Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Pros, heb je de weerstand van de smeltdraad ook voor en na de verhitting gemeten? Ik vermoed namelijk dat hij na dien hoger ligt dan ervoor. Die draad wordt immers plastisch en wordt dunner door het doorzakken. Wel na volledige afkoeling pas meten, anders gaat de tempco roet in het eten gooien en meet je dus fout.

Ik ben reuzen benieuwd hoe dat uitpakt. Zelf heb ik geen Ohmmeter die dat aan kan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Soms voel je je ZO dom.....

Ik vroeg me steeds af waarom de voedingsspanning van m'n versterker die ik aan het repareren was, toch steeds zo'n 10 volt lager was...

Nog wel een fotootje van m'n prutshoek gepost...

Zien jullie het ook? Die prachtige lamp die flauw oplicht...

Logisch dat de secundaire spanning in m'n amp lager is, er staat een gloeilamp mee in serie :-( :-(
|:( |:( |:( |:( |:( |:(

Jullie zeiden zeker express niks he??

Tidak Ada

Golden Member

Heb m'n Radiostat (Violet-ray machine) geprobeerd op wat koude kathodebuisjes. Deed het prima. Daarna in vol enthousiasme een doos met neonlampjes en koudekathodetriggerbuisjes van m'n klokproject(en).
Fantastisch ! Zelfs in het zakje doen ze het !!
Maar één zakje deed het niet.... Niet gezien in het halfdduister dat het ORP60 LDR's waren, bedoeld om een ringteller uit te lezen.
Die blijken dus niet tegen een teslaveld te kunnen: 4 van de 10 defect. Waren best dure jongens en moeilijk te krijgen :'(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

@tidak: wil je zorgen dat ik mijn thee binnen houd?? HAHAHA, heb me krom gelachen. Volgende keer toch je bril op zetten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

@HMH : NOOIT IETS DRINKEN ALS JE DEZE RUBRIEK LEEST :D

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op mijn werk: Met een multio (http://bitwizard.nl/wiki/index.php/USB-multio) een relais aangestuurd, dat een Ikea bureaulampje aan- en uit zetten, dit gestuurd over de USB interface. Elke paar schakelmomenten leek de AVR te crashen/rebooten, en moest ik de USB verbinding opnieuw opzetten. Overal extra ontkoppeling toegevoegd, netfilter toegevoegd, andere voeding gepakt, enzovoort. Niks leek te helpen.
Uiteindelijk een andere (zichtbaar afgeschermde) USB kabel gepakt, en het probleem was opgelost.
Wat bleek? De AVR crashte niet, maar de USB link werd te veel gestoord.
De les: Gebruik nooit, NOOIT, MAAR DAN OOK ECHT NOOIT!!!!!! goedkope Chinese USB touwtjes als er ook maar een beetje storing in de ether kan zitten...

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
fred101

Golden Member

Pros, ik maak ook zelf wel eens zekeringen. Vaak gaat het om wazige maten uit oude apparaten. Jou manier is een mooie tip. In zo'n geval denk ik, beter een niet optimale zekering dan geen zekering. Ligt natuurlijk aan de toepassing. Ik bewaar ook oude defecte zekeringen als het afwijkende maten zijn.

Bij glaszekeringen die ik het volgende. Ik verhit de kapjes tot ze loslaten. Bij oude zekeringen zitten er gaatjes in de eindkapje, dus tin weg zuigen tot gaatje open is. Dan pak ik een dun draadje, zet er stroom op en kijk of hij bij de werkspanning en stroom heel blijft en daarna bij welke stroom hij door gaat. Als dat goed is duw ik zo'n draadje door het glasbuisje en de gaatjes ik de dopjes en soldeer ik het weer vast.
Maar nogmaals, dit doe ik waneer het rare afwijkende maat zekeringen betreft in niet kritieke toepassingen.
Er zijn heel veel verschillen tussen zekeringen. Niet alleen constructietechnisch ( veertjes, zand, keramisch) maar ook in electrische eigenschappen. Traag of fast zijn bv geen SI eenheden ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Tommyboy: USB is sowieso niet bijzonder goed bestand tegen EMC rommel; wij hadden er vroeger (toen ik nog in die branche zat) vaak last van bij plasma snijmachines. Een USB keyboard of muis op meer dan 5 meter vanaf de boog valt uit, terwijl de CANbus, die er veel dicht bij ligt, en, geloof ik, zelfs geen afgeschermde kabel had, zonder problemen bleef lopen.

