herwikkelen motoren

Ik heb 4 dezelfde motoren van ventilatoren. Alle motoren hebben slechte/verbrande wikkelingen. Zou het opnieuw laten wikkelen haalbaar zijn? Helaas heb ik verder weinig informatie over de motoren.

Wat kost zoiets?

Henk H.

Golden Member

Op het werk hebben we allerlei elektromotoren, van 1 tot 30 KW en een paar van een paar honderd KW. Van mijn collega begreep ik dat we de kleintjes eigenlijk niet opnieuw laten wikkelen, dat is haast net zo duur als een nieuwe (zeker als je ook lagers vervangt etc). Boven de 20 KW kan het wel uit.

Prijzen kan ik je helaas niet geven, hoe groot zijn de motoren eigenlijk?

Ik heb van iemand gehoord dat hij dit zelf doet als de zijne kapot zijn. (Hij doet het niet als beroep ofzo).

Geen idee of hij daar apparatuur voor heeft, maar ik vermoed van wel.

GJ_

Moderator

Op 18 augustus 2012 13:04:35 schreef Henk H.:...dat is haast net zo duur als een nieuwe (zeker als je ook lagers vervangt etc)....

"haast net zo duur" is voor mij een prima reden tot herwikkelen eigenlijk, er word al genoeg weggegooid. Lagers en keerringen worden bij een goede wikkelaar automatisch vervangen bij het wikkelen.
Een groot voordeel van herwikkelen is dat de motor 100% zeker weer past op de plek waar ie vandaan kwam. Met een nieuwe motor moet er toch soms nog wat worden aangepast.

Hallo,

Als het enigszins professionele motoren zijn zou ik het zeker overwegen. Of een motor uit een goed degelijk apparaat.
Ik heb een paar jaar geleden een elektromotor later herwikkelen voor een stuk tuingereedschap. Kostte 150 euro voor het herwikkelen.
Motor was 1kW. gewicht ongeveer 3 kg.

Ding opgestuurd naar een bedrijf in Limburg, Niessen-wikkelarij VOF in Tegelen.
Goede ervaring mee. Het ding werkt nog steeds.

Ik denk als je 4 dezelfde motoren inleverd, dat je ook een beetje korting mag verwachten.. Het wordt dan massa-productie :)

Er ist wieder da...

1,2KW

Zie: http://www.trotec.de/en/product-catalog/machines/ventilation/radial-fa…

het is de 30 s

Op de motoren staat verder niets alleen een nietszeggend type nummer stickertje. Ik zal maandag eens wat wikkelbedrijven bellen/mailen. net heb ik ook de leverancier gemaild of zij onderdelen leveren.

het zal een beetje van de kosten afhangen.

Volgens mij hebben de dingen gedraaid met veel vuil erin en zijn daarom warm gelopen. Helaas heeft met verzuimt een thermische zekering aan te brengen.

DE OLDE

Overleden

Ik denk dat het met deze soort wel uit kan om opnieuw te wikkelen

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 18 augustus 2012 14:18:23 schreef hobby-ist:

Ik denk als je 4 dezelfde motoren inleverd, dat je ook een beetje korting mag verwachten.. Het wordt dan massa-productie :)

het inleggen en afmonteren van de spoelen blijft handwerk. daar zit geen korting bij.

Het scheelt wel werk als je 4 motoren opnieuw moet doen.
Van sommige motoren zijn helemaal geen wikkel gegevens bekend en dan moet de wikkelaar de hele motor afpellen en een zogenaamde uitslag
maken van het veld. Dat is ook best wel een hoop werk.

Ik heb zelf ook wel eens wat herwikkeld, een veldspoel van een klein motortje (20W of zo). Dat ding was nergens meer aan te komen. Wel een enorm pokkewerk en zeker niet rendabel. Kon ik zelf dus ook niet meer impregneren want daar heb ik de spullen niet voor.
Maar ja, je moet soms wel.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
pamwikkeling

Special Member

Wij herwikkelen nog steeds, echter alleen speciale dingen.
Iets wat standaard in massa gemaakt wordt, dat moet je niet proberen te herstellen, dat gooi je weg.
Maar vanaf het moment dat het speciaal wordt (speciale as, vreemde inbouwmaten, lange levertermijn voor nieuwe motor, op maat gemaakt voor een bepaalde fabrikant, motor met tandwiel in as gefreesd, remmotor, etc etc, er zijn oneindig veel mogelijkheden te bedenken.)
dan wordt dat herwikkeld en over het algemeen een stuk beterkoop dan een nieuwe / vervanging aankopen.
---

Bijkomend voordeel van herwikkelen is dat een goede wikkelaar de motor herwikkeld met tussen faze isolatie, dat zijn de stukjes kunststof die tussen opeenvolgende spoelen zitten. Meestal wordt ook koperdraad en isolatie materiaal gebruikt dat tegen een hogere temperatuurs klasse kan. (isolatie klasse F of H in plaats van isol Cl B) Het voordeel hiervan is dat de motor bij een overbelasting veel meer kans op "overleven" heeft. Het duurt gewoon langer voordat de wikkeling verbrandt, een mogelijke motor beveiliging heeft daardoor meer tijd om te reageren.
De reden hiervoor is dat aandeel aan uurloon veel hoger is dan de kostprijs van de gebruikte materialen. Dus beter wikkelmateriaal dat duurder is, maakt in verhouding slechts een kleine meerprijs. Dit is net omgekeerd bij massa produktie.
---

