10V Low Drift Reference

blackdog

Golden Member

Hi,

Om een toepassing te hebben voor de componenten oven die hier ook op het forum staat heb ik wat onderdelen bij elkaar gezocht
voor een stabiele 10V DC referentie, tenminste dat is het uitgangsunt :-)

Daar ik nog vier stuks Maxim MAX6126 had liggen van 5V en typical 1PPM/C
leek het mij een goed plan daar iets me te bouwen.

Door vier stuks parralel te zetten middel je zowel de ruis beneden de 10Hz als er boven uit.
De ruis boven de 10Hz filter ik extra met de buffer en een filter tussen de buffer en de referenties uit.

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk toe te passen wat ik geleerd heb in de twee jaar dat ik spannings referenties bouw.

Eerst even het blokschema
http://www.bramcam.nl/Quad-Max-10V/Quad-Max-10V-Ref-Blok.JPG

Wat vervolgens getest gaat worden is als ik het filter tussen de reference en de buffer weg haal, hoeveel de ruis dan toeneemd.
Ik heb het vermoede dat het niet echt veel zal uitmaken.
Ik zit echter op het ogenblik aan mijn ruisvloer, dit is rond de 0,9uV bij 20Khz bandbreedte.
Verder zal ik het in een metalen doosje moeten plaatsen om de invloed van telefoons, en andere meetapparatuur zo klein mogelijk te maken.

Voor de gene die menen dat de elcos in het 25Hz filter lekken,
Dit is een beproefd concept, heb het hier ook flink getest met prof
tantaal condensatoren en bij 5V over 4,7uF en 100K weerstand had ik 4uV over de 100K weerstand staan.
De bovenste Elco van het filter heeft veel minder spanning over zijn aansluitingen staan.
Meestal minder dan 1mV en de lek van de bovenste elco wordt daardoor onmeetbaar.
Maargoed, misschien haal ik het daar toch weg als het te weinig doet
omdat de buffer al zo goed filterd, scheeld weer wat componenten.

Om een zo hoog mogelijke stabiliteid te krijgen heb ik voor de LTC1050 Chopper opamp gekozen.
Deze heeft typical minder dan 1uV offset en typical 50nV drift per maand.
Een nadeel van de chopper opamp is dat natuurlijk de chopfrequentie een beetje op de uitgang verschijnt,
maar door de filtering die ik toepas is dit zeer weinig, net boven de 1uV.
Ik heb ook nog andere opamps geprobeerd en dan was de RMS ruis gelijk aan de ruisvloer van mijn Audio Precision (0,9uV) bij 20Khz BW.

Hier is het voorlopige schema
http://www.bramcam.nl/Quad-Max-10V/Quad-Max-10V-Ref-02.png

Verder heb ik een J310 fet toegepast als buffer voor de LTC1050, de opamp kan vrij weinig belasting aan en door deze buffer
kan ik nu een grote condensator aan de uitgang hebben zonder problemen.
Verder heeft de opamp nu geen belasting (DC) en heeft hierdoor zijn maximale open loop versterking.
Wat verder prettig is door gebruik van deze Fet is dat de uitgangs commonmode van de opamp beter word.
Pen 6 is bij geen load 7V, bij 1mA is hij 7,5V en bij 10mA heeft de uitgang een spanning van 9V.
Bij 1ma uitgansstroom is maar 11,2V voedingspanning nodig.
De weerstanden in de source en drain beschermen de Fet tegen kortsluiten.

Breadboard test
http://www.bramcam.nl/Quad-Max-10V/Quad-Max-10V-01-150.png

Het schema dat ook op het breadboard is toegepast werkt even met een LT1021 (ja het zal niet :-) ),
heb ook nog andere 5V referenties geprobeerd maar dat maakte voor de ruis niet uit door de filtering die ik toepas.

Op het ogenblik is de referentie 2ppm verlopen in één uur met de toch die nu ook nog in mijn nek blaast...
Verder de schakeling ook met 10ma load getest, dat is vrij lastig, omdat je goed rekening moet houden met de sense aansluitingen.
Ik kreeg het binnen 1 ppm :-)
Dat zal nog beter worden als hij echt wordt gebouwd.

Wat trouwens verder leuk is aan de MAX6126, is dat hij een negative en positieve sense aansluiting heeft.

Het geheel gaat gebouwd worden in een oven van rond de 50C,
Deze oven blijft de 0,02C stabiel over 24 uur en dat vind ik voor deze toepassing mooi genoeg.

Ik hoor graag jullie opmerkingen.
En ik weet dat een LM399, LTZ1000a mooier is en vrijwel zeker een beter lange termijn stabiliteit heeft, deze komen er ook nog aan, eerst dit testen.

Voor de oplettende lezer, er is nog geen afregelpunt in de schakeling.
Deze komt nog, ben er nog niet helemaal uit of ik dit met een DAC doe die stroom in of uit de inverterende ingang haald of toch een potmeter
met een zeg 100uV regelbereik.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Leuk, ik ben ook net bezig met een 10V referentie. ( ooit wil ik er een met een LTZ1000 maken)

Mijn lm399 ( nogmaals dank ;-) )met LTC1052 en OPA277 als buffer staat net warm te draaien. Grootste problem was de weerstand combi om op 5V te komen. Uren zitten rekenen aan parallel-serie combies met zo min mogelijk weerstanden. Daarna via de twee 18K weerstanden van jou een twee keer versterking tot 10V.
De weerstanden zijn grote low tempco exemplaren van 0,02 % en 0,05 % uit een defecte 6,5 digit fluke meter en een onbekend multimeter chassisdeel, gemonteerd op standoffs.

Hij moet nog "inbranden" maar blijft toch behoorlijk veel stabieler tov eerder gebouwde referenties. Hij begon op 7.031355 V en zat na 36 uur op 7,031305 V maar de laatste paar uur lijkt dat stabiel te blijven. Er over heen blazen geeft geen recactie op de multimeter. Als ik zeker weet dat hij niet verder verloopt moet de fijnafstelling nog verbeterd worden (een kwart slag van de tien turn pot doet nu iets van 5 uV)
Er moet ook nog een nul setting potmeter op zodat 0 V op de KV ook echt nul Volt is. ik heb hem op 10V gezet toen ik naar beneden ging. Hij juttert nog een uV of 4 op en neer.

Maar Ik heb nog niks gefilterd, anders dan de standaard Ctjes rond de chopper, ook nog geen ruis gemeten. En alles staat open en bloot en is nog niet gereinigd. Dat komt nog. Er komt nog een tweede trap. Een LTC1150 chopper met een LM10 erachter. Tussen de OPA277 en de LTC1150 komt een KV devider.

Ik heb ook gedacht over sense maar volgens Williams is de fout tgv het seebeck effect door de extra connecties groter dan de spanningsval over de korte koppelkabeltjes naar de KV. Bij de tweede trap met de LM10 wil ik het wel erbij maken. Daar werk ik met langere kabels,

Maar de eerste indruk is positief.
Hij wordt gevoed uit een uA723 op 15,5V. Er is ook een voorziening voor noodstroom. Een boost convertertje wat alles tussen 5 en 15V naar 20V brengt. Daarmee kan ik de uA voeden mbv batterijen of een accu.

Edit: net gekeken, hij stond nog steeds op 10V rond :-) juttert +/- 1 uV ( maar de meter heeft zijn filter aan)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi fred,

Kan je mij een schema laten zien (blok schema) hoe je het hebt opgebouwd?
Ik begrijp niet goed wat de LM10 in je schakeling doet, daar het geen precisie opamp is.
Hier is de 10V ref 3ppm verlopen, maar het tocht hier lekker, heb meestal het raam een stukje open staan.

Om te zien hoe stabiel de LM399 is moet hij meestal 500 tot 1000 uur aan staan.
Verder als je de LM399 niet in een klein doosje (oven) bouwd zal je rekening moeten houden met de lucht die over de pootjes blaast.
Op Vult&Nuts schreef iemand dat de LM399 gevoelig is voor de gemonteerde positie en ik denk dat dit alles te maken heeft met de luchtstroom langs de pootjes.
In de Fluke 8846 en de Tektronix DMM4050 hebben ze een klein buisje over de vier pootjes geplaatst zodat dit effect minder optreed.

Op een Chinese website die over Referenties gaat zie je ook veel foto's van ingepakte LM399 en LTZ1000 referenties.

Dat sense leidingen ook weer termokoppels zijn is mij bekend.
Ik probeer het zo goed mogelijk te bouwen en iedere keer leer ik er weer wat nieuws bij :-)
Het is bijna onmogelijk een lage Ri te krijgen zonder sense leidingen.
Nu zit ik als ik oplet hoe ik op mijn breadboardje de belasting van 1K, is 10mA aansluit op 1ppm, dit is extreem goed.
De kennis die ik heb opgedaan met het bouwen van voedingen help hier goed mee.

Ook de uitgang ga ik op de zelfde manier opbouwen als mijn voeding die hier op het Forum te vinden is.
Dit vooral om de HF die via de aansluitkabels binnen wil komen uit de schakeling te houden.
Dit alles natuurlijk om het laatste digid zo rustig mogelijk te houden.

Dus Fred laat eens zien hoe jij het doet ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dat met die fet had ik in mijn referentie ook moeten doen, die trouwens nog steeds keurig op 10.0000V staat. Dit topic zorgt er voor dat het bij mij nu weer begint te kriebelen om ook weer wat te gaan bouwen op dit vlak.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb wat moeite met het gebruik van elco's in de schakeling. Bij die lage spanningen over de elco, betwijfel ik of je de dikte van het dieëlectrum (en dus de capaciteit in stand houdt.
150µF wordt naturlijk wel groot als MKP oid, maar lijkt me echt stabieler.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Ik moet het schema nog tekenen. Bestaat nu uit paginas vol krabbels met betekeningen, deelschemas ect. Al doende ontstaat zo een project meestal hier.

Dat van de pootjes weet ik, staat ook in de datasheet, daarom maak ik me nog niet druk over stabiliteit, eerst maar eens inbranden. Een huisje over de LM is wel een goed idee.

Dat van dat op zijn kant houden heeft volgens mij een andere oorzaak. Mijn keithly doet namelijk het zelfde heb ik gemerkt. Ik denk dat de warmte van de heater anders verspreidt wordt. Ik weet niet waar hij zit maar warmte stijgt op. Op zijn zijkant trekt het daardoor mogelijk niet meer gelijkmatig over/door de zener. Ook wordt hij mogelijk niet gelijkmatig warm. Weerstanden moet je blijkbaar ook niet verticaal plaatsen. De warmte van de onderkant trekt langs de bovenkant en die wordt waardoor heter, de warmte verdeling zou zo minder gelijkmatig zijn. ( bron: analog seekrets)

Die Fet is toch ook geen precisiecomponent ? Die LM doet feitelijk het zelfde als die FET. De chopper sensed de output en de LM10 is gewoon spanningsvolger dus offset in de LM10 wordt gecorrigeerd door de chopper.
Overigens is dat deel niet mijn ontwerp, maar gewoon ordinair gejat van de sub 1ppm referentie van Williams. En wat goed genoeg is voor Williams moet voor mij zeker goed genoeg zijn ;-)
Maar mijn andere 10V referentie met LT1027 heb ik op basis van een ontwerp van jou gemaakt , ook met een FET en die doet het erg goed.

Mijn andere goed stabiele 1V referentie heb ik met 4 X TL431 gemaakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi,

Fred,
Let bij de LM10 er op wat betreft de capacitive load, hij kan niet zo veel hebben.
Als de LM10 binnen de feedbackloop zit maakt zijn offset niet uit.
Ik vraag me alleen af waarom je een LM10 hier voor neemt, is dat omdat hij rail to rail is aan de uitgang?
Ik vind de LM10 trouwens een pracht IC, reglematig zit ik nieuwe ideeen te bedenken hiermee.

Tidak Ada
Waar jij aan refereerd heb ik ook al aan gedacht betreffende het dieëlectrum, deze avond doe ik een test om te kijken of dit filter wel zin heeft.
Ik verwijder het even (bovenste elco er even uit trekken) en dan de ruis meten.
Ook flans ik vanavond nog even een preamp in elkaar met een lage ruis instrumentatie versterker, zodat mijn ruisvloer nog wat lager word.
De Audio Precision heeft vrijwel zeker NE5532 als ingang en ik heb hier mooi spul van Analog Devices liggen.
Kijk maar eens naar dit chipje...
http://www.bramcam.nl/AD8229.pdf
Hier maak ik een 20dB trapje mee en hoop dan rond de 200nV rms ruis te komen bij 20Khz bandbreedte, we zullen zien ;-)

Later vanavond meer, eerst even bijkomen van een dag hard werken :-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Ik zit weer eens te suffen. Ik kan nooit cijfers onthouden. Ik heb een LM10 liggen voor een ander projectje. Hierin komt een LT1010. Kan 150 mA leveren. Ik heb de ruis gemeten gewoon open en bloot met onbeperkte bandbreedte. De 10X probe met lnge asrdclip ( slechter kan dus niet) gaf grofweg 10 mVtt ruis. Ik begon met 30 maar dat heb ik terug kunnen brengen. De OPA277 heeft een versterking van 2, dat doet hij dus ook met de ruis. Ik moet dus nog wat op de ingang van de OPA filteren.
Maar ik heb maar weinig fase marge. Een 10 uF elco op de uitgang veroorzaakte oscillaties. Dat deed hij niet voor de andere filtering. Nu hoeft hij geen capacitieve last te voeden maar toch. Een 2K5 load op de uitgang zorgde even voor een 4 uV inzakken maar in een seconde of 10 kwam hij weer terug naar 10V ( de multimeter heeft en 4 sec update rate dus zal ook eerst voldoende moeten sampelen.

Ik had hem gisteren en vanacht op de Solartron hangen. Vanmorgen stond hij echter 750 uV lager. Ik vertrouw dat ding niet. Want toen ik hem over zette op de Prema was het een pasr uV verschil met gisteren. Vanmorgen was het en stuk kouder dan gisteren avond. Ik heb al korlblokken gemonteerd en en fanregeling gemaakt. Hopelijk blijft hij dan constanter van temperatuur ( ding wordt meer dan 50 graden van binnen en als het in de kamer heter wordt dn wordt het ding nog heter)

Ik zit alleen even met het kastje. Ik wil eigenlijk alles in een kastje bouwen. Dus incl voeding en bv ruimte voor een 7.2V modelbouw accupack. Maar dat heb ik nog geen en ik zit er an te denken het geheel in misschien in een oven te bouwen. (Bv en graad of 40) om ook tempco van weerstanden en opamps te verminderen. Dus ik weet nog niet hoe groot het dan gaat orden. Ik zet het nu even in een printerswitch kastje. Dan is het afgeschermd en dan gewoon even extern voeden. Dan kan dat kastje straks in die grotere kast eventueel als oventje dienen. Of in ieder geval als extra afscherming.

Ik heb het aantal weerstanden nog kunnen vermindren.. De potmeter heeft nu nog wat te veel bereik maar dat pas ik pas aan als hij ingebrand is.

Ik zal vanavond eens wat fototjes maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Ha die Fred,

Waarom gebruik je een LT1010, ook een mooi IC maar denk ik niet nodig.
Als je mijn schema als voorbeeld neemt en de J310 als je hem niet hebt weglaat, ook de gate weerstand weglaat
en dan de 47 Ohm aan pin 6 verbind moet de OP277 hier zonder oscilaties werken.
De 1uF film over pin 2 en 6 moet er natuurlijk wel in.
Het filter aan de ingang kan je weg laten.

Heb je er wel rekening mee gehouden dat de OPA277 een drift heeft die rond 1uV/C kan uitkomen ook al geven ze tipical 0,1uV/C op?
Dus een 10V reference met deze opamp kan al 0,1ppm/C driften door deze opamp.
Bij 1V word het natuurlijk 10x erger...

Nu eerst even wat ruis meten.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ben weer een stukje verder en heb het filter tussen de referenties en de buffer verwijderd.
Er was niets te merken of het filter er nu wel of niet tussen zat.
Dit was eigenlijk wel te verwachten daar het kantelpunt van de buffer 5x lager was dan dit filter.
De enige winst zou nog een lage ruis opamp zijn, maar de gene die echt goed zijn hebben weer een hogere drift
en ook zeer grote bias stromen en dat gaat niet werken met de in verhouding hoge waardes van de tegenkoppel weerstanden.
Lagere waardes kan dit oplossen maar dan krijg je weer verwarming van je weerstanden en dus weer meer drift.
Precisie draadgewonden weerstanden van en wat groter vermogen zijn nogal zeldzaam :-)
Zelf vind ik 5V bij 5K, dat is 5mW wel de grens hiervoor.

Ik hoor graag jullie opmerkingen over het aangepaste schema dat hieronder staat.

http://www.bramcam.nl/Quad-Max-10V/Quad-Max-10V-Ref-04-150.png

Verder vandaag van 3M hitte bestendige tape binnen gekregen type 69 en bij gamma een goedkope waterpas gekocht.
De waterpas is een rechthoekige alu buis, daar zaag ik een stuk af waar ik dan een oven van maak.
Het vervelende is dat deze waterpas zwart is gespoten en ik dit nu in ieder geval voor de sensoren moet blank maken.

Later weer meer...

PS
Roland doe vooral mee, bouw weer eens wat ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

De afweging tussen ruis, drift en uitgangsweerstand is interessant.
Drift is het belangrijkste.
Ruis is minder van belang en de uitgangsweerstand is belangrijk bij een "laag"ohmige belasting.
Maar deze zaken beinvloeden elkaar.
Daarom is bijvoorbeeld het parallel schakelen van referentiebronnen, indien mogelijk, een goede zet.

Edit:
R25 t/m R28 zijn 1k. Is lager niet beter?
De 12V kan ook uit een regelaar komen.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op donderdag 20 september 2012 10:18:55 (12%)

Waarom niet gewoon een push-pull uitgang gebruiken? Nu kan je uitgang alleen maar sourcen. Daarnaast zijn grote condensatoren aan de uitgang niet wenselijk, deze zijn namelijk een bron van microfonie en diëlectrische absorptie (vooral die elektrolytische condensatoren zijn taboe). Als je een goede ruisarme opamp neemt kan je een hele mooie ruisarme regeling maken. Nauwkeurige meters lossen het probleem van 1/f ruis toch op door te middelen.

This is the world we know best, the world of madness
blackdog

Golden Member

Hi rbeckers

Ik heb een beetje zitten rekenen aan de referentiemixer met 1K weerstanden.
Dus gekeken wat de vereffeningsstromen kunnen worden met b.v. 100 Ohm weerstanden.
Het voordeel van de MAX6126 is dat hij zowel een + als een - sense aansluiting heeft en de vereffenings
stromen waarschijnlijk geen probleem zullen zijn als ik het goed bouw.

Maar wat voor voordeel zou ik hebben aan b.v. 100 Ohm weerstanden.
Ruis is hier geen probleem door het lage kantelpunt van mijn Buffer/Filter.
De Chopper opamp met zijn ruis is zover ik het nu kan meten dominant in deze schakeling.
De bias stromen van de Chopper opamp zijn erg laag en de uitgangs weerstand van de 4 referenties is 250 Ohm samen
met de bias stoom van de Chopper kom ik rond de 30nV uit voor deze weerstanden.

Het beste zou zijn, dat deze weerstanden omhoog gaan in waarde zodat het de waarden aan de min ingang compenseