Ik kan helaas niet helpen met het uit elkaar halen en herstellen van de Ion. Wel heb ik eens een Ion geleend en die was spontaan helemaal, zelfs na langdurig opladen. De fietsenmaker kende het euvel en bood mij aan een nieuwe accu te monteren (a raison 400,-). Omdat de fiets geleend was niet gedaan maar overlegd. Meegenomen naar huis (ik was op vakantie) en naar de verkoper gebracht. Wat bleek, het snoertje tussen accu en KM-teller op het stuur was intern gebroken. Hierdoor geen reactie. Nieuwe draadje voor 5,- gemonteerd en opgelost.
Het lijkt erop dat de foutmeldingen vanuit Sparta niet altijd stroken met het daadwerkelijke probleem.
Ik hoop dat iemand 'de code kan kraken' en een oplossing kan vinden, puur omdat het mooi is. Succes!
ik heb pas een sparta ion van mijn broer gehad;die het helemaal zat was om voor ieder gevalletje naar de fietsenmaker te rennen.
Maar goed ik ben dus een beetje gaan nadenken hoe het sparta systeem
werkt en ik denk dat ik wel een paar hoofdpunten heb, waar mensen
aan kunnen werken.
1. De accu wordt aangemeld en geprogrammeerd in de computer(vermoedelijk de fietscomputer op het stuur)die bij het
opstarten een zelftest doet en controleert of de code klopt van de motor en accu.Goed nu komt het, je printje accu raakt defect;je computer registreert dit en weet dus dat de accu met bijvoorbeeld code 6 niet meer goed is.
Dus al zou je de print dus kunnen repareren dan weet de computer
nog steeds aan de hand van de code dat dit de kapotte accu is.
Wat je nu kan doen met behulp van een fietsenmaker zonder internet een nieuwe accu aanmelden en daarna weer de oude.
Ik denk nl. niet dat de computer een lijst van kapotte accus zal
bijhouden dus enkel de nieuwe aangemelde accu.
Waarom dit zonder internet moet gebeuren is omdat sparta misschien wel een lijst heeft of ziet dat de oude accu meerdere keren wordt
aangemeld.
Nu het hele controle gebeuren ik denk dat de computer van de fiets
in de fietscomputer op het stuur zit dus de firmware in dit
kastje zal dus gekraakt moeten worden dus ik denk dat moet gekeken
worden wat voor processor of iets dergelijks er in zit.
Ook zouden we de software om de fiets af te stellen moeten kraken
zodat we niet hoeven in te loggen want ik denk dat je simpele dingen
zoals calibreren zonder internet mogelijk is.
Ik denk dat de controller van de serviceterminal een decoder
bevat die encryptie van de fiets decodeert;want als dit in het
programma zou zitten dan zou men alleen het programma hoeven te kraken dus mogelijk een extra beveiliging.
Ik heb zelf niet veel verstand van electronica, wel van computers
doch weer niet van programmeren.
Ik denk om de hoofdpunten op te noemen misschien iemand kans
ziet om toch dit systeem te hacken.
Ik ga in ieder geval nog info zoeken en zal deze draad met belangsteling volgen.
Beste zjoekov,
Het display is eigenlijk een dom apparaat, welke alleen voor weergave en bediening is gemaakt.
Een geprogrameerde code in het display is bedoeld voor startonderbreker.
Verkeerd display? Geen ondersteuning.
Mondje.
Sparta Comfort ION
Opladen in normale
E0003 melding:
Controleer of de nieuwste software versie op de fiets staat.
Hoe het probleem op te lossen?
http://postimage.org/image/4nu1ct8t5/
wie weet bicycle interface schema??
Google Translate gebruikt, toevallig? Lees even de afgelopen 11 pagina's van dit topic na, dan zie je dat er geen pasklare oplossing voor je probleem is.
Waar zit de cpu van de sparta ion?Dit omdat ik aparte controllers
op internet ziet die graag zou willen gebruiken door op een of andere manier de processor van de sparta te bypassen en de motor middels een aparte controller aan sturen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
zjoekov, als je het hele topic had gelezen weet je dat de controller, een ATMega32 in het batterijpack zit.
geachte forumleden.
Ik heb zowat de hele discusie gevolgt van dit topic en ik hoop dat jullie gezamelijk een oplossing kunnen bedenken
Ik heb zelf een sparta ion rxs plus en heb al veel proplemen gehad met deze accu nu heb ik weer een probleem dat mijn dispay niets doet
Ik ga morgen weer maar eens naar de fietsen maker Ik laat nog wat horen
e de waele
Ik zat nog te denken aan de accu problemen;ik heb net mijn oplader open gemaakt om de elco's te controleren.
Wat mij opviel was dat 3 elco's maar tot 85 graden celcius bestand
waren en anderen tot 105 graden.
3x 47uf 50v 85 graden
2x 220uf 63v 105 graden
1x 120uf 25v 105 graden
1x 120uf 400 105 graden(primair)
Zou de oplader indien de elco's slechter worden, de print op
de accu kunnen opblazen?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Zou kunnen, de meeste printjes die ik uit de accupacks gehaald heb hadden vochtschade en/of defecte smd transistoren.
Ok, ik heb de elco's getest van de oplader en deze hebben een goede capaciteit en een goede esr;doch ik heb de 47uf vervangen door 105 graden elco's.
Verder waren de solderingen bros dus heb ik de print doorgesoldeerd.
Waar zit het printje op de accu;is deze ingepakt of als ik de accu
uit het frame haal, kan ik er dan direct bij?
Ik denk toch dat ik het printje van de accu waterafstotend wil maken met speciale printlak.
Roland van Leusden
Waar zit het printje op de accu;is deze ingepakt of als ik de accu uit het frame haal, kan ik er dan direct bij?
Je kunt er niet bij en zult de accu moeten openen, kans is groot dat je accupack waardeloos word als je de spanning van het printje afhaald. Waarschijnlijk zul je de accu eerst bij een fietsenmaker moeten afmelden, en kun je 'm daarna weer aanmelden. Gezien de kosten van een nieuwe accu (400 Euro) zou ik uiterst voorzichtig te werk gaan.
Ok, Roland bedankt voor de info.
Ik zat nog te denken; ik programmeer zelf niet doch repareer alleen maar.
Ik zat nog te denken aan het accu printje;volgens mij schakelt de processor na goedkeuring de relais in en krijgt de motor spanning.
Maar wat zou er gebeuren als je de relais zelf kan bedienen, zou de sparta dan wel werken?indien je accu niet door de atmel wordt geaccepteerd.
Ik durf het natuurlijk niet met mijn sparta ion te proberen maar
misschien zijn er mensen die een sparta ion hebben die afgeschreven is.
Roland van Leusden
Ik zat nog te denken aan het accu printje;volgens mij schakelt de processor na goedkeuring de relais in en krijgt de motor spanning.
Was het maar zo simpel... De motor heeft ook een eigen controller die door de controller in het accupack aangestuurd word. Met een logic analyser zou je die communicatie moeten sniffen en dan kun je de controller in het accupack vervangen door een van jezelf.
Mijn gedachte was dat als de spanning wordt ingeschakeld door overbrugging van het relais, het systeem zou denken dat alles goed
is;aangezien de motor en de fietscomputer gevoed worden.
ik vraag me dan ook af of de controller in de accu alleen de functie
heeft om de relais te bedienen (dus als bewaking indien de code niet
goed is, worden de relais niet ingeschakeld}
ik zou toch wel benieuwd zijn hoe het systeem reageert?
Dan kan men al die afgeschreven accupacks misschien toch weer gebruiken.
Roland van Leusden
Ik heb een defecte fiets gehad, zelf spanning op de motor in het achterwiel gezet, gaat niet draaien. De controller in het accupack is de centrale unit, deze bewaakt het accupack, stuurt het display en de motor aan. Er zit niet voor niets een uC met 32Kb flash in, als het met een 8Kb uC had gekunt had men dat zeker gedaan.
Roland van Leusden
Jammer dat je het hele topic niet gelezen hebt, wat info van pagina 4
Bij de connector die naar de motor gaat kan je de rubber afdichting naar achteren klappen om bij de losse draden te kunnen:
Rood: BOW-Pwr (waar zou BOW voor staan?)
Zwart: BOW-Gnd
Geel: BOW-Dat
Een foto van de motor en meer info staat op pagina 5:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/77506/5/
en dat je de achterwiel opnieuw moet aanmeden als je een lekke band hebt.als je zelf een nieuwe band erop zet kost het nog geld omdat je naar de fietsenmaker moet om je achterwiel aan te melden.(monopoliegedrag )
Kortom koop een buspirate en ga op BOW-Dat de communnicatie sniffen.
Ben vanavond met mijn Fluke 95 bij mijn moeder langs geweest om eens te sniffen aan de Sparta ion:
- Twee kruiskopjes aan laadconnector losgeschroeft.
- Laadconnector verwijderd (let op, mogelijkheid sluiting door mogelijk slechte isolatie door te korte krimpkous verbinding)
- Connector naar display naar buiten getrokken.
- Scope aangesloten op paars(Gnd) en blauw(Data). Probe in connector geprikt, connector niet losgenomen.
Volgende uitgevonden:
Rust: Line voltage = 24V
Data: Line voltage tussen 0V en 24V
Bit time: +/- 100us. Lijkt dus 9600Baud te zijn.
Frame lengte: waarschijnlijk 10bit, 1 stop, 1 start, 8 data.
Na opzetten display wordt er flink heen en weer gebabbeld gedurende een paar minuten. Daarna gaat de lijn naar 24V en verdwijnt de snelheids aanduiding op het display.Afluisteren moet dus vrij eenvoudig kunnen met een PC/laptop en RS232 analyser software. Nog wel ff 0..24V omzetten naar -12..+12V. Zou zo moeten kunnen(?) (Nu volgt een 'schema')
Data Sparta -------|10uF|----Zeners--------- Naar PC RS232 (Rx Data)
Tussen Data en Gnd 2* 12V zener clamping diodes.
Gnd Sparta -----------------Zeners--------- Naar PC RS232 (Gnd)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je de accucellen gaat testen op capaciteit , pak dan niet een 1/10c ontlading , dat is veel te weinig in vergelijking met wat de motor trekt. beter een 5 of 3 uurse ontlading doen , dan komt er vaak wel een cel uit die ineens leeg is en de rest nog niet. dat proces komt sneller en vaker terug en dan is de accu gaar.
er wordt ook gezegd dat bij accugereedschap het aantal gebruikscycli wordt bijgehouden .meer als x keren accu op en geen laden meer. dat is niet waar , de elektronica ziet een verandering in het ontlaadpatroon en gaat plat , of de cellen verschillen met opladen en gaat de electronica platvoor de oplader , te hoge temperatuur met laden en plat. zoek de processor van die print maar eens op , dan zie je wat er bijgehouden wordt zowel tijdens ontladen als laden.
Hoi iedereen.
Zojuist een tweedehands sparta ion met defecte accu voor een prikkie gekocht (dacht ik)
nu blijkt dus dat ik beter eerst even hier had kunnen kijken,
maar ja, wie verwacht dat nou.. goede 400 euro dure accus die vervangen moeten worden voor een update, mismatch in gegevens, of defect transistortje. Fietsendealers die moeten worden ingeschakeld voor het vervangen van je achterband.
Wat is Sparta een schunnig bedrijf, ik hoop dat ze kapotgeprocedeerd worden.(expect no love with policies like this)
Toen ik vanmiddag mijn fiets kocht had ik het idee daar even een leuke 2dehands li-ion batterij bij te kopen maar na zojuist hier alle paginas gelezen te hebben zit dat er dus niet in:(
Mij kan al die software e.d. iig gestolen worden, het enige wat ik wil is een draaiend wiel als het stroom krijgt (trapondersteuning wil ik ook, maar als het wiel maar draaiend te krijgen is, is dat zo gefixed).
kan de controller niet uit het achterwiel worden gehaald en vervangen worden met een standaard brushless controller?
Verder bedankt iedereen die serieus met dit onderwerp aan de slag is gegaan, ik hoop dat jullie er uit komen.
@bertm
hierom niet.
Op 30 mei 2012 22:16:56 schreef Roland van Leusden:
Ik heb een defecte fiets gehad, zelf spanning op de motor in het achterwiel gezet, gaat niet draaien. De controller in het accupack is de centrale unit, deze bewaakt het accupack, stuurt het display en de motor aan. Er zit niet voor niets een uC met 32Kb flash in, als het met een 8Kb uC had gekunt had men dat zeker gedaan.
overigens heb ik net na het posten van mijn eerdere bericht al een kleine fix geregeld, namelijk een electrisch voorwiel met toebehoren, nu hopen dat de fiets die ik volgende week ergens binnen krijg stiekem toch gewoon een werkende accu heeft (met defecte electronica), dan heb ik toch nog een fiets met mooi weggewerkte accu die indien die defect is mooi door een 50e 2dehands accu kan worden vervangen
150e voor fiets, 35e voor electrisch voorwiel met toebehoren en evt 50e nieuwe accu.. nog lang zo gek nog niet 
(en dan zet ik gewoon een lader op het achterwiel dat de accu van het voorwiel oplaadt.. perpetuem mobile!! \o/ (grapje hoor;P)
Op 18 juni 2012 19:13:35 schreef Bert M:
@willem888: ik zie niet waarom dat met het nodige hak- en breekwerk niet zou kunnen.
o je bedoelde natuurlijk dat het verwijderen van de controller uit het achterwiel en vervangen door een generic met het nodige hak en breekwerk wel te doen is.
Dat zou mooi zijn, helaas is mijn prutskennis bij lange na niet toereikend om dit zelf te doen zonder dat iemand mij dit stapsgewijs voorkauwt ..ik kijk dus eerst nog even de kat uit de boom 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]
Roland van Leusden
kan de controller niet uit het achterwiel worden gehaald en vervangen worden met een standaard brushless controller?
Zou moeten kunnen, dan kom je echter gauw op spul van hobbyking ed uit waar bij staat dat het niet geschikt is voor ebikes.
Daarnaast is de ruimte in het wiel ook beperkt en moet je maar net iets vinden wat past.
Het hoeft wat mij betreft niet in het wiel te blijven, des noods komen er dikke fietstassen op voor alle benodigde hardware (als die motor het een beetje doet hoef ik het niet voort te bewegen;P)
en wat betreft niet geschikt voor ebike, tja.. als het motortype hetzelfde is als ondersteund door de nieuwe controller zie ik het probleem niet.
verder wil ik wel met snelheidsbegrenzer en trapondersteuning rond rijden, dus dat komt er dan later nog bij, maar goed, 1 stap tegelijk 
(overigens zei iemand enkele paginas terug dat als de software van sparta niet origineel of gehacked zou zijn, je bij een ongeluk niet zou zijn verzekerd, maar dat is volgens mij onjuist, dan zou je ook geen zelfbouw mogen maken. Volgens mij moet het gewoon voldoen aan max 250 watt, en ondersteuning tot 25kmph, en dan is het gewoon een fiets, en anders is het een brommer of zelfs motor)
[Bericht gewijzigd door willem888 op (21%)]