Show your projects! Part *25*

Dit topic is gesloten

Je kunt de speler mbv een kabeltje verbinden (usb en jack) aan de voorkant.

Handigheids/veiligheidsdingetje: voor de meeste electronicaconnectors wordt gebruikt gemaakt van female chassisconnectors, waar je een andere -male- connector in prikt. Om twee/drie redenen: je hebt dan geen uitstekende spanningsvoerende delen, je hebt dan geen uitstekende delen waar mensen zich aan open kunnen halen, en je hebt dan geen uitstekende delen die bij de eerste de beste gelegenheid krom gaan of van de printplaat af worden gerost als er iets tegenaan komt.

@black dog het horizontaal plaatsen van buizen is niet goed voor de levens duur er van.

maar verder mooie versterker. :-P ik ben ook een buizen voorvesterker aan het maaken maar is een project van lange duur ben er al 2 jaar mee beezig

blackdog

Golden Member

Ha die bramsky

Uit heel veel ervaring weet ik dat daar weinig problemen mee optreden,
vooral met dit soort buizen.
Dikke zendbuizen die roodheet staan kan ik mij dat voorstellen.

Ik heb in de tijd dat er nog geen kabel TV was in Amsterdam veel onderhoud
gedaan aan CAI versterkers van ondermeer Siemens, Katrein en dacht ook nog Philips.
Heb daar nog nooit een e88cc vertikaal gezien :-)
Wat vaak stuk ging was doorvoer condensatoren.
Verder gingen de buizen van Philips en Siemens het langst mee.

Telefunken in de middenmoot
Maar Halton, Ultron en een merk uit het oostblok van toen, oja Tungsram was ronduit slecht.
Niet meer dan een derde aan levensduur en ook vaak de versterking minder..

Ook in prof audio werden buizen vaak horizontaal gebruikt bij Philips Siemens en Telefunken.

Dus laat je vooral niet weerhouden bij het maken van een voorversteker
om je buizen horizontaal te plaatsen.

Nog een tip, nooit te veel gain in je voorversterker, het volle vermogen van je eindversterker moet bereikt worden bij volledig opengedraaide volume regelaar.
Dus niet bij 10 voor of regelaar op 12 uur.
Dit houd meestal in een gain van 4 a 6x om wat over te hebben voor "zachte"opnames"

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 2 augustus 2012 14:11:09 schreef RS2^Racer^:
hoe kom je aan dat mooie onderstel?

Het is de onderkant van een afstand bestuurbare RC tank die ik als kind vroeger gekregen heb van mijn ouders. Nooit weg gedaan omdat hij uitermate geschikt is voor dit soort leuke dingen.

http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FElektronica%2FRC%2F20120802_171218.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

stef

[Bericht gewijzigd door stef110 op donderdag 2 augustus 2012 17:15:52 (17%)

@black dog dat wist ik natuurlijk niet mij hebben ze altijd gezecht om dat soort dingen te vermijden. :-p
bedankt voor de tips trauwens

Tidak Ada

Golden Member

Op 2 augustus 2012 15:53:25 schreef blackdog:
[....]
Dus laat je vooral niet weerhouden bij het maken van een voorversteker
om je buizen horizontaal te plaatsen.
[....]
Gegroet,
Blackdog

@bramsky :
Hoezo buizen niet horizontaal ?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2c/Colossus-rebuild.jpg/450px-Colossus-rebuild.jpg

Maar mocht je kwikdampgelijkrichters willen gebruiken, zet die dan nooit horizontaal, die kunnen er inderdaad niet tegen !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

sommige mensen kunnen ook geen afscheid nemen van hun oude garagedeur opener systeem , het stroomverbruik alleen al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb het ook moelijk om dingen, vooral oude, weg te doen hebben een zekere vorm van charme. zoals bevoorbeeld tie band recorder met buizen versterker ui 45 die ik heir staan heb dat ding is kompleet versleten maar heel erg retro. :-p

@Tidak Ada ik had het ook al kunnen zien heb computer geschiedenis gehad maar er ging geen belletje rinkelen :-p

[Bericht gewijzigd door bramsky op donderdag 2 augustus 2012 23:24:21 (20%)

Na lange tijd heb ik eindelijk weer een projectje afgerond.
Om op de slaapkamer naast de mediaspeler ook de digitale decoder en de DVD/Blu-Ray speler uit de woonkamer te kunnen gebruiken, heb ik mijn IR extender uitgebreid met een AV Switch.

Features:
* 4 ingangen (2 RCA en 2 SCART) voor composite video en stereo audio, 1 SCART uitgang.
* Scant automatisch de ingangen op een actieve videobron
* Ingangen ook handmatig schakelbaar via afstandsbediening
* On screen display
* Automatische standby functie (schakelt standby na 2min geen video, stroomverbruik 1/3 lager: ca 1W in bedrijf / 0,7W standby, excl trafoverlies)
* Extra versterkertrap ingebouwd voor IR-repeater (meerdere IR LEDs aan uitgang voor de diverse apparatuur)

Behuizing, binnenkant en onderkant van de switch-PCB:

http://img140.imageshack.us/img140/2650/img3943web.th.jpg http://img827.imageshack.us/img827/5337/img3941web.th.jpg http://img580.imageshack.us/img580/7727/img3940web.th.jpg

De schakeling is als volgt opgebouwd:

Voeding:
+12V ongestabiliseerd, +5V opgebouwd rond SI-8201L switch-mode regelaar, -5V via 79L05

AV Switch:
Video inputs worden via een video multiplexer (MAX4311) geschakeld. De OSD chip (MAX7456) detecteert of er een videosignaal op de gekozen ingang aanwezig is en meldt dit aan de processor (ATMEGA8). Geen signaal gedurende twee seconden? Dan wordt de volgende ingang gekozen. OSD wordt intern bijgemengd en het signaal wordt via een opamp met instelbare gain (1x...2x) op de videokabel naar de slaapkamer gezet. Audio wordt via een analoge mux geschakeld en via een opamp gebufferd op de kabel gezet.

Zolang geen videosignaal wordt gevonden toont het OSD de gekozen ingang (AV1-4) en de tekst "Geen signaal...".
Wanneer een videosignaal wordt gevonden verdwijnt de signaalmelding direct en verdwijnt de AV-indicatie na twee seconden.
Wanneer een IR signaal wordt ontvangen (ingebouwde TSOP1736 met IR LED op de print, gekoppeld aan de extender) verschijnt er een symbool op het OSD. Een willekeurige toets langer dan 8 seconden vasthouden (op elke willekeurige afstandsbediening) zorgt ervoor dat handmatig van kanaal gewisseld wordt. Handig wanneer bijvoorbeeld beneden DVD wordt gekeken en tegelijk boven de mediaspeler gebruikt wordt.

OSD wanneer geen videosignaal aanwezig is op de ingang:
http://img215.imageshack.us/img215/214/img3960web.th.jpg

OSD met AV ingang en IR symbool:
http://img40.imageshack.us/img40/5193/img3964web.th.jpg

Beeld zonder OSD:
http://img339.imageshack.us/img339/8307/img3963web.th.jpg

Het beeld is prima in orde; de opamp in het videocircuit zorgt ervoor dat het videosignaal laagohmig de kabel op kan, in de scartplug die de TV in gaat heb ik een extra weerstand geplaatst om hem 75 Ohm af te sluiten. Ghosting is hiermee praktisch niet aanwezig, ondanks de extreme kabellengte (ca 20m) en het gebruik van gewone (wel afgeschermde) signaalkabel voor video, audio én IR-signaal.

Keurig projectje, en erg praktisch natuurlijk!

If you want to succeed, double your failure rate.
Lucky Luke

Golden Member

Mooi project, stuk analoog, stuk digitaal, netjes afgewerkt, nuttig, en wie over die diodes valt is een zeurpiet. OSD is ook niet iets wat je vaak ziet in dit topic... Zeer nice.

Alleen hoe krijg je -5V uit een 79l09?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Thanks voor de positieve reacties. Ik heb natuurlijk een 79L05 gebruikt... ;)
De diodes had ik er op gesoldeerd om de zaak te beschermen tegen verkeerd aansluiten tijdens het testen op mijn labvoedingen. Ze hebben nu geen functie meer en zouden er eventueel zelfs af kunnen.
Ik laat ze wel zitten, voor als ik er nog eens aan moet rommelen. Die smd's vervangen is geen pretje, zeker niet op een zelf geëtste print.

Op 9 augustus 2012 21:49:27 schreef Lucky Luke:
Alleen hoe krijg je -5V uit een 79l09?

Gewoon de pin gemarkeerd "GND" aan de +4V hangen! :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Ik Zie een vu-data tracker bij je fotos ? Ik heb ooit voor iemand wat metingen verricht aan de mijne, was jij dat ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred, nee dat was ik niet. Ik heb er wel eens wat over gevraagd ik het mooiste meetapparatuur-topic.
Heb me er trouwens niet heel veel verder in verdiept, wil ik nog eens doen.

Hij is nog niet helemaal klaar op het moment, moet nog een kast maken en wat andere kleine dingen afwerken. Maar hier is alvast een performance filmpje van mijn eerste zelf gebouwde, laser projector.

Bestaande uit:
20kpps Galvo XY setje
10mW laser pointer (TTL modulatie)
PIC18F4520
2x 8bits DAC's (aansturing galvo's)
Closed contact interlock
Key switch
Microfoon met bass filter voor muziek sturing.

http://img338.imageshack.us/img338/7977/imag0371ga.th.jpg

http://img21.imageshack.us/img21/9067/imag0370v.th.jpg

http://img40.imageshack.us/img40/2784/imag0369d.th.jpg

http://img100.imageshack.us/img100/646/imag0286p.th.jpg

http://img62.imageshack.us/img62/7899/imag0368zw.th.jpg

Het geheel bestaat uit 3 printen die ik zelf gemaakt heb, 1 Voeding,1 Muziek analyse, 1 Aansturing signalen galvo's.

Op het moment nog wat sterkere lasers in bestelling staan om eventueel op het werk bij de opening van de nieuwe faciliteit het logo te kunnen projecteren.

Zoals het bij vele laser fanaten gaat blijven ze constant aanpassen en verbeteren, en zal bij mij ook zeker gebeuren, zo wil ik nog een LPT DAC maken of het geheel aanstuurbaar maken met bijv. LABview via RS232.

Genoeg plannen en ideeën nog en ben blij dat er na 3 jaar denken en prutsen nu eindelijk resultaat is na mijn vakantie :-)

http://www.youtube.com/watch?v=gZ1ydYbCQXI&feature=youtu.be

Don't build anything you can't take apart

Wat een top project.
Zo'n interface naar computer is inderdaad leuk om te maken.
Probleem is dat je dan helemaal weinig tijd gaat krijgen in de toekomst. Dan is de sky zeg maar de limit.

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.

Mooi project!
Ik zou altijd voor een interface via USB kiezen (LPT of serieel maakt dan op zich niet uit), dan kun je het altijd aansluiten.
Kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je hem met een laptop wil gebruiken, die hebben vaak geen COM of LPT poorten meer. Een FTDI-chipje integreren kost nu niet veel moeite en levert je straks wellicht veel gemak.

Hij moet nog steeds een keer in het donker buiten getest worden ;-)

Maar denk dat ik iets krachtigers nodig heb dan, heb nu 200mW, 50mW, 30mW en 20mW lasers in bestelling staan dus voor elke applicatie kan ik output power veranderen door een andere laser module erop te zetten. Het gaat me op dit moment alleen nog op Beamshows en niet om logo's projecteren enzo, maar leuk als ik beide ermee kan.

Ben alleen een beetje huiverig met meer dan 10mW power, ivm de ogen.

Ik zal vast nog meer modules maken om met de buiten wereld de laser aan te sturen USB is ook een leuk project, ILDA standard wil ik ook op den duur implementeren. Het begon allemaal 3jaar geleden toen ik met stappen motors begon met spiegels erop gemonteerd, daar het een en ander mee getest maar bleek niet snel genoeg, toen nog een tijdje met kapotte harde schijven gespeeld ( die armpjes die over de schijf bewegen). Bleek ook niet zo heel goed te zijn. En nu vlak voor mijn zomervakantie een Galvo setje aangeschaft en maar eens flink wat tijd en geld eraan gespendeerd :-)

Het idee is om een kast van MDF te maken en deze zwart spuiten, mooie laser radiation warning sticker erop en klaar, alternatief is een 19" kast bij EOO te kopen, alleen dit is staal dus moeilijker te bewerken thuis. Als het zover is komt het totaal plaatje nog wel een keertje voorbij hier.

Don't build anything you can't take apart

Ik waag me ook nog eens aan een post:

http://i.imgur.com/HjEPjl.jpg
Foto's in het donker/schemer trekken is een ramp! Maar, you get the point :)

De sturing:
http://i.imgur.com/soPU9l.jpg
http://i.imgur.com/O9cLql.jpg

Deze sturing is natuurlijk compleet overkill. een 24F series PIC varieert de waarden voor elke kleur, en stuurt deze uit via een DMX signaal (over UART, de RS485 stap leek me helemaal ridicuul). Voor elke led strip, ontvangt een 12F1822 PIC het DMX signaal en controlleert deze via PWM enkele transistors (in een ULN2803 package).

Waarom niet direct aansturen? Ik wou een DMX transmitter bouwen, en had geen zin om daarna nog eens iets anders te maken. Daarbij kosten die 12F PIC's niet bepaald veel.

Meer info:
http://phalox.be/wp

Dit topic is gesloten