Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

rbeckers

Overleden

@keoni29
Wat bedoel je met Average?

Dat hij een aantal samples neemt en daarvan het gemiddelde neemt om noise te reduceren.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 9 mei 2012 12:33:53 (44%)

flash2b

Special Member

Samples op je analoge Trio scope? Dacht het niet !

Tiggering is meestal Auto of Normal (en vaak ook TV). Bij normal kan je dan het holdoff (meestal) en level (altijd) instellen.

Op jouw scope is "PULL AUTO" dus je moet je "Trig Level" knop naar buiten trekken en je hebt wat je wilt.

Wat is het Type Nummer van je Trio (niet leesbaar op de foto). Handleidingen voor Trio spullen zijn bijna niet te vinden, maar bijna alle spullen zijn ook door BK Precision uitgebracht en die zijn wel op het net te vinden.

Het leek me allemaal vrij straight forward. Ik had na een half uurtje spelen door hoe alles werkte. Het typenummer is: CS 1352

Ik heb inderdaad geen handleiding gevonden (althans geen gratis)

Voor 25 euro is het een prima scoopje. Averaging vind je op digitale scoops, en die beginnen zo'n beetje vanaf 150-200 euro.

Ik heb vanochtend die Youscope demo erop gespeeld. Dat zie je op die foto. Ik ben erachter dat mijn geluidskaart een inverted output heeft.

fred101

Golden Member

Een geluidskaart met inverted output ? Wat moet ik me daar bij voorstellen

Doet me denken aan die rage in de jaren 70 waar ze opnamens van achter naar voor afspeelden op verborgen boodschappen.

Veel scopen hebben wel een inverted input mogelijkheid

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 1 mei 2012 14:33:28 (13%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik vond het ook al vreemd, maar ik heb weleens eerder van iemand gehoord dat sommige geluidskaarten een inverted output hebben. De golf staat zegmaar ondersteboven. Dat zorgt ervoor dat het beeld van de demo gespiegeld is en op zijn kop staat. Wat ik kan doen is in Audition de golf inverteren zodat het met mijn geluidskaart werkt.

De golf inverteren in software? Als je nu eens allebei die 'position' knoppen bij CH1 en CH2 op je scoop een duwtje naar binnen geeft, staat de boel vanzelf weer goed ;)

If you want to succeed, double your failure rate.

Dat kan alleen met de knop van ch2 vreemd genoeg, maar die stond al ingedrukt.

Edit: Hey... Trigger kan ik ook uitzetten :)

[Bericht gewijzigd door keoni29 op dinsdag 1 mei 2012 20:56:17 (67%)

Je zegt gespiegeld op z'n kop, dan lijkt het mij voldoende om van één kanaal de polarity om te draaien.

Trigger staat op normaal of auto. Uitzetten zou niet echt nuttig zijn, want dan zie je niets meer. In X-Y mode voor die demo heb je met de trigger natuurlijk niks te maken.

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

Ik heb gisteren ook weer een stukje speelgoed aan de praat gekregen. Ik had hem al langer staan maar hij is nu slechts gerepareeerd. Ik post vanavond fotos.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
haasje93

Golden Member

nou.. ik ben benieuwd naar wat voor moois er nu weer komt.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/wp_000437.jpg

Vandaag gekocht! Door een huisgenoot gevonden.

Was 10 minuten later al 10 euro duurder, maar nog steeds een erg goeie deal n.m.i.

M'n eerste scoop!

//edit
Jep, Ook met probes!
Oscilloscoop is 2x100mhz!

rbeckers

Overleden

Goede scoop!

Heb je ook probes?

fred101

Golden Member

Goede scoop, Tek 465. Heb ik ook een gehad, maar dan niet de B versie. Staat nu bij RBeckers. Zat een rotte elco in toen ik hem kreeg. Goede prijs zeker met probes erbij ( als ze tenminte passend zijn)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred101

Bedoel je met passend gewoon dat ze fysiek passen? Want dat doen ze wel. Of dat ze technisch matchen met de scoop?

In dat laatste geval, hoe kan ik dat dan te weten komen? De probes zijn wel van tektronix alleen, ik zie er maar 1 raar nummer op staan (op de stekker); hierop heb ik gegoogled maar niets gevonden.

fred101

Golden Member

Dat ze geschikt zijn voor 100 MHz en dat je ze gecompenseerd krijgt ( zie manual hoe als je dat niet weet, die tek boeken uit die tijd zijn bijna een scoop cursus.)
Tekprobes hebben als type meestal een P gevolgd door 4 cijfers. Tenminste fe probes die ik ken, ik weet niet wat ze bij de moderne doen, die bij de Chinese lijn horen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Oke. Gisteravond inderdaad ontdekt hoe dat werkt. Ik heb er een manual voor een 475 bij gekregen maar het werkt redelijk hetzelfde en ik heb inmiddels ook een 465B manual gevonden. Een operators manual is lastig te vinden omdat de meeste mensen blijkbaar de service manual zoeken.

Maar hoe werkt het nu met die probes? Er komt namelijk 1 pin uit. Waar hang ik dan de 0 aan? (Ja ben echt een scoop-beginner:P)

't duurde ook even om er beeld op te krijgen, gelukkig las ik toevallig dat meer mensen dat hebben.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op woensdag 9 mei 2012 12:33:33 (16%)

fred101

Golden Member

Tek kende in die tijd geen losse service en operational manuals ( hoewel er uitzonderingen zijn) Een tek manual is tevens operational manual. Eerst krijg je introductie ivm uitpakken , beschrijving ect. Dan operate met veel voorbeelden van echt elke denkbare functie. Dan theorie of operation, over hoe het ding is gebouwd en dan onderhoud en calibratie gevolgd door onderdeellijsten en schemas.

Download 101 proeven met de oscillscoop. Is op veel plaatsen gratis te vinden. Een jaren 60 boek in het nederlands. Behandeld elke mogelijke scoop functie.
Als je het letterlijk intyped is het de eerste hit bij google waarschijnlijk.

Als je het vergelijkt met en multimeter dan is datt puntje je "plus" probe en boven het puntje zit een metalen ring, dat is de min. Daar kun je bv een zogenaamde groundspring opschuiven. Dat gebruik je bij hoge frequenties.
Meestal gebruik je een kabeltje met een krokodilklemmetje wat net onder het handvat op of in de probe wordt geklikt.

Hou im de gaten dat de min van de probe en de scope verbonden is met het chassis. Het schassis is geaard,
Meet dus nooit zonder ( dat je excact weet wat je doet en) differentiaal probes of scheidingstrafo aan netspanning.

Tektronix heeft in de measurement concepts range twee boeken over probes en HP, Agilent en Tek hebben diverse application notes over probing technieken. Google daar op en je vindt vreselijk veel info.

Ik ben al een tijdje bezig met een scoop tutorial, de grondbeginselen over hoe je met zo'n ding moet werken. Moet ik eens af gaan maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Tof fred. Vergeet trouwens ook niet om het tussendoor even door een beginner te laten lezen; ik heb recentelijk gemerkt schrijven voor iemand die minder bekend met de materie lastig is. Die ervaring heb ik opgedaan als lezer én als schrijver.

Moet trouwens ook nog het knopje var gaan fixen. Klikt niet meer lekker, dus is de schakelaar zelf.

Tidak Ada

Golden Member

Zou misschien te doen zijn met wat universele kontaktspray.
Vaak is namelijk de olie van het nokje uitgedroogd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 9 mei 2012 12:32:38 schreef necessaryevil:
Maar hoe werkt het nu met die probes? Er komt namelijk 1 pin uit. Waar hang ik dan de 0 aan? (Ja ben echt een scoop-beginner:P)

De nul gaat via het afgeschermde snoertje. Je regelt de 1:10 probe af op het rechte dak van de blok.
Idem dito voor een evt. aanwezige 1:100 probe.
Tja je moet erregens beginne, he <G> als jonkie in mijn beginnerstijd las ik vooral tijdschriften zoals Radio Bulletin en Radio Elektronica en boeken en cursussen. Dan wist ik op voorhand hoe het werkte voordat het apparaat in kwestie verscheen.

fred101

Golden Member

Dan wist ik op voorhand hoe het werkte voordat het apparaat in kwestie verscheen.

Maar die scopen liepen toen toch nog op stoom ? >:-)
Maar ik weet hoe N-evil zich voelt. Toen ik mijn eerste scoop kocht wist ik ook niet wat en hoe je met zo'n ding om moest gaan. Nu af en toe nog steeds niet, ik heb hier plugins voor bv de 7000 waar ik toch het manual bij moet pakken en dan nog soms niet voor elkaar krijg om beeld te krijgen. Zo'n 7704 heeft ook zoveel modes en mogelijkheden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Globale werking niet tot op componentennivo. Maar zo'n passieve probe bestaat uit vaak niet meer dan een R en een instel ceetje.
Ach ik bouwde ze zelf wegens geldgebrek. Eerst met buizen en later met transistors. Wel met CRT natuurlijk.
Voor een paar 1000 iets kant en klaars kopen was voor de rijkeluiszoontjes. Bovendien is zelfbouw elektronica erg leuk om te doen. Meetapp is geen doel op zich maar zijn tools die ik nodig heb om te repareren of te ontwerpen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 9 mei 2012 20:32:54 (11%)

Dit topic is gesloten