het grote interessante aanbiedingen topic deel3

Dit topic is gesloten

If you want to succeed, double your failure rate.

Heeft dat iets met je signature te maken ? :p
Ik zie er geen symbool voor staan....ben ook benieuwd...

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Hij kan wel veel, maar het bereik mMouse zag ik er ook niet op staan.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
bjokal

Golden Member

Op 15 september 2012 19:08:27 schreef Gadget_inc:
... Ik zie er geen symbool voor staan....ben ook benieuwd...

Die staat er wel op, hij zit bij de 200 Ω stand.

Ik kijk tegenwoordig een beetje uit met die goedkope meters.
Laatst een nare ervaring gehad met zo'n ding, sloeg door bij het meten aan een flits elco (meter in hoogste DC bereik)
Ik zie nog sterretjes, en m'n oren fluiten nog steeds :(

Maar, voor lage spanningen is zo'n meter uiteraard wel "veilig" ;)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Natuurlijk piept ie, daar staat dat symbool toch voor !!! Net onder de diode test, misschien ook tijd voor zo'n aldi brilletje ???

[EDIT] Spuit 11, natuurlijk weer te laat ;( [/EDIT]

[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op zaterdag 15 september 2012 19:36:58 (17%)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Op 15 september 2012 19:34:55 schreef bjokal:
[...]
Die staat er wel op, hij zit bij de 200 Ω stand.

Ik kijk tegenwoordig een beetje uit met die goedkope meters.
Laatst een nare ervaring gehad met zo'n ding, sloeg door bij het meten aan een flits elco (meter in hoogste DC bereik)
Ik zie nog sterretjes, en m'n oren fluiten nog steeds :(

Maar, voor lage spanningen is zo'n meter uiteraard wel "veilig" ;)

OkOkOk.......Sorry...

Mijn ogen worden steeds slechter en mijn meisje steeds knapper :p

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Gadget: Da's bij mij ook zo, en daarom tóch maar die meter besteld, even groot als die van Aldi maar met een nog grotere display met donkerblauwe cijferweergave en als die je vanaf je werktafel aanstaart, nou.....dan heb ik geen Aldi leesbril meer nodig.
Maar Fredjuhh heeft wel gelijk, zag het symbool ook niet. Kan ik wel die monitor van mij de schuld geven en da's gedeeltelijk ook terecht,maar toen ik vanmorgen van dichtbij naar mijn spiegelbeeld keek dacht ik wel:rozen zijn rood en viooltjes zijn blauw, ik dacht dat ik lelijk was maar toen zag ik jou!
Mac.
Edit: hemel, hoe komt die emoticon daar nou, Mac doet het niet met die dingen! Gaat heen lelijk, ksssst..

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Misschien kent iemand deze al:
http://www.ebay.com/itm/Character-LCD-Module-Display-LCM-1602-16X2-162…
http://i.ebayimg.com/t/Character-LCD-Module-Display-LCM-1602-16X2-162-green-/18/!C!-2ib!!mk~$(KGrHqUOKjEEzQojIPqOBNFqT4fpyw~~_12.JPG
Dit zijn backlit LCD character displays voor maar 2 dollar! (en
$0.84 verzendkosten) Ik weet niet precies wat de kwaliteit is, maar voor een simpel projectje volstaat het vast en zeker!

Ik heb er zelf 2. Moet zeggen erg goede kwaliteit en erg makkelijk aan te sturen. Het scherm is zeer goed uit te lezen. Als je de backlight aandoet ook in het donker. Een aanrader vooral voor die prijs.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 september 2012 18:31:12 (61%)

Ik heb deze, Item number: 300777230298 met $2.26 incl verzenden nog net iets goedkoper.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

ik heb hier een 3 tal van deze displays 24 uur/dag in gebruik. Ze zijn een beetje 'langzaam' als je een karakter veranderd (bv bij een klok) maar ze zijn uitstekend afleesbaar en na 1 jaar draaien ze nog als in nieuwstaat. Ik heb ze destijds ook voor iets meer dan 2 US% op ebay gekocht. Een aanrader dus !

Is die DMM van Aldi betrouwbaar bij een Ampere-meting van 0 tot 20 A ?

Ik wil namelijk een DC stroom meten bij 12V. Echter, ik heb hier een testopstelling met een PC-voeding die max. 8A bij 12V kan leveren. En ik schakel de stroom met een MOSFET die max 16A aankan. Ga ik met mijn multimeter (Meterman 37XR) meten, dan krijg ik geen meetwaarde, maar de multimeter gaat piepen. En dat terwijl de multimeter toch echt tot 10 Ampere zou moeten kunnen meten. Kortom de stroom ligt denk ik ergens tussen de 10 en 16 Ampere.

Nu kan ik een analoge meter kopen voor eenmalig gebruik, of de Aldi-meter zodat ik het ook voor andere metingen kan gebruiken,
De vraag is dus, of die Aldi-meter echt tot 20A kan meten.
Kortom, wie heeft die Aldi-meter al getest in die range ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
If you want to succeed, double your failure rate.

Nu kan ik een analoge meter kopen voor eenmalig gebruik, of de Aldi-meter zodat ik het ook voor andere metingen kan gebruiken,

0.01Ω weerstand van 1% 1W kopen en de spanning daarover met je meter meten. Een dergelijke weerstand kost minder dan 1 euro bij Farnell

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
flash2b

Special Member

De Aldi meter mag maar maximaal 10 sec per 15 minuten op het 20A worden gebruikt, dus een de oplossing van Ronald lijkt me een stuk beter.

fred101

Golden Member

Op 15 september 2012 17:04:46 schreef wvnijnatten:
Ik heb hem zojuist ook gekocht! :-) En hij meet inderdaad goed!

Goed, is geen gedefinierde eenheid. Wat bedoel je daarmee. Dat hij werkt en wat op zijn diplay laat zien in alle functies of dat de metingen ook kloppen ? Zoja, gecontrolleerd tov van welke ( gecalibreerde) multimeter , standaards of calibrator?

En wat doet hij met de een wat legere batterij ? ( even testen met Lab-voeding)
Er schijnt hier ook een Aldi te zitten, voor 8 euo wil ik zo'n ding wel eens halen, uit elkaar trekken en compleet testen.
Gebruik ik hem daarna wel als monitor voor mijn accu desulfator/lader, ligt nu mijn Fluke aan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb hem aan mijn nieuwe labvoeding gehangen en hij meet exact dezelfde spanning (op een 10e nauwkeurig). De labvoeding is gecalibreerd, dus dan lijkt me de voltmeter in elk geval aardig nauwkeurig. Voor de rest lijkt hij het prima te doen (vergeleken met mijn andere multimeter). Voor 9 euro mag je niet veel verwachten, maar deze multimeter doet het wel erg goed voor 9 euro vind ik.

flash2b

Special Member

Op 16 september 2012 10:45:23 schreef fred101:
Goed, is geen gedefinieerde eenheid. Wat bedoel je daarmee. Dat hij werkt en wat op zijn display laat zien in alle functies of dat de metingen ook kloppen ? Zoja, gecontroleerd tov van welke ( gecalibreerde) multimeter , standaards of calibrator?

Soms, sla je een beetje door Fred101.

In het Je mooiste meetapparatuur. Deel 5 topic melde ik ook al dat hij "goed" meet.

Mijn referentie? Een aantal MetraHit DMMs, een NI99-II, en mijn Fluke 8845A. Gecontroleerd tov mijn REF01 voltage stack. Met "goed" meten bedoelde ik dat de waarde op de displays van al die meters ongeveer gelijk waren.

Bij een legere batterij meet hij ook nog goed, en dan gaat het batterij icoon aan op de display.

fred101

Golden Member

Flash, zou kunnen, kan ik me niet herinneren. Edit, ik zie het nu a die uCurrent staat idd hij meet goed ( nu weet ik dat jij referentie hebt dus dat it wl goed maar dat weten andere niet)

Maar als je een waarde oordeel over iets geeft zet er dan een referentie bij. Zoals tegen een gecalibreerde voeding, of tov een psar andere meters ect. Voor het zelfde geld heeft iemand een 9V baterijblokje als referentie gebruikt, of een 12V muuradaptertje. Een meter wordt mogelijk door zo'n aanbeveling weer door andere gekocht. Dan is het wel zo eerlijk om meer info te geven ( en niet dat het niet hoeft omdat het ding maar 8 euro is , gewoon in het algemeen. We zijn hier de consumntenbond niet, als het maar goedkoop is dan zal het wel goed zijn. Als je een meter koopt om te meten is het minste wst je mag verwachten dat hij dat binnen zijn specs doet)

Compliment dat je ook bij andere batterijspanning hebt gemeten. Pas weer een topic, 2 paginas verder en de batterij blijkt de schuldige. Komt bijna maandelijks wel een keer voor.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat kan ook heel bedrieglijk zijn! Ik had eens 2 meters, de ene liet het batterij teken standaard zien als van 'batterij ok' en de ander pas als 'batterij bijna leeg' teken. Tot ik ze eens perongeluk doorelkaar haalde en er 1 een lege batterij had. Heel apart foutzoeken wordt het dan.

@fred: voor de meesten is 'goed' de definitie dat hij niet opmerkelijk afwijkt of vreemde meetwaarden vertoont. Als we zo'n goedkope meter op de pijnbank gaan leggen weet iedereen dat ie minder gaat presteren, maar daar is de prijs dan ook naar. Prima voor huis-tuin-en-keuken gebruik dus.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 16 september 2012 19:18:00 schreef MAH:
@fred: voor de meesten is 'goed' de definitie dat hij niet opmerkelijk afwijkt of vreemde meetwaarden vertoont. Als we zo'n goedkope meter op de pijnbank gaan leggen weet iedereen dat ie minder gaat presteren, maar daar is de prijs dan ook naar. Prima voor huis-tuin-en-keuken gebruik dus.

Ik vind de reactie van fred101 ook een tikkeltje overdreven. We hebben het hier over een multimeter van 9 euro. Natuurlijk is 'goed' een relatief begrip.

fred101

Golden Member

OK, jullie hebben gelijk, maar help me dan even, vanaf welke prijs moet een meetinstrument wel aan zijn specificaties voldoen ? Of liever gezegt, vanaf welke prijs is het hier toegestaan te vragen of hij dat doet of kritische vragen te stellen dan zal ik me daar voortaan aan houden >:-) ?

Voor mij blijft het met el cheapo multimeters meten met twee maten, voelt en beetje zo:
Ik heb een fantastometer gemaakt, hij zit er vet naast , het was 10 euro aan onderdelen, goh, toch knap gedaan Fred ! Voor dat geld mag je ook niet verwachten dat hij goed werkt en het blijft een handig apparaatje

Ik heb een fantastometer gemaakt, was 100 euro aan onderdelen, maar hij zit er vet naast, jeetje, Fred, jij kunt er echt niks van, wat heb je nu aan een fantastometer die niet klopt ? Weggooien dat ding.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 16 september 2012 19:25:57 schreef wvnijnatten:
[...]
Ik vind de reactie van fred101 ook een tikkeltje overdreven. We hebben het hier over een multimeter van 9 euro. Natuurlijk is 'goed' een relatief begrip.

Ik ben het wel met fred eens. Andere spanning meten bij leeglopende batterij heb ik zelf ook wel eens aan de hand gehad (600V meten waar je 220 verwacht). Dat is best verwarrend. En natuurlijk zijn het geen perfecte meters, maar ik zie toch wel de nodige topics waarin met grote stelligheid wordt beweerd dat 'hun meting' moet kloppen, en dat achteraf blijkt dat de TS met een gare meter heeft zitten meten.

Dat is IMNSHO een beetje een trekje waarin (vooral wat oudere) techneuten wel vaker in blijven hangen: een overdreven vertrouwen in meetapparatuur terwijl je met gezond verstand moet concluderen dat het aan je meetapparatuur ligt.

Dit topic is gesloten