We hebben een elektrische grasmaaier,
als we hem aanzetten, gaat hij wel aan, je hoort de motor maar het mes draait niet rond.
aan wat kan dit liggen?
ton2303
Scientists say the universe is made up of protons, neutrons and electrons. They forgot to mention Morons....
Ik denk dat je hem eerst in z'n versnelling moet zetten en koppeling op laten komen.....
Nee, sorry. Dit is wel een heel algemene vraag, kan aan een heleboel dingen liggen. Je zal eerst iets meer info moeten geven en omschrijving van wat je zelf al geprobeerd hebt.
ik denk dat hij meer bromt als ik me niet vergis, als we hem uitzetten en met de handen, draait het mes wel rond.
Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Als hij alleen bromt dan zou het kunnen zijn dat de bedrijfs of de aanloop condensator defect is. Je kan kijken of je de moter met een stol een duwtje kan geven. Mocht hij dan gaan draaien dan is de aanloop condensator kapot. MAAR PAS OP!!! met het aan duwen want het kan je handen kosten. Misschien is het beter om even de kapen van de maaier af te halen en te kijken of de condensator bol staat.
Onvoorstelbaar dat er nog mensen reageren met zo'n startpost en zulke restinformatie (ik trap er dus zelf ook in). Wat is het merk en type? Kijk eens of hij draait. Draaien en brommen verschilt namelijk nogal (dat moet zelfs iemand met een zeer laag technisch inzicht nog moeten kunnen zien (voelen desnoods). Maak anders eens een foto. Heb je zelf al wat gemeten? Wat voor motor zit erop?
Anoniem
Zoals tinus al zegt, even de condensator bekijken. Als de motor daadwerkelijk bromt dan is de kans groot dat de condensator je probleem is.
ok ik zal dit eens laten nazien door mijn vader.
alvast bedankt voor de info.
sorry olaf dat ik te weinig info geef maar ik heb helemaal geen kennis anders zou ik niet op deze forum komen.
ik heb zelf niets van gereedschap anders zou ik al het één en ander getest hebben mocht ik dan nog eens weten waar te beginnen!
daarom stel ik toch jullie de vraag omdat ik niet weet waar ik moet beginnen met kijken!
het merk, ja is zon grasmaaier van de lidll ik denk floralux zeker is dat merk van de lidll.
alvast bedankt voor de info, we zullen dit zeker bekijken en houden jullie verder op de hoogte
Heb ik ook ooit gehad. Was een kooimessenmaaier. Dan zit er een drijfriem tussen de motor en de messen, en die was gebroken. Nieuwe gehaald bij Handyman, en die was ook in no time stuk. Dus toen maar een circelmaaier gekocht. Die zijn direct drive, dus dan kan de drijfriem niet breken (want die heeft geen drijfriem).
Goedenavond,
Vandaag begon mijn elektrische grasmaaier witte rook te blazen(en niets met een nieuwe Paus te maken) en verbrand te ruiken. Heb meteen de stekker uitgetrokken. Geen kortsluiting gehad, want alle zekeringen in de zekeringkast stonden omhoog. Na de kap geopend te hebben, vond ik de aanloop vondensator in deze staat. Ik heb een nieuwe besteld, maar mijn vraag is: waardoor kan die condensator zo doorbranden en beginnen lekken? Heb de kabels bekeken en alles lijkt mij in orde. Grasmaaier is wel al enkele jaren oud. Is dit dan gewoon de leeftijd? Ik hoop nu maar dat het enkel de condensator is en niet de motor. Trouwens...hij bromde nog tijdens poging opnieuw te starten, maar gaf verder geen contact meer.
Groetjes
Vovpvi
De jacht is mooier dan de vangst....
Kan aan de leeftijd liggen van het toestel of aan de kwaliteit of wat hij in het verleden heeft moeten doorstaan.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
is de kwaliteit van die condensatoren en hoeveelheid starten van de motor. ding lijkt van 2019 te zijn dus echt oud is ie niet..
leeftijd idd.
intern is die kapot gegaan, vaak scheuren ze open en blijft de boel "beroerd" verder werken.
soms gaan ze met een luide plof en gaat het licht mee uit.
bij u heeft die precies weerstand gespeeld en is opgerookt.
vervangen door andere en 99% kans werkt alles terug.
5jaar is ook zo jong niet meer. heb al vele toestellen gehad tussen 5 en 10jaar die kapotte condensator hebben. maar evengoed wasmachines van 20jaar waar de condensator prima van werkt
[Bericht gewijzigd door fcapri op (25%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 10 juli 2024 21:49:32 schreef fcapri:
leeftijd idd.
intern is die kapot gegaan, vaak scheuren ze open en blijft de boel "beroerd" verder werken.
soms gaan ze met een luide plof en gaat het licht mee uit.
bij u heeft die precies weerstand gespeeld en is opgerookt.vervangen door andere en 99% kans werkt alles terug.
5jaar is ook zo jong niet meer. heb al vele toestellen gehad tussen 5 en 10jaar die kapotte condensator hebben. maar evengoed wasmachines van 20jaar waar de condensator prima van werkt
oude condensatoren waren beter, er mocht nog chemische zooi inzitten. ook telt mee als de aanloopstroom hoog is, bijv compressoren hebben er vaker last van.