@fred101: heb je ook wel eens getest wat zulke zekeringen na assemblage doen? Door het glas kan de draad zijn warmte veel moeilijker kwijt, maar de kapjes zullen wel weer een beetje helpen om de waarmee af te voeren. Ik zou zelf eerder en ander formaat zekering passend maken, denk ik.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Nee, maar dat kan ik wel eens doen. Overigens zitten ze meestal op plaatsen waar ze door gaan als er iets flink fout is en vergeet niet dat bv een 1A traag, ook niet bij een puls van 2A gaat. Ze overleven vaak 20% overbelasting gedurende lange tijd. Een snelle zekering heeft 10 ms nodig bij 10X de rated stroom en 100 ms bij 2X te veel. Maar als er echt en kortsluiting is gaan ze toch wel. Voor een kritieke toepassing waarbij je uP's enz molt niet zo fijn om het risico te nemen maar een dikke voeding van een buizenscoop gaat niet kapot als er een fractie langer an gepland stroom loopt.

Bob Pease schrijft een heel stuk over zekeringen in zijn boek trouble shooting. Ook hij deed dit soort dingen trouwens als ik het goed onthouden heb uit een ander schrijfsel van hem. Hij schrijft in zijn boek dat hij bezig was om een snelle electronische zekering te bedenken. Ik weet niet of dat ooit gelukt is.

Een 230VAC zekering mag trouwens maar zo'n 32VDC hebben omdat bij AC er veel meer tijd isom en vonk te laten uitdoven. Bij DC kan de vlamboog in extreme gevallen (geholpen door ionisatie ?) in stand blijven. Daarom adviseert hij zekeringen die aan de secundaire kant moeten direct na trafo voor gelijkrichter, dus in het AC deel te plaatsen.

Er schijnt een goed boek van Ian Sinclair te zijn over passieve componenten.

Kleiner zelf maken voor DC is dus linker dan de draad veranderen. In die oude buizen spullen zitten vaak grote lange zekeringen en zijn de spanningen hoog.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

In die oude buizen spullen zitten vaak grote lange zekeringen...

Zulke zekeringen, bedoel je? :-7

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fred101

Golden Member

Hoe groot is dat ding wel niet ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Da's een 47cm lang.
't is trouwens een 6kV-zekering, goed voor 25A.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Kijk eens hoe mooi het printje in mekaar gesoldeerd is!

http://prive.bitwizard.nl/dsc04579_small.jpg
http://prive.bitwizard.nl/dsc04580_small.jpg

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Relais op de verkeerde zijde gesoldeerd?
Wel een mooi printje.

[Bericht gewijzigd door Kareltje op vrijdag 23 maart 2012 17:20:32 (22%)

Jep, relais op de verkeerde kant. Kwam ik natuurlijk pas achter op het moment dat ik alle pinnetjes vastgesoldeerd had...
Een correct gesoldeerd broertje staat te koop op ebay, en komt ook in de shop. Ik denk alleen niet dat de mods blij worden als ik overal de links spam.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Deze layout is handig. Zo kan het in 1x professioneel geproduceerd worden in de golfsoldeer :)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Dan was fout 1 dus al dat het silkscreen van die relais niet klopte.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lucky Luke

Golden Member

Nee, zo zitten ze toch goed? (Afgezien dat het misschien niet in de behuizing past, maar een omgepoolde spoel is niet erg (tenzij ingebakken blusdiode), en alle contacten zijn naar buiten gevoerd dus kun je extern omdraaien)

Als je ze aan de andere kant zou solderen moet alle stroom die geschakeld wordt door de doormetaliseringen heen. Daar is al menig Bosch (Siemens) vaatwasser door uitgevallen...
nvm, er zitten aan beide kanten sporen. Netjes :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

De silkscreen klopt idd niet, die is afwezig... (komt wel in V2.0 ofzo)
Het nare van de relais op de verkeerde kant, is dat de NO en NC aansluitingen van plaats wisselen. Beetje jammer als je PID regeling (zie SYP van rew) daardoor de pan uit escaleert :P
En er zitten inderdaad aan beide kanten sporen. Kost niks extra's, en is wel een stuk beter voor je belastbaarheid.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

ik zou het niet als domme fout zien, eerder als waardeloze manier van aansluiten maar toch.