Tot slot nog een opmerking, ook al blijft een herwikkelde motor een oude motor, het stalen/gietijzeren frame van de motor, het metalen blikpakket, het anker, ... al deze dingen zijn van metaal en zijn kwasie onverslijtbaar. Als jij een doos nagels hebt die al 10 jaar bij jou in de kast liggen en je moet een schilderij ophangen, dan gooi je de nagels ook niet weg omdat ze oud en versleten zijn :-)
---

kwa prijs, moet je voornamelijk het aantal uren tellen dat men nodig heeft om de motor te herstellen.

  • demontage motor
  • nazicht lagerpassingen
  • onderzoeken van defekte wikkeling en opnemen wikkelparameters verwijderen van verbrande wikkeling
  • reinigen ventilator kap, motorschilden, stator, rotor klemmenkastje, (ontvetten - zandstralen - verven)
  • vervaardigen van nieuwe groefisolatie
  • opnieuw wikkelen van stator
  • elektrisch nameten van wikkeling parameters (isolatie waarde, weerstandswaarde, inductantie ...)
  • vernissen en bakken van wikkeling
  • vervangen van kogellagers, dichtingen, klemmenbordje, koelventilator
  • montage van motor
  • proefdraaien van gemonteerde motor
  • controle van isolatie waarde en opgenomen stromen
  • opnieuw verven van motor
  • plakken van naam stikkertje van wikkelaar (goed werk mag gezien worden :-) )

Dus enkele uren ben je toch bezig met het herwikkelen van een motor.
Tot slot nog een voordeel, een goed wikkelaar kan meestal met vrij grote zekerheid de oorzaak van het verbranden bepalen.

Eduard2

Golden Member

Beste,

Als het een motor zonder bewikkeld anker is kan je zelf een poging wagen.
Ik heb dat een keer gedaan bij de motor van een wasgoed centifuge.
Goed opnemen hoe de wikkelingen zijn gelegd. Draaddikte meten en windingen tellen. Voor het wikkelen van die centrifuge had ik een mal gemaakt in stijf karton. Die werd eerst volgewikkeld met draad. Via de mal werd de draad op de stator van de motor gebracht. Wel windingen goed vastleggen met tape of lak. Als ze trillen gaat de isolatie vlug kapot. Het blijft amateurswerk maar de centrifuge heeft nadien nog een hele tijd dienst gedaan.

Veel succes,

Eduard

Zelf wikkelen lijkt me nogal een klus. Eens wachten op het antwoord van de fabrikant/leverancier.

Verder zijn het niet heel proffesionele motoren. Lijkt me een china dingetje

Gek.. Ik was eens aan het zoeken naar min of meer universele vervangingsmotoren voor ventilatoren. Maar kan niets vinden.

Alle grote slakkehuis ventilatoren min of meer zitten hetzelfde in elkaar. Ik vind ze alleen met slakkehuis en trommel. Losse motoren niet te vinden.

Zou natuurlijk ook een oplossing zijn

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 21 augustus 2012 19:05:57 (47%)

Op 18 augustus 2012 22:34:59 schreef pamwikkeling:
Wij herwikkelen nog steeds, echter alleen speciale dingen.

Gebeurd op het werk ook nog regelmatig.
Niet alleen omdat er al eens speciale dingen tussenzitten (grote Dc motor, wormwiel in de as gefreesd) maar ook de gewone maar dan wel vanaf een bepaald vermogen. Bij kleine loont het helemaal niet.
En ook omdat de wikkelaar niet ver van bij het bedrijf zit.

Wat ik me wel afvraag, hoe ze die oude kapotte windingen eruithalen. niet alles kan je afknippen vanwege soms de overtollige lak en harde hars. ik heb al eens gehoord dat ze dat "uitstoken"?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Bij het zoeken naar wikkelaars kwam ik een site tegen met uitgebreide informatie. Kan hem alleen helaas niet meer vinden.

daar stond dat ze met een soort circelzaag/dremel de uitstekende delen aan een kant afzagen, tegen het metaal aan zeg maar. en dan alles eruit trekken vanaf de andere kant.

zal wel met enig geweld gaan.

pamwikkeling

Special Member

@ big bang, opwarmen van de stator met defecte wikkelingen tot 200 à 250 °C doet de lak week worden of uit elkaar vallen.
Opgepast met te hoge temperaturen want dit beschadigt het blikpakket. De isolatie tegen foucault stromen kan beschadigd worden. (tegenwoordig gebruikt men een oxide laag op de blikpakket plaatjes als isolatie, vroeger een isolerende lak of zelfs isolatie papier).
Het opwarmen gebeurd in een uitbrand oven (soort warme lucht oven met naverbranding van de afzuiggassen) of door middel van een elektrische verwarmings elementen.
Bij een warme lucht oven verbrandt alle isolatie materiaal en blijft alleen de koperdraad nog over. De wikkelingen kan je dan heel eenvoudig uit de stator gleuven nemen. (nadeel deze cyclus tijd duurt 6 tot 10 uur)
Bij een elektrisch verwarmingselement blijven er soms nog resten van wikkelings isolatie achter in de gleuven, deze moeten met zuurstof weggebrand worden of mechanisch verwijderd worden.
(cyclus tijd +/- 1 uur).
Uitstoken is vrij gevaarlijk, door te hoge temperaturen (boven 400-500°C) krijg je mogelijk mechanische vervormingen (blikpakket dat verschuift in het stator huis) of wijzigingen in de kristal structuur van het blikpakket. Goed blikpakket is best van silicium ijzer met een zo laag mogelijke koolstof concentratie. Te hoge temperaturen wijzigen de kristal structuur zodat de hysteresis verliezen groter worden.

OK! Weer wat bijgeleerd!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Goed, wikkelaar in de buurt geeft 225 euro als minimun per motor (ongezien). De andere wil eerst een motor zien en kan daarna pas een offerte maken. maar geloof niet dat die onder de 100 kan komen, wat het inclusief uurloon niet reëel maakt om te herstellen.

Nieuwprijs van heel het apparaat is 220 geloof ik.

Importeur vraag 188 voor een losse motor.... maakt herstellen met nieuw ook niet reëel

Ik heb nu 2 van de 5 motoren wat nader bekeken. (1 van de 5 meet redelijk) In eerste om instantie vrij standaard dingen. 3 toerig, condensator. Alleen bij deze twee gewoon zwart verbrande wikkelingen. Nu zit er een thermische zekering in de dingen in serie met de nullijn. self resettenble, alleen heeft deze blijkbaar niet zijn werk gedaan. Binnenkort de rest onderzoeken.

Stel alles is zwart verbrand, lijkt me dat een productie fout? thermische zekering doet niet wat hij moet doen.

GJ_

Moderator

Je hebt 4 verbrandde motoren van ventilatoren. Als je alles bij elkaar meer dan 400 van die ventilatoren hebt kun je nieuwe motoren kopen bij de importeur.
Als je er maar enkele hebt, en daar ga ik even van uit, moet je gaan zoeken naar fatsoenlijk materiaal en kun je bij wijze van proef een motor laten herwikkelen met werkende thermische beveiligingen in de wikkelingen.

Dat in dit geval een nieuwe motor goedkoper is dan herwikkelen lijkt me dus nog niet direct voldoende reden om automatisch voor nieuw te gaan. Iets klopt er namelijk niet in die ventilatoren.

Ook zou je een extra externe thermische beveiliging en/of het gedeeltelijk blokkeren van de uitblaasopening kunnen overwegen.

Ja, je sprak al over vuil in de ventilatoren. Zou het kunnen dat deze het "normale" draaien belet hebben? Ik bedoel dan mechanisch.
Als extra belasting.

Als de ventilatoren tegen een verstopt of vernauwd luchtfilter hebben staan duwen daalt weliswaar de stroom maar dan nog loert het gevaar om de hoek dat de eigen motor mogelijk niet voldoende koellucht meer krijgt.

Akkoord, in beide gevallen moet de beveiliging aanspreken, daar dient ze voor.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Zo veel vuil lijkt me niet. Ik ga eerst eens alle motoren goed bekijken.

In het verleden heb ik ook regelmatig trommels uit de afzuiging ventilatoren boven de grill van een BBQ restaurant schoon gemaakt. Die bleven draaien, zonder problemen, alleen de lucht verplaatsing was weg. Ding zat helemaal vol met dikke vette smurie.... dan wil het nog even niet over de filters hebben.

pamwikkeling

Special Member

Dat is dan het verschil tussen Duitse? kwaliteit en chinees materiaal :-)

DE OLDE

Overleden

Chinees, dat is spleetogies=techniek en kwaliteit :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
GJ_

Moderator

Nee, dat is Europese zuinigheid ;-)

DE OLDE

Overleden

Ok zo kun je het ook bekijken :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Dus alles eens goed bekeken:

http://www.uploadarchief.net/files/download/p8230802.geschaald.jpg
op de foto zie je het niet allemaal even goed. Op de moter midden bovenaan bijvoorbeeld wel. Zo hebben de allemaal plekken.

Dan de andere kant met de thermische veiligheid.
http://www.uploadarchief.net/files/download/p8230804.geschaald.jpg
Geen zwarte plekken.

Graag zou ik 1 of alle ventilatoren repareren vervangen van de motoren lijkt me het meest slimme. In de VS vond ik https://www.surpluscenter.com/item.asp?item=10-1120&catname=electr…

kijk dat is nog een een reële prijs verzenden is alleen niet heel leuk $ 240 voor 5. (maar totaal goedkoper als ik in europa kan vinden)

Moet nog wel wat dingen uitzoeken of alles past e.d. Iemand nog een tip voor een alternatieve optie