Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

Mijn eerste scoop was zowel russisch, tweedehands als éénkanaals. :-)
Niets om mee te pochen, dus. Maar ik heb er wel een tweekanaals-voorzetje voor gebouwd, en dat werkte nog ook. Ttz. het werkte goed in alternate-mode, maar de chopped-mode was niet om aan te zien...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
rbeckers

Overleden

Een 100MHz Tek probe is wel wat complexer dan een R en een C.

RAAF12

Golden Member

Op 9 mei 2012 20:40:07 schreef rbeckers:
Een 100MHz Tek probe is wel wat complexer dan een R en een C.

Kwa afregeling is het de eenvoud zelve.

rbeckers

Overleden

Ok, maar toch worden probes vaak fout gebruikt of afgeregeld.

fred101

Golden Member

Zelfbouw is ook leuk, en scopes waren toen onbetaalbaar. Oorspronkelijk zijn het eigenlijk gebruiksvoorwerpen maar je kan ze ook leuk verzamelen, vertroetelen en gave meetexperimenten ermee doen.

Tek probe ( maar geen doorsnee ;-) )
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/02/probecircuit2.png

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Stukje nostalgie erbij, HmH gooide gisteren wat "ouwe meuk" hier af met daarbij een mooi kastje met een voeding waar de meters los binnen in bungelde. Mooi voor de CO oeding. Maar dat liep wat anders. Kastje van blank alu weer gepoetst . De hele mooie Kyoritsu meters weer vast gezet en de voeding blijkt een electuur EPS 4531 uit de 1974 halfgeleider gids te zijn. Oorspronkelijk netjes opgebouwd maar blijkbaar later door iemand fout gepimpt. De elco's een beetje overdone (4700 ipv 470 uF en dan 1n4148 gelijkricht diodes, en dat alleen voor de hulpvoeding) die diodes waren dan ook dood. Twee verbrande weerstanden maar nog niet doorgebrand. De stroombegrenzing FET werd al redelijk warm na en halve minuut bij 200 mA terug gedraaid van 400 mA door 16 Ohm en had een mini koelsterretje. Nu zit er een flinke vleugel met nog extra opgeschroeft profieltje op en bleef hij ijskoud.
Nu nog ledjes om de meters te verlichten, een crowbar en dikke diode in sper van plus naar nul.

Ik had er eerst de nog steeds kastloze CO voeding ingebouwd. Mooi regelbaar, deed het prima, even de stroombegrenzing getest. Sluit de uitgang kort, hoor pets, de stroom meter naar nul, de spanningsmeter vliegt rehts de hoek in. Weer kapot :-( had ik ook maar de trafo spanning eerst moeten meten ipv alleen maar de trafo aflezen. Omdat er bij de electuur voeding maar 18VDC uitkwam (ik had verder niet getest dus wist nog niet dat hij eigenlijk defect was. ,ik had het schema nog niet toen ik hem er uit haalde) en ze de twee 15V wikkelingen samen hadden gezet dacht ik dat ze parallel stonden. Het bleek echter 34VAC te zijn.dus meer dan 45V gelijkgericht. Kon ie niet tegen. Dus toen de electuurvoeding beter bekeken, even doorgemeten en gerepareerd. Lekker overzichtelijk en klassiek schema met een foldback stroombegrenzing.

Is dit nu een fatsoendelijke electuur voeding ? Je hoort er zo'n wisselende dingen over maar volgen mij zijn dat layer versies. Deze is opamploos.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/05/electuurEPS4531voor.jpg
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/05/electuurEPS4531.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

die eps printen zaten ook in die labobenches die ik uit het lts pand had gesloopt wat jaren terug. die zaten ook lang niet allemaal goed inelkaar eigelijk...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rbeckers

Overleden

Fred, leuke V en A meters. :)

Henry S.

Moderator

Op 10 mei 2012 01:11:26 schreef fred101:
Is dit nu een fatsoendelijke electuur voeding ? Je hoort er zo'n wisselende dingen over maar volgen mij zijn dat layer versies. Deze is opamploos.

Ik heb het schema er even bijgepakt, een discrete opamp en een darlintonuitgang.

Volgens de beschrijving heb je bij stroombegrenzing een rimpel van 400mVtt, dat is wat erg veel. Dat komt vooral door de layout.

De bufferelco is ook wat krap voor 2A, maar 1mV @1A is prima, ik ben benieuwd naar de afwijking van de uitgangsspanning bij verschillende uitgangsstromen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Rimpel bij constante load heb ik nu met afgeschermde kabels ect niet gemeten. Ik had eerder bij 10V en 800 mA een 10mVtt 100Hz Rimpel op de uitgang maar de ruis was ook al bijna zo hoog. Overigens gaf hij wel de laagste ruisband van al mijn voedingen. Deze rimpel en ruis is echter verder nergens in de schakeling terug te vinden. De 470uF elco overbruggen met 1000uF als test halveerde de rimpel.
Op de filter elco na de bruggelijkrichter staat bij 500mA een 2 Vtt zaagtand boven op ongeveer 45V.Dat is nu een sectie van een 3 x 2700 uF dus ik zou er een tweede bij kunnen zetten.

Meter zijn van Kyoritsu, ik heb er de blauwe keds bij gezet. Eindelijk een verlichte meter ;-)

http://www.pa4tim.nl/?p=3304 Ik heb er wat screenshots bij gezet terwijl hij aan de load hangt. Best goed als ik dat met mijn andere voedingen vergelijk.-

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/05/EL20VCC.png
Dit is 30V/1A en daarna de stroombegrenzing naar 500mA gestuurd
Geel is stroom, blauw is spanning

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Ha die Fred,

Mooie blauwe LEDJES ;-)

Even een opmerking over je schema van de electuur voeding.
De stroombron dient niet voor de stroombegrensing van deze voeding.
Het levert de basisstoorm voor de Darlington opgebouw met de 2N3055 en de BD139.

Spanningsbalans
T5 van de verschilversterker met T4 trekt deze stroom zover weg dat er een balans ontstaat
als de basisspanning van T4 ( "0" V) en de verhouding tussen de potmeter P2 en R9.
Op de basis van T5 zal dus ook ongeveer "0" V staan.

Stroombalans
Als de spanning op de basis hoger wordt dan 0,6V gaat T6 geleiden
en dan word de stroom naar de basis van T2 zover weggetrokken
zodat ook nu weer een balans ontstaat.
De stabiliteit en onderdrukking van "Brom en Stoorsignalen" is niet zo best
omdat er veel te weinig versterking beschikbaar is.

Dit regelsysteem is dominant over het regelsysteem met T4 en T5.

Stroombron
Waarom hier een stroombron?
Dit is voor de onderdrukking van de stoorsignalen uit de hoofdvoeding.
Even een handige tip...
De rimpel over de buffercondensator is "1V TT" bij 1A en bij 10.000uF.
Daar is een hele mooie formule voor maar dit is nauwkeurig genoeg
daar de Elco's meestal -20 en +50% zijn.
Jouw rimpel met 2 x 2200uF en 2A is dus rond de 4,5V TT
Dit is dus de rimpel over C2.
Die stroombron leverd dus een veel schonere stuurstroom dan een weerstand die je daar ook kan plaatsen.

Verder zal alle brom/stoorsignalen die nog aanwezig zijn over de 4,7V
zener verstekt worden door de verschilversterker (T4 en T5).
De versterking is afhankelijk van de stand van P2.
Hoe hoger de uitgansspanning hoe meer de stoorsignalen versterkt worden.

Een kleine aanpassing kan deze voeding een stuk beter maken.
Vervang de 4,7V zener door een Tl431 of LM431 en stel deze in op 4,7V.
De TL431 heeft een veel lagere rZ dan een gewone zener is is ook nog eens
een stuk stabieler.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Het is niet mijn meetapparatuur, maar ik vind hem wel mooi:

http://nl.farnell.com/abi/603082/tester-counterfeit-ic-detector/dp/167…

http://nl.farnell.com/productimages/farnell/standard/1676713-40.jpg

Ik wist niet dat nep IC's al zo'n groot probleem waren in 'de business'. een goedkope batch van ebay wil nog wel eens falen, maar je zou zeggen dat het via gerenommeerde kanalen niet zo erg is.

Fred,

Ik zou over de dioden in de gelijkrichters ook kleine condensatoren zetten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Timberleek,

Ik heb de handleiding van dat apparaat gelezen, ze doen niet echt uit de doeken hoe het werkt. Wel doet het me denken aan een topic op DIYAUDIO over fake transistoren. Het meten van de capaciteit tussen de pinnen werd daar gebruikt om fake van orgineel te kunnen onderscheiden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

Eindelijk kan ik atto-Farads meten :-)
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/06/gr1620totaal1.jpg
Een 0,01% 6 digits GR-1620 meetbrug. 10aF resolutie.
Hier de uitleg specs, plaatjes ect.
http://www.pa4tim.nl/?p=3398
Zo ziet het er niet uit maar een heel byzonder apparaat wat nog steeds nieuw gemaakt wordt. Deze is ex-NMI.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb pas een gratis scoop gekregen phillips pm3800 denk ik

Op 3 juni 2012 20:53:15 schreef fred101:
Eindelijk kan ik atto-Farads meten :-)

Pfff... zeg! Probeer je ons gek te maken? ;-)
Ik heb de toelichting op je webstek gelezen, en ik denk dat ik maar een leuke operette ga bekijken om te bekomen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@fred

Wat een monstertje! Hoeveel weegt hij wel niet? Volgens mij ben jij de enige hobbyist ter wereld die zo'n ding thuis heeft staan.

Misschien een gekke vraag, maar wanneer wil je op de atto (10^-18!!!!) farad nauwkeurig meten?

Wat wordt je volgende zoektoch? Een femtovoltmeter?

Ach, als hoofd calibratie ben je zoiets wel aan je stand verplicht...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

en dan snapt fred niet waarom hij in huis geen gsm ontvangst heeft.. een solide metalen muur van teks en andere herniaveroorzakers heeft dat effect gewoon.. door fred blijven de ijzer prijzen ook zo hoog , hij heeft het equivalent aan gewicht van de oude zaltbommel brug in huis staan :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo fred, het is me weer een aanwinst wel.

En ik zie dat je nu ook BNC-naar-krokodillenbek in het assortiment hebt. Altijd handig...?

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Bnc naar krokodil is inderdaad handig. Ik gebruik veel coax vanwege de afscherming. Bij apparaten met 3 aansluitingen ( hi, lo en guard of gnd) gebruik ik dan twee stukken coax of triax met banaanstekkers. Maar door deze hulpstukken, banaan naar bnc en krokodil naar bnc kan ik ook gewone coaxkabel gebruiken. Dat is makkelijker ivm lengte. De mantels komen bij het apparaat aan de guard of massa, een coax kern voor de plus en een kern voor de min. De hele boel is dan van de banaan tot de krokodilklem afgeschermd. ( die laatste stukjes zijn namelijk ook (heel dun) coax)
Bruikbaar bij LCR meters zonder capaciteit toevoeging zoals bij enkele coax, multimeters in het uV bereik, audiosignaalgenerators en meetversterkers met 600 ohm aansluiting en banaanbussen. Weerstandsmeting van hele grote weerstanden enz.
Bij die General Radio meet ik nu bv met twee keer een meter coax tussen die brug en de guardbox. In die guardbox zitten ook bnc naar krokodillen ( alleen nu male-bnc) die hele toestand heeft een open terminal capaciteit van 51 fF ( even afgerond) als je een paar draden of enkel coax zou gebruiken kun je er zo 6 tot 10 pF bij optellen plus dat elke beweging, schakelend apparaat enz je meting beinvloed.

Ik heb twee varcotjes in in een metalen doosje. Afgeregeld op precies 10 en 20 pF met een heel lage DF. Dat is een driepunts meting precies deze waarde. Hang ik er een gewone lcr meter of tweedraads brug aan dan zijn ze meer dan 13 en 23 pF en schiet de DF omhoog.

Voor de geintresseerde in stray capaciteiten en andere spannende zaken. IET labs, http://www.ietlabs.com/genrad/experimenters/ de huidige maker van het GR spul, heeft alle GR experimenter uitgaves van de jaren 30 tot 70 op hun site staan. Erg leuke en leerzame " bench notes" oa over de thin-wire methode om strays te meten ( dit om de echte capaciteit uit de schijnbare capaciteit te herleiden) wist je bv dat een C meter met open bussen een andere residu capaciteit heeft dan waneer er bananen in die bussen zitten. Het randeffect veranderd daardoor namelijk en de bananen, met hun als dielectrium werkend kunstof " handvat" voegen extra capaciteit toe. Als je met een dun draadje de capaciteit meet in een condensator met bussen dan scheelt het al een paar honder fF of je boven in de bus of onder in de bus meet.

Natuurlijk voor dagelijk gebruik niet belangrijk maar voor mensen die ontwerpen en bouwen op hoge frequenties ( moederboards, GSM enz) spelen dat soort zaken wel een rol en niet alleen mbt capaciteit, ook bv de toegevoegde zelfinductie van zoiets als een via. Als je vias bv 50 nH toevoegen en je gebruikt een ontkoppel C van 10 nF op bv 20 a 30 MHz dan zit je al in de problemen. Als je dat soort zaken weet/meet voorkomt dat problemen. ( ik heb echt het verkeerde vak gekozen, zouden ze in silicon valley nog mensen zoeken ? Ik wil best een paardestaart laten groeien en heb geen probleem met hippie kleren ;-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Herkent iemand deze (zelfbouw) brug?
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_5515.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_5522.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_5518.jpg

Schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5521edit.jpg

Er zit een 25 slagen potmeter in, 5% lineair van 50K. Dat zal heel wat gekost hebben vroeger.

Gevonden op zolder, ooit gekregen van iemand die bij het lab van een cement fabriek werkte.

Dit topic is gesloten