Ik kwam afgelopen week bij toeval achter de slechte staat van de elektra van mijn studentenkamer. Ik keek even wat voor peertje er in mijn lamp zat, toen viel in elk geval op dat de lamp amper vast zat. 2 schroeven in een gipsplaat (en niet in een achterliggende balk), beide amper nog iets houdend. en in plaats van een nuldraad een fase. het schakeldraad was geïmproviseerd door de 2 aderen van een tweelingsnoer in elkaar te draaien.

de fitting heeft overigens van die klemcontacten en geen schroeven. en zo te zien zijn ze al heel veel gebruikt. het fasedraad (normaal vd draad) zit gewoon los en het tweelingsnoer natuurlijk ook (dat is gewoon samen gedraaid stro.

De schakelaar is een dubbele versie en iemand had het idee om ze beide hetzelfde te laten doen door de 2 aderen van het tweelingsnoer op de afzonderlijke schakelaars te zetten. alleen komt er maar 1 nuldraad binnen dus had het nog geen zin.

De lamp is verder ook niet geaard (zie ook geen aardedraad) terwijl er wel overal geaarde stopcontacten zitten. volgende week maar eens kijken hoe de rest er aan toe is en voor de zekerheid neem ik maar vast wat draad en een goede fitting mee. heb weinig zin in brand door rammelende snoeren

pa3gws

Golden Member

@timberleek
Is het in een studentenhuis?
Zo ja dan bezint eer gij begint, ik weet uit ervaring dat wanneer je er eenmaal aan gaat klussen het eind zoek is.
Beter de huurbaas in zijn nek springen over de onregelmatigheden in de installatie. ;-)
Want als jij er aan gaat rommelen en er gaat iets mis dan kan hij jou zomaar het een en ander in de schoenen schuiven.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ja ik ga ook niet heel veel veranderen. ik zit er tot eind juni wegens stage en er is wel meer mis aan het huis imo. Het is dat het tijdelijk is en dat ik niet echt wat anders kon vinden, maar als ik daarna weer voor langere tijd ergens ga studeren ga ik ook op zoek naar een leuker huis.

Maar ik wil in elk geval die fitting veranderen. er zitten nu 2 praktisch los rammelende draden in. Liever niet.

Ja de huurbaas heb je weinig aan. die is zo traag als dikke stront

pa3gws

Golden Member

Dat zijn ze in dergelijke gevallen allemaal wel centjes beuren maar verder ho maar.:-(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ken die huizen , en over het algemeen is elke cent uitgegeven er 1 teveel daar. m'n baas heeft er meerdere in de regio . er is daar altijd wel wat stuk , en het probleem waar je voor komt is bijlange na niet het ergste defect. het zijn altijd panden die anders gesloopt zouden worden want ze zijn al volledig uitgeleefd . niemand doet er wat bijhouden , laat staan de kliko buitenzetten op vuilnisdag . alles plakt in die huizen , en is de maand langer als de inhoud van de portemonee dan is er ineens weer iets missende van de huisraad..

toch ,als ik er moet zijn dan probeer ik toch alles te maken wat kan . halve wcd's in de badkamer bijv . en problemen met de verwarming die blijken te komen door een lekkende warme kraan enz enz..
maar offtopic genoeg weer :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 maart 2012 21:12:19 schreef timberleek:
Ja de huurbaas heb je weinig aan. die is zo traag als dikke stront

Bij "ernstige gebreken", mag je hem een "redelijke termijn" geven om de boel op te lossen, gevolgd door het inhouden van een deel van de huur. Meestal komen ze dan ineens veel sneller in actie. Indien mogelijk de rechtsbijstandverzekering een briefje laten schrijven. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten