Ik had een aantal chinese ESC's (driver voor borstelloze motor) gekocht. Nu na lang debuggen van communicatieproblemen, over een differentiele RS485 bus, ga ik meten met de scoop en pikt de probe zodra de scope in de buurt kwam van zo'n esc en vooral zijn voedingskabel een heel rommelig sinusachtig signaal op.
Blijkt dat de ingebouwde 5V uitgang (die ik niet gebruik) bestaat uit 4 parallel geschakelde regelaars (zonder herkenbaar nummer, enkel een half maantje en het getal 5). Deze produceerden een 5V spanning met ongeveer elke 0.25us een 10ns lange rare piek/dip. Dit ging samen met het trekken van een hoge stroom op de voeding (1-2A tijdens de piek). Blijkbaar worden die regelaars onstabiel als ze parallel worden geschakeld zonder last. Vanaf het afnemen van 300mA verdween de storing volledig maar dat vond ik wat zonde dus ik heb op elke esc 3/4 regelaars hun uitgang afgeknipt, dan is de 5v nog steeds beschikbaar, en treed er toch geen probleem op.
Ik vraag me wel af hoe sterk een stoorsignaal moet zijn om een 38400buad differentiele twisted pair bus te storen op ~15cm afstand die er volledig galvanisch gescheiden van is (enige verbinding is door 2 optocouplers)...
EDIT: Ik had nog 1 onaangepaste ESC en heb de oorzaak van de storing onderzocht. Het probleem is niet dat het differentieel signaal wordt gestoord, maar dat een common mode spanning wordt geinduceerd die buiten het bereik van de ontvanger gaat. De buskabel en de positieve voedingskabel van de ESC's liggen parallel dus dat is denkbaar...