Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Weet iemand soms wat een component met volgend opschrift doet?
[code] 9701E
T6640 (6 zou G kunnen zijn en 0 een O, is een megaklein ding)
NSAI
+[/code]

Het componentje heeft 24 pinnen, SMD, zo'n koelvlak op de onderkant?, vierkant en de pinnen zijn meer vlakjes (BGA?)

Ik dacht dat het van dallas een klasse D versterker IC was, maar nu ik zo door al men onbekende componentjes ga weet ik het niet meer :/

Laat maar! Na nog even op de maxim-ic site te zoeken kwam ik de max9701 tegen. De datasheet gaf al de juiste package aan en door google afbeeldingen kwam ik een foto tegen met die benaming en ongeveer dezelfde opdruk als het mijne. TQFN package dus. Valt dat te solderen met hete lucht, of wordt het tijd dat ik aan een reflow oventje begin?

http://pds5.egloos.com/pds/200705/10/55/d0052755_1205442.png

edit2: Nieuw vraagje. Ooit heb ik ze al gesteld maar nu ik de datasheets van de componenten zoek blijkt er iets niet te kloppen.

KIF geeft aan SOT23-3 met 7A geeft MMBR901. Ik de datasheet aan het zoeken en kijk naar da package, blijkt het model dat ik heb een SOT89 te zijn. Niet de juiste veronderstel ik?

De tweede component die ik heb heeft als code p2F. Search functie in een smd catalog pdf geeft me:
p2F PMBT2907A Phi N SOT23 2N2907A

p = philips, 2F = component nummer?

Welke database is trouwens het meest compleet met componenten als je er zo eens een wil opzoekken waar bv. die FF 7A op staat? Ik heb het SMD codebook, maar in hoeverre is dat up-to-date natuurlijk? :)

[Bericht gewijzigd door gitaarstudentje op zaterdag 10 maart 2012 10:06:44 (31%)

Op 10 maart 2012 09:17:06 schreef gitaarstudentje:
TQFN package dus. Valt dat te solderen met hete lucht, of wordt het tijd dat ik aan een reflow oventje begin?

Tja, Volgens mij is het redelijk te doen. gewoon een weinig tin op de pads doen en dan reflowen. Of dat nu met een oven of met een hot-air gebeurt maakt niet zo veel uit.

Als je het PCBtje zelf ontwerpt, kan je ook de pads onder het chipje vandaan laten komen. Dan kan je ook het chipje gewoon op je PCB leggen en dan vanaf de zijkant tin laten komen tussen het chipje en de pad.

In je foto zie je dat de pads ook nog aan de zijkant iets hebben. Dat is dan helemaal makkelijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 maart 2012 09:17:06 schreef gitaarstudentje:
De tweede component die ik heb heeft als code p2F. Search functie in een smd catalog pdf geeft me:
p2F PMBT2907A Phi N SOT23 2N2907A

p = philips, 2F = component nummer?

De SOT89 uitvoering is een PXT 2907A (high current versie)

Bron, vrt-DVD 2012

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
guidob

Overleden

Op de beurs een zelfbouw kastje gekocht. Bleek een soort oscillator te zijn uit de jaren tachtig. Er zijn een aantal losse componenten uit gekomen, een 6W versterkertje en een ICM7216 frequentie teller met wat spul er omheen (o.a. los bedraade 7 segment displays....).

Er zat ook een printje in wat me erg philips lijkt, lijkt me uit de bouwpakket serie te komen van de jaren 70. nummer op de print:
PC 6832P. Er gaat 220/127 op naar wat lijkt een klein trafootje:
WA555 en 3122 138 32331 (slecht leesbaar). Dan wat jaren 70 elko's, een AC167, BC148, BC157 en wat weerstanden. En een 6V fietslampje met fitting op de print (?). Lijkt een voeding te zijn, elko's zijn 25V dus niet al te spannend.

Iemand een idee? Trafo is wellicht interessant, de rest niet.
Als er iemand jaren 70 kitjes spaart, be my guest.

Hugo Welther

Moderator

Phlips NL6832 bouwpakketje van een regelbare RC-generator. Printnummer is pakketnummer.

http://www.radiodatabase.nl/e-books/philips%20hobbyskoop/02/02.pdf
Pagina 10.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Die kitjes zijn inderdaad bij hun verzamelaars vrij gewild. Trafo'tje zou uit week 55 van 1975 komen volgens de aanduiding WA555 ;) 3122 138 32331 is een plausibel nummer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 13 maart 2012 11:19:48 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo,

Was mijn kamer weer eens aan het opruimen. Het blijft een wonder hoeveel je dan in een keer weer dingen tegen komt waarvan je niet eens wist dat je ze (nog) had.

Maar goed, zo kwam ik dus nog een puls generator (Model PB-3) tegen van BNC (Berkeley Nucleonics Corp.) in onderdelen. Zitten zeker bruikbare schakelaars tussen. Maar ik zou wat meer informatie willen over enkele andere onderdelen. Zoals een 'Oven Proportional Control' van het bedrijf CTS Knights, inc. Met een logo van JK Products.
Serie nummer 930-0 002. Werkt op 24 VDC bij een temp. van 50 °C.

Ook Zit er een Dekapot in, tupe nummer DP1311. De enige informatie wat ik hier over kan vinden is dit http://www.hotektech.com/ItlabDP1311.htm.

Hobbyknutselaar

Tidak Ada

Golden Member

Die Oven Proportional Control is een ovenized X-tal oscillator (OCXO) (Of heb je alleen het controle gedeelte ?).
Misschien heb ik nog ergens gegevens liggen, maar géén uitgeberide datasheet.

De oven is hier proportioneel (zoiets als pulsfrekwentie- of pulsbreedteregeling) hierbij neemt het vermogen af, naarmate het ingestelde punt wordt bereikt. Dit vermindert de overshoot en ringing van de temperatuur.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
guidob

Overleden

Op 13 maart 2012 07:19:50 schreef Hugo Welther:
Phlips NL6832 bouwpakketje van een regelbare RC-generator. Printnummer is pakketnummer.

Op 13 maart 2012 11:18:35 schreef maartenbakker:
Die kitjes zijn inderdaad bij hun verzamelaars vrij gewild.

Dat is idd de printplaat. Blijkbaar moet ik ook maar even de potmetertjes bewaren.

Verzamelaars moeten zich maar melden, heb op de beurs een FG503 geruild met sparkygsx, dus ik ben thuisgekomen met 2 generatoren :)

Geinig, net het schema en de bouwbeschrijving via CO gevonden ;)

Snuffel ik nog even op MP, kom ik een NL6812 tegen (lijkt zo goed als hetzelfde te zijn) voor aardig wat knaken. Ga nog geld verdienen aan de Veron beurs :*

[Bericht gewijzigd door guidob op dinsdag 13 maart 2012 19:53:38 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Ik snap niet precies wat je bedoelt met de opmerking over "dat is inderdaad de printplaat", maar het trafo'tje is volgens mij gewoon bijbehorend.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
guidob

Overleden

Gewoon dat we inderdaad allemaal over hetzelfde praten. Meer niet.

Arco

Special Member

In mijn Philips F7813 pick-up zit een M(SM)5820 ic van OKI, wat zit in de snelheidsregeling van de motor (levert de kristalclock) en tevens de displays aanstuurt. Weet iemand of daar een datasheet van bestaat? De aangesloten displays geven standaard de pitch afwijking weer, en staan dus altijd op nul, niet erg interessant.
Ik hoop eigenlijk dat je met een van de niet aangesloten pinnen de modus van het ic kunt veranderen, zodat je de snelheid op het display kunt krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Een datasheet van die MSM5820 heb ik niet kunnen vinden, ook niet in mijn oude databoeken.
Start liever een apart draadje over het toerental zichtbaar maken. Maar als ik het schema volg zal dat niet lukken. Die MSM5820 genereert alleen de clock (480kHz) voor het direct control/drive IC, een TDA1533.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Op 16 maart 2012 20:01:00 schreef Hugo Welther:
Een datasheet van die MSM5820 heb ik niet kunnen vinden, ook niet in mijn oude databoeken.

