jep met men cnc :}
Dit topic is gesloten
jep met men cnc :}
RS2^Racer^: jep een simpele 12v breadbord voeding
Mijn eerste project dat ik hier post.
Dus graag jullie meningen en tips!
Hij is volledig zelf ontworpen, geetst en gesoldeerd.
Het is een accubeveiliging voor in een radiokist.
Er zitten 3 statusledjes op om een indicatie van de accuspanning te geven.
Als de spanning onder de 11,5 volt zakt schakelt hij de belasting uit en gaan de leds knipperen.
Aan de onderkant van de print heb ik op 1 spoor een laag tin gedaan. Dit is het spoor wat naar de belasting toe gaat. Dit is natuurlijk niet erg netjes zo. Kan ik hier wat anders aan doen. of zal ik gewoon een dikker spoor gebruiken daar?
Ledjes staan zo hoog omdat hier inmiddels een stuk draad tussen zit. Zodat de leds op de behuizing geplaatst kunnen worden.
Je spoor breder maken. en eventueel nog vertinnen. Wel grappig dat je je andere spoor niet hebt mee vertint.
Vertinnen werkt juist nadelig, tin heeft grotere soortelijke weerstand als koper. Maar een proper projectje voor de eerste keer.
Nadelig? De weerstand van de verbinding wordt er echt niet hoger van. Nu heb je tin èn koper, anders alleen koper.
Moderator
Het werkt niet nadelig, maar het werkt ook zo goed als niet mee.
Omdat het een hogere weerstand heeft is het toch niet gelijk nadelig? De soortelijke weerstand is een factor 10 groter. Maar met een koperdikte van 0.035mm op standaard PCBs heb je toch al dezelfde geleiding bij een tinlaag van 0,35mm?
Grof gerekend zou een PCB-trace van 1 cm breed dan toch ongeveer dezelfde geleiding hebben als een trace van 2 mm met 1,5mm tin erop?
Of mis ik iets essentieels?
Op 14 februari 2012 16:27:38 schreef Damic:
Je spoor breder maken. en eventueel nog vertinnen. Wel grappig dat je je andere spoor niet hebt mee vertint.
Hoe bedoel je me andere spoor?
De massa?
Die hangt aan het massavlak en de aansluiting is er een halve centimeter naast. Dat koper is wel breed genoeg voor die 2A dacht ik zo
Keurig eerste printje.
Tip voor het volgende printje:
Neem de bevestigingsgaten mee in het ontwerp.
En als je alles een tikkie op zou schuiven, was er wat meer plaats voor dat ene (vertinde) spoortje
Dankje,
Het was overigens niet mijn eerste maar 3e printje
Maar dit was de eerste die ik het waard vond om hier te tonen.
@Kareltje
Ze worden trouwens nog steeds geboord en gefreesd en geschuurd met die proxxon van jou. Echt een prachtding!
Best netjes hoor!
Je moet wel oppassen met de LED's zo. Op exact dezelfde manier heb ik die ook laatst zo 'hoog op hun pootjes' geplaatst, met als gevolg dat de LED als hefboom werkt op 't moment dat je er (zelfs lichtjes) op drukt. Zo heb je kans dat je spoortje eronder teveel mechanische spanning krijgt en los komt. Bij mij in ieder geval wel
Volgende keer maak ik er - indien ik toch nog 'ns zo'n hoog ledje nodig heb - een veel groter eilandje voor, zodat 'ie meer houvast krijgt.
Daar hebben ze iets anders voor uit gevonden nl led afstand houders ;D
Je bedoelt een kabeltje, niet waar?
[Bericht gewijzigd door Pieturp op donderdag 16 februari 2012 01:05:02 (11%)
Nope, zoiets: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=180437
Op 16 februari 2012 01:08:02 schreef ken536:
Nope, zoiets: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=180437
Krijg nauw wat, bestaat dat ook al.
Meestal gebruik ik een plastiek of nylon afstandhouder/bus, één led pootje met krimp kous, ledje er door afstand houder heen, door pcb, flink aantrekken, solderen. Soms aan beide uiteinden van het busje de binnen zijde even uitruimen i.v.m krimp kous dikte.
Ideaal als je er 12 naast elkaar wil. Na het solderen, Lijm of sileconen over de rij, twee rechte stripjes ertegen om het recht te houden tot het gedroogd is.
Vandaag nog eens de dag doorgebracht met de soldeerbout
De actieve subwoofer omgebouwd zodat die zonder de bijhorende (defecte) hoofdunit gebruikt kan worden. Met dank aan bjokal voor het schema!
Het printje is de subwoofer filter van op de site. (ookal kwam ik er achter dat het zonder ook gaat , achja, toch een fijne zaterdag gehad )
De subwoofer werd aangestuurd via de 'systeemkabel' met de audiosignalen en signaal om de woofer aan en uit te schakelen. Met de onderste schakelaar wordt de filter ingeschakeld. De tulp stekker mocht wel wat van betere kwaliteit zijn...
mooi printje ! De draadjes mooi geplooid, zo zie ik het graag
Ik ook, bedankt
Eerste keer dat ik gaatjesprint gebruik, anders liet ik pcb's maken of deed ik het zelf.
dat is een mooi ding!
maar dat koelprofiel, maakt de montage dat ding niet een beetje ineffectief? er stroomt nu niet door natuurlijke luchtstroom veel liucht doorheen...
Hangt er vanaf wat onderkant of zijkant is. Als de box verticaal staat is het OK
Staat idd vertikaal. Maar voor alle duidelijkheid, ik heb enkel de filter toegevoegd.
Ik vond de PEOM van Pros (http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/676112#676112 een goed idee en heb deze nagemaakt. Hier en daar is het schema anders en ik heb ook een pic gebruikt in plaats van een ATmega8.
Een klemmetje of meetklip voor de weerstanden staat nog op de to do list.
http://schematheek.net/index.php?p=forum/topic&t=681
@reddevil:
leuk maar is dit niet wat overbodig? of wil je zo'n accuratie?
Dit topic is gesloten