Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Dat zijn mooie meters. Ik heb zelf de 1252 maar dan nog met de LCD display. Perfect ding. Moet alleen even uitzoeken hoe ik hem moet justeren. Voordeel van oude meters is dat ze meestal al wat stabieler zijn geworden. Een nieuwe meter verloopt volgens mijn beperkte ervaring ( en van lezen/horen zeggen) het meest in de eerst paar jaar.
Fototje, die Fluke heb ik al 15 jaar ofzo, deze staat nog steeds perfect binnen de specs.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/agilent_fluke.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Is die 77 uit de inventaris van een afgebrande werkplaats gered? ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Nee die heeft fred101 in het bos gevonden, en heeft jarenlang in de garage gelegen.

fred101

Golden Member

Is een 77-III black edition ;-) ( maar je kan beter Flash2b geloven)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

grappig die 77III heb ik ook een ( die heeft levervlekken ) die rubber holster kun je met een vaatdoek en afwasmiddel al weer bijna maagdelijk fluke geel krijgen:)

de vorige eigenaar heeft het ding ooit met iets aggresiefs schoongemaakt lijkt het.

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0650.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

insmeren met puur afwasmiddel(niet van de vaatwasser) en doorwrijven tot het droog is. Dan met een vochtige doek afnemen en vervolgens verbaast zijn dat er nog geel onder zit ;)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fred101

Golden Member

Geler dan dit kreeg ik hem niet. Er heeft ooit een foto hier gestaan van mijn marconi meetbrug en daar lag hij voor. Toen vroeg iemand of het een speciale black edition was, hij was echt pikzwart van jarenlang in de gereedschapskist liggen en aan autos en motoren werken. Hij geeft niet meer af en ik gebruik hem alleen om bv buiten mijn hok te meten, aan het net of aan de auto. Deze gaat ook mee op vakantie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

Ole ! Het is tenslotte niet kerstmis voor niks !
Hie rmijn nieuweste aanwinst : De U1253B OLED multimiter

Niet op deze foto : de meetsnoeren en lader ... Die liggen in mijn labo/garage en kheb geen goesting om ze te gaan halen :p

http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/jmm/u1253-1.png

Naast het toestel krijg je ook wat frontpanel klevers voor als je het toestel wat wilt 'personalisern' (niet aan mij besteedt... i like it as it is )
EN vele belangrijker : Een calibratie certifikaat EN rapport !
Bij fluke moet je daar om vragen en dat kost extra ! Agilent ? Standaard. Een rapport is nog veel zeldzamer. Zit gewoon standaard in de doos.

http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/jmm/u1253cal.png
http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/jmm/cal.png

http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/jmm/u1253logo.png
Bij startup wordt je gegroet door het logo. Je kan dit vervangen door een custom logo via de USB kabel. Handig voor bedrijven die meters die ze ter beschikking van het personeel stellen willen voorzien van bedrijfslogo.

http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/jmm/u1253-3.png
Het display is prachtig. Heel scherp en makkelijk te lezen. Je kan het in drie helderheden instellen.

Er zijn 6 menus om het toestel te personlaiseren en svoorkeursinstellingen op te geven.

http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/jmm/u1253m1.png

http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/jmm/u1253m2.png

http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/jmm/u1253m3.png

De beugel achteraan scharniert in 2 delen

http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/jmm/u1253voet.png

daardoor staat het toestel stabieler op een bench dan de gangbaere uitklapflap.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

zo, het mag wat kosten. hoeveel als ik mag vragen? wel een leuk dingetje, als je er ooit vanaf wilt, is hier het goede adres!

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
fred101

Golden Member

Mooi free, ik ben ook blij met de mijne, ik kon toen alleen LCD kiezen, er was al wel OLED maar niet in alle modellen. Als ik dat OLED zo zie is dat een hele verbetering ( niet dat de lcd slechter is dan andere merken)

De mijne kwam wel met calibratie certificaat maar niet met rapport.
Weet jij zo het verschil tussen de 52 en de 53 ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Interessante vraag Fred, ik zag buiten het verschil in display ook geen verschillen in de specs tussen de 52 en 53, maar kan er overheen gelezen hebben.

Zijn er behalve de kleur ook nog verschillen in de specs tussen de A en B series? Vind nl. persoonlijk de kleur van de A serie (blauw) mooier. Maar ja kwaliteit en nauwkeurigheid gaat altijd nog voor kleur.
Ik zag bij de LCR-meters uit dezelfde lijn dat de firmware en displays wel veranderd waren, meer mogelijkheden en opeens instellingen die je op kunt slaan.

Die bijgeleverde stickers zijn wel handig als je meerdere op de afdeling gebruikt, weet je tenminste direct welke collega jou meter gejat heeft.

Tidak Ada

Golden Member

Schattig die opkleeffrontjes >:) Lijken me het werken met de meter niet bepaald duidelijker te maken.

Maar dat instrument zelf is natuulijk beter dan welk Merry X-mas ook :9~

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Enige nadeel van deze meters is dat je de meter niet kan gebruiken als de batterij leeg is ( nu geldt dat voor de meeste natuurlijk ;-) ) maar deze is oplaadbaar en als mijn telefoon, ipad , laptop, enz leeg is hang ik hem aan de lader en kan ik hm onder tussen gewoon gebruiken.

Agilent kan dat niet want je gebruikt de meetbussen om op te laden. OK, het voordeel is dat het redelijk snel gaat en dat je op lokatie het met een labvoeding en twee banaansnoeren zelfs kan laden. En als het echt moet kun je de accu er zo uitnemen en er een 9V blokbatterij in stoppen.

Ander heel klein nadeel , wat veel andere meters ook hebben, hij heeft gelukkig auto power off, maar het zou fijn zijn als dat wat intelligenter was. Hij springt gewoon na de ingestelde tijd uit, dus ook midden in een meting. Voordeel is dat je niet de schakelaar terug naar uit hoeft te draaien zols bij mijn Fluke ( die waanzinnig zuinig met batterijen is) Maar een willekeurig knopje indrukken is genoeg.

Nu is dat muggenziften want al met al is het een vreselijk fijne meter.

Free, zat er bij jou ook een etui bij, 4 probes, en een rits opzet stukken/verloopkabeltjes voor op de probes ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Ben ook benieuwd tussen de gele en de blauw U-series van Agilent. Fred101 vermelde dat de blauwe voor het Lab is en de gele voor de service/automotive. Ik vind ze beide mooi.... !

Op mijn Gossen MetraHits kan je de auto poweroff uitzetten, via een paar knopjes tegelijk indrukken als je hem aan zet. Hij gaat vanzelf uit als ie de hele tijd hetzelfde meet, niet als de waarde veranderd. Dat is soms niet handig, als je wilt controleren of spanning gelijk blijft en ook niet als hij in het mV bereik heen en weer aan het meten is als de meetpennen los liggen. Zuinig zijn ze wel.

@Murmeltier :

Op 23 december 2011 02:47:34 schreef free_electron:
Het kerstmannetje is net langsgeweest... met een U1253B Multimeter van Agilent.
Er loopt een actie bij Agilent tot eind januarie waardoor je 100$ cash back krijgt. De meter is normaal 391.

[Bericht gewijzigd door flash2b op zondag 25 december 2011 14:37:15 (21%)

Zow free, kon je weer niet wachten tot kerst ;) of pakken jullie het altijd uit op kerst avond?
Ziet er weer mooi uit (kwijl kwijl)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
free_electron

Silicon Member

De blauwe is de A versie , de gele de B.
enig verschil tussen 1252 en 1253 is het display.
de 1251 heeft GEEN true RMS.
de true rms is een inplug module. die zit er gewoon niet in bij de 1251.

De blauwe zijn nog te koop tot einde stock.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 25 december 2011 14:27:55 schreef fred101:
Enige nadeel van deze meters is dat je de meter niet kan gebruiken als de batterij leeg is ( nu geldt dat voor de meeste natuurlijk ;-) ) maar deze is oplaadbaar en als mijn telefoon, ipad , laptop, enz leeg is hang ik hem aan de lader en kan ik hm onder tussen gewoon gebruiken.

Agilent kan dat niet want je gebruikt de meetbussen om op te laden. OK, het voordeel is dat het redelijk snel gaat en dat je op lokatie het met een labvoeding en twee banaansnoeren zelfs kan laden. En als het echt moet kun je de accu er zo uitnemen en er een 9V blokbatterij in stoppen.

Ander heel klein nadeel , wat veel andere meters ook hebben, hij heeft gelukkig auto power off, maar het zou fijn zijn als dat wat intelligenter was. Hij springt gewoon na de ingestelde tijd uit, dus ook midden in een meting. Voordeel is dat je niet de schakelaar terug naar uit hoeft te draaien zols bij mijn Fluke ( die waanzinnig zuinig met batterijen is) Maar een willekeurig knopje indrukken is genoeg.

Nu is dat muggenziften want al met al is het een vreselijk fijne meter.

Free, zat er bij jou ook een etui bij, 4 probes, en een rits opzet stukken/verloopkabeltjes voor op de probes ?

Dat van die auto power-off kan idd irritant zijn. Ben je aan het doorpiepen, reageert de meter niet, je denkt er is een fout in de bedrading oid (ik ben inbedrijfsteller panelenbouw) blijkt dat de meter gewoon is uitgegaan. En maar zoeken Grr....

Fordman

Ik heb hem al een poosje maar dan toch maar even laten zien. Mijn allereerste oscilloscoop een philips PM3055 50MHz. Met orginale probe's, handleiding en service manual. De frontje heeft wat lichte gebruikschade maar dat mag de pret niet drukken.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pc250945.jpg

Grote foto

flash2b

Special Member

PM3055, met een knipoog naar de 2N3055, was de scope die ik vroeger op school gebruikte. Er waren er maar twee, dus altijd meteen die proberen te pakken, door de groene 'auto set' knop had je tenminste altijd beeld !! Mooi ding.

Doet je backlight het achter de LCD nog, die gaat nl. altijd kapot op den duur omdat Philips daar lampjes voor gebruikte.

fred101

Golden Member

Op 25 december 2011 21:41:04 schreef flash2b:
door de groene 'auto set' knop had je tenminste altijd beeld !!

Ah, de tante truus knop >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb de PM3055 ook staan. Die heb ik ooit eens op stage gekregen. Men deed er niks meer mee (hebben exotischer spul liggen) en vroegen of ik er nog wat mee kon doen. Werkt nog fantastisch en is nu mijn meest gebruikte scoop, thuis. :)

Mooie meter, free! En goedkoper dan hetgeen ik kwijt ben aan sinterklaasgeschenkjes. Eens kijken wat er nog op de bankrekening staat... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@flash2b
Ja de lampje achter de lcd scherm werkt nog. Wel was de lampje stuk van de illum, maar daar zit al weer een nieuwe in.

En de groene knopje is inderdaat heel handig.

free_electron

Silicon Member

De meter kost 391$ en er is een 100$ cash back ( helaas alleen voor de US en canada .. )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Kan jij er niet een paar bestellen voor ons? :) denk dat er wel wat gegadigden zijn:)

Dit topic is gesloten