Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Op 19 maart 2012 19:15:44 schreef Henry S.:
[...]
Je foto's ook. Zorg voor scherpe foto's, maar niet van de achtergrond.

scherper kan ik niet met mijn gsm,

heb volgende gevonden voor die prme 15005B:
http://img708.imageshack.us/img708/7687/knipselqp.th.png

is dit de goede en kan ik die verkeert aansluiten (bv ompolen?)

Op 19 maart 2012 20:03:51 schreef Tidak Ada:
Een magneetveld opwekken >:)

Jaja, zover was ik ook :)

http://dc371.4shared.com/img/lBrKd0x6/s7/Reed-relais_.gif

Maar ik bedoel zoiets

@Meerweten: in de datasheets staan verschillende configuraties, en ook, zoals Tidak zei, MET een diode.
Dus, even uitvogelen, welke je precies hebt.

edit: Deze is MET diode!!http://www.wolfram-zucker.de/elektronik/bauelemente.htm?relais/relais.…

[Bericht gewijzigd door Kareltje op maandag 19 maart 2012 20:20:34 (12%)

Henry S.

Moderator

Op 19 maart 2012 19:57:45 schreef Tidak Ada:
Let goed op met die reedrealis ! Eerst de datasheet inkijken; er kan namelijk een blusdiode in zitten. Zonde als je die door verkeerde polariteit opblaast.

En doorverbindingen tussen pootjes.

Op 19 maart 2012 20:10:43 schreef Meerweten:
scherper kan ik niet met mijn gsm,

Tja... dat is geen fototoestel. >:)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ban heb ik de goede pinout gevonden,

zoals in mijn bovenste post hier is weergeven, enkel is mij niet echt duidelijk hoe ik hem in mijn schame moet schakelen :( (DoH) ( https://sites.google.com/site/vk3bhr/_/rsrc/1277170452864/home/index2-… )

Henry S.

Moderator

Lijkt me toch duidelijk aangeven, contact op 1/14 en 7/8, spoel op 6 en 13... Hou 13 als positief aan voor een evntuele blusdiode (kan je meten).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 19 maart 2012 20:53:02 (31%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

dat is mij idd al duidelijk, maar er zit volgens datasheet een diode in maar er staat niet bij in welke zichting deze staat

edit:
volgens mijn multimeter heeft hij tussen 6 & 13 in beiden richtingen 0.2V

[Bericht gewijzigd door Meerweten op maandag 19 maart 2012 20:59:05 (25%)

Shit! Dat is natuurlijk de spoel. Als je multimeter bij 1mA meet, is de spoel ongeveer 200 ohm. Behandel het ding als een LED: neem een 5V voeding, en reken een weerstand uit voor 10mA: 3V/0.01A = 300 ohm. Neem 330 of 270 (*). Sluit de boel aan, en in 1 richting zal je 2V meten (dan zit ie goed om), in de andere richting komt er 0.6V op te staan.

(*) Je kan ook iets voorzichtiger eerst met 470 ohm beginnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb even gekeken, maar heb hier geen Clare bij de hand.

Even twee andere merken bekeken:

Celduc : Spoel tussen 2 en 6
Kathode van de diode aan 2 en anode aan 6
Uitzondering : Bistabiel relais en Single in Line

AX : Spoel aan 2+13 en 6.
Dode in twee verschilende richtingen leverbaar.

Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat de spoel standaard tussen 2 en 6 ligt. De rest is volgens specificaties.

@ Kareltje:
Als je de spoel om het reedrelais heen wikkelt, loopt er een magneetveld in de lengterichting van de reed, net zoals bij jouw permanente magneet. Aangezien de tong van het reedrelais ook is gemagmetiseerd, zal die parallel aan het veld van de spoel (of de magneet) gaan liggen en daardoor het contact sluiten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kareltje, ik heb ook altijd die "schakelaar die magnetisch bekrachtigd wordt" een "reed relais" genoemd. Maar ik denk dat je formeel "reed contact" moet zeggen, en dat dit pas echt een "reed relais" is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

@Meerweten:
Kan je het bedrukte deel van die Reedrelais op je scanner leggen ?

Scannen bij 600dpi Alleen het relais selecteren en dan later terug naar 600×800 pixels in een photosop achtig programma.

Dan kan je dat hier laten zien na opslag in het upload archief. Dat is veel duidelijker dan zo'n foto.

Je kunt op je scanner namelijk ook niet al te dikke voorwerpen scannen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 maart 2012 22:19:08 schreef rew:
Kareltje, ik heb ook altijd die "schakelaar die magnetisch bekrachtigd wordt" een "reed relais" genoemd. Maar ik denk dat je formeel "reed contact" moet zeggen, en dat dit pas echt een "reed relais" is.

Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt, ik ben net daadwerkelijk gaan googlen op reedrelais, bijna allemaal ,zoals bovenstaande modellen, en bij de meeste glazen buisjes sprak met veeleal over reedcontacten of reedswitches.

maartenbakker

Golden Member

Philips had vroeger ook wel rietrelais die bestonden uit een los rietkontakt in het bekende glazenbuisje dat in zijn geheel in een spoeltje zat gestoken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 20 maart 2012 00:23:34 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Wij noemde ze een droge reet(reed) ;-)

In tegenstelling tot de mercury wetted typen, die voor kleine signalen weren gebruikt

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat is tegenwoordig het voordeel van een reed-relais tegenover een gewoon relais?

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Op 19 maart 2012 20:53:59 schreef Meerweten:
dat is mij idd al duidelijk, maar er zit volgens datasheet een diode in maar er staat niet bij in welke zichting deze staat

Jawel... Zie opmerking onder het rechter schema.

Op 20 maart 2012 12:15:16 schreef Jochem:
Wat is tegenwoordig het voordeel van een reed-relais tegenover een gewoon relais?

Een voordeel was er altijd al, compact en zuinig. Nadeel is dat je er geen vermogen mee kunt schakelen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Maar is compact en zuinig inmiddels niet wat achterhaald? In hoeverre verschilt de techniek van een small-signal relais?

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Je hebt wel gevoelige relais die bij relatief weinig stroom aantrekken, maar bijv de 66mW spoel van de PRME15005B is niet snel te evenaren door andere mechanismes - de lever is niet gewichtloos. En compacter dan een reed relais heb ik nog niet gezien.

Verder spreken reed relais heel vroeg aan, 1V bij het genoemde type.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

@Jochem
En een reedontact is ingesmolten in glas daardoor geen last van vonken en explosiegevaar. Ook handig bij deuren en ramen als kontakt met een vast magneetje bij het beveiligen van huizen en boten.

Een reed-relais is niet altijd zo compact. Ik heb hier exemplaren, waarvan het glas 50mm lang en 5mm breed is.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

En heeft zo'n ding door z'n opbouw nog extra last van trillingen en dergelijke, t.o.v. een gewoon relais?

If you want to succeed, double your failure rate.

Een ander voordeel is dat de contacten niet oxideren zodat een optimaal contact gewaarborgd blijft. Daardoor zijn ze zeer betrouwbaar.

Sine

Moderator

En ze slijten amper mechanisch, ze zijn dan ook geschikt voor toepassingen waar er erg veel geschakeld moet worden.

Ze werden ook wel gebruikt in meetinstrumenten waarbij het relais met 50Hz en 1kHz stond te klapperen ( meer fluiten bij 1k )

Maar in zo'n dip-behuizing zit ook nog werkelijk een glasbuisje?

If you want to succeed, double your failure rate.

Glas of niet, ik mag aannemen dat ze de boel wel makkelijk luchtdicht af kunnen sluiten. Daar gaat het toch om?

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 21 maart 2012 08:54:50 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten