Op 8 februari 2012 14:57:48 schreef steve04:
@T-baev: kleine tip in verband met het PCB ontwerp. Vermijd het gebruik van scherpe of rechte hoeken zorg steeds voor hoeken van circa 120°. De print kan volgens mij ook heel wat kleiner.
De print kan inderdaad kleiner, maar het ontwerp moet niet zo klein mogelijk dus dat is geen probleem.
Op 8 februari 2012 15:22:29 schreef kombucha:
dat rechterpoot van x5 enkel naar x4 gaat is dat correct ?
Ja, X5 is de netingang en X4 is de uitgang.
Op 8 februari 2012 15:24:31 schreef pros:
Met die hoeken valt het best mee.
Maar over C1 maak ik me toch zorgen. Die C moet geschikt zijn voor 250V AC. En dergelijke exemplaren zijn heel wat groter dan de plaats die voorzien is op de layout.
Eerst zo'n C kopen, en daarop de layout aanpassen!
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3559, de gebruikte footprint is voor een 63V/100nF condensator, valt me nu net op dat dit inderdaad problemen gaat geven, bedankt! Maar volgens mij heeft de condensator uit dat linkje ongeveer dezelfde footprint, geen probleem dus.
Op 8 februari 2012 15:29:11 schreef Damic:
En volgens mij is U1 een optocoupler en ze hebben eens verteld tegen iemand anders dat je daar nooit met hoogspanning moogt onder gaan.
Edit: wou je dit bouwen misschien? http://www.circuitsonline.net/schakelingen/67/diversen/solid-state-rel…
U1 is een optotriac en er is voldoende rekening gehouden met overslag , isolatieafstand e.d.
Ja, maar dan lichtjes aangepast, ik post het schema wel als mijn mini-gip af is.
Op 8 februari 2012 16:13:08 schreef Jochem:
[...]Moogt?
Dat heb ik ook weleens gehoord, hoewel vaak zonder onderbouwing van die stelling.
Naar mijn mening is niet speciaal het onder de chip doorgaan het probleem, maar wel de isolatieafstand die hiermee wordt verkleind. Op een zelf-geëtste print zonder masker vind ik het toch in ieder geval niet meer 'on the safe side'. Zeker omdat het met alle gemak anders kan.
Het kan inderdaad redelijk makkelijk anders, ik zal dit nog wel eens bekijken en als ik het nodig vind verander ik het.