Show your projects! Part *25*

Dit topic is gesloten

Op 17 juni 2012 18:19:13 schreef basvk:
Een weekendprojectje, fietslamp:

[afbeelding]

Een 1 Watt LED, aangestuurd door een MC34063, in de originele koplamp. De binnenkant is natuurlijk wat interessanter:

[afbeelding]

Printje is gespoten met plastic-spray, zodat een en ander wat meer vocht-bestendig is. En de onderkant:

[afbeelding]

De grote bout moet voor het koellichaam doorgaan; kop plat afgezaagd zodat dit zo dik als het printje was, en met wat koelpasta tegen de LED aangeschroefd. Was het grootste wat ik in de behuizing kreeg...
De LED draait niet op vol vermogen, het voedinkje is wat teruggedraaid naar +/- 290mA. Zo hoop ik dat een en ander niet te heet gaat worden, praktijk zal dit nog moeten uitwijzen... :)

Het geheel in de behuizing:

[afbeelding]

Een 1 watt led kan je gemakkelijk op vol vermogen gebruiken. Ze worden niet heet, zeker niet als ze op een koelster gemonteerd zitten.

@Blackdog,

Ik zat bij mouser wat te zoeken en kwam de NSS40301MDR2G (matched npn) van ON tegen. Dat is smd (SOIC), de prijs is zeer geschikt: 0,45 Euro.

Datasheet:
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/NSS40301MD-D.PDF

Van NXP hebben ze er ook een aantal, maar die zitten in een SOT-363 behuizing, iets meer uitdaging bij het solderen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Maar reageert die 567 niet op een blokgolf, ...

Een blokgolf op de lus zetten? Liefst eentje met supersteile flanken? Tja, waarom ook niet? >:)

Wat het etsen van die print betreft: dat is idd. met natriumperssulfaat gedaan.
Maar, zoals PE1MIU al aangeeft: het etsen is het belangrijkste niet. Belichten is véél belangrijker. Loopt het daar al fout, dan zal ook het allerbeste etsmiddel geen mooi resultaat opleveren.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
blackdog

Golden Member

Ha die Roland,

Dank je voor de tip!
Ik ga eens kijken of ik dit type is kan mee bestellen bij een andere levering.
Ik heb hier meerdere dual transistoren liggen maar die zijn niet echt geschikt.
Ik weet ook niet of het met dit paartje goed zal gaan, de capaciteiten zijn vrij hoog in dit paartje en dat tast de snelheid/stabiliteit aan.

Wel ongelofelijk dat ze die stromen door die SIOC behuizing kunnen laten lopen.
Het lijkt een echt schakeltorretje daar de dissipatie net geen 800mW is.
Dus bij 3A wel snel schakelen anders heb je een Paddestoel boven je print ;-)
De versterking is typical wel mooi hoog, zo rond de 400x bij zeg 5mA.

Verder is er in de datasheet niets te inden over het ruisgedrag...

Als ik hem kan krijgen zal ik hem testen en het hier laten weten.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 18 juni 2012 13:41:56 schreef thijsco19:
[...]
Een 1 watt led kan je gemakkelijk op vol vermogen gebruiken. Ze worden niet heet, zeker niet als ze op een koelster gemonteerd zitten.

Deze anders wel... Na een kwartiertje zonder extra koeling ging íe richting vinger-brand-heet. De bijgeleverde datasheet is helaas niet echt noemenswaardig, dus wellicht valt dit wel binnen de specs, maar beter op save..

Nu dat íe op dat 'koellichaam' en in de plastic behuizing zit, wordt de achterkant van deze behuizing nog handwarm.

Twee HD-44780 LCD modules en een RGB LED strip aangestuurd door mijn Raspberry Pi:
http://www.youtube.com/watch?v=enJEksPqWqo

De LEDs in de RGB LED strip worden nu hard aan en uit gezet (of eigenlijk gePWMt met een duty cycle van 0% of 99,6%), maar de aansturingsprint doet gewoon 3-kanaals 8-bits PWM. Dimmen kwam echter niet goed tot zijn recht op video, dus daar moet ik nog even mee spelen.

