Beste
Wat is het gevaar als de frequentie hoger is dan 250HZ 220Volt ipv 50 hz. op een circulatiepomp.
Ik verklaar mij nader: Het is een warmtepomp die vroeger een 800 Wat monofazige motor (centrifugaal pomp) aanstuurde, maar deze centrifugaalpomp was veel te zwaar (te groot debiet en opvoerhoogte)
Nu staat een kleinere circulatiepomp (60 watt) met een gepast debiet en opvoerhoogte geplaatst.
Maar als de spanning en de frequentie aan de pomp gemeten wordt terwijl de pomp draait, meet ik 250 HZ en 220 volt.
De vorige motor/pomp (800 watt) draaide nochtans op een constant toerental.
ps. Als we hier zo een hoogrendementspomp (Wilo stratos 25/ 1-6) op aansloten werkte deze zelfs niet.( een foutmelding kwam zelfs op de pomp te staan)Dit is een pomp met een ander type motor.
Kan iemand helpen hoe we dit juist kunnen aansturen. Bv met een relais, maar deze relais wilde niet werken met die eigenaardige spanningen en frequentie.
bestaat hier gevaar voor de pomp die nu geplaatst is?
Bedankt alvast voor eventuele hulp
Eric
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Maar als de spanning en de frequentie aan de pomp gemeten wordt terwijl de pomp draait, meet ik 250 HZ en 220 volt.
Het eerste dat in mij opkomt: de frequentiemeter spiegelt je maar wat voor.
Maar ik ben allerminst een orakel; er kan best wat anders aan de hand zijn...
Er moet wel iets niet pluis zijn met die spanning/frequentie want de hoogrendementspomp gaf een foutmelding van de spanning en deze wilde zelfs niet draaien. Deze hoogrendementspompen hebben een ec motor of zoiets.
De gewone circulatiepomp die nu geplaatst is (wilo star rs )draait wel maar er is een gezoem te horen dat mij niet normaal lijkt
Eric
Ja dit klopt. Er zit zo een regelaar voor. Maar de vorige circulatiepomp draaide altijd op constant max toerental. Ik weet ook niet hoe deze regelaar uitgezet zou kunnen worden.
En als deze regelaar blijft aan de frequentie prutsen, is hier dan gevaar voor de nu geplaatste kleinere circulatiepomp (oververhitting bv. )
Als ik met mijn multimeter in een stopkontakt meet heb ik uiteraard 50 hz en als ik met dezelfde instelling op de draaiende pomp meet was dit tussen de 200 en 250 HZ.
Eric
merk type regelaar ? een foto kan de boel ook iets duidelijker maken.
Maar waarom de regelaar niet anders instellen , hij zit er niet voor niets tussen ?
De regelaar zit op een apparte print die op de warmtepomp zit. De warmtepomp kan blijkbaar ook werken in deelast.(De compressor van de warmtepomp is niet variabel)
Bv als het systeem zonder een buffervat werkt en de warmteafgifte kan varieren door kringen te sluiten en of open te zetten.
Hiervoor worden de primaire en secundaire circulatiepompen waarschijnlijk anders aangestuurd.
Bij mijn opstelling is er een buffervat geplaatst en draaien de circulatiepompen op volle snelheid. De primaire pomp (Bronwater uit diepteboringen met gesloten cirquit) was 1100watt en de secundaire pomp (water circuleren over een buffervat) was 800watt.Na juiste dimensionering van de pompen komen we op een pomp aan de primaire kant 300w en aan de secundaire kant 60 watt.
Deze 2 aangepaste pompen worden nu terug door de warmtepomp gestuurd (lees aan en uitgezet)Maar hier duikt de rare frequentie op. Als ik een relais op deze uitgang zette was er zelfs een spanning van 300 volt te meten en bij het uitschakelen bleef er 70 volt op het relais te blijven staan, wat resulteerde dat het relais niet wilde afschakelen. De spanning zakt maar naar 220 volt als er een motor aanhangt.
Op de print is geen enkele mogelijkheid om iets in te stellen.Er komt spanning op toe en er is een ingang van de regelaar van de warmtepomp zelf. En ook een uitgang voor de pomp uiteraard.
De regelaar op warmtepomp is een Elliwell SBW 650
De print heeft geen gegevens. Ik kan wel proberen een foto te nemen van de print als dit zou verduidelijken.
Eric
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
Het zou kunnen dat het een universeel motor(of iets als het pompje in een wasmachine zonder condensator) is die geregeld word door fase snijding. Die fase snijding schopt dan je teller in de war.
[Bericht gewijzigd door Jouke op (19%)]
Een foto plaatsen lukt mij hier niet. De pomp die nu geplaatst is heeft een condensator en ik meen dat hij warmer wordt dan normaal. Er is ook een getik/ gezoem te horen, wat ik niet hoor als ik de pomp gewoon op het stopkontakt aaansluit
Dit is de regeling die de secundaire pomp aanstuurd.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_1836.jpg
Wat uitleg bij de print:
De bovenste aansluitingen links is de toevoerspanning.
Rechtsboven zijn de 2 rode draden van de regelaar van de warmtepomp.
Links onder gaat naar de circulatiepomp.
De zwarte blokjes onder en boven zijn gewoon extra aansluitingen. Ze zijn achteraan op de print met elkaar doorverbonden
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]
Hij, werkt.
Een freq.reg. maakt van 1Faze , een 3 Faze.
Het lijkt of je nu een steinmetsmotor hebt aan gesloten..Dat gaat op een freq.reg niet. evt de condensator eruit halen, en hem ster of driehoek aansluiten afhankelijk van de spoelspanning van de huidige motor.
Nu is er een gewone circulatiepomp aangesloten. Met gewoon de mogelijke aansluitingen: aarding/L/N. De vorige pomp had ook deze aansluitingen.
Als ik het aansluitbakje open zie ik de condensator zitten. Een andere aansluiting lijkt mij hier niet mogelijk. De motor draait wel ,maar er is een geronk/ gezoem te horen in de motor.Ik meen ook wel dat hij warmer wordt, maar de circulatiepomp draait nooit langer dan 15 min aan een stuk.
Mijn schrik is nu eigenlijk dat deze circulatiepomp vroegtijdig defekt zou gaan door deze aansturing. Of dat er een ander probleem zou kunnen opduiken.
Alvast bedankt om mee te denken.
Eric
Ik heb enkele scoopbeelden gemaakt van de spanning. Kan iemand mij vertellen wat er aan de spanning veranderd is door de regeling van de warmtepomp, aan de hand van deze beelden?
En wat is het effect op de werking van de motor van de circulatiepomp met deze spannning?
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_1865.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_1866.jpg
Alvast bedankt.
Eric
Nogmaals sorry voor het tweede topic. Ik dacht dat ik er goed aan deed om op het juiste forum (high voltage) de vraag te stellen, maar blijkbaar had ik dit beter niet gedaan.
Ik heb het één en ander proberen op te zoeken. De regelaar die dit alles aanstuurt is een Eliwell SBW650. De uitgang waar deze print op aangesloten is, is blijkbaar genoemd "AO2" = anaologe output 2 en dit zou een PWM signaal moeten zijn.
De oude pomp had ook een condensator. Dit was een centrifugaal pomp
Wat ik zou willen is een aan/uit signaal om mijn pomp via een relais te kunnen sturen.
Bedankt voor jullie hulp.
Op 8 november 2011 21:46:29 schreef tinev:
Kan je met een PWM signaal een relais aansturen?
nee,
En ik denk dat als je een vraag hebt en dat de laatste reply is al van jouw je beter effe de Edit knop gebruikt. (ik denk dat de mods hier op het forum daarmee niet zo tevreden zijn)
Beste bedankt om te antwoorden. Ik zal er op letten om de "edit" knop te gebruiken in dat geval. Wist ik niet. Ik dacht dat dit was om je eigen tekst ,indien foutief, aan te passen.
Mvg Eric
Op 8 november 2011 21:58:21 schreef Stefferke:
En ik denk dat als je een vraag hebt en dat de laatste reply is al van jouw je beter effe de Edit knop gebruikt. (ik denk dat de mods hier op het forum daarmee niet zo tevreden zijn)
Wel als tussen de replies meer dan 24 uur zit, er is niets aan de hand.
@ HD 13
Dit is een beeld met de vraag van de regelaar op aktief.
2,9 volt is weinig om iets mee aan te vangen denk ik.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2054.jpg
De spanning is 1 maal naar een hogere waarde gegaan, ik dacht als de compressor in gang ging. Daarna terug naar 2,9 volt
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2051.jpg
Dit is een beeld met de vraag van de regelaar op niet aktief.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2053.jpg
Kunnen we hier wat mee?
Tinev,
Zit te kijken naar img-2051 en snap je meter niet.
Instelling staat op 5V/d (5Volt/divisie)uitlezing meter is 5.28Vac en 4.28Vdc terwijl er toch echt een spanning is van 2divisies en een klein beetje dus 11Volt.
Puls van 700 uS (200uS/devisie) is wel een hele korte puls om wat te schakelen.
Kloppen de instellingen van je scoopmeter wel.
Kun je ook de stromen meten met een universeelmeter.
Dus voedings spanning uit, hoofdschakelaar uit.
Universeelmeter in de A-stand zetten meet bereik op 40/100 mA=.
Wel de stekkers in je universeelmeter goed zetten.
1 rode draad lostrekken vastmaken aan het ene meetsnoer.
En het andere meetsnoer op de plek waar je de rode draad hebt los getrokken.
Niet vergeten voedingsspanning/hoofdschakelaar weer aan.
Kun je ook de rode draden terug volgen,er staat een cijfer code op.
Deze rode draden met dezelde codering kom je ook op andere toestellen tegen.
Ik verwacht dat er een comon is,kunt uitvinden waardeze vandaan
komt,wat voor een voedingsspanning ac of dc.
En verwacht de ander uit een/de regelaar.
Kun je dan meteen kijken hoe ze deze uitgang noemen.
Ook nog even spanningen meten op de rode draden als ze los zijn van de print.
Kan misschien zijn dat de print stuk is en dat daardoor je voor- gaande meting geen goed resultaat geeft.
HD 13
Het beeld img 2015 is mischien niet juist( vanwaar het komt weet ik ook niet) Plots stond het op het scherm en ik heb het vast gezet. De compressor was wel aangesprongen op dat moment. De rest van de tijd stond de andere spanning er op.
De ene rode draad komt van de regelaar en daar staat 12vdc op en de andere is dus de uitgang op de regelaar, die het PWM signaal zend. De codes op de bedrading zijn 20 =12vdc en 52 =uitgang regelaar PWM.
De stroom zal ik nog eens proberen te meten. Ik moet mijn electrice bord van de warmtepomp demonteren om hier aan te kunnen, maar ik probeer dit nog eens te meten. De regelaar is een "Eliwell SBW 655" en de uitgang met draadcode 52 is uitgang A02 op de regelaar.
Grts Tinev
Tecnisch zou het een wonder zijn als je op 250Hz zou draaien, de wikkelingen slaan je om de oren en de pomp/motor wordt gegarandeerd van zijn sokkel geslagen.
Tinev,
Als ik de documentatie door kijk dan gaat het hier om eem pwm sturing.
pwm betekent pulse width modulation.
Afhankelijk van de verhouding tussen pulstijd en pauzetijd stuur je van 0-100 procent
Dus uit je AO2 komen pulsjes van 12Vdc.
Je kunt hier een 12Vdc printrelais (geen autorelais) op aansluiten en kijken wat er gebeurt.
Je zou er ook een ledje met een weerstand van 1Kohm aan kunnen hangen
wel + en - goed aansluiten anders brand het niet, en kijken wat er gebeurd.
Dan vooral opletten als AO2 voor 100 procent wordt uitgestuurd.
Wat is je achtergrond (opleiding),zodat ik er met de antwoorden rekening mee kan houden.
Hallo
Ik ben electrotechnieker in de vrachtwagesector.
Het pwm signaal wordt volgens mij nu altijd 100% aangestuurd omdat de pomp bij mijn configuratie op max debiet werkt. Er is een mogelijk dat de pomp modulair aangestuurd wordt door de regelaar maar dit is niet het geval bij mij. Of de regelaar dan bij vol vermogen van de pomp het PWM signaal 100% aanstuurt weet ik niet.
Bestaat er gevaar als het PWM signaal voor 100% uitgestuurd wordt tijdens een test met relais of led?
(Kon ik maar de regelaar anders programmeren, dit had eenvoudiger geweest)
Tinev
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tinev
Volgens mij geen gevaar voor beschadiging.
Wel een printrelais 12Vdc gebruiken,deze heeft voor de relaisspoel weinig stroom nodig.
Weet niet wat de uitgang AO2 aan stroom (mA) kan/mag leveren.
Misschien dat de max stroom voor AO2 ergens in de handleiding staat.
ledje met weerstand komt op ongeveer 10 mA uit is niet schadelijk.
Wel oppassen dat je geen sluiting maakt,dit kan AO2 stuk maken.