Show your projects! Part 24

Dit topic is gesloten

@Firehunter de ic's met een hete lucht bout, de overige componenten met een normale soldeerbout.

It is simple to make something complex, and complex to make it simple.
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/12/stroommeter.jpg

Handig projectje tussendoor.
Ik ben bezig mbv een laser een galvano meter te maken en wilde daar deze meter voor gebruiken. Ik dacht een KV meter maar het bleek een KA meter te zijn. Niet zo'n ramp dacht ik, shunt eruit en aanpassen maar hier bleek een hele dikke wisselstroom draaispoel meter in te zitten. Optimistisch begon ik met 100 mA, toen 300 maar er gebeurde niet veel. De stroom opgedraaid naar 1A en er kwam beweging in. Toen las ik ook de 600/5A op de wijzerplaat. Dus 5A erdoor en idd, precies 600. Niet geschikt voor wat ik wilde maar ideaal bv voor bij mijn variac. Er kon precies een drievoudig stopcontact op geschroefd worden, een snoer er aan en ik kan hem nu mooi in serie met een te repareren of testen apparaat zetten.

Wel eerst even een nieuwe schaalverdeling gemaakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Deze week mijn stationsklok stuurprint opgeleverd.

Hij pakt de 50hz van het net als referentie voor de tijd. 12V H-brug met low side driver. Een knopje erop om de tijd versneld te laten lopen om je klok opnieuw in te stellen en een 2 kleuren ledje. De gebruiker gaat hem zelf inbouwen in een kastje.

http://img850.imageshack.us/img850/6918/pc044821.th.jpg

En de onderkant:
http://img268.imageshack.us/img268/7440/pc044819.th.jpg

Ik ben er erg trots op hij is namelijk erg compact en de gebruiker is er blij mee. :-D

Volgende projectje wordt een behuizing met een trafo erin met middenaftakkingen, een Lorlin keuzeschakelaar erin om de uitgangspanning te selecteren en een LCDtje om de gekozen spanning te laten zien. kan kiezen uit 6,8,10,12,14,16,18 of 24VAC. Trafo heb ik van de schrootbak van het werk weten te redden en krijgt nu eindelijk een doel.

Behuizing is al van gaten voorzien alleen nu nog moed verzamelen om te gaan solderen :-P

Don't build anything you can't take apart

Op 6 december 2011 23:17:42 schreef fred101:
Dus 5A erdoor en idd, precies 600. Niet geschikt voor wat ik wilde maar ideaal bv voor bij mijn variac.

Hoezo? Als de "arm" van die laserstraal maar lang genoeg is, kan je er toch mA's mee meten, niet? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fred101

Golden Member

Is een weekijzer spoel (of zoiets) en die is alles behalve lineair. Tot iets van 600 mA is er geen enkele beweging in de naald.

Ik ben nu dus maar Kelvins galvanometer aan het maken. Ik heb een spoel gemaakt van 300 windingen. Een magneet tussen twee draadjes gespannen. Daar moet een spiegeltje op. 100mA is nu ongeveer volle schaal. De magneet is uit een oude luidspeaker. Vrij sterk. Het is nog maar een test opstelling. Als het goed werkt wil ik het mechanisch mooier maken.

Het probleem is nog de demping, ze gebruiken daar torsiedraad voor en ik ben er nog niet achter hoe ik dat oplos. Nu slaat hij wel netjes uit maar daarna blijft hij zwiepen. Ook wil ik minder mA nodig hebben. Moet ik dan een sterkere of juist minder sterke magneet gebruiken ? De laser wordt gericht op de spiegel. Dan kan ik de schaal zo groot maken als ik wil. Het moet een voltmeter worden dus ik zet er een fet-opamp (en misschien een tor) voor om de stroom te leveren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als je een grotere uitslag wil, zal je de magneet sterker moeten maken, denk ik zo.
Maar dit:

Een magneet tussen twee draadjes gespannen

Het lijkt me, dat je beter een vaste magneet en een beweegbare spoel kan nemen. De massa van een spoel zal toch heel wat minder zijn dan die van een magneet, zodat je minder demping nodig hebt?

Beschouw dit maar als terloopse beschouwingen. Praktische ervaring ontbreekt hier volledig.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Fred, een weekijzermeteris zelfdempend (tegen-emk in het vaantje). Wel moet je de massa van het bewegende deel zo laag mogelijk houden (traagheid).

Juist bij een draaispoelmeter heb je grote last van overshoot en ringing. Hier worden allerlei truukjes toegepast die op pneumatische effecten en tegen-emk gebaseerd zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Een string galvanometer gebruikte een magnetisch naald die tussen twee stukken torsiedraad was gespannen en daaromheen een spoel. Daarvoor was er de Tangent meter van Ampere. Zeg maar een compas met een spoel er omheen. Thompson heeft de stringmeter van een spiegeltje voorzien en een lichtbon ( ze hebben dus mijn idee gejat ;-) , klinkt beter dan dat ik weer eens een keer het wiel probeer uit te vinden) Dat was echte precieze voltmeter. Daarmee heeft hij de toenmalige Volt cellen gemten en vastgesteld dat 1V niet 1V was.
Ze werkte trouwens in die tijd nog niet echt met een standaard Volt zoals nu maar met stroom, tijd en massa ( even uit mijn hoofd, was een vrij ingewikkeld vehaal) de Volt was net zoiets als de Duim. Een handig hulpmiddel voor de praktijkman maar niet echt gedefinieerd.

Jacques-Arsene d'Arsonval bedacht de meter wat eigenlijk onze hedendaagse draaispoel meter was. De spoel laten draaien tussen twee vaste magneten gedempt door veertjes.

Ik hoop ooit in mijn mooiste meetapparatuur zo'n thompson meter, of mirror string galvanometer ( in ieder geval een mooie antieke galvnometer) te kunnen showen. Moet ik er eerst wel een vinden. ( betaalbaar en redelijk compleet)

http://www.el.utwente.nl/studieverzameling/Electr.Inductie(EI)/SH10026… Hier staat een mooie.
En zoiets http://www.el.utwente.nl/studieverzameling/Electr.Inductie(EI)/SH10026… hoop ik nog eens te vinden.
http://www.el.utwente.nl/studieverzameling/Electr.Inductie(EI)/SH10027…

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Bekiijk het artikel over prof. Willem Einthoven in Wikipedia en bekijk daarin ook de link naar 'snaargalvanometer'.
Lees ook het stuk uit de Engelse versie.

(Dit had ik Fred al naar zijn privé mail doorgestuurd)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik ben bezig met het veelgemaakte ledcube design

ik ben bezig aan een 3*3*3 model maar ondervind toch nog wat problemen omtrend mijn torren

http://users.telenet.be/ruw/Circuitsonline/lecube/Foto0129.jpg

Mod-edit: Poster verwijderd

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 december 2011 20:52:28 (22%)

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/12/galvano1.jpg

Lucky luke stuurde me geheel belangeloos een laserdiode toe, helaas heeft hij (de laser, niet lucky luke) het experiment niet overleefd. http://www.circuitsonline.net/forum/view/100376/1 Het idee voor deze meter ontstond in dat topic. Mijn idee bleek alles behalve nieuw. Mijn favoriete natuurkundige "lord Kelvin", blijkt zelfs de uitvinder te zijn. Nu een andere laser en een beter demping bedenken en een projectie-schaal maken. Ik denk dat ik er een zaagtand stroombron voor maak die van 0-100mA loopt. Dan een mooi houten plankje als voet en een buis als huls, net als de oude versies en dan is het een grappig demo object. bv op een hoog punt neerzetten en een schaalverdeling op de muur. (ook een idee voor een klok, drie lasers op stappenmotors en de straal dan vlak onder het plafond laten schijnen. heb je een hele grote analoge klok )

Meer plaatjes:
http://www.pa4tim.nl/?p=2844

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 december 2011 00:15:55 schreef fred101:
[afbeelding] [....](ook een idee voor een klok, drie lasers op stappenmotors en de straal dan vlak onder het plafond laten schijnen. heb je een hele grote analoge klok )[...]

Heb ik je dat ooit veerteld?
Ik loop al een paar jaar met dat idee rond, maar kan helaas niet aan stappenmotoren met 360, 240 of 120 stappen per omwenteling komen.

Waarom gebruik je niet gewoon een laserpen of sloopje een goedkoop laserwaterpasje? Ik he ooit zo'n waterpasje voor
€ 6,- bij Blokker gekocht.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Tidak, Dat hoeft ook niet. Je pakt een simpel uurwerkje, plakt lasers op de wijzers, sleepringen van koper (pcb) en contacten uit een oud relais om voor de lasers van stroom te voorzien en je bent klaar.

Anders kun je met tandwielen misschien ook een eind komen. Een motor en diverse tandwielen net als in een klok.

Edit: ik had een lasr waterpas uit de knakenbak. Zat zo'n zelfde ding in. Die heb ik gebruikt om wielen uit te lijnen en na een half uur was hij dood. Ik haal wel zo'n pointer.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 9 december 2011 00:29:31 (22%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred101:
heel mooi experiment! Mocht je nog op zoek zijn naar laser modules kijk dan eens bij de BLOKKER of ze nog van de laserwaterpassen hebben. Is een klein oranje kastje met een waterpasje op en een lsaerdiode met lens. Hiermee kan je dan een lijn op een muur projecteren. Dingen kosten maar een paar euro maar daar zit wel een leuke lasermodule in die op 3 volt werkt (2aa batterijen)
EDIT: alweer te laat T.A. heeft zelfde ervaring

Leuk filmpje dat ik heb gemaakt op mijn werk terwijl ik 3(van de 12) dubbelzijdige smd pcb met de hand bestuk.
Alle R&C's zijn 0805, ic's zijn inclusief bga, 4x4 lfcps, 10uMax, cf card en wat tssop packages.

http://youtu.be/0C6TB3l6c1Q
Is natuurlijk het mooist om in full hd 1080p te bekijken.

Zo moeilijk is het allemaal niet ;-)

Grappig filmpje.

Gebruik je soldeertin met verschillende smeltpunten, of lijm? Of blijft het kleine grut zo ook wel hangen met de 2e ronde in de oven?

Ik begrijp dat dit bedrijfsmatig is, maar ik zie geen antistatische mat bij het bestukken?

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 december 2011 00:28:11 schreef fred101:
Tidak, Dat hoeft ook niet. Je pakt een simpel uurwerkje, plakt lasers op de wijzers, sleepringen van koper (pcb) en contacten uit een oud relais om voor de lasers van stroom te voorzien en je bent klaar.
[....]

Ik ben bang dat dat niet zal gaan met een klok. Zeker de secondenwijzer, maar ook de minuten wijzer kunnen voldoende kracht overbrengen om die lasermodulen met sleepringen te bewegen. Vooral die moderne DCF en kwartsklokken.

Overigens lijkt het me wel een gaaf project en denk ik dat je niet meer dan één laser nodig hebt als je het in 86400 (dat is precies 24 uur) stapjes kan laten lopen. Op de muur kun je dan cijfers schilderen.
Je kunt ook met een prisma'tje werken op een holle as. Dan kan je de laser stationair opstellen. Kan je ook een sterkere laser toepassen

Probleem blijft de stappenverhouding van de stappenmotor. Die moet een veelvoud van 12 zijn...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als je een stappenmotor van 70 stappen hebt, dan kan ik me in die stelling vinden. Maar als je 250 stappen hebt, dan is die kleine afwijking voor je secondewijzer toch niet zo heel erg? Dan wijkt die secondenwijzer maximaal 0,72 graden af als je hem precies 1 stap per seconde wil laten maken. En dit dan ook nog alleen als je full-steps gebruikt. Dit kun je met half- of microsteps al tot peanuts reduceren. Voor de grote wijzer is het al helemaal niet van belang dat het door 60 deelbaar is, zolang je de resolutie op een slimme manier benut om de positie te berekenen.

edit: Bij een cirkel met een doorsnede van 5 meter (huiskamer) zit je met half-steps op een maximale afwijking van 5,2 mm tot 15,7 mm gemeten over de rand van de virtuele cirkel die de wijzerplaat vormt. Lijkt me niet zo'n probleem als het geen precisie instrument hoeft te zijn.

En dit nadeel speelt dus alleen als je je update-rate halsstarrig aan dat tijdsdomein wilt koppelen. Als je je niet gebonden voelt aan het 1-update-per-seconde principe, kun je gewoon andersom redeneren en 1 halfstep per overeenkomstige tijdseenheid doen. Dan heb je geen afwijking meer.

[Bericht gewijzigd door Jochem op vrijdag 9 december 2011 11:27:40 (38%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Wat de seconden betreft ben ik het met je eens, maar zodra je de minuten en uren daadwerkelijk in stappen wilt doen (à-là stationsklok), wordt het moeilijker. Je zou nog van een 300 stappen motor uit kunnen gaan en tandwielen, maar bij een klok is ook het geluid gevoelsmatig van belang. Iedere minuut een gezoem is anders dan iedere minuut een klik en zeker irritanter. Helaas zijn passende stappen motoren met een kaarsje te zoeken, immers in de tecniek is een decimale verhouding veel practischer dan een duodecimale.

Zeker als je nog een slagwerk wilt toevoegen, kom je met die globalisering in de knoei.

Van een digitale klok zou je die afwijkingen zeker niet accepteren ;)
Overigens heb ik geen ronde kamer hoor !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ahja, het blijft behelpen dan..

Op 9 december 2011 11:49:59 schreef Tidak Ada:
Overigens heb ik geen ronde kamer hoor !

Niet?? ;)
Tja, ik had even geen zin om hogere wiskunde erbij te pakken voor de uiterste hoeken (waar de afwijking uiteraard nog iets verslechtert).

If you want to succeed, double your failure rate.
flash2b

Special Member

Van het weekend eindelijk een FET tester kunnen maken en inbouwen. Het schema had ik ooit eens bij ELV gedownload, toen je nog gratis handleidingen en schemas kon downloaden. http://www.elv.de/FET-Tester-FET1000/x.aspx/cid_726/detail_32130

Op zich stelt het niet zoveel voor, een spannings referentie van 6.2V, een schakelaar om de gate positief en negatief te maken en een schakelaar om de spanning over de te testen FET om te keren. (en nog wat klein grut).

Zo ziet ie er van binnen uit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03215_cleaned.jpg

De test met een N-channel MOS FET:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03213_cleaned.jpg

De test met een P-channel MOS FET:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03212_cleaned.jpg

Inmiddels heb ik ook met de (Brother) letter tang de boel gestikkerd, en hij werkt goed. Hij doet het ook met JFETs trouwens.

Nice. Simpel maar doeltreffend, zeggen ze dan.

Op 13 december 2011 20:45:08 schreef flash2b:
toen je nog gratis handleidingen en schemas kon downloaden.

Oh, kan dat tegenwoordig niet meer dan?

If you want to succeed, double your failure rate.

@2N3055: Cool ! maken jullie die maskers zelf voor de pasta of laten jullie die maken ?

Den Dries www.hulens.be

Hoi,

Resultaat van mijn stage project een paar maanden geleden. Is er nooit van gekomen om het online te zetten, maar bij deze.
Als project heb ik een stroboscoop methode ontwikkeld om redelijk snelle foto's te nemen (sluiter tijd is 100ns). Je kan deze foto's nemen met eender welk type camera. Zelfs met de oude camera die je bij jou thuis hebt liggen. Enkel een trigger input is makkelijk maar zelfs niet eens nodig.

Het bedrijf wou eigenlijk foto's nemen van inktdruppels die net uit een head geschoten worden. Je gaat dus met een vergroting kijken naar objecten die tegen 20m/s vliegen. Hierdoor is de korte sluitertijd zeer belangrijk.

Het voornaamste van het hele project is dat je een blok puls hebt met steile flanken en een periode van 100ns. In deze tijd jaag ik zo'n 80 ampere door een ledje van 1W (spanning is dan zo'n 12V). Dus ik kan zeggen dat ik ik zo'n 1Kw in een ledje knal van 1W (over mishandelen gesproken). Natuurlijk is dit voor een heeeeeeeel korte tijd waardoor het ledje nauwelijks kan opwarmen.

Andere problemen waren:
- stabiele stroom bron op deze snelheid
- inductie probleem (led kan in de praktijk niet gemonteerd worden op pcb, gevolg is een lus van 30cm waar een stroom door gejaagd word van 80 ampere met flanken van 100Mhz
- capaciteit van draden en LED, na uitschakelen van de stroom kan de led nog branden door de eigencapaciteit+draad cap (langer dan 200ns)

Na veel Trial-and-error, dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=VswnxK1FLkM&feature=youtu.be

MVG

Ojeke

@Ojeke - erg leuk! Het verwondert me dat je LED een 1000:1 puls overleeft - normaalgezien kan je veilig 5:1 gaan, maar daar houdt het dan ook op.

Ik begrijp trouwens niet goed hoe je je filmpje gemaakt hebt - is iedere frame van een nieuwe druppel dan?

Ik vond daarnet ook nog wat foto's uit de oude doos (augustus en september). We kregen eerst bezoek van de beëdigde dame genaamd Irene, die alles wat recht stond, maar voornamelijk de bomen, eens goed door mekaar schudde. The morning after was dit het tafereel:
http://media.share.ovi.com/m1/s/3236/7c86ce4fe7534dfaa5f485e54e0d33d7.jpg

Wij wonen in een stadje van nauwelijks 19000 inwoners, en de elektriciteitsmaatschappij had gezegd dat er alleen in onze gemeente meer dan 5000 kabelbreuken waren.

Dus, alle scholen dicht, iedereen zonder electriciteit, internet, telefoon, kabel-TV. Stroom kan je uit een generator halen, en de 3G netwerken waren nog wel operationeel, maar de bandbreedte was ontoereikend en de basisstations draaiden ook op noodgeneratoren. Dus het was een kwestie van tijd.

Dús, dacht ik zo, tijd om eens over-the-air digitale HDTV te proberen. Mijn pijnlijk surfen lerde dat we niet al te veel TV zenders in de onmiddellijke buurt hebben, maar dat zo ongeveer ieder station vanop het Empire State Building uitzendt, en dat bleek 39 mijl in vogelvlucht te zijn.

Na wat berekenen probeerde ik met een zo breedbandig mogelijke gesloten dipool uit kopertape op een schuimplaat, netjes met een 4:1 balun aangepast, om wat op te vangen, maar dat viel tegen. Slechts één SD station waar ik voorheen nog nooit van gehoord had. Wat verkorten bleek geen zoden aan de dijk te zetten. Zolder op kruipen, en met de dipool aan borstelsteel getaped aan het dakraampje uit zwaaien al op mijn vrouw roepende "HET BALKJE OP TV? HOE LANG IS HET GROENE BALKJE? NEE, NIET HET BER BALKJE! HET ANDERE BALKJE!"

http://media.share.ovi.com/m1/s/3236/77df302a36854a22be13771810cddf54.jpg

Plan B. Misschien was de gevouwen dipool wel niet zo breedbandig? Wie weet wat voor rommel er in de balun van Radio Shack zit? Dan maar eens een bowtie geprobeerd, gewoon geknipt met een schaar uit een stuk flinterdunne print. Balun of niks, gewoon aan een SMA connectortje gesoldeerd, en een paar meter coax de trap op gedragen. voorlopig even de bowtie over de kast van mijn dochtertje gehangen, en voorwaar...

http://media.share.ovi.com/m1/s/3236/05bdf3245bf54e2197631524a6ab6a03.jpg

Hiermee haalde ik ongeveer 5 kanalen binnen, waarvan twee of drie in 1080i HD binnen, en dan twee of drie bundels van 5 of 7 SD stations.

De bowtie heeft daar een week gehangen en goed dienst gedaan. Een erg quick en dirty methode die blijkbaar moeiteloos 39 mijl kan overbruggen op UHF, tussen de 450 en 700MHz. Zo zie je maar!

Suffering from wiseass oneliner blackout

Dit topic is gesloten