De modules zijn allemaal door REW en mij ontwikkeld, en babbellen over een SPI bus. We hebben nu een programmatje dat bedoeld is om specifiek de LCDs aan te sturen, maar dat is ook te misbruiken voor de andere modules. Nu moet ik nog een nuttig doel verzinnen voor mijn nieuwste speelgoed...

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 18 juni 2012 16:53:36 schreef basvk:
[...]

Deze anders wel... Na een kwartiertje zonder extra koeling ging íe richting vinger-brand-heet. De bijgeleverde datasheet is helaas niet echt noemenswaardig, dus wellicht valt dit wel binnen de specs, maar beter op save..

Nu dat íe op dat 'koellichaam' en in de plastic behuizing zit, wordt de achterkant van deze behuizing nog handwarm.

Dat is wel vreemd, kan misschien komen omdat deze niet efficient genoeg is. Heb je verdere details over de gebruikte led?
Ik ga een 1 watt led gebruiken voor een zaklamp, hoop dat deze niet zo warm word...

Ze worden altijd wat warm met 1W en alleen een ster. Maar met alleen die ster eronder branden ze meestal niet door (tenzij er geen warmte verplaatsing van de ster naar de omgeving mogelijk is).

Dat ze heet aanvoelen wil niet altijd zeggen dat ze te heet zijn! bij 60 graden doen ze het prima, maar lang kunnen de meeste mensen ze niet vastpakken, zeker als je klamme handen hebt kan het heel heet aanvoelen. Ik heb dan weer hele droge handjes, ik heb er niet snel last van, pak zo een pizza uit de oven, zolang ik die aan de droge kant beetpak is er niets aan de hand, maar in de kaas of tomatensaus krijg ik ook blaren.

Maar beter koelen is altijd beter, voor de levensduur en de lichtoutput!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ik heb een nixieklok :)

http://afbeelding.im/iyuda0
http://afbeelding.im/gyN9hT0
http://afbeelding.im/fipBrAL

het circuit bestaat uit een TL072 die een blokgolf van 50Hz met 50% duty haalt uit een trafwikkeling; daarna een deler met HC4040 en duad AND. nog een 74ls74 om de rotary encoder leesbaar te maken. die heb ik later toegevoegd, omdat ik het in code niet werkend kreeg.
de grote is een 16F877. hij stuurt de Nixies aan, en op elke INT interrupt komt er een minuut bij. gister was dat elke 70seconden, vanaag 60. ook controleert hij of het alarm af moet gaan en genereert het pieptoontje. de ring om de rotary encoder licht rood op als het alarm aanstaat. met het linkerknopje stel je het alarm in ( rotary encoder is up/down), de rechter knop doet de tijd. daar moet ik nog een klein klokje en een alarmbelletje op schilderen, nu vergeet ik het steeds. ( miniature paint, zie ook de LOTR ent in de afbeeldingen- die stond daar toevallig, merk ik nu :))
De HV komt uit een 2x 35V trafo, full-wave galf bridge gelijkgericht. nixies zijn IN-12b. die dingen leveren best wat licht! ik heb de intensiteit nog aangepast vanochtend, want ik kon er gister avond niet door slapen. nu is het wachten op de PCL82 buizen. en woensdag ga ik werken, geld voor nieuwe projecten.

nog iets anders, ook een soort project: ik ben geslaagd, en aangenomen voor Electrical Engineering op TuD!

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

ik ben geslaagd, en aangenomen voor Electrical Engineering op TuD!

Gefeliciteerd !

PCL82 buizen => Zullen wel niet voor je nixie klok zijn schat ik.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 19 juni 2012 12:15:38 (45%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

nee, die zijn voor het volgende project. nouja, ik hoef ze er alleen nog in de steken... als ze eens aankwamen. na twee weken, uit duitsland!

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Tidak Ada

Golden Member

Proficiat ! Nu kan dat 'nOoB' weg uit je nick ;)

Heb je misschie ook nog wat aan PCF82's ? Heb er twee, die anders de prullenmand in verdwijnen :o ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Gefeliciteerd. En dat nOob kan nu inderdaad wel weg.

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.

Op 19 juni 2012 12:05:40 schreef TechnOoB12:
Ik heb een nixieklok :)

http://afbeelding.im/iyuda0...

Bekend printje links op de foto :p

Mooi gemaakt en gefeliciteerd, nog veel succes!

Op 18 juni 2012 23:14:56 schreef thijsco19:Heb je verdere details over de gebruikte led?

De 1W LED's van VOTI: http://www.voti.nl/docs/led-1w.pdf

Op 18 juni 2012 23:24:02 schreef Benadski:
Ze worden altijd wat warm met 1W en alleen een ster. Maar met alleen die ster eronder branden ze meestal niet door (tenzij er geen warmte verplaatsing van de ster naar de omgeving mogelijk is).

Dat vermoede had ik ook, maar ook bij mij bleef de twijfel ('ze branden meestal niet door'). Dus toch maar een beetje koeling.

een paar gaatjes in de behuizing doen het goed, mijn verlichting word hierdoor (rijdende) niet warmer dan 40°

En als het regent heb je waterkoeling zeker :+

gaatjes onderaan maken he!
maar inderdaat als het heel hevig regent heb ik eengoede waterkoeling :p

[Bericht gewijzigd door Meerweten op woensdag 20 juni 2012 15:26:10 (59%)

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met het maken van een dummyload voor het testen van (audio)versterkers.
De behuizing is van een DAP Audio Palladium 2000. De zeefdruk die erop stond, heb ik eraf gehaald met thinner (ging heel makkelijk).
De gebruikte weerstanden zijn 8ohm/300W. Op die manier kan ik de volgende opstellingen realiseren:
- 2x 8 ohm/300W
- 2x 4 ohm/600W
- 1x 8 ohm/1200W
- 1x 2 ohm/1200W
- 1x 16 ohm/600W

http://www.uploadarchief.net/files/download/2012-06-20%2015.53.29.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/2012-06-20%2015.54.04.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/2012-06-20%2015.54.33.jpg

De schakelaar op de achterkant dient om zowel links als rechts een weerstand uit te schakelen. Uiteindelijk wil ik ook uitgangen maken om de frequentierespons van een versterker te meten met de PC.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Flink beest!
Ook handig als noodverwarming... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@electrofreak:
Is de bedrading niet aan de dunne kant, ivm de lage weerstand-waarde van de weerstanden?
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 20 juni 2012 16:06:54 schreef electrofreak:
Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met het maken van een dummyload voor het testen van (audio)versterkers.
De behuizing is van een DAP Audio Palladium 2000. De zeefdruk die erop stond, heb ik eraf gehaald met thinner (ging heel makkelijk).
De gebruikte weerstanden zijn 8ohm/300W. Op die manier kan ik de volgende opstellingen realiseren:
- 2x 8 ohm/300W
- 2x 4 ohm/600W
- 1x 8 ohm/1200W
- 1x 2 ohm/1200W
- 1x 16 ohm/600W

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

De schakelaar op de achterkant dient om zowel links als rechts een weerstand uit te schakelen. Uiteindelijk wil ik ook uitgangen maken om de frequentierespons van een versterker te meten met de PC.

Je geeft wel een idee om mijn volgende load in een versterker te bouwen :)

-

wat was er met die versterker dan?
vind het een beetje zonde, maar als ie kapot was snap ik t wel

Op 20 juni 2012 18:48:13 schreef GerardMonique:
Is de bedrading niet aan de dunne kant, ivm de lage weerstand-waarde van de weerstanden?

Alle kabels waar het speakersignaal doorheen gaat, zijn 2,5 mm^2. Dat lijkt mij meer dan voldoende.

Op 20 juni 2012 19:13:06 schreef RS2^Racer^:
wat was er met die versterker dan?
vind het een beetje zonde, maar als ie kapot was snap ik t wel

Die versterker was inderdaad kapot. Ik heb de behuizing gekregen van iemand. Bij versterkers uit deze prijsklasse is het al gauw interessanter om een nieuwe te kopen dan om de oude te laten repareren.

Dit topic is gesloten