Nakijken schema dummy load

Ik heb eventjes een dummyload getekend

De componentwaarden doen er nu nog niet toe, het gaat om het principe. Volgens mij moet dit perfect werken anders verdien ik een pak voor mijn broek!

http://www.aesthetic.be/schemas/dummy0_1.GIF
Plaatje aanklikbaar

Nu nog beveiligingen toevoegen, componentwaarden berekenen en eventueel nog een constant current mode toevoegen. (Ook een opamp vinden die zo laag gaat met assymetrische spanning) En eventueel opamp vervangen door transistoren en leuke opties !

Als co dit bij schema's wil zetten... ga je gang

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Prachtig stukje werk Evil !

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Schop! Je gelijkrichter staat niet goed. ;)

En ik weet ook niet of een integrator nou wel zo'n verstandige keuze is. En heb zo m'n vraagtekens over de stabiliteit.

It's a good day for science!

Op 9 augustus 2004 00:32:49 schreef dexter:
En ik weet ook niet of een integrator nou wel zo'n verstandige keuze is. En heb zo m'n vraagtekens over de stabiliteit.

Gelijkrichter ? die staat toch goed

Ja, is een I-regelaar waarom zou dat niet verstandig zijn ? laat ik die C weg is het helemaal niet stabiel! waarom zou het niet zo stabiel zijn ? Verklaar je nader !

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op maandag 9 augustus 2004 00:42:06

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Ik geloof dat de waarde van C zo klein gaat gekozen worden dat de integratiefactor niet gaat meetellen.

De C is zo klein dat het net stabiel blijft

misschien kan er nog een weerstandje in de (+) van de opamp

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op maandag 9 augustus 2004 00:51:43

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Lijkt me OK, alleen wil ik niet in de buurt zijn als de koude kant van de potentiometer lost.

Zou opteren voor een constante stroombron, niet afhankelijk van de te ontladen spanningsbron.

Edit:
Nog iets: T1 en T2 staan volgens mij daar ook niet op hun plaats, zullen teveel stroom trekken van de spanningsregelaar bij full load.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 9 augustus 2004 10:33:19

LDmicro user.

niet afhankelijk van de te ontladen spanningsbron ?! Wat bedoel je daar mee

T1 en T2 zijn perfect, trekken 0.7A uit spanningsregelaar bij full-load (net binnen SOA 2N3773, 100V en 15A max door dit ding, nu nog maximaal vermogen berekenen, wordt begrensd door de thermische dingetjes) (Denk je nu echt dat ik nu zo dom ben om dat niet te berekenen ? Ik zei dat het niet zo relevant was voor de onderdelen, die worden echt wel goed gekozen maar het principe moet het doen...)

Hmm, stroombron is geen slecht idee natuurlijk maar dit werkt ook, min of meer spanningsgestuurde stroombron (4.5mA max ofzo)...

Vertel mij eens, MGP waarom zou je een stroombron kiezen om die transistoren aan te sturen ?

Voor degene die het nog niet doorhebben, dit ding moet zich gedragen als een regelbare weerstand!

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op maandag 9 augustus 2004 11:06:23

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

De + en de - ingang van de opamp hangen aan de te testen spanningsbron zonder enige referencie.
De spanningsbron bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen!
Daarvoor zou ik kiezen voor een stroombron.

T1 en T2 zouden volgens mij als darlington geschakeld moeten zijn met de 2N3055 en met 1 transistor zou dat ook moeten volstaan.

Om een voeding te testen heb je waarschijnlijk niets aan een zo'n regelbare weerstand. Enkele weerstanden zullen ook voldoen.

Edit: Een instelbare stroombron is véél interessanter

LDmicro user.

Op 9 augustus 2004 11:00:36 schreef Evil Aedolon:
Voor degene die het nog niet doorhebben, dit ding moet zich gedragen als een regelbare weerstand!

leuk is gemakkelijk om mijn voeding te testen, nu moet moet ik een superserie-parallel schakeling maken met allerhande 50W weerstanden om ergens aan een redelijke belasting te raken

hoeveel watt zal dat monster kunnen dissiperen?

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Op 9 augustus 2004 11:14:56 schreef MGP:
De spanningsbron bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen!
Daarvoor zou ik kiezen voor een stroombron.

Ja! dat is nu de bedoeling !! Anders is het geen weerstand... dan blijft de stroom constant als U stijgt

Maar, je zegt weerstanden, wat voor vette weerstand heb je nodig om er 400W in te proppen ?

(de 2N3773 kost 87 cent of iets dergelijks... de prijs is niet echt de huilfactor bij dit, de koeling is dat wel maar dat heb je bij vermogenweerstanden ook natuurlijk alleen kunnen die dat afgeven aan de lucht... én zo een regelbare R die kost nog meer dan dit zal kosten.
én als je al koelvinnetjes hebt heb je geluk !!

Maar die darlington is een goed idee, en als ik dat over 1 transistor aanstuur heb ik met een snelle berekening al berekend dat mijn koelvin voor die transistor veel meer kosten dan ééntje extra !

In darlington config is dat een helse dissipatie in de drivers

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op maandag 9 augustus 2004 11:29:56

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Op 9 augustus 2004 11:22:43 schreef Evil Aedolon:
Maar, je zegt weerstanden, wat voor vette weerstand heb je nodig om er 400W in te proppen ?

ik gebruik 18 50 Watt weerstanden van allerhande waarden om geen enkele te overbelasten en 380Watt te verstoken

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

en wat kosten die 50W weerstanden...

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Maar, je zegt weerstanden, wat voor vette weerstand heb je nodig om er 400W in te proppen ?

Niet nodig, het enige wat je hiermee kunt doen is de wet van ohm bevestigen :)

LDmicro user.

of een 400W voeding belasten, de dynamische uitgangsweerstand meten en van die dingen... en aangezien ze dynamisch is lukt dat niet op 5W...

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op maandag 9 augustus 2004 11:41:22

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Een voeding testen met alleen een constante stroom is niet voldoende. Je wilt ook weten hoe de voeding reageerd op plotselinge belasting veranderingen. De dummie moet daarom moduleerbaar zijn. Zoals je de schakeling nu hebt opgezet zal deze niet met hoge frequenties moduleerbaar zijn.
Echte HF-injecties zul je moeten doen door de dummie via een spoel op het testobject aan te sluiten en via een condensator kan dan een HF signaal geinjecteerd worden. De dummie moet hier wel tegen bestand zijn.

Waarover ik spreek, gaat het hier wel over een regelbare stroombron.

LDmicro user.

Op 9 augustus 2004 12:05:09 schreef Freddy:
De dummie moet hier wel tegen bestand zijn.

Ja, dat is waar, maar ik kan dit natuurlijk moduleerbaar maken maar zal niet echt HF zijn...

Kan natuurlijk nog een FET in serie zetten en die aansturen met een blokgolf om de transient responce te testen...

Deze schakeling moet zich gewoon als weerstand gedragen en op 50Khz nog normaal doen en aangezien de bandwidth maar 4Mhz is van de transistor hebben we iets onverzwakt tot de 4de harmonische ? (of begrijp ik die bandwidth van de transistoren verkeerd ?)

Ik zit ook te denken om daar echt maximaal vermogen uit te halen (thermisch mogelijk dan) maar dan heb ik een analoge vermenigvuldigaar nodig om binnen de SOA te blijven van de transistor karakteristiek, als ik 40W per transistor wil dissiperen... Maar ik vind er geen (ééntje bij TI maar ik betwijfel of die echt verkrijgbaar is).

Dit schema is zeker wel bruikbaar om de dynamische uitgangsweerstand van een voeding te meten
(en heel misschien de transient responce maar daar gaan de flanken niet steil genoeg voor zijn vrees ik)

Er zijn best nog wel wat andere dingen om te meten aan de voeding (HF signaal "injecteren" in de terugkoppellus om de loop gain te bepalen).

Wat ik natuurlijk kan doen, is ontwerp weggooien en in een hoekje gaan huilen om deze mislukking, of een MOSFET zoeken die geen fortuin kost en wel snel genoeg is...

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Ik geloof niet dat het Evil Aedolons bedoeling is om de dummy dynamisch te maken in die context.

Ik bedoel dat je net als bij voedingen en versterkers er voor moet zorgen dat de lading van de basis ook snel afgevoerd moet worden. Je komt een heel eind door aan de buffertrap iets meer zorg te besteden. Je zou deze ook symmetrisch kunnen uitvoeren. en gebruik maken van een symmetrische voedingsspanning.

Een extra MOSFET in serie is geen optie. Je wilt bijvoorbeeld testen op 10-100 % belasingsvariaties. Ik denk niet dat die MOSFET het leuk vindt dat hij dat voor z'n kiezen krijgt. Gewoon een transistor eindtrap zoals je getekend hebt.

Ik wil je niet ontmoedigen (ik zou zeggen: gewoon doorgaan, je leert er een hoop van) maar het is lastiger om een goede dummie te maken dan een voeding. Het dynamisch gedrag van de dummie moet beter zijn dan de te testen voeding! Anders ben je de dummie aan het testen en niet de voeding.

Zorg er in ieder geval voor dat de dummie stabiel is, dan maar minder bandbreedte.

Je kunt het gedissipeerde vermogen ook zelf in de gaten houden. Wil je dit toch elektronisch doen, dan heb je hebt geen vierkwadrant vermenigvuldiger nodig. Eén kwadrant is voldoende. Dit is eenvoudig te doen met een OTA, Bijvoorbeeld de LM13700: http://www.hardware.dibe.unige.it/DataSheets/LM13700.pdf Ik weet alleen niet of deze nog geproduceerd wordt. Anders even op zoek naar een andere OTA.

fzwart

Golden Member

Ik zou er wel voor zorgen dat T3 ergens in het midden van de koelplaat zit tussen de andere transistoren in. Op die manier heb je iets van thermische stabiliteit in je meetcircuit.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

de LM13700 wordt nog geproduceerd!

Maar uhm, over die mosfets, ik bedoel de eindtrap niet in bipolair maar in fets (ah je bedoelde de fet in serie, Hoe zou ik anders de transient responce testen ? tenzij deze dummy moduleerbaar is natuurlijk)

maar goed, kent iemand een fabrikant die Elektronische Dummies maakt ? Om te kijken wat de specs daar zijn

Ik kan natuurlijk ook 20 TO-220 transistorretjes gebruiken, hebben minder Pc maar wel hogere bandwidth

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op maandag 9 augustus 2004 14:25:27

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

*stamp*

Kent iemand een fabrikant van elektronische dummyloads ? Wat zijn goede specificaties voor zoiets ?

Ik kan nu ten hoogste op 500W, 100V max, 50A max (gelimit op 500W dus) en maximaal 4Mhz bandwidth

Met 15 Transistoren, 5 per koelvin mag de maximale thermische weerstand 0.81K/W zijn (6.5K/W per transistor dus)
Met 10, 5 per koelvin 0.43K/W

Dan is de dummy 500W maar wel méér dan vingerheet (over 100°C net op de rand) En balanceerd hij net binnen specificaties

Ik was aan het nadenken over dat haaks profiel hoe dat te berekenen, dan zijn er gewoon 5 thermische weerstanden (van dat profiel en overgangs weerstand naar grote vin)

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op maandag 9 augustus 2004 20:31:24

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Electronic loads: Bij EMV www.emv.nl/ vond ik de volgende merken (kijken bij Applications):
Chroma ATE,
Kepco,
ET Systeme GmbH.

Op het randje van de specificaties werken is niet handig. En 500 W pasief wegwerken? Is een koeltunnel niet handiger.