Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Dat van de TV is natuurlijk een broodje aap verhaal, niemand trekt per ongeluk een TV omhoog, en als je los zou laten zou hij ook weer zakken. Aan een coax-stekker blijft hij al helemaal niet hangen (ik heb ze op een TV nooit gezien in de vorm die Pros toont).

Maar het is wel een leuk broodje aap verhaal (ik zie het helemaal voor me).

Op 15 september 2012 21:35:55 schreef High met Henk:
Mijn pa had de elektra in zijn huis zelf aangelegd. Hij was echter een beetje in twijfel over de wisselschakeling. Wilde de lamp tussen de draden tussen de schakelaars hangen, heb toen maar gezegd dat dat wel resulterde in aan of uit, maar om hem terug aan te zetten dat hij dan naar de meterkast moet.

Bij de onderste schakeling hangt de lamp tussen de schakelaars. http://www.kleinisfijn.nl/co/wisselschakeling.gif
Verboden vanwege het schakelen van de nul; als de lamp uit staat kun je op beide contacten in de fitting fase hebben staan.

Maar het werkt prima.

If you want to succeed, double your failure rate.

Verboden vanwege het schakelen van de nul

Oh ja? Ik ben aangesloten op een 127/230V net. Ik heb helemaal geen nulleider... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@jochem: die onderste is een constructie die we met DC motoren wel vaker toepassen.

Dat hij wel werkt, is een beetje een gevaarlijke stelling. Ik heb het ooit zo gemaakt, omdat het moeilijk ging worden om alle draden door de bestaande buizen te trekken. Dat heeft ongeveer een half jaar gewerkt, en op een avond begon de schakelaar bij het uitschakelen zelf licht te geven, en een paar seconden later werd het hele huis donker. Blijkbaar is er een vlamboog ontstaan, die nog niet gedoofd was toen het andere contact geraakt werd, want de schakelaar was volledig verbrandt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja, da's natuurlijk nog een ander probleem; die schakelaar hoeft natuurlijk niet netjes break-before-make te zijn :)

Ik heb toevallig net gisteren de wél toegestane ader-besparende schakeling toegepast, omdat ik de vele bochten in de leiding niet door kwam met 6 aders (en het mag niet van NEN1010). Het was een wisselschakelaar met WCD, en omdat je dan de fase beschikbaar hebt kun je de middelste tekening gebruiken.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Overigens kan je aan zo'n stekker die beschreven wordt (niet de foto van Pros maar de tekst van Trix), vermoedelijk wel een portable optillen. Als ik een sloper heb zal ik het eens proberen. In het verhaal ging hij inderdaad op en neer dacht ik.

De aderbesparende schakeling heb ik inderdaad ook al eens met succes toegepast.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Uiteraard zal het bij een groot formaat bb tv, en zelfs bij een klein formaat trinitron, niet lukken da's zeker. Maar bij een keuken tv'tje van klein formaat acht ik het niet uitgesloten als er een goede kwaliteit antenneplug is gebruikt.
(er wordt immers in het citaat van trix als aanduiding van de plaats delict het woord keuken genoemd)
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Als je merkt hoe makkelijk zo'n plug los gaat, dan moet er een flinke zijwaartse vector zijn om hem op z'n plaats te houden. Om te beginnen zou het dan al een haakse plug moeten zijn denk ik. Maar zelfs dan heb ik nog m'n twijfels.

If you want to succeed, double your failure rate.

Tóch kan ik me er wel iets bij voorstellen; een kleine flatscreen
lcd tv weegt immers bijna niets. Bovendien worden 'keuken' tv'tjes
vaak in een overgebleven plekje neergezet waar al weinig ruimte is en het aannemelijk is dat er wss een haakse antenneplug is toegepast. Woon zelf in een woning van '73 maar kan de keuken best nog wel klein vinden al hebben de bouwers het groter doen lijken in de vorm van een 'open keuken'. Veel plek is er niet.
Veel mensen wonen in huizen van voor of vlak na WOII, nou, in die woningen is de keuken helemaal een 'stiefkindje', zo klein.
Op en neer lopen kan nog nét.

Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
maartenbakker

Golden Member

Ik zal het exeriment uitvoeren met een 12" TX of een 14" GR1-AX. Typische keukentoestelletjes met beeldbuis, waarvan laatstgenoemde de zwaarste is en dus de eerste kandidaat. Ik verniel niet graag verzamelobjecten dus ik zal nog even een geschikte opstelling moeten bedenken om in elk geval de valschade te voorkomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

@jochem: variant 1, met de lamp tussen de schakeldraden en dan op het P contact van de andere schakelaar de nul.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 september 2012 14:34:10 schreef McDuff:
Veel mensen wonen in huizen van voor of vlak na WOII, nou, in die woningen is de keuken helemaal een 'stiefkindje', zo klein.
Op en neer lopen kan nog nét. Mac.

Heb je wel eens de gemiddelde keuken van een klein rstaurant gezien?...
Draaien op je hielen gaat vaak nog net !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nee, daar ben ik nooit geweest maar de kombuis van een kleine kustvaarder is ook niet bepaald een balzaal.
Maarten: goed idee van Kareltje, maar wees er dan wel zeker van dat er niemand onder de dekens verstopt ligt. (Ik heb het over een huisdier).
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
maartenbakker

Golden Member

Loslopende huisdieren houden of het resultaat daarvan op mijn woonlocaties zou ook onder "domme fouten" vallen, vrees ik ;) Wat dat betreft komt het wel goed. Nu eerst eens een van de toestellen uit de opslag halen en ontstoffen, een antennekabeltje van een dergelijke haakse stekker voorzien en iemand charteren om even een foto'tje te maken van het eventuele resultaat (ik doe het wel uit de losse hand, dat scheelt het bouwen van een opstelling)...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wel oppassen dat het ding niet terugstuitert en midden in het doelgebied gebied terechtkomt want dan ga je geheid om je vader roepen: ouweouweouwe!
Heb hier ook een 14 inch staan, bb. app van Altijdpech, maar moest toch wel de antenneplug
met iets meer kracht dan ik gewend was er in duwen.
Was een rechte metalen plug maar zonder kabel eraan. Trok hem rechtopstaand aan de plug recht omhoog maar doordat de tv een 180graden draaing maakte deed de plug dat ook en schoot daardoor los voordat ie van de zitbank vrijkwam.
Had er een soepele kabel aangezeten dan was hij mogelijk blijven hangen want die kan meedraaien. Maar die had ik niet meer.
Dus ja, het is maar net hoe de omstandigheden zijn denk ik.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Neem dan die TV in de film "Twister"...

Daar schijnt de aansluiting er ook zo vast aan gezeten te hebben...
Of dit nu de elektrische aansluiting, of de kabelaansluiting was, kon ik niet zien.
(Hadden ze daar wel kabel??)

In iedergeval, als een BB TV een flinke val maakt geeft dat een hoop bende.
(Ik heb het eens zelf meegemaakt toen er een Zwart/Wit bak uit mijn handen werd getrokken door zijn netsnoer...)

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Inderdaad, zoals bleek uit het verhaal van een kennis van mij die op
de td zat van een bekend Duits merk waar ik tegenover woonde.
Die hadden op de toiletpot een defecte 53cm bb gelegd met een steen
aan een touw erboven gewoon om te kijken wat er gebeurde.
Deur dicht, touw los en een hoop lawaai: de bb was geimplodeerd
en de daaropvolgende explosie had ook de toiletpot opgeblazen.
Schijnt een behoorlijke ravage geweest te zijn!
Gevolgschade was er ook: zag vanuit onze tegenoverliggende woning gedurende een paar dagen lang regelmatig mensen langs rennen naar de krul op de Amsteldijk aan het eind van de straat!
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
fred101

Golden Member

Ik heb als kind (16) ooit geprobeerd een beeldbuis te laten imploderen vanwege de horrorverhalen daar over. Vanwege de veiligheid eerst een (zware) luchtbuks geprobeerd maar dat lukte niet. Uiteindelijk is er een baksteen doorheen gegooid en na een paar worpen lukte het eindelijk. Een poefje en dat was dat, we waren in ieder geval zwaar teleurgesteld.
In Rosmalen heeft Tidak of Sine ( weet niet meer wie) een scoopbuis laten vallen, hij was kapot maar geen knal ofzo.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Mijn ervaring is ook in de vorm van een beperkte poef, toen ik de hals van een beeldbuis eraf tikte. Volgens mij is de onderdruk nou niet echt idioot groot?

