Show your projects! Part *25*

Dit topic is gesloten

Op 15 juni 2012 08:34:34 schreef flash2b:
@Blackdog
Ik zie dat je de regel print het ogebouwd met die mooie printjes van ebay !

Bron? Dat zijn inderdaad mooie printjes, zo te zien :)

Tidak Ada

Golden Member

Op 15 juni 2012 12:17:53 schreef hadv:
[...]
Herrie maken. Het originele ontwerp, met de 709, is van Steim. Ik heb geprobeerd die na te bouwen maar kwam niet erg ver.
[....] Mooi projectje trouwens!

Hoi hadv,

Wat waren jou problemen met die 709 van Steim ? Als je hoort wat die dingen doen op YouTube zou ik geem problemen verwachten. Ik ben hem op m'n breadboard aan het opzetten, zit alleen nog op wat componenten te wachten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hoi Tidak,
Het is al een tijd geleden, dus wat het nou precies was weet ik niet meer. In ieder geval kreeg ik er geen 'zinvol' geluid, voor zover een crackle box dat überhaupt maakt, uit.
Ik had in die tijd geen scope, dus echt controleren kon ik ook niet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 15 juni 2012 18:14:58 (40%)

Just find out what you like and let it kill you

Op 15 juni 2012 08:54:44 schreef blackdog:
Ha die flash2b,

Nog mijn dank, heb twee pakketjes gekocht, kan ik weer even voort :-)

Bram

heb je toevallig een itemlink voor me? :)
edit: bedankt!

blackdog

Golden Member

Ha die Fred

Ja lastig he, dat meten aan kleine signalen.
Toen ik nog voor een bedrijf werkte had ik veel te maken met zeer kleine signalen.
Dit schakelingen voor professionele audio en video.
Bijna alles wat ik maakte werd symmetrisch uitgevoerd, vesterkerrekken vol met in en uitgang trafo's.
Bij een bloemenveiling ging het audio signaal een 500M kabel op naar het volgende rek op een niveau van rond de 20V.
Om maar voldoende S/N te krijgen met al die stralende kabel in de goten.
Ook dit signaal was symmetrisch.

Om nu bij het meten van ruis/stoorsignalen aan voedingen zo min mogelijk problemen te hebben ga ik het ingangsdeel ook symmetrisch uitvoeren.
De ingang wordt opgebouwd met een Instrumentatie versterker, dit is niets nieuws, maar deze is van Analog Devices en wel het type AD8421.
Dit nieuwe chipje kan heel veel overbelasting hebben aan de ingang.
Kijk maar eens naar de datasheet:
http://www.analog.com/en/specialty-amplifiers/instrumentation-amplifie…

Dit vooral omdat je als je begint te meten aan een voeding die op zeg 24V staat ingesteld en je dan de meetversterker aansluit,
de laatstromen door de ingangen van je IC lopen en dat dan AUW! zegt en als hij niet stuk gaat
dan wordt je ruisgedrag wel steeds slechter van die klappen.

Een andere manier van signalen meten was eens voor een onderzoeker van een dierentuin.
Die wou meten aan een Olifant :-)
En dan bedoel ik het geluid dat Pa Olifant maakt als hij Ma wilt bespringen.
Dit geluid doet hij niet met zijn slurf maar met het vel dat op zijn voorhoofd zit.
Hiermee maakt hij hele lage frequenties, tussen de 5 en 20 Hz.
Ik had dus een microfoon gemaakt met stijl lowpass filter rond de 10 en 50Hz.
De microfoon bestond uit 4x een electretcapsel waarvan ik wist dat het vrij ver doorliep in het laag.

Met een goed hoofdtelefoon op kon ik Vrachtauto's en Vliegtuigen van verre horen aankomen die ander door de hogere frquenties werden gemaskeerd :-)

Terug on topic,
Ik zal het schema van de voorversterker hier ook beschikbaar maken als het zover is.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Blackdog, waar koop jij die mat12 ? Bij digikey doet ie 25.25 Euro excl btw...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Ha die Roland

Ik heb samples besteld bij Analog Devices, dat kan je doen als je zelf een bedrijf bent en b.v. een e-mail account hebt op je bedrijfsnaam.

Je kan ook de LM394 gebruiken of de voorloper van de MAT12 de MAT02,
deze is echter net als de LM394 slecht te krijgen omdat hij niet meer word gemaakt.
Je kan ook de THAT300 gebruiken, dat zijn vier transistoren in één huisje,
dan hou je één transistor over.
Hou er rekening mee dat de THAT300 maar 36V is.
Verder is er ook nog de SSM2210 die ook al niet meer gemaakt word.
Via ebay zijn deze nog volop te koop.

De THAT300 kost rond de 8,60 Euro ex bij Farnell.
Houd er rekening mee dat de Hfe van de THAT die Farnell verkoopt laag is.
Hierdoor word je uitgansweerstand hoger.

Ik zou als ik jou was en wil testen met het schema 2x BC550C nemen
of de BC337-40, neem de versies die ik aangeef anders is de gain te laag.
Koppel de transistoren termisch, zie onderstaande foto van het paartje dat ik gebruikte voor de eerste testen.
http://www.bramcam.nl/BC550C-Getrouwd.jpg

Voor de 5V referentie kan je iedere goede 5V Ref gebruiken, de LM78L05 types ruisen te veel.

Succes,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@blackdog: zou je niet liever één van die transistoren omdraaien, en eventueel een miniscule hoeveelheid thermisch geleidende lijm gebruiken om ze te koppelen? Dan hebben ze een veel groter raakvlak. De hoeveelheid ijzer om de twee transistoren en het beperkte raakvlak maakt de warmtekoppeling nu relatief traag, lijkt me.

Overigens dank voor de eBay-link, ziet er goed uit die printjes.

Sine

Moderator

Je kan ook de LM394 gebruiken of de voorloper van de MAT12 de MAT02,
deze is echter net als de LM394 slecht te krijgen omdat hij niet meer word gemaakt

Een CA3046 is ook prima te misbruiken, die is nog net wat leverbaarderder.

probeer die bovengenoemde torretjes overigens niet in china te bestellen, fakes gegarandeerd.

Het stroombronnetje bij de stroombegrenzing is wat minder zinvol, zowel de diode als de transistor zijn nogal temperatuur gevoelig en daarmee is de stabiliteit van die stroombegrenzing het raam uit.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 15 juni 2012 23:13:21 (28%)

blackdog

Golden Member

Ha die Sine,

De CA3046 is niet echt handig Vceo is maar 20V, verder is de Hfe nogal laag.
Ik deze voeding niet zo gemaakt om maar makkelijk verkrijgbare onderdelen te gebruiken.
Het ging mij er om het schema zo aan te passen zodat het voor mij goed voldoet, dat ik het hier laat zien doe ik omdat misschien
andere er ook gebruik van kunnen maken van wat ik bereikt heb en ik leer van jullie opmerkingen.

Ik wou lage ruis/brom/stoorsignalen, redelijk lage uitgangsweerstand, en goed dynamisch gedrag.
Daarin ben ik geslaagd met de aanpassingen aan het Elektuur schema.
Wat de stroombegrensing betreft heb ik geen illusies wat nauwkeurigheid betreft, deze bestaat uit een simpele transistor...
Wat mij wel gelukt is mede door de stroombronnen is dat de brom bij stroombegrensing geheel verdwenen is.
Als de diode over de potmeter en de transistor voor de stroombegrensing vlak bij elkaar zitten compenseren deze elkaar redelijk,
dan hebben we nog de drift van de LM334 die kan met een diode en een weerstand vrijwel worden opgeheven maar dat vind ik niet echt zinnig,
D3 werkt als een 0,6V zener en een klein beetje variatie in de stroom door deze diode valt in het niet door de drift van de BC550C en D3.
Ik heb van alle voedingen hier nog nooit behoefte gehad aan precisie stroombegrensing.
Mijn voorlaatste voeding die ik gebouwd heb heeft twee bereiken 30 en 200mA en dat voldoet voor mij goed.
Ik zal me bij het volgende ontwerp daar eens al mijn aandacht op storten ;-)

Bert M
Je hebt gelijk dat als de transistoren met hun platte kant tegenelkaar zitten de koppeling nog beter is, maar met het draad er omheen strakgetrokken en gesoldeerd gaf dit al een goede verbetering.
Het omdraaien kwam mij wat lastig uit omdat ik het printje al had gemaakt en het er wat lastig in te prikken was.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

heb je ook de temperatuurdrift nog lager weten te krijgen ? de potmeters zijn er een oorzaak van met de 20% variabele die ze vaak hebben. in de mijne zijn een aantal weerstanden metaalfilm geworden wat de afwijking ook ten goede kwam , tevens de meetweerstand in de plus zo laag mogelijk in waarde gehouden , en er een 2% versie voor gepakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi testman,

De referentie is de LT1021 en die is erg goed, de grootste drift komt door de dual transistor en met de MAT12 was deze het beste.
Voor de stroom en de spanningspotmeter neem ik meestal type 534 van Spectrol/Vishay, deze zijn rond de 20ppm.
Ik gebruik voor bijna alles 1% of betere weerstanden.

De stroom meetweerstand in de testschakeling is een 10W Isabellenhutte van 0,18 Ohm.
Dit worden uiteindelijk 2x 3W SMD 0,3 Ohm van Dale.
Dan haal ik met deze schakeling net 3A zonder dat de stroombegrensing in werking treed.

Verder hangt veel af van hoe de schakeling wordt opgebouwd, hoe de bedrading loopt is echt van belang voor het krijgen van een lage uitgangsweerstand.

Het komt hier op neer dat aan de achterzijde van de aansluitbussen een printje komt waar de stroom meetweerstanden op zitten en de condensatoren
voor de ontkoppeling.

Hier een foto van de achterzijde van het testprintje betreffende de aansluitbussen.
De dunne rode en zwarte draad zijn de "sense" draden.
Tussen de aansluitbussen zitten de ontkoppel condensatoren.
Aan de dikke zwarte sense weerstand zit de BC550c geplakt met de led die aangeeft of de stroombegrenzing in werking is.
De dikke rode draad gaat naar de source van de powerfet.

http://www.bramcam.nl/Aansluitbussen-25V-3A-01.jpg

Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Tijdens de bouw en het testen van een PWM modulator op 72kHz heb ik een aantal foto's gemaakt.
Op de foto's zijn te zien hoe een 72kHz uit de LM393 comparator en een 500Hz sinus signaal op de scoop zichtbaar zijn.
Niet zo bijzonder, maar ik vond het wel leuk om dit te laten zien.

http://www.uploadarchief.net/files/download/0930.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/094.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/095.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/096.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/097.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/098.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/099.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/0100.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/0101.jpg
Modedit: geen poster formaat afbeeldingen alsjeblieft, dat is in dit geval ook niet nodig.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 17 juni 2012 00:34:26 (10%)

Telefunken Sender Systeme Berlin
Sine

Moderator

Waarom is auto elektro(nica) altijd van playmobil kwaliteit ?

Vandaag de remlicht schakelaar verhobby-ed tot iets wat wel heel blijft, origineel zit er gewoon een plaatje koper in wat je tegen de contacten aan trekt, dus als net hard genoeg op de rem trapt om in dat omschakelpunt te zitten sta je mooi de contacten te bbq-en.

Origineel
http://www.winparts.nl/cached/bc/bcfeb23fbf705b977e5b9babb863438a.jpg

Versleuteld
http://www.gigawatts.nl/co/projects/remlicht.JPG

Een microswitch die een half miljoen schakelingen kan maken, en 6A mag hebben ... dat zal wel eventjes goed gaan :)

Inderdaad veel playmobil in auto's.

Heb altijd een paar micro-switchen op voorraad.
Ze passen echt overal in / voor te gebruiken.

Deze ombouw ziet er wel profi. uit.

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.

misschien volgende keer een contact erin draaien van een oldtimer.
ik heb nog nooit zo een schakelaar kapot gehad. dodge is van 77, capri van 78, men golfke van 88, escort van 77, fiesta van 81...

die nieuwe lijkt me idd wel plastic rommel. daarom heb ik ook geen jonge autos. heb veel meer met men nieuwe firmawagens in de garage gestaan, dan met men oldtimers.

wel een leuk idee dat ombouwen, kan ik ook altijd doen als ik aan die schakelaars niet meer kan geraken. alhoewel bij mij elk ander merk er ook inpast. lijken wel standaard dingen door 1 fabriek gemaakt (zoals dynamos, starters, ruitenwisserarmen,...).
kon je ook niks uithalen met een extern relais ofzo zodat die schakelaarcontacten niet zo zwaar belast worden?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Wat heet modern, dit is een 205-je uit 97. Dat is al het tweede stuk peperkoek wat ik gemodificeerd heb.

Een weekendprojectje, fietslamp:

http://farm9.staticflickr.com/8021/7387126586_55465a189b.jpg

Een 1 Watt LED, aangestuurd door een MC34063, in de originele koplamp. De binnenkant is natuurlijk wat interessanter:

http://farm8.staticflickr.com/7087/7387127194_7e14cddfb9.jpg

Printje is gespoten met plastic-spray, zodat een en ander wat meer vocht-bestendig is. En de onderkant:

http://farm8.staticflickr.com/7083/7387126100_e1bf3db006.jpg

De grote bout moet voor het koellichaam doorgaan; kop plat afgezaagd zodat dit zo dik als het printje was, en met wat koelpasta tegen de LED aangeschroefd. Was het grootste wat ik in de behuizing kreeg...
De LED draait niet op vol vermogen, het voedinkje is wat teruggedraaid naar +/- 290mA. Zo hoop ik dat een en ander niet te heet gaat worden, praktijk zal dit nog moeten uitwijzen... :)

Het geheel in de behuizing:

http://farm8.staticflickr.com/7235/7387125416_9c6fb88a3e.jpg

Het is mijn gewoonte niet - eigenlijk heb ik er een grondige hekel aan: een schakeling bouwen voor iemand anders (familie uitgezonderd).
Voor één keer heb ik me toch laten overhalen....

http://prosje.be/Projects/PerMetZenderPrintOpgebouwd.JPG

Het zendertje voor een perimeter, die een robot-maaier er aan moet herinneren dat er grenzen zijn.

http://prosje.be/Projects/PerMetZenderPrintOnder.JPG

Tijdens een onbewaakt ogenblik heb ik het ding "PeriferieMeter Zender" genoemd ipv. "Perimeter Zender". Nou ja, 't zal er niet slechter om werken... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Strak afgelijnd. Met welk middel ets je pros?

Idd erg netjes!
Ik gok op natriumperssulfaat.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

FeCl3 levert ook zulk resultaat op, als er maar juist belicht en goed ontwikkeld wordt.

Kennis leert wat mogelijk is, ervaring wat onmogelijk.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Dat is een oogstrelend stukje etswerk!
Ook de andere kant van de print oogt netjes en overzichtelijk.

Ziet er inderdaad keurig uit! Maar reageert die 567 niet op een blokgolf, gaat dat met de antenne niet goed of is het misschien om de eventuele zendamateur in de buurt rustig te houden zodat ie de draden niet doorknipt? :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Dit topic is gesloten