is gesloten