Ter afsluiting nog wat plaatjes van een motorregeling, met een 24V ruitenwassermotortje als belasting:

http://prosje.be/CO/Schemas/MotorRegelingZonderSnubber.png http://prosje.be/CO/Schemas/MotorRegelingMetSnubber.png

Bij het eerste plaatje komt de piek in de buurt van 60V bij een voedingsspanning van 26V.
Bij het tweede plaatje haalt de piek geen 35V meer.

Snubber is hier 100nF + 2Ω

100nF en 2 ohm klinkt heel redelijk voor zo'n snubber. Bij 26V is de lading in de condensator 0.5 * 100*10^-9 * 26^2 ~= 33.8 microjoule per periode, dus met een PWM frequentie van 20kHz zou dat ongeveer 0.7W zijn. In de praktijk is het natuurlijk nog wat hoger, omdat de weerstand ook een deel van de piek die je probeert te onderdrukken, maar boven de 26V komt absorbeert.

Die plaatjes tonen heel mooi aan waarom een snubber nodig kan zijn om de halfgeleiders heel te houden, en om emissie (EMC) sterk te verminderen.

het hangt er, zoals sparkyGSX , vanaf hoeveel energie per seconde er moet opgevreten worden... en hoveel di/dt er is.
een getunede snubber resoneert eigenlijk op die di/dt en vreet de energie dus beter op dan een diode die eerst in gang moet schieten.

de impedantie van je bron speelt ook een rol. een spoel van een relais gedraagt zich anders dan een motor !

als je een relais uitschakelt dan moet je enkel het magneetveld afbouwen.
bij een motor die draait heb je nog een ander effect : het roteren wekt zelf ook energie op ( iets wat bij dat relais niet het geval is ) . die motor genereert energie door het feit dat zijn as nog in beweging is. speelt geen rol of het om motor met permanente magneet of een veldwikkeling gaat. jouw snubber systeem zorgt dat de stroom blijft lopen dus de rotor blijft een magneet. van buitenaf wordt er energie toegevoegd door de asrotatie. bij een relais is dat er niet.

de energie wordt hoe dan ook omgezet in warmte... power is U x I , bij een diode is er maximaal 0.6 volt drop...

stel dat je recirculatiestroom op het moment van commutatie 2 ampere is.. die diode vreet op dat moment 0.6 x 2 ampere = 1.2 watt...

vervang je die door een 10 ohm weerstand dan krijg je 20 volt over de weerstand ( 10 ohm x 2 ampere )
20 volt x 2 ampere = 40 watt die opgesoupeerd wordt... met andere woorden : die energie wordt veel sneller opgevreten.

de weerstandswaarde speelt geen rol. de regel is dat de stroom in een spoel wil blijven lopen. de tegenemk zal zo groot worden totdat die stroom geforceerd wordt.

Dus als je met RC een snubber wilt maken dan tune je de condensator zo dat Zc op de di/dt een kortsluiting is. de volledige power landt dan in de weerstand.

let op : bij rc snubbers speelt nog een ander probleem. de stroom waar we het over hebben is DC. met andere woorden die condensator gaat opladen ... eenmaal geladen is het game over..
dus je moet zien dat de condensator de energie kan opslorpen.
bijkomend probleem : een deel van de energie zit nu als spanning in de condensator... met tegengestelde polariteit ! en die gaat teruglopen. je gaat ringing krijgen ( wisselwerking laden / ontladen condesator tot alle energie opgefikt is in de weerstand.

dit kan een negatieve spanningspiek geven... het is mogelijk zo transistoren om zeep te helpen als die energie groot genoeg is.
voor grote snubbers die spoelen sturen doen ze dan dit :

vcc
    |
    +-------
    |       |
 inductor   R
    |       |
    |       C
    |       |
    +-------+
  |/       _|_
  |\       /_\
    |       |
   gnd     GND

die diode vreet dan de reverse energie op die UIT de condensator komt .. dit dempt de ringing 'onder' de grond.

probeer voor de lol in je originieel systeem eens een weerstand / diode combinatie uit ?

Bijvoorbeeld 1 ohm in serie met je diode. kwestie van wat meer power op te branden.

[Bericht gewijzigd door free_electron op (17%)]

Als je dit nu eventjes laat draaien, word dat rc netwerkje dan ook echt warm? Er loopt wel gedurende korte tijd een grote stroom, maar is het voldoende om warm te worden?

Ojeke

Eeej dit is interessant. Wat gebeurt er eigenlijk met ontsteekspoelen?

een getunede snubber resoneert eigenlijk op die di/dt en vreet de energie dus beter op dan een diode die eerst in gang moet schieten.

Dat geloof ik graag. Maar tunen op een ding, dat karnaval-spullen moet regelen, lijkt IMHO op paarlen -> zwijnen.
Als het maar robuust is, en niet ter ziele gaat als een motor geblokkeerd wordt, ben ik al tevreden... :-)

Wat de rest van je betoog betreft: dat ga ik morgen nog enkele malen doorlezen en testen...

@ojeke: zie mijn berichtje; de weerstand zal, bij 20kHz, ongeveer 0.7W verstoken, simpelweg omdat je de condensator steeds via de weerstand tot 26V oplaadt, en weer ontlaadt. Dat zou al gebeuren als er niets te snubberen viel, en je dus een perfecte blokgolf van 26V aanbiedt. Hierbij doe ik trouwens ook de aanname dat de tijdconstante van de snubber veel kleiner is dan de periode van de blokgolf, maar dat lijkt me nogal logisch bij een snubber.

Als er wel echt iets te snubberen valt, zal de dissipatie nog wat hoger uitvallen. Hoeveel precies is niet eenvoudig te bepalen, denk ik.

aha, nu snap ik jou berekening, dacht dat dat in totaal was met vrijloop diode en alles, maar dan is 0,7 W belachelijk weinig.

Sorry, zit momenteel met een examen hoofdje :) (en tis nogwel wiskunde wat ik al een week aant blokken ben :p )