If you want to succeed, double your failure rate.

De onderdruk zal toch ongeveer 1 atmosfeer moeten bedragen: De electronenstraal wordt zo goed als helemaal tegengehouden door lucht. Het zal echt minder dan 1/100e van een atmosfeer zijn wat er nog over is.

Ik heb de indruk dat het "spektakel maken" van een imploderende beeldbuis wat tricky is. Dat lukt niet iedere keer. Maar de gevolgen, als je niet oppast, kunnen groot zijn. Dus het is verstandig om "bang" te zijn voor de imploderende TV.

Toen ik klein was en het geprobeerd heb, kregen we na wat proberen als eerste een klein gaatje in de beeldbuis. PFFFFFFFFFFFfffffffff........ en toen was de druk geegaliseerd.

Het kan ook zijn dat in de loop der jaren men een truuk heeft uitgevonden die tot gevolg heeft dat ze niet meer gevaarlijk uit mekaar spatten bij beschadigingen. Dus dat iedereen dat tegenwoordig doet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 18 september 2012 08:07:44 schreef fred101:
In Rosmalen heeft Tidak of Sine ( weet niet meer wie) een scoopbuis laten vallen, hij was kapot maar geen knal ofzo.

Geen van beiden. Ik had de buis aan sine gegeven, die had hem in de 101 gelegd en Moeder aarde deed de rest. Sine was er zo blij mee... ;(

Buizen uit de jaren 60 en later hebben veiligheidsglas aan de voorzijded Daarvoor zat er een veiligheudsruit voor, nadat in claimland USA een aantal buizen waren geklapt met verwondingen door rondvliegende glasscherven.
Het schijt dat die dineg wilden imploderen door temperatuurshock: Vanuit de kou van het winterse Noorden naar een Amerikaanse huiskamer van 77+ °F (al gauw zo'n 100 °F verschil).

Heb zelf ooit een beeldbuis leegehaald om er een lamp van te maken. Met een glasvijltje de exhaustnippel ingekrast, een paar dekens om de buis en toen het puntje er af gebroken. Het ding bleef zeker een minuut lucht aanzuigen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

De laatste zin van rew is de spijker op zijn kop (en door de buis heen ;))

Nogal stilzwijgend heeft men na jarenlange research met veel scherven bij Philips de gekitte spanband uitgevonden en ineens aan iedere fabrikant in licentie gegeven (of hij is zelfs tegelijk elders uitgevonden, het beeldbuisboek is daar niet duidelijk over). Deze werd aangebracht ter hoogte van de verbinding tussen het kijkgedeelte en de kolf, aangespannen en vastgekit. Diende ook meteen als ophanging. Als het glas dan brak, werd de implosie afgezwakt en naar binnen gericht doordat het glas al de juiste kant op onder mechanische spanning stond. Dit was ergens in de jaren '60. De buis waarover McDuff het had, zal iets van een AW53-80 geweest zijn uit de jaren '50. Toen de grootste gangbare buis en niet voorzien van enige voorspanning dus in staat om indrukwekkend te knallen. Die had geen spanband en het toestel moest ook van veiligheidsglas voorzien zijn. In de nadagen van het veiligheidsglas werd dit ook nog wel eens gekromd of zelfs aan de buis gelijmd, zodat het niet zo opviel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het past erg mooi bij de inrichting in huize Tidak, als ik dat zo eens aanschouw.

Mooi staaltje huisvlijt, heb je gewoonweg een lampje erin laten zakken of ook nog iets aan de binnenlaag (is dat fosfor?) gedaan?

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 18 september 2012 12:17:31 (33%)

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Ik neem aan dat daar wat aan gedaan is, de fosforlaag (vooral het opgedampte aluminium om de ionen te vangen) laat geen licht door (been there, done that).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 18 september 2012 12:26:01 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten