Enkele jaren geleden heb ik een klein versterkertje van mijn oudere neef gehad. Die heb ik toen aangesloten op een goedkoop speakerboxje van de Gamma. Voor 15 gulden had ik daarmee een heel geinig setje.
Geluid is verre van pro, maar zeker een stuk beter dan mijn standaard fabrieks-speakertjes.
Het is een klein 200watt versterkertje dat gebrugd kan worden. (zodra ik ontdekte wat dat inhield, heb ik het ook gelijk gebruikt
).
Maar enkele maanden geleden begon hij af en toe uit te vallen.
Eerst dacht ik aan een stroom-probleem. Dus had ik een 12v lampje aangesloten (met wat draadjes
), aan de + en - van de versterker.
Maar wanneer de versterker uitviel, brandde het lampje nog steeds.
Daarna het lampje op de Remote en de - gezet. Wederom bleef het lampje branden.
Mijn vader dacht dat hij te warm werd, volgens hem was mijn versterker beschermd daartegen door een soort thermometer (even heel simpel gezegd).
Dus toen een 12v computer-fan erin gelegd en geprobeerd. Wederom viel de versterker gewoon uit.
Zodra ik in de auto stap (en wegrijdt
), werkt de versterker gewoon zoals het hoort. Maar na ongeveer 10 á 15 min valt hij de eerste keer uit, na enkele seconden begint hij dan gewoon weer te werken. Daarna valt hij ongeveer om de 5 minuten uit en weer aan. Als ik echt lange afstanden rijdt valt hij soms voor tientallen seconden uit.
Nou vertelde iemand mij onlangs dat elco's kunnen verslijten en dan extra warmte veroorzaken. Een kleine 12v fan heeft daar niet genoeg invloed op om het tegen te gaan. Oplossing: elco's vervangen.
Kan iemand mij hier vertellen of dit logisch klinkt? Zou het vervangen van die elco's alles op kunnen lossen?
Wat ik inmiddels al heb geprobeerd en getest:
hele printplaat opnieuw gesoldeerd
elke verbinding op de printplaat doorgemeten
fan ingebouwd
getest of hij nog stroom krijgt op + en -
getest of hij nog stroom krijgt op Remote en -
piekspanningen proberen te meten
Andere speakers erop aansluiten
Extra accu plaatsen voor meer ampere
Helaas nog geen verschil.
(zodra ik heb ontdekt hoe ik foto's kan plaatsen, zal ik wat foto's posten).
Alleen de achterkap eraf gehaald
Voorpaneel (met de afstelknoppen)
Bovenkant van de printplaat met 3 grote elco's
Onderkant printplaat
De 3 grote elco's zijn:
35v 2200uF 85c
35v 2200uF 85c
35v 2200uF 105c
Zou het genoeg zijn om deze te vervangen? Of zou ik ook alle kleintjes moeten vervangen (mits de elco's uberhaupt de oplossing kunnen zijn).
[Bericht gewijzigd door supervinnie40 op (24%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klinkt alsof er een trap te heet wordt , uitvalt en eenmaal afgekoeld gaat deze weer een paar minuten spelen. als je de eindtrap weer aansluit in 2x een losse versterker en even speelt met de beide apart op de speaker aangesloten , is het probleem dan weg ? of iig bij 1 van de 2 uitgangen dan ?
zowel de eindtrap als de omvormer ( er zit doorgaans een omvormer in zo'n ding die van 12v 48vdc symmetrisch maakt om er meer power uit te kunnen halen ) kan te heet worden , ook kan de speakers zelf stuk zijn en een te grote last vormen voor de versterker , al een andere speaker getest ?
Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met een eindtrap.
Ik ben een beetje handig, maar ken de vaktermen niet.
Ik heb al wel geprobeerd om er een andere speaker op aan te sluiten (zijn er eigenlijk 2). En dat had geen effect.
testman
er zitten 8 torren die op het huis van de versterker geschroefd zitten met die rose isolatieplaatjes. de 2 waar die grijze rommel nog aan kleeft hebben veel kans om de oorzaak te zijn. het zijn zo te zien dioden voor de 48v voeding .dat de isolatieplaatjes blijven plakken is vaak een teken dat de halfgeleiders te heet zijn geworden. ze kunnen stuk zijn , maar dat de versterker zelf te veel stroom trekt is ook mogelijk .
er is wel wat meetwerk nodig en soldeerkunst om het ding te maken , als je daar niet behendig in bent kun je ook op marktplaats kijken voor een andere versterker , dat is tientjeswerk .
Ik maak graag dingen. Ik leer niets van een nieuwe kopen.
Dus jij denkt dat het probleem weleens in die dioden kan zitten?
Ik heb het altijd vreemd gevonden waarom 6 van de 8 dioden een isolatieplaatje hebben en die laatste 2 niet. Zou dat een fout zijn?? Die grijze troep die erop zit is volgens mij gewoon koelpasta, zoals bij een computer gebruikt wordt.
p.s. ze zaten niet vastgeplakt.
Toen ik gisteren de versterker opschroefde zaten alle 8 de diodes met een soort "klemmetje" en een schroef op de behuizing geklemd. Zodra ik die klemmetjes los had geschroefd kon ik de printplaat zo optillen, niets plakte vast ofzo....
[Bericht gewijzigd door supervinnie40 op (27%)]
testman
ah ja de andere 6 zijn torren ( of iig 4 ervan , de andere 2 tegenover de dioden zijn miss wel fet's ) de dioden zijn geisoleerd en de andere niet , alls het koelpasta is dan zijn ze wel nog goed , dat spul plakt altijd .
dan is het meer meet en zoekwerk naar de fout ..
Enig idee waar ik kan beginnen met meten?
Ik heb een gewone multimeter, maar heb geen flauw idee waar ik naar moet zoeken of waar ik op moet letten.
Jij denkt in ieder geval niet dat het de elco's of diodes betreft??
Op de behuizing staat wel de opmerking "Mosfet". Zou dit kunnen slaan op die 2 dingen met de koelpasta erop?
Ik heb wat foto's gemaakt van de diodes en 2 diodes die ik er verdacht uit vond zien.
De 2 diodes met de koelpasta.
De 2 diodes rechts van degene met de koelpasta.
De 2 diodes recht tegenover degene met de koelpasta.
De 2 diodes ernaast.
Eerste verdachte diode.
Tweede verdachte diode.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (51%)]
testman
eerst zoeken waarom de versterker plat gaat , dus valt de voeding uit , of wordt er 1 eindtrap te heet , verloop in een halfgeleider door warmte ? kan vanalles zijn . zolang er nog geluid uitkomt wat niet vervormd is , is het zoeken moeilijker.
heb je al geprobeerd om de speaker aan te sluiten op 1 van de 2 uitgangen en kijken of het probleem dan terugkomt ? zo ja test de andere uitgang , zo weet je al of de versterker zelf de oorzaak is of de voeding.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Meet de Vdc op de uitgangen, mag niet meer dan ca. 50mV zijn. In veel car audioversterkers zit een protectie circuit, deze schakelt de versterker uit als er teveel warmte wordt veroorzaakt, of te hoge Vdc op de uitgangen staat.
Valt ie onbelast ook uit, dus zonder luidsprekers aangesloten?
Het is lastig om te zeggen hoe hij uitvalt. Wanneer hij uitvalt blijft het led-lampje branden. Zonder speakers erop aangesloten kun je dus niet zien/merken dat hij uitschakelt.
Ik zou eventueel kunnen doormeten, maar schakelt hij uit METEEN zodra hij over de 50mV gaat? of na een tijdje?
@testman: voeding heb ik getest (lees openingspost). Wanneer er geluid uitkomt, klinkt het gewoon zoals hij altijd heeft gedaan. Als er uberhaupt kwaliteit verlies is, dan is het bar weinig.
Ik heb nog niet getest wat er gebeurt als ik de speakers op 1 uitgang aansluit.
Momenteel zit het zo:
----R---- | ----L----
[_+_][(-)] [(+)][_-_]
() = speakerdraad.
(deze aansluiting is in overeenkomst met het voorbeeld dat op de onderkant getekend staat).
Ik zal morgen de speakers eens los aansluiten om te zien wat er gebeurt.
Misschien een wilde gedachte, maar als de elco's versleten zijn, zou dit ook voor extra warmte kunnen zorgen? Dat zou dan de diverse symptomen kunnen verklaren.... ??
Als 1 van de speaker draden ergens is door geschuurd en massa sluiting maakt , krijg je ook dit soort effecten.
Dan zou hij het na het wegrijden ook vrij snel moeten doen.
Als ik in de auto stap, doet hij het juist bijna 10 minuten zonder problemen. Zodra hij 1 keer is uitgevallen, dan zit er steeds maar enkele minuten tussen.
De draden (allemaal) heb ik al een keer nagekeken en die zijn allemaal in orde.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
De eerste foto vd 2 diode's D683 en D681 klopt
Maar al die andere diode's die je noemt zijn transistoren of thyristors , onderdeel ne begint dan met een Q
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
zou zeggen google eens op diode's en transistors
diodes zijn voor gelijkrichting of blokkering
transistors zijn meestal voor versterking van kleine signalen
Grof gezegd
dan weet ik eigenlijk nog niet hoeverre dat van belang is voor mij en mijn situatie. kan dat een oorzaak zijn van het uitvallen?
Wat wel van belang is dat je eerst basis kennis op moet doen om te weten wat je moet meten ,en wat wel onderdeel wat doet ,of is,nl de behuizing van het onderdeel zegt niets over de inhoud.
Die zgn diodes zijn helemaal geen diodes IRFZ44A ,maar MosFet transistoren,dus bezint eer ge begint.
Dus eerst kijken welke eind trap onder belasting uitschakeld,of heet word,VOELLEN!!bij een defekte eidtrap altijd de hele serie vervangen ,zeker met Mosfet transistoren.
Met name bij de 125w 60v max.Power transitoren IRFZ44A, is het van belang dat de voeding spanning klopt
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Ga eerst per kanaal testen, dus 1 speakerdraad eraf. Blijft 'ie dan goed of valt ie uit? Zo weet je welk kanaal de fout veroorzaakt.
Defecte elco's zou kunnen, maar hoeft niet. Dan is ie meestal definitief defect, niet af en toe.
De KA7815 en KA7915 zijn de +15V en -15V spanningregelaars voor de opamps etc. Meet die spanning ook eens als ie uit gevallen is.
[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op (22%)]
Vandaag geprobeerd wat er gebeurt als ik de speakers normaal aansluit (dus niet gebrugd).
Behalve een kleine storing (wat ook kan komen omdat er iets naast de versterker lag en erop viel), heeft hij zeker een ruim half uur probleemloos gespeeld.
Geen enkel probleem.
Alleen is het geluid heel anders dan wanneer hij gebrugd wordt.
Kunnen jullie iets met deze informatie??
Ik hoor heel veel diverse verhalen eigenlijk, maar kunnen al deze dingen als symptoom hebben dat hij extra warmte ontwikkeld? Of dat hij gevoeliger is voor warmte?
Want ik begin echt de indruk te krijgen dat hij vooral uitschakelt wegens warmte ontwikkeling.
Voordat hij de eerste uitvalt duurt het ongeveer 10 minute. Daarna is de interval een stuk kleiner. Dus dat wekt bij mij de indruk dat hij in het begin nog niet zo warm is, maar na 10 minuten TE warm is geworden. Hij schakelt zichzelf uit tot hij een beetje afgekoeld is (een seconde op 5 tot 10??) en dan begint hij weer te spelen. Maar op dat moment is hij nog redelijk warm, dus de TE hoge temperatuur is nu sneller bereikt. Waardoor de interval dus ook kleiner is dan de eerste keer.
Zouden de dingen die jullie zeggen deze symptomen kunnen veroorzaken.
Stel dat ik een koelsysteem kan maken waardoor hij niet zo warm kan worden. Zou het resultaat daarvan van belang kunnen zijn voor jullie?
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Ik zou toch eens goed gaan zoeken naar de eigenschappen van al die diodes.
Ik zie transistoren 2sa1726, 2sc4512, mosfets IRFZ44, en een spanningsregelaar 7815. Electronica is niet echt moeilijk omdat er een systeem is waarmee verschillende onderdelen geidentificeerd kunnen worden.
Op 6 augustus 2012 17:00:12 schreef supervinnie40:
Alleen is het geluid heel anders dan wanneer hij gebrugd wordt.
Hoe anders?
Wanneer hij gebrugd is, is het geluid harder. En misschien met iets meer bass.
Vooral volume mist. Maar dat is ook precies de reden waarom ik hem gebrugd had in het begin. Ontdekte meteen dat het geluid harder was.
Ik denk ook wel dat er iets meer bass in zit.
Ik zal later vanavond eens uitgebreid proberen op te zoeken welke getallen op die diodes staan.