Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Slogan onder aan welke pagina ?

'k Was nog niet helemaal wakker :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

pdate over die e3631a: die zit heel degelijk in elkaar, maar is tegelijkertijd supereenvoudig te demonteren -- 4 schroeven voor de handles eruitschroeven en dan schuift de kap eraf, en dan 2 schroeven losdraaien om het chassis onderuit open te klappen.

http://i.imgur.com/7q7knl.jpg

Exemplaar is wel wat stoffig:

http://i.imgur.com/lKrOql.jpg ( hier groter)

http://i.imgur.com/v4kGgl.jpg

rbeckers

Overleden

@maartenbakker
Ik ben in Heerlen bij CRT geweest en heb de medische CRT's gezien.

@alex278
Perslucht of stofzuiger?
Typisch Agilent.

Op 1 april 2012 14:14:23 schreef rbeckers:
@alex278
Perslucht of stofzuiger?

Voor de stofzuiger zat het net iets te dik aangekoekt. Heb uiteindelijk met wat ethanol (via een sprayflesje) en direct daarna opkuisen met papieren doekjes de meeste glurf in de buurt van IC's wel kunnen verwijderen.

Ik geef de voorkeur aan perslucht, stofzuiger brengt statische elektriciteit met zich mee.

Op 1 april 2012 15:07:45 schreef vdbeke:
Ik geef de voorkeur aan perslucht, stofzuiger brengt statische elektriciteit met zich mee.

Waarom de stofzuiger wel en perslucht niet? Kan me van verfspuiten herinneren dat ook die lucht aardig geladen was.

Jeroen

Moderator

De recentste toevoeging aan mijn plank met meetapparatuur:

http://www.circuitsonline.net/jeroen/pics/t_fluke8800a.jpg

Een Fluke 8800A. 5,5 digit, met vierpunts weerstandsmeting.
Ik moet wel nog even de bekende DealExtreme Kelvin klemmen verbouwen zodat ik ze hierop kan aansluiten.

na wat zoekwerk op internet blijkt m'n uds5 ook een vierpunts meting aan te kunnen . dus ook maar een vierpunts meetklem gemaakt.

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0814.jpg

die klemmen zijn overigens geen wasknijpers , ze hebben een asml voorgeschiedenis , maar waarvoor ze gebruikt werden ?

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0816.jpg

een gewone koolfilmweerstand is blijkbaar erg gevoelig voor temperatuur , als ik m'n hand erboven houd zodat de zon niet meer op de weerstand schijnt , zie je dit meteen terug op de meting .

edit: wel apart , een 1k koolfilmweerstand zakt in waarde als deze warm wordt en een 1k metaalfilmweerstand stijgt juist in waarde ( wel veel minder )

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 1 april 2012 18:48:30 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo apart is dit niet testman want het is een bekend gegeven dat een koolfilm ntc gedrag heeft en een metaalfilm ptc gedrag .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

die gok had ik ook al gedaan , de koolfilmweerstand loopt ook wel de ganse tijd te wippen . een beetje zucht is al zat , zelfs nu het donker is .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Hee, mooi bakje Jeroen, die uitvoering kende ik niet, met autorange zelfs ... erg bruikbaar gebakje.

@Test
Jep, kooltjes zijn prima temperatuurs sensors, als je ze vast pakt om ze te meten verlopen ze al ... helemaal niets vreemds.

Jeroen

Moderator

Toch heb je die meter een tijdje geleden nog vastgehouden Sine ;).

Henry S.

Moderator

Mijn nieuwste speeltjes:

http://www.uploadarchief.net/files/download/peak1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/peak2.jpg

De Peak LCR40 en DCA55 samen in een koffertje.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Diamon

Golden Member

@Henry, mooi spul dat van Peak, heb zelf de ESR60.
Heb je dit direct bij ze besteld, of via een grossier in NL ?

Volgens mij zijn de meters van peaktech meer waar voor hun geld. Meten tot 10 kH (handig voor de betere uitgangstrafo's), en kunnen L en C zowel in serie als parallel meten, plus D en Q.

(en *eigenlijk* wil je een LCR-meter die ook de fasehoek kan meten, dus |z| en phi, maar die zijn meteen een heel stuk duurder. Je zit al snel op ordegrootte meer, en die dingen zijn bij mijn weten ook niet 'handheld' meer.)

Terzjde: waarom meten al die handheld-metertjes bij 120Hz of 1kHz, terwijl het meest bruikbare bereik 50 of 60 Hz zou zijn?

Henry S.

Moderator

Op 2 april 2012 18:34:40 schreef Diamon:
@Henry, mooi spul dat van Peak, heb zelf de ESR60.
Heb je dit direct bij ze besteld, of via een grossier in NL ?

Bij Printtec.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Diamon

Golden Member

Op 2 april 2012 19:39:15 schreef Franssel:
was opzoek naar een redelijke ERStester
http://www.ebay.com/itm/NEW-Peak-Atlas-ESR-Capacitor-Passive-Component…

maar voor hobby lijkt me de eerste ook goed (of niet)

Als je voor de Peak gaat, wil ik je toch aanraden om even op
http://www.peakelec.co.uk/acatalog/jz_instruments.html te kijken.
Ik heb de ESR60 daar (fabrikant) gekocht, toen de pond bijna gelijk stond met de euro (was +/- €85 euro kwijt incl. alles).

Patrick de Zeester

Golden Member

Ik kan niet inschatten hoe goed die meters zijn, maar van de eerste hoop ik dat de meter beter is dan de spelling op de frontplaat (komt vaker voorbij Chinese producten).

Al weer heel wat jaartjes geleden heb ik deze besteld. Ik heb er nog steeds plezier van. Hij ziet er minder fraai uit dan de meters waar jij naar linkte, maar daar staat tegenover dat er weer wat meer over te vinden op het internet (google op 'bob parker esr'). Een nadeel van deze meter is het LED display, dat batterijen wat sneller leeg trekt dan een LCD display.

fred101

Golden Member

Die peaks van Henry heb ik hier ook. Die ESR meter heb ik pas uitvoerig getest en klopt heel behoorlijk.
Alleen is het met in situ metingen het zelfde als weerstand of diodes in situ meten. Ik had van de week een paar elcos die in situ niet goed leken maar uitgesoldeerd was er niks mis mee.

Die peaktech LCR meter is een sung hang ( of iets wat zo klinkt ;-) ) hij wordt ook door extech en voltcraft verkocht, voor radio werk niet de eerste keus..
Onder de 10 pF is hij niet echt kloppend meer, grote luchtspoelen snapt hij niet en de ESR en Q lijken zo uit de licht gegrepen. Maar voor gewoon algemeen gebruik een prima ding.

Alex, dan denk ik eerder 100Hz. Die van peaktech doet 120Hz en 1KHz. Maar beter is een groot instel bereik, ik ben net een dut houder voor mijn vna voor condensators aan het maken en heb custom traces gemaakt voor ESR, DF, PF en C-- en C||.
De eerste testen van 100KHz tot 4 MHz. 100 KHz is iets wat schakelende voedingen al halen en een gewone huis tuin en keuken elco van 20,25 uF bij 1KHz, is 18,97 uF bij 10 KHz maar op 100 KHz nog maar 4 uF, ESR neemt wel af maar dat is een bekend gegeven.
Zo'n geel MKT blokje van 2,2 uF is bij 100 KHz 2,1965 uF en bij 1KHz 2,25 uF. Alleen verandert de ESR, D ect wel meer. Bij 2MHz is de capaciteit gezakt tot rond de 1,8 uF.

Van de week krijg ik er nog een VNWA bij, een preproductie model van de nieuwste versie, krijg ik van de ontwerper vanwege verleende hulp de afgelopen jaren. Deze blijft origineel zodat ik met laptopje, waneer ik moet rusten, liggend toch wat meet- experimenten kan doen. ( is een heel klein doosje wat met usb aan de pc kan, mijn huidige zit in een 19" kast ingebouwd met randapparatuur.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 2 april 2012 19:32:03 schreef alex278:
Terzjde: waarom meten al die handheld-metertjes bij 120Hz of 1kHz, terwijl het meest bruikbare bereik 50 of 60 Hz zou zijn?

De LCR40 test, afhankelijk van de eerste metingen, op DC, 1kHz, 15kHz of 200kHz.

De Peak ESR60 en ESR70 gebruiken de standaard 100kHz frequentie.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 2 april 2012 20:41:54 schreef Henry S.:
[...]
De LCR40 test, afhankelijk van de eerste metingen, op DC, 1kHz, 15kHz of 200kHz.

De Peak ESR60 en ESR70 gebruiken de standaard 100kHz frequentie.

met gelijkspanning voor elco’s en weerstanden, met 1 kHz, 15 kHz of 200 kHz sinusspanning voor kleine condensatoren en spoelen.

Maar wat een nuttige frequentie is hangt dus heel erg van je gebruik af (als je nettrafo's bakt wil je wat anders dan voor schakelende voedingen dan voor gebruik in iets bij zoveel MHz.) Sowieso wil je eigenlijk meten bij je werkfrequentie.

Sine

Moderator

Op 2 april 2012 14:43:23 schreef Jeroen:
Toch heb je die meter een tijdje geleden nog vastgehouden Sine ;).

Oh dat kan vast, maar niet werkend gezien dan ... of laat ik zeggen me er niet van bewust geweest dat het ding 5.5 digit was. ( dat was niet toevallig de meter waar je wat "technical difficulties" mee had ? )

maartenbakker

Golden Member

Op 2 april 2012 20:01:02 schreef Patrick de Zeester:
Al weer heel wat jaartjes geleden heb ik deze besteld. Ik heb er nog steeds plezier van. Hij ziet er minder fraai uit dan de meters waar jij naar linkte, maar daar staat tegenover dat er weer wat meer over te vinden op het internet (google op 'bob parker esr'). Een nadeel van deze meter is het LED display, dat batterijen wat sneller leeg trekt dan een LCD display.

Hier heb ik de oorspronkelijke Australische kit van, en die bevalt opzich prima. Heb er nu een Panasonic ultralonglife alkaline inzitten onder het motto "Koop Belgische waar" en verwacht dat die ondanks de LED-displays een eeuwigheid meegaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jeroen

Moderator

Op 2 april 2012 21:26:27 schreef Sine:
( dat was niet toevallig de meter waar je wat "technical difficulties" mee had ? )

Een van de. Nou, achteraf weet ik het eigenlijk niet. Ik vond 'm wat onstabiel. Ik heb wat elco's in de voeding vervangen en nu lijkt het beter, maar het kan ook verbeelding zijn. Aan de andere kant is het denk ik ook logisch dat bij een 5,5 digit de meeste rechtse digits wat op en neer dansen.

Nu zijn er nog maar twee meters die nagekeken moeten worden: een Fluke 8600A en een Philips PM2527 :).

Dit topic is gesloten