Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

de meeste gaatjesprinjes worden ook eenmalig gebruikt om even snel een schakelingetje in mekaar te zetten wat verder niet meer terug komt

High met Henk

Special Member

@jochem: ik had het over vastsolderen: dus het eerste gebruik, kijk bij lossolderen moet je meer verhitten,w ant heb je al iets meer massa. Maar gewoon het vastmaken en dan losse padjes was voorm ij echt nieuw. (en niet prettig) dus een proto solderen emt drijvende eilandjes. mijn PCB's zagen er net zo uit als fred zijn werkende misbaksel, met 1 verschil ze moesten nog wel naar een klant toe voor een test.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Voor de Raspberry Pi bezitters: leg hem nooit op een statisch geladen plastieken doos wanneer hij powered is :( Hij werkt nog volledig, maar op de SD kaart is er iets mis gegaan en geraakt niet meer gemount :(

Den Dries www.hulens.be
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat betreft die statische lading: dat is zelfs een instinker als je een print uit z'n antistatische zakje haalt, en hem vervolgens in al je voorzichtigheid op (de buitenkant van) dat zakje weer neerlegt. Die is namelijk niet anti-statisch.

't Gebeurt overigens niet heel snel dat een opgebouwde (en zelfs gepowerde) PCB zo snel onder de indruk is van statische lading, omdat alles met elkaar in verbinding staat, dus je mag je tot de pechvogels rekenen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lucky Luke

Golden Member

Nog een instinker, de boel op MOS schuim leggen. (Niet mijn fout, ik werd ervoor gewaarschuwd, bij een AVR dragon, niet bij een frambozentaart). Lekker antistatisch, maar wel enigszins geleidend, en dat kan een schakeling in werking ook niet hebben...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb eens een thermische zekering vast gesoldeerd.
Die deed het daarna niet meer.
Gek he!

Groeten Joop...

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Op 26 juli 2012 14:55:49 schreef joopoldenzaal:
Ik heb eens een thermische zekering vast gesoldeerd.
Die deed het daarna niet meer.
Gek he!

Groeten Joop...

Grinnik.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
fred101

Golden Member

Drie TIP142 torren in een grote knal opgeblazen. Wat stinken die dingen.

Ik was een voeding aan het testen. Geen probleem, paar ampere via de shunt van een 20A fluke stroommeter in CC mode werkte perfect. Regelbaar tot > 5 A. Spanning nul tot iets van 27V.

Toen schakelde ik de CC regeling in op moduleren. Ging ook perfect. Ik wilde weten wat de (zwevende) uitgangspanning deed. Ik had een bnc gemaakt voor triggering, een voor stroommetimg, dat werkte perfect . Als ik het load deel apart gebruikte ( naast voeding is het ook een pulslader en dynamic load) maar dan meet ik de spanning tov gnd. Ik steek de banaan naar bnc in de bussen, zie ineens een grote rookwolk gevolgd door drie knallen. Alles binnen een paar seconde. Ik snapte er niks van.
Geen TIPs meer op vooraad dus wat aangepast en gedaan wat ik al langer wilde proberen, er 3 IRFP256 FETs in gezet.
Weer alles getest. Werkte prima, bleef ook ijskoud. Ik duw die bnc plug er weer in en ik zie overload op decmeter verschijnen, de spanning zakt naar een paar mV en ik zet dus snel de voeding uit. FETs waren handwarm maar heel gebleven ( bij meer dan 20A)

Toen zag ik het licht. De uitgang is zwevend en zodra ik de scoop aankoppel verbind ik de ground van de trigger, stroom meting door met de zwevende massa van de voeding. Ik overbrug dus de shuntregeling. De spanningsregeling sluit ik ook kort dus die gooit de basis omhoog . Terwijl hij bij de werkende load juist netjes het verschil compenseerd. Bij de torren zakt de emmitter naar bijna nul volt. De basis schiet naar iets van 24V. Een Vbe van 24V is voor torren blijkbaar niet gezond ;-) ik hou die FETs er maar in denk ik. De spanning is nu regelbaar van 0 tot bijna 40V en de stroom lineair regelbaar van een paar mA tot 8A. Alleen de spanningregeling is niet zo lineair als bij de torren. In het begin wat overgevoeliger, op het eind wat dover , rond de 12-20V op zijn best. Dat wordt ook het inzet gebied dus dat is prima.

Ik wist het goed van een te hoge Vbe, maar je ziet bij ontwerpen toch makkelijk iets over het hoofd. Namelijk dat waneer je de beveiliging kortsluit die niks meer doet en de Vbe dan dus te hoog wordt. Zeker bij ontwerpen met veel regelingen en "gestapelde" spanningen en meerdere trafos. Nu eerst eens rustig alle extremen meten en dan rekenen of alles binnen de SOA blijft als er iets lomps gebeurd. ( het lompste heeft hij in ieder geval al overleefd, > 20A is geen kattepis.

Dat maakt de stand op 9 gesloopte TIP142 torren ( 4 in de CO voeding, 3 in deze) Maar deze waren wel het meest spectaculair. In de eerste een gat, de andere een poot en stuk huis kwijt en de derde in twee gebarsten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hangt op het randje van de CO regels (explosieven etc.) ;)

Ach zo ken ik er ook nog eentje, ik heb eens heel lang geleden geprobeerd met een standaard dimmer een plafond ventilator te regelen. Vind ie niet fijn.

Dat wist ik wel, maar ik dacht met een X2 condensator over de fan krijg ik de inductie pieken wel weg....
Je weet wel zo'n half doorzichtige condensator waar je de binnenste papier lagen kunt zien en een polyester buitenkant.
Nou, ik het ding langzaam opregelen tot er aan de binnenkant kleine vonkjes uit sprongen en later met een enorme knal de hele condensator ontplofte. Dat ging best wel hard.

Uiteindelijk opgelost door zelf maar een hele nieuwe dimmerschakeling te bouwen met twee triacs a.d.h.v. een interessante application note van ST. Heeft me ook wel een triac gekost maar uiteindelijk werkte die het perfect met inductieve lasten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

@fred101: Kijk je bij die FET's wel uit voor de maximale VGS? Die wil nog wel eens minder dan 24V zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ja, ik ben al een tijdje naar de datasheet aan het zoeken. Straks even op de pC kijken ipv de ipad. De Vgs die ik eeder vond is 20V dus dat had ik al aangepast.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

...maar ik dacht met een X2 condensator over de fan krijg ik de inductie pieken wel weg...

Een passend weerstandje in serie met die C was wel wenselijk geweest.

@Fred: ik heb ook wel eens halfgeleiders laten ontploffen, maar een ere-salvo van drie stuks TIP142 - dat is weer eens wat anders.
Gelukkig heb ik wel mijn deel gehad wat kortsluitingen op het elektriciteitsnet betreft. Dat maakt het leven minder saai... :-7

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
High met Henk

Special Member

dus bij jou gold weer de 3e wet v. kirchhoff fred? Waar het het hardste rookt, loopt de meeste stroom.

maar ik had er vandaag ook 1
een 24V 15 A din rail voeding. Was efect, dus ik open en zekering lag eruit. ik meten met multimeter in weerstand modus, en geen kortsluiting...

enfin nieuwe zekering erin gefreubeld. en testen

BAF zekering compleet zwart. kijk ik verder, zit er achter de zekering een LC filter.. Door de condensator gaat ntuurlijk niet de DC van de multimeter in weerstand modus. De FET's lagen er gewoon keihard uit...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Wie weet zich nog Wim van Bussel te herinneren? De ontwerpen van hem daar zaten standaard al fouten in. Bijvoorbeeld diode,s in de gelijkrichtbrug verkeerd om en dat soort zaken.Later kregen we het lek ven Elektuur eigenlijk moest je nog even wachten met bouwen totdat de fouten eruit waren.

zorg dat je nooit maar dan echt nooit wat met ziggo internet en /of telefonie te maken krijgt !!
Henry S.

Moderator

Wim van Bussel AKA Diederik Buisvoet kon ook goed verhalen schrijven, net als Fred ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Het wordt nog dommer, ik bedacht me net dat bij kortsluiting van de load sectie ( wat gebeurde) de spanningsregeling niet wordt kortgeloten, die had de basis spanning naar beneden moeten trekken . Blijkbaar is dt niet gebeurd. En nu weet ik waarom ( ik durf het bijna niet te zeggen) maar een opamp werkt niet zo goed als je er geen voedingspanning op aansluit :-( die voeding moest van de regelaars op de dynamic load pcb komen en een aparte trafo. Ik heb dit keer eens braaf eerst alles helemaal ontworpen ipv tijdens het bouwen het definitieve bepalen van componenten, ( tenminste voor 80 procent, ik krijg tijdens het bouwen toch altijd weer " betere" ideetjes, toen alle grote spullen ingebouwd, zodat ik wist hoe groot de pcbs mochten worden, dat de koelprofielen pasten ect, zelf het hele pcb uitgetkend op ruitjespapier en precies gefreesd, schakelaars ect geplaatst.
Toen alles aangesloten. Eerste test, wel een erg grote rimpel. Moet toch niet met >6000 uF.

Afijn, Mijn experiment mbt draadloze energie overdracht is dus mislukt. Maar met draad tussen elco en gelijkrichter werkte het wel. ;-)

Toen verder getest, even met krokodil klemkabeltjes tussen de pcbs ( die zaten toen nog niet gemonteerd ivm meten) de regeling leek te werken dus pcbs ingebouwd. En daarbij dus de tijdelijke voeding van de opamps vergeten definitief te mken. De LM317 die de gatespanning levert werkt tov massa en onafhankelijk dus daarom werkte hij verder gewoon. Alleen was het beveiligingscircuit dus niet actief. Ik voel me nu echt een ongelofelijke ezel. Oja, een mooie analoge meter inbouwen er er maar vanuit gaan dat hij waarschijnlijk niet echt 200 mA nodig heeft is ook niet slim. Nu ga ik iets met twee ICL7107 ICs maken.

Ik geloof dat ik beter in het micro-meet gebeuren ben dan in power toestanden. Voel me weer echt een n00b. Ga van de week eens even alles met het schema erbij nalopen om te kijken wat ik nog meer vergeten ben.

Wat zou het record regelbare voedingen mollen zijn. Ik zit op dit moment op 6 stuks. Een 317/337 waarbij bleek dat die diodes in sper tussen de uitgangen niet zinloos zijn, zeker als je ook nog denkt dat 2X 6000 uF op de uitgang een goed idee is. ( maar ik was toen net bezig en wist niet wat ik deed, in ieder geval nog minder dan nu) daarvoor had ik hem al gemold door 25V elcos op de ingang te zetten. Die deden ook. Poef, duurde nog vrassend lang, zeker een paar maanden goed gegaan.
De CO voeding heb ik 3 X opgeblazen. De eerste twee door de digitale meters die intern anders bleken te zitten dan de datasheet aangaf. De derde keer door er een ipv de electuurvoeding aan te sluiten zonder eerst de AC spanning te meten ( en die was hoog, heel hoog, in ieder geval te hoog) en dn dus dan deze ( qua ontwerp redelijk rare) voeding en nog een zware zender voeding maar dat was niet mijn schuld, daar was en elco gesprongen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 8 augustus 2012 00:12:31 schreef fred101:
Ik heb dit keer eens braaf eerst alles helemaal ontworpen ipv tijdens het bouwen het definitieve bepalen van componenten,

You are me. D'r zijn projectjes waar ik 4 versies printen van achter elkaar heb gebakken -- de eerste keer 'ofuck, nog een driveropampje vergeten', de tweede keer 'shit, d'r ontbreken nog een paar connectors voor hulpspanningen, en die componenten passen helemaal niet -- verkeerde footprint gebruikt. En nou ik dan toch bezig ben..', de derde keer 'crap, dat schema werkt helemaal niet', vierde keer 'oh, dat kon veel simpeler'.

Grrrrr...

http://prive.bitwizard.nl/dsc04744_small.jpg
D'r moest 12mm van af, niet 12mm over blijven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Ben mijn labvoeding in een nieuw kastje aan het wringen (oude kast was erg lelijk). Gelijk andere trafo's. 2 bloktrafo's 20V/70VA (Zat eerst een 100va 15V in, en daarvoor een 12V 120VA, oorspronkelijke elektuurontwerp een 18V/6,6A)

Trafo's staan vlak naast elkaar. Eerste keer inschakelen, zonder load:

DZOEK!! BRRRRrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...

Ah juist, die dingen staan elkaar magnetisch tegen te werken. Van 1 v.d. 2 de draden naar de primaire verwisseld en voila: keurig stil en de kast blijft ook weer netjes op z'n plek staan bij inschakelen...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
High met Henk

Special Member

heej een breakout boardje voro de PI REW?

ga je die ook verkopen? doe er meteen een handleiding bij hoe je die bussen kunt aansturen (of zet het op je wiki) Want ik snap de voorbeelden wel, maar heb wat moeite met de distro's kan de ontwikkeltool niet vinden ( of hoe je hem erop zet)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Dat van lucky luke heb ik ook wel eens gehad. Test dat tgenwoordig eerst maar achter de variac en gloeilamp.

Ik heb blijkbaar lekker zitten slapen van de week. Niet alleen de voeding niet aangesloten. Ook de definitieve sense lijn van min naar de som ingang van de opamp.

Verder bleek toen ik alles na ging meten de opamp het niet te hebben overleefd en ook de bovenste regeltor. Nu stuurde de LM317 direct via de doorgeslagen basis emitter overgang de FETs aan.

Toen maakte ik nog een stomme fout. De spanning op de gate werd hoger dan 20V. Dik 28V. Dat zou niet moeten kunnen. Zal wel en reken of denkfout hebben gemaakt. Andere weerstand erin. Shit, ik kom niet verder dan 14V onbelast . De fet zou bij 18V op de gate toch vol open moeten zijn. Som, stom stom, de source zit aan de plus, en met kortgesloten ingang beplaald de shunt de stroom. Daar stond in deze setting 10V overheen. Dus Vgs was maar 4V. Weer terug aangepast en nu lijkt het allemaal te werken. Ik kan de boel kortsluiten, stroom en spanning regelen alleen ben ik er nog niet uit of de regeling die moet compenseren voor de shunts klopt. Het was een vrij wazig hersenspinsel wat wel degelijk een functie heeft in beoaalde situaties maar ik ben er nog niet uit hoe ik dit ga testen. Alles reageerd echter zoals verwacht. Hij kan flink stroom leveren. Stroom en spanning zijn regelbaar en overal blijft de spannining binnn de SOA. Voor de veiligheid nog een 5V1 zener van basis naar emitter gezet bij die gesneuvelde tor en wat weerstanden aangepast. In geval van vast nog volgende lompe fouten blijft Vbe dan in ieder geval rond de 5.1V en kan geen 28V worden zoals bij de big bang. Ook 12V zeners op de ingangen van de opamp.

Nu nog een stroom en spanning uitlezing, dat s het moeilijkste. Misschien toch en LCD displaytje en een atmel ? ( of ik schroef een fluke 8000 er bovenop) een differentiaal voltmeet uitgangsadapter ( gewoon twee bananen aan de ene kant, twee bnc aan de andere kant en dan naar een diff plugin) en een gat slijpen in de kast voor de ventilator (en een thermoschakeling zodat dat ding niet pemanent staat te loeien)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 8 augustus 2012 00:12:31 schreef fred101:
...Ik geloof dat ik beter in het micro-meet gebeuren ben dan in power toestanden. Voel me weer echt een n00b. Ga van de week eens even alles met het schema erbij nalopen om te kijken wat ik nog meer vergeten ben...

Maar allez Fred! Stromen tot 20A is micro meet dinges! Toen ik met reparaties van lasinvertoren bezig was, was 500A geen uitzondering :-) Het is wel zo dat het vuurwerkgehalte bij vermogenelektronica snel toeneemt met de stromen en vermogens in kwestie.
Ik heb ook een paar malen echt geluk gehad, zoals die keer met een 500A invertor. Dat ding braakt dus 500A uit op +-42V. Het komt van een 3f net 400V die wordt gelijkgericht en afgevlakt voor het naar een chopperbrug gaat. Daar zit het em, de inschakelstroom is rechtstreeks te groot, en dus zetten ze een ferme vermogenweerstand in serie met de brug (om de inrushcurrent te dempen) en na een paar seconden wordt die overbrugt door een relaiskontact.
Het ding staan op de testbank, kap eraf, en we regelen langzaam de vermogensbelasting vol aan. Op 400A een scherpe zeer luide knal en alles in de labo's en burelen donker... Ik hoorde nog iets voorbij zoeven.... De vermogenweerstand werd door een hapering niet overbrugd, kreeg de volle laag en donderde uit elkaar.
Het was zo'n alu DALE ding, je kent ze wel, die met links en rechts een oor aan die ze op een plat vlak schroeven.
Ik zeg het jullie nu, als je die dingen zwaar overbelast knallen ze zonder verwittiging gloeiend uit elkaar. Ze zijn gecementeerd, het kan niet weg tot er genoeg druk is. Goede weerstanden maar blijf rond de specs. Daar word je toch veel voorzichtiger mee, en gebruik ook vaker een veiligheidsbril.
Ik mag er niet aan denken dat je zoiets gloeiends met zoveel kracht tegen de gevel krijgt...
Stel je voor dat je de rest van je leven met zo'n brandmerk "4.7Ω DALE" in spiegelbeeld op het voorhoofd moet rondlopen ;-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 8 augustus 2012 14:25:39 schreef High met Henk:
heej een breakout boardje voro de PI REW?

ga je die ook verkopen?

Die heb ik vanmiddag in de shop gezet

Mod-edit: Dat kan ook best zonder url

doe er meteen een handleiding bij hoe je die bussen kunt aansturen (of zet het op je wiki) Want ik snap de voorbeelden wel, maar heb wat moeite met de distro's kan de ontwikkeltool niet vinden ( of hoe je hem erop zet)

Staat ongeveer wel op de todo list, maar die wordt met de dag groter...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 8 augustus 2012 22:50:28 (10%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dit topic is gesloten