Hier ook niet, Oki datasheets zijn vaak een probleem.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Dit is wat ik heb kunnen vinden bij Datasheet Archive:

MSM5820RS
General Purpose Motor Driver - PLL Motor Speed Circuit, w/Rev Display Driver
OKI Electronic Components
Motor Drivers,Displays,Display Drivers
Nom. Supp (V)=8.5
Package=DIP
Pins=28
Military=N

(Geen datasheet)

Verder kwam ik een MSM58292 tegen, maar dat is alleen een displaydriver.

Misschien helpt deze link :
http://www.seekic.com/circuit_diagram/Automotive_Circuit/Frequency_Syn…

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 17 maart 2012 13:32:37 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heb volgende componenten hier liggen maar weet niet wat ze doen:
http://img692.imageshack.us/img692/6492/foto0191q.th.jpg
http://img585.imageshack.us/img585/7705/foto0190t.th.jpg
http://img401.imageshack.us/img401/3879/foto0189t.th.jpg

op de ic achtigen staat op 1 van hen:clare Made in BELGIUM PRIME 15005B (niets op gevonden bij het googlen.
de andere is onleesbaar

op dat blauwe ding gat ik in mijn hand heb daar staat volgende opschrift: +10 +35V, hieruit vermoed ik dat het een condensator is maar zou niet weten welke en of deze een pool heeft.

Tidak Ada

Golden Member

Die invalide rupsen zijn reed relais in DIP behuizing Heb je merk en typenummer ?
Dat blauwe ding lijkt mij een druppeltantaalelco. Als je de pootjes naar beneden houd en de tekst naar je toe, is het rechter draadje de plus (of staat het zoals je hebt geschreven, dan zal het links zijn).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zoek maar eens op Clare PRME (dat staat er volgens mij op)15005.

Gr.F_S

Die dingen komen van mij af, en volgens mij is dat een brug gelijkrichter(tje)
Dat blauwe 'snoepje' is een tantaal elko.
Staat er ergens een klein +je?
Of een verticaal streepje?
Dat ene langwerpige rechthoekige blauwe ding zou een meerslagenpotmeter moeten zijn

[Bericht gewijzigd door Kareltje op maandag 19 maart 2012 19:04:00 (19%)

Schimanski

Golden Member

Die dingen komen van mij af, en volgens mij is dat een brug gelijkrichter(tje)

Nee, 't is wat tidak zegt. Reed relais 5Volt.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Henry S.

Moderator

Op 19 maart 2012 18:17:35 schreef Meerweten:
de andere is onleesbaar

Je foto's ook. Zorg voor scherpe foto's, maar niet van de achtergrond.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 19 maart 2012 19:04:42 schreef Schimanski:
[...]Nee, 't is wat tidak zegt. Reed relais 5Volt.

Goh, ik wist niet dat ik die ook had :o

Tidak Ada

Golden Member

Let goed op met die reedrealis ! Eerst de datasheet inkijken; er kan namelijk een blusdiode in zitten. Zonde als je die door verkeerde polariteit opblaast.
Die relais kunnen ook niet al te grote stromen en spanningen schakeln. Houdt het op 100mA @ 30V DC en voor AC minder

@Kareltje:
Die bruggelijkrichtertjes hebben meestal het formaat van een 8 pins DIP

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 19 maart 2012 20:00:14 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat doet eigenlijk die spoel in zo'n relais?
Een reed relais wordt toch door een magneet bekrachtigd?

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten