Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Tja, alles leuk en aardig, maar ik zou het ook wel weten als ik er eind juni weer weg zou zijn. Een beetje juridisch gaan lopen hannesen kost meer tijd dan zelf die draad trekken.

Maareh, ik zie klachten over een tweelingsnoer, maar het schakelen van de nul vinden we heel gewoon???!

If you want to succeed, double your failure rate.

nee dat niet, maar ik vind een geschakelde nul minder erg als een stuk tweelingsnoer wat in een klemcontact zit geprutst.

Het is alleen vervelend dat ik de stroom naar de lamp nu niet kan afkoppelen. dus dat wordt opletten bij het vervangen (even de fase intapen oid)

voor de domme fouten heb ik er nog wel een.....
en bezig met het maken van een transformerless power supply. 5v 20mA voor een uc gebaseerde dimmer. Zou er 5v van moetn maken door middel van een zener. Het werdt alles behalve 5v. van 10 tot 35v.. 5 keer opgebouwd op een breadbord en 2 keer op een test print..

Toen kwam ik er achter... de zener was geen 5.1v, maaar 51v......
alles checken voor je begint...

We moesten voor het school een print ontwerpen , en dan ging de leerkracht deze maken .

Netjes een PDF doorgestuurd , en de volgende les had ik m'n print

Alle gaatjes geboord . Alles paste tot ik 2 IC's wou passen

8 pootjes moetst ik wringen
Toen wou ik m'n PIC erop zetten met 28 pootjes
Deze paste totaal niet

Dus ik maar kijken of ik niet de foute footprint had gepakt ofzo , blijkt dat de leerkracht op schaal 96% had afgeprint ipv ware grootte :S

Leren kan je alleen maar door te Doen

Niet van mij maar van een of andere Ziggo monteur. Bij mijn ouders deed de al een tijd Telefoon over ziggo het slecht. Ik even geluisterd bij het bellen werd de dtmf weggedrukt maar spraak kwam niet terug op. Conclusie modem defect. Ziggo gebeld

Goed Ziggo wilde komen meten. Ziggo komt, conclusie modem kapot, nieuwe neer gehangen. (zelfde model ubee, met router en wifi). Ik kom toevallig later die dag langs. Ouders komen niet meer op Wifi en meer van dat soort problemen.
Ik, Weinig tijd maar de oude modem was er nog dus backup van de oude modem in de nieuwe.(zitten wat vaste IP adressen in voor netwerkprinter, cctv en FTP) Ik weer verder.

Later ouders weer mopperend.. dit werkt niet, dat slecht bla bla.. Vervolgens ga ik op onderzoek uit. Nu is er bij mijn ouders zakelijk ook nog Adsl maar dat is een ander netwerk. Dat heeft ook een modem/router van cisco. Heeft die monteur beide aan elkaar geknoopt. En die dingen waren beide aan het rommelen op 192.168.1.xxx

Wijze les: monteurs altijd op de vingers kijken. Wel veel koffie en koeken geven ter compensatie van de irritatie :)

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Tja, ook niet zo vreemd, die monteurs doen niet meer dan een thuisnetwerkje opzetten. Je kunt niet van zo'n man verwachten dat ie het hele net gaat uitpluizen om te zien wat er wel en niet aan elkaar mag hangen.

Wat hij wel had kunnen doen is het spul NIET aansluiten, met zijn laptopje testen of het werkt en de rest aan de gebruiker laten.

Het lijkt mij dat als hij het modem vervangt, dat hij niet aan de naburige apparaten moet zitten, en ze zeker niet aan moet sluiten.

If you want to succeed, double your failure rate.

Inderdaad gewoon even overleggen. Had liever dat hij alleen het modem had achter gelaten.

Maar goed die modems kunnen gewoon backup en restore van de instellingen doen. Als hij dat had gedaan en hiernaast per ongeluk de twee netwerk aan elkaar geknoopt had (waarvoor hij een los liggend patch kabeltje in 2 apparaten heeft moeten steken). Kan ik hem dat vergeven.

Maar modem hing netjes aan de wand,...na interventie ziggo los aan de kabels (zelfde modem dus past weer aan de ophang schroefjes). Dom een nieuw modem aan wat draden aansluiten en zeggen het weer werkt, vind ik nogal LOMP. Dan ga je er als klant vanuit dat het goed is.

Maar goed even een factuur maken en naar Ziggo sturen kijken wat ze doen.

Do not... Wat staat daar ook al weer altijd?
http://prive.bitwizard.nl/DSC04595_crop.JPG

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Do not eat?
Do not paint?
(Zou ik allebij idd afraden met een hdd, maar als het, zoals op de foto, begint met "do not cover", dan staat er : "do not cover breathing hole", "do not cover this hole" of "do not cover any drive holes")

Wel matig als er op die bovenste sticker "Waranty void if removed" staat en eronder "do not cover this hole".

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Kortom: nu het al een tijd geen IBM meer is begint de bouwkwaliteit van Lenovo kennelijk wat af te zakken.

Als de Chinese dame of heer aan de assmeblagelijn "do not cover" niet snapt, probeer het dan eens met "niet doen, kaffer" ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 4 april 2012 21:45:35 (38%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik ben bezig de parameters van een female bnc calibratie kit te meten. Tenminste ik doe een poging.
Daarvoor heb ik twee adapters gemaakt waarbij de bedoeling was dat ik de adapter eerst kan meten op L, R en C en daarna op de bnc de calibratie kit onderdelen kan plaatsen.
Alles is af, het past perfect, meetbrug opgewarmd en ik wil eerst de short meten om er achter te komen dat een female connector niet op een female chassisdeel past :-( Ik ben zo gewend om adapters met female chassisdelen te maken dat ik geen moment heb nagedacht over het feit dat ik nu male nodig had.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik had een aantal chinese ESC's (driver voor borstelloze motor) gekocht. Nu na lang debuggen van communicatieproblemen, over een differentiele RS485 bus, ga ik meten met de scoop en pikt de probe zodra de scope in de buurt kwam van zo'n esc en vooral zijn voedingskabel een heel rommelig sinusachtig signaal op.

Blijkt dat de ingebouwde 5V uitgang (die ik niet gebruik) bestaat uit 4 parallel geschakelde regelaars (zonder herkenbaar nummer, enkel een half maantje en het getal 5). Deze produceerden een 5V spanning met ongeveer elke 0.25us een 10ns lange rare piek/dip. Dit ging samen met het trekken van een hoge stroom op de voeding (1-2A tijdens de piek). Blijkbaar worden die regelaars onstabiel als ze parallel worden geschakeld zonder last. Vanaf het afnemen van 300mA verdween de storing volledig maar dat vond ik wat zonde dus ik heb op elke esc 3/4 regelaars hun uitgang afgeknipt, dan is de 5v nog steeds beschikbaar, en treed er toch geen probleem op.

Ik vraag me wel af hoe sterk een stoorsignaal moet zijn om een 38400buad differentiele twisted pair bus te storen op ~15cm afstand die er volledig galvanisch gescheiden van is (enige verbinding is door 2 optocouplers)...

EDIT: Ik had nog 1 onaangepaste ESC en heb de oorzaak van de storing onderzocht. Het probleem is niet dat het differentieel signaal wordt gestoord, maar dat een common mode spanning wordt geinduceerd die buiten het bereik van de ontvanger gaat. De buskabel en de positieve voedingskabel van de ESC's liggen parallel dus dat is denkbaar...

chuckie

Honourable Member

Ik heb deze week een pcb gemaakt voor een Watt-meter en omdat mijn Steadler transparante sheets op waren heb ik nieuwe gekocht.
Te weten het merk Nobo.
Wel, die wil NOBOdy hebben.
Zo'n doos kost pittig geld en ik wil de mensen hier even waarschuwen dat ze absoluut niet geschikt zijn om pcb ontwerpen met de inktjet (waarvoor ze zijn) af te drukken.

Pas bij het etsen had ik in de gaten dat er allemaal streepjes op de print kwamen.
Enfin, na veel geexperimenteer met verschillende afdruk mogelijkheden, een kleine 20 sheets in de prullenbak, mijn hoofdafdruk in mijn bureau en bepaalde krachttermen die mijn kinderen beter niet hadden kunnen horen kwam ik erachter dat er in de transparante sheets op de afdrukkant kleine groefjes zitten.

Met een overheadprojector heb je hier geen last van, maar de groefjes zijn vrij diep waardoor er UV-licht tussendoor kan.
Je krijgt dus allemaal kleine groefjes in je printsporen, waar het koper dunner is.
Soms zo erg dat er onderbrekingen waren.
Heb hier een plaatje van geschoten met de microscoop, dus is wel sterk uitvergroot.
De sporen zijn op de print 8 en 10 mil.
http://www.uploadarchief.net/files/download/pcb%20mislukt%20nobo%20sheets.jpg

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

@Chuckie : Die sporen / baantjes lijken nog eens echt op "draden". Zie het maar als een "feature". Maar ik kan me voorstellen dat dergelijke banen niet handig zijn. Zeker niet bij zeer dunne printbanen.
Een tijd geleden heb ik de overstap gemaakt van sheets naar gewoon A4-papier met een laserjet. Belichten duurt iets langer, maar nog steeds haarscherpe baantjes. Plus, wanneer ik een A4-tje verknal, ben ik minder zuur dan met een sheet.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
chuckie

Honourable Member

Doe je dat dan met een standaard wit 80 grams A4tje Oxurane?
Hoe lang is dan je belichtingstijd?
Met transparante sheets zit ik aan de 11o seconden.

Heb inmiddels sheets van 3M besteld, 50 stuks is € 50,-.
Laat hier nog wel even weten of die wel goed gaan.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Tidak Ada

Golden Member

Gebruik je dan van die transparantspray, waar ELEKTUUR vroeger mee dweepte ?

Nadeel van papier is dat het niet maatvast is.

Je zou natuurlijk eerst testprints op papier kunnen maken en daarna eentje op laserfolie.

Ik heb jaren niet geprint (deed dat nog met Mecanorma overwrijfsymbolen). Ik heb wel een paar van die speciale gematteerde folies, die ik bij "C" heb gekocht, maar dus nog niet gebruikt. Ik dacht dat Octamex ze ook verkoopt.

Mijn ervaring met printen is nog uit de tijd dat je een 2:1 tekening met Mecanorma of Bradytape maakte, die dan fotografeert en afdrukt op speciale positief lijnfilm (kwam van Agfa).
Omdat ik met goede lenzen werkte (Zeiss) en een vergroter met een scherpstelautomaat, kon ik zelfs dubelzijdige printen perfect maken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Heb inmiddels sheets van 3M besteld, 50 stuks is € 50,-.
Laat hier nog wel even weten of die wel goed gaan.

Ik heb diverse soorten uitgeprobeerd en 3M is mij nog het best bevallen.
Ergens heb ik ze ooit in een pakje van 10 stuks kunnen kopen, maar ik kan die shop nergens meer terug vinden.

edit: @Tidak Ada
Best een goed idee, om op lijnfilm af te drukken, dat zou nu zelfs nog kunnen, en dan 1:1 vanaf een goedkope sheet op een harde gradatie film.
Je bent dan verzekerd van zeer lichtdichte sporen.

Tidak Ada

Golden Member

Je moet het alleen nog ergens kunnen krijgen.
Het was Agfa Copyline.Dat moest in een alkalische vloeistof ontwikkeld worden en daarna in water gefixeerd. Dan liet er een negatieve laag los en hield je een positief over.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Er zijn nog steeds speciaalzaken voor de ouwerwetse fotoamateurs.
Camex was toendertijd erg populair bij onze fotoclub, die zou dit nog weleens kunnen hebben.
Wij gebruikte het vooral om leuke effecten te krijgen, door het een paar keer om te zetten.
Alle grijstinten werden dan wit of zwart.

Tidak Ada

Golden Member

Klopt, en dan nog eens lekker solariseren ;)

Maar Copyline was een speciale film foor grafici. Die hoefde je niet om te keren, dat ging, zoals ik beschreef vanzelf. Ik had indertijd een aantal vellen van de Audio Visuele Dienst van de Erasmus gekregen. Verder haalde in veel materiaal bij van Beek Graphic Art. Die hebben helaas, net als Kodak, de boot gemist door te laat in het digitale geweld te springen en leveren alleen nog maar spulletjes voor aquarellerende huismoeders en pensionado's (help, dat ben ik ook :o alleen het aquarellen klopt niet)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 12 april 2012 10:13:50 schreef chuckie
Heb inmiddels sheets van 3M besteld, 50 stuks is € 50,-.
Laat hier nog wel even weten of die wel goed gaan.

Ik gebruik ook 3M sheets, voor zowel inktjet (laatste sheets toch opmaken) als laser en dat werkt super. Heb ook ooit eens een vaag merk geprobeerd, maar die prints waren lang zo strak niet.

(help, dat ben ik ook alleen het aquarellen klopt niet)

En een goeie moeder zie ik in jou ook niet :P

Heb ook ooit eens een vaag merk geprobeerd, maar die prints waren lang zo strak niet

Deze ervaringen had ik ook.
Vandaar ik na 3M geen andere meer geprobeerd had.

Dit topic is gesloten