Show your projects! Part *25*

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

Doordat de Rigol DS1052E zo veel ruist, is het moeilijk de rimpel op een gelijkspanning te meten. Gelukkig had Pros daar een mooie oplossing voor gemaakt: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1277254#1277254 met het schema erbij.

Ik heb deze dus ook maar even gemaakt, de mijne ziet er zo uit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc04090_cleaned.jpg

Natuurlijk niet zo mooi als Pros bouwsel, maar wel samen op de foto:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc04088_cleaned.jpg

Misschien dat Pros mij nog kan vertellen waarom zijn exemplaar een extra elco had, die op een verlaagde print en via een rond gat door de hoofdprint steekt.

Het ding werkt echt goed, volgende stap is er een mooi kastje om heen te bouwen met aan/uit schakelaar.

@flash2b Netjes! Ziet er goed uit! Dit moet ik ook doen, erger me ook aan mijn Rigol. Je hebt me weer een project extra op de lijst gegeven...

Ik heb een klein projectje gedaan waarmee ik mijn bureaulamp kan bedienen via het internet.
gewoon een php pagina op m'n die serieel een '1' of '0' stuurt naar m'n arduino
die dan weer een relais aan stuurt
Extra uitleg
Filmpje
bedieningspaneel
ik ben nu bezig met er een webcam op te zetten

Sorry Voor de schrijf fouten maar ik heb dysorthografie

@flash2b: Ik denk dat die extra elco een ontkoppelcondensator is, over de voedingsspanning heen. Batterijen zijn redelijk hoog-ohmige spanningsbronnen, dus een ontkoppelelcotje is geen overbodige luxe.

Dacht altijd dat batterijen redelijk laagohmig zijn, sluit ze kort en ze zijn zo leeg.

@Geo Bruce Leuk! En daarbij als ik je bureau zie, lijkt die van mij wel...

[Bericht gewijzigd door BernardV op dinsdag 24 april 2012 18:24:40 (31%)

flash2b

Special Member

@BernardV
Thanks. Het is geen wonder middel, maar de ruis is wel bijna weg als je gelijkspanning schommelingen zit te meten. Mijn Teks hebben hier minder last van.

@Hagdos
Ja, dat dacht ook ook al, maar ik doelde vooral op de speciale constructie die Pros gemaakt had met de elco door een gat op een verlaagde print. Zal wel met de behuizing te maken hebben. Trouwens de Op-Amp is symetrisch gevoed, dus de elko staat waarschijnlijk over de batterij heen.

@Geo Bruce
Wordt je niet gek als iedereen de lamp aan/en uit zit te zetten op afstand? Hoe doe je een authenticatie? Ik neem aan dat je PHP naar een dummy wijst.

@Geo: dat is geen gestuurde lamp, maar een knipperlamp. En gelemaal als wij straks allemaal gaan klikken ;)

@flash, dat is een nadeel waar ik bij rigols nog niet van had gehoord, maar de lijst met tekortkomingen wordt wel steeds langer. Maarja, een tek of angilent kost natuurlijk ook 10x zoveel.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 24 april 2012 17:01:01 schreef flash2b:
Misschien dat Pros mij nog kan vertellen waarom zijn exemplaar een extra elco had, die op een verlaagde print en via een rond gat door de hoofdprint steekt.

Euh... Dat is een elco met een laag profiel, gewoon om de voeding enigzins te bufferen.

@MAH: Mijn PM3070 pikt net zo goed "storing" op als de Rigol. Ik veronderstel dat de schakeling waaraan je meet (of: de voeding die de schakeling van stroom voorziet) als antenne fungeert.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
flash2b

Special Member

Was die elco echt nodig? Want dan zet ik er nog een extra tantaaltje op mijn printje erbij.

Op 24 april 2012 19:37:33 schreef pros:
@MAH: Mijn PM3070 pikt net zo goed "storing" op als de Rigol. Ik veronderstel dat de schakeling waaraan je meet (of: de voeding die de schakeling van stroom voorziet) als antenne fungeert.

Nou mijn Rigol heeft met de probe op 1x toch een 10-20mV rimpel als hij aan mijn regelbare voeding hangt, maar ook als ik hem los hang. Maakt niet uit of ik alles in de omgeving uitzet.

//EDIT: Volgens de geluidskaart in mijn computer zou die rimpel minder zijn dan de 20mV op mijn regelbare voeding..

[Bericht gewijzigd door BernardV op dinsdag 24 april 2012 20:07:48 (11%)

Was die elco echt nodig?

Geen idee. Ik durf wel eens overdrijven als het op condensators aankomt.

Nou mijn Rigol heeft met de probe op 1x toch een 10-20mV rimpel als hij aan mijn regelbare voeding hangt

Hier schommelt dat ook rond de 10mV/100MHz. Beide scopen tonen een vergelijkbaar plaatje, ze pikken dus wel degelijk iets op.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Het is idd wel redelijk HF het is niet een 50Hz rimpel, de 100MHz die je aangeeft klopt wel aardig denk ik (heb mijn 50MHz nog niet geupdate..)

chuckie

Honourable Member

Ik heb weer een prototype van een output kaart af voor een klant.
De eerste versie draait inmiddels ter test al op de zwaarst belaste stuurgroepen, deze versie moest ik de verdeling van componenten wat herschikken.
Ontwerp heb ik gemaakt met Proteus, daarna 110 sec belichten met een 3M sheet en met 28 gr.celsius in een natrium-persulfaat badje (mijn 3e lekkende velleman tank)geetst.
Ook nog wat green-coating op de onderzijde....
http://www.uploadarchief.net/files/download/usocard1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/usocard2.jpg

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Ziet er degelijk uit chuckie! Triac kaartje? Hoeveel vermogen gaat ermee gestuurd worden? max. 2A per kanaal ofzo? Anders lusten ze denk ik wel een koelblokje!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Green coating aanbrengen voor het solderen :p voor de rest mooi printje !

Den Dries www.hulens.be
chuckie

Honourable Member

Vermogen per kanaal is max 300mA en de greencoating gebruik ik eigenlijk alleen als bescherming.
Ze gebruiken daar veel agressieve schoonmaakmiddelen, daar hangt ook altijd wel iets in de lucht.
De andere type kaarten die ik gemaakt had 1,5 jaar geleden draaien al die tijd al probleemloos in tegenstelling tot de oudere kaarten waar de printsporen aangetast werden.
Vroeger deden ze dit met relais kaarten by the way, ik heb het meer op triacs...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Net printje chuck.

Die green coating is ook niet heilig. Als het de omgeving is die ik denk dat het is, zou ik de boel lekker inspuiten met SCC3. Het eindproduct zou ik ook niet zelf etsen, maar laten etsen, dan is het kale koper op de PCB zelf al beter beschermd.

If you want to succeed, double your failure rate.
flash2b

Special Member

@chuckie

Trough hole componenten, draad bruggen, 8255 en TTL chippies, en enkel zijdig heerlijk !! Mooi afgewerkt! Zijn die blauwe dingen bij de connector ferriet kralen ?

chuckie

Honourable Member

SCC3? Is dat een PU coating?
Het is ook maar een prototype, ze hebben er nog 16 nodig dus die laat ik etsen door een bedrijf, weet alleen nog niet waar.

Die blauwe dingen zijn varistors en het is inderdaad heerlijk retro omdat de installatie van eind jaren 80 is...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Dit soort spul. Siliconenbasis, geen PU meen ik (maar ik ben ook geen echte kenner hoor).

Hier op het werk gaan borden voor moeilijke omgevingen (trein etc) gewoon naar de lakker, maar als we eens wat rework/repair hebben, dan worden kleine stukjes bijgewerkt met spul uit zo'n spuitbus.

Misschien is het voor jou ook al rendabel om het eindproduct naar zo'n lakker te brengen..?

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 26 april 2012 11:25:15 (12%)

If you want to succeed, double your failure rate.
chuckie

Honourable Member

Zal er eens naar kijken.
Ik heb hier ook PU coating, maar die heeft als nadeel, vooral bij prototype's, dat als je nog iets moet solderen achteraf het een zooitje wordt als je niet eerst met aceton en een glasfiberborsteltje in de weer gaat.
Dan blijf je het ook altijd zien.
Greencoating kun je zonder problemen solderen, is zelfs nog makkelijker dan zonder doordat het een soort van flux is.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
fred101

Golden Member

Op 24 april 2012 19:19:13 schreef MAH:

@flash, dat is een nadeel waar ik bij rigols nog niet van had gehoord, maar de lijst met tekortkomingen wordt wel steeds langer. Maarja, een tek of angilent kost natuurlijk ook 10x zoveel.

Volgens mij heb ik dat regelmatig vermeld. Mijn Hameg heeft er in ieder geval geen last van en mijn analoge scoops ook niet. Ik heb het nu over ruis, niet over oppikken van externe R; storing door een hoogohmige probe. Daar heb je een digital filter voor in de scoop, kortere groundclips gebruiken of differentiaal probes gebruiken.
Ook een goed afgeschermde scoop help natuurlijk. De scoop zelf hoort geen RFI op te pikken. De Rigol doet dat wel. Dat zie je goed bij mijn dynamische load en spoltester , dat is redelijk inductief en zelfs met average en filteing zag het er op de Rigol niet uit. De tek 547 of Hameg geven een strakke trace.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 26 april 2012 12:56:03 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@chuckie: netjes hoor! Misschien is die ledindicator nog door een blokje te vervangen? Is ook makkelijker plaatsen.

Is dit nu gebouwd met die chipjes die nergens te krijgen waren behalve in china?

@fred: t kan zijn dat ik er ook niet erg goed op heb gelet. Rigol is natuurlijk wel interessant voor de prijs, en zeker wanneer je hem kan upgraden, maar t blijft een goedkoop apparaat.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Greencoating kun je zonder problemen solderen, is zelfs nog makkelijker dan zonder doordat het een soort van flux is.

Ik heb pas nog een printje met greencoating bewerkt vóór het solderen, maar erg kapot was ik er toch niet van.
Het geeft uiteraard wel een mooiere afwerking met een profesionele look, dat wel.
Maar een dun laagje SK-10 vind ik toch wel prettiger solderen.

Maar zeker een mooi printje, waar zelfs de weerstandjes allemaal mooi in dezelfde richting geplaatst zijn.

Op 26 april 2012 19:30:12 schreef MAH:
@chuckie: netjes hoor! Misschien is die ledindicator nog door een blokje te vervangen? Is ook makkelijker plaatsen.

Vind ik zo toch echt niet misstaan, en persoonlijk vind ik dit mooier dan een ledbar.
Wat ik misschien zou proberen, rechthoekige leds tegen elkaar geplaatst, of is dit ook te ledbar-achtig ;)
Maar ja, een kwestie van smaak, denk ik.

Hoewel nog niet klaar gooi ik het er maar even op

Naar aanleiding van Topic's :

http://www.circuitsonline.net/forum/view/100907/1/
http://www.circuitsonline.net/forum/view/103919/1/

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/energie002_print.jpg
Print in houder, Helaas voor de soldeerzijde addictie mensen vergeten foto te maken.
De 2 printrelais zijn voor interface met de alarm installatie

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/energie003_print.jpg
In deze kast komt ook de SO puls van de zonne stroom kWh meter binnen

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/energie001_elektra.jpg

Opnemer op elektra meter . deze meter heeft een geel/groene led achter lexaan/plexiglas en is was bijna niet met een BPW40 te detecteren.
In de oude sleutelafstandsbediening is de LDR ingelijmd deze zit met de beugel strak tegen de meter aan.

Op de gas meter eerst volgens vele sites (biwired, domotica forum) met een CNY70 zitten friemelen op de gasmeter om dat zilveren rondje in de 6 te detecteren.
Op internet zoeken op mijn type gasmeter en aandachtig lezen van het type bordje van mijn gasmeter bleek deze een impuls uitgang te bezitten (zie rode pijl onder) 0,01 m3 /puls
Na lang zoeken en en testen met diverse reedcontacten bleek de festo het uitstekend te doen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/energie001_gasopnemer22.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/energie001_gasopnemer3.jpg
Opnemer is een Festo Festo SMT-8F-ZS-24V-K2,5-OE-EX waarvan het schroefkopje afgezaagd is.
Het klemmen ( lijmen / schroeven mag niet aan de meter denk ik) was even puzzelen.
binnenkort de software

Dit topic is gesloten