Senseo slaat af of beetje in kopje HD7810

maartenbakker

Golden Member

Jakkes. Ik dacht dat alleen RIFA nog oude kranten in z'n X2-condensatoren rookbommen verwerkte, maar WIMA dus ook. "Consumer grade" papiercondensatoren hebben toch al zeker 80 jaar een belabberde reputatie en ik heb nog nooit overtuigende bewijzen van het tegendeel gezien, al zijn de praatjes in de datasheets altijd erg mooi. In de praktijk gaan zelfs elco's (normaal het snelst slijtende onderdeel, en nota bene ook vaak papier bevattend) in veel gevallen nog langer mee.

Ik bedoel met bovenstaand verhaal dus dat ik het ding absoluut niet zou aanbevelen op deze plek, ook al zal hij het de eerste paar jaar vast wel weer doen.

De ideale condensator is een MKP die expliciet toegelaten is voor serievoedingsbedrijf. MKT zal het ook best doen. In de praktijk doe je net als Philips in de Senseo's die wel heel blijven en je pakt een MKP X2 van bijvoorbeeld Epcos die eigenlijk niet toegelaten is voor seriebedrijf maar alsnog heel blijft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker

Bedankt voor je antwoord, hou het bij het antwoord van prutscher - MKP condensator X2 0,47 µF 280V~ RM22,5

Op 12 mei 2012 23:20:05 schreef prutscher:
Vandaag alweer de derde Senseo gered met een levensverlengende condensatortransplantatie. Ik heb meteen maar 10 van die condensatoren besteld, want hoe vaak maak je nog vrienden met 66 cent:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/450255/

MKP condensator X2 0,47 µF 280V~ RM22,5

Vandaag eveneens met succes een HD7860 van 2 jaar oud gerepareerd door de condensator te vervangen. Bedankt voor de informatie!!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 21 juli 2012 19:30:00 (48%)

bjokal

Golden Member

Iemand heeft deze informatie ook al op de Nederlandse wiki over de senseo gezet.

Mooi, nog meer apparaten die misschien wat langer van de vuilhoop wegblijven ;)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
maartenbakker

Golden Member

Daar heb ik dan maar even de bronverwijzing ingehangen.

@hieronder: en waarom niet dan? Er staat een kopje Problemen waar dat prima tussen past indien wat algemener geformuleerd (daar had de wegwerker een heel goed punt, alleen de oplossing was wat radicaal).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 21 juli 2012 00:52:18 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Informatie is volgens mij allemaal alweer weg (is ook niet echt wikipedia-achtig lijkt me).

Jammer dat Philips hun producten zo versloft. Helaas blijkt dit ook bij de Philips/saeco machines een klacht te zijn. Intussen staat mn teller al op zo'n 13 senseos welke van de stort zijn gebleven...

Weet iemand waarom deze krengen zo gevoelig zijn voor in en uit schakelen van andere apparaten, oa een koelkast, lamp oid??

Je hoort dan het pompje ff ratelen, ondanks machine uitstaat. Denk slecht netfilter...

maartenbakker

Golden Member

Volgens mij zit er geen netfilter in. Ik zal een printje (van een goed exemplaar) dat ik hier nog heb liggen eens nader bekijken. De andere types zullen daar sterk op lijken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 21 juli 2012 20:53:31 (49%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vandaag weer een HD7860 gered met een andere condensator. Is toch makkelijk repareren zo.

Een hoop storingen van een senseo kan je oplossen door deze te resetten.

Dat doe je door de stekker van de senseo uit het stopcontact te halen het knopje van 1kopje in te drukken (ingedrukt houden ) en vervolgens de stekker weer in het stopcontact te steken.

@watdan, kan je ook een condensator welke de voeding voorziet in het apparaat resetten met het 1 knopje?? wow!!! magisch gewoon... Dat is namelijk het euvel wat wij hier bespreken.

maartenbakker

Golden Member

Na 5 pagaina's komt het wat laat, maar het zou eigenlijk de eerste stap in het foutzoeken moeten zijn. Als een reset niet helpt, is er meer aan de hand.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nee natuurlijk niet smd kan ik condensator repareren met één druk op de knop ,maar wat maartenbakker schrijft zou de eerste stap moeten zijn.
Dat is wat ik er mee bedoelde.
Sorry voor mijn onduidelijke uitleg.

Ach ja, weer een senseo vraag hoor ik sommige onder ons zeggen. Mijn probleem is het volgende. Mijn HD7860 hield het voor bekeken en aan de hand van dit forum wilde ik de condensator vervangen. Daarbij stootte ik op een ander probleem. Op de soldeerzijde van het printje merkte ik dat door het componentje Q2 een gaatje is gebrand. Waarschijnlijk zal dit een torretje zijn maar kan me iemand vertellen wat voor type dit is?

Aangezien nogal apparaten dezelfde problemen hebben vraag ik me af of het misschien niet beter is een nieuw printje te maken met een deftig schakelingetje erop? Voor zover ik kon zien betreft het hier om een of ander voedingetje. Heb hier een verzameling voedingadapters van 5V tot 14V die misschien dienst kunnen doen.

Depeet

131-6
BJ 951

Dit staat er op Q2 (dit is overigens bij een 7810 dacht ik).

[Bericht gewijzigd door Olap op dinsdag 25 september 2012 18:44:41 (36%)

Ik vond ook een DAIN en die was nog maar 86 nF. De betreffende Senseo ging dan ook na een halve seconde alweer uit (in een desperate poging toch caffeïne te krijgen heb ik nog een kopje kunnen voldruppelen door tegelijkertijd op de twee linkerknoppen te drukken - hij ging dan telkens een halve seconde aan en dan weer uit).

Interessante application note van Vishay over deze manier van gebruiken van X2-condensatoren: http://www.vishay.com/docs/28153/anaccaps.pdf.

maartenbakker

Golden Member

Een condensator die mogelijk interessant is voor deze toepassing (kwam in een ander topic bovendrijven) is http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=8645

Een 470n X1 MKD van Vishay, verdere specs onbekend.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ook mijn senseo doet het weer (condensator) dankzij dit topic.:)
Groetjes frans

onder voorbehoud van spel en typefouten
maartenbakker

Golden Member

Het lijkt erop dat Philips het probleem ook door heeft en een officieele oplossing biedt. Ik citeer uit de partslist van de servicedocumentatie van een recent model, de HD7854/60/B:

code:

9965 100 47409     Epcos 470nF X2 capacitor
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Is van TDK these days.... Mooi dat zij het EMI probleem hebben opgelost. Nu DAIN nog...

http://www.epcos.com/web/generator/Web/Sections/Components/Page,locale…

En self healing als er toch een doorslag zit op het dielectricum.
Mja dan wordt toch de capaciteit wat lager net zoals bij de DAIN. Ik neem niet aan dat ze zo innovatief zijn dat het dielectrum zelf er bijgebouwd wordt op de weggeslagen plek.

maartenbakker

Golden Member

Beter laat dan nooit toch? Zat fabrikanten die die moeite niet doen. Het is bepaald niet gebruikelijk om modules op componentniveau te repareren in kleinhuishoudelijk.

Edit: Ik lees op pagina 1 van dit topic dat er in januari al een servicebulletin van was! De vermelding in de documentatie is daar simpelweg een gevolg achteraf van. Heeft iemand dat bulletin voor me?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat is waar, ik denk dat er evengoed nog honderden, zoniet duizenden van die dingen de schredder ingaan dooor zo'n vervelend Ctje...

Inderdaad, en daar zullen ze bij Philips vast niet om treuren. Ik kreeg laatst een rondleiding bij Philips in Drachten, en toen vroeg ik naar de falende condensator in de Senseo aan de rondleider. Hij leek er omheen te praten, maar ik heb niet doorgedramd. Hij vertelde dat hij vroeger bij Philips onderzoek had gedaan oid.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zo, ook mijn Senseo gerepareerd met een nieuwe C.
Ik heb nog een veel oudere; die blijft het gewoon doen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org