Hi,
Mijn lage ruis 150W regelbare voeding is weer in de volgende fase terrecht gekomen.
Als eerste het schema met wat wijzigingen sinds de vorige keer.
De voeding voor de MAT12 verschilversterker word nu vertraagd ingeschakeld door de FET Q7 bij "Power On".
Pas als de +8V voeding boven de 3,9V van de Zener D8 uitkomt wordt de Gate condensator C21 geladen.
Als de condensator opgeladen is via R28 tot ongeveer 1,8V, dan begind de FET te geleiden de MAT12 krijgt zijn voeding.
Op het moment van inschakelen houd de Gate weerstand R29 de powerfets uit geleiding.
Verder heb ik heb een stroombron van ongeveer 40mA toegevoegd om de voeding bij kleine belastingen mooier te laten regelen.
De stroombron bestaat uit een LM317 en weerstand R8.
D5 en D6 zijn ook toegevoegd om de MAT12 te beschermen bij kortsluiting en/of spanningspieken op de uitgang door inductieve belastingen.
Hieronder de foto van de meetopstelling betreffende de koeling van de twee powerfets.
Hier wordt gemeten met de ventilator over de koeler, de koeler zit op de achterzijde van het kastje.
Hier de twee sensoren recht onder de chip van de FET IRFP064.
Deze sensoren worden gebruikt voor de ventilator regeling.
Verder komt er nog een "Clickson" die de voeding uitschakeld boven de 60C.
Als laatste het frontje in het oude kastje, ik heb het frontje in Duitsland laten maken.
Nog niet alles is definitief gemonteerd, ik speel nog een beetje met verschillend knoppen en de LED voor de stroombegrensing.
Laat eens weten wat jullie er van vinden
Gegroet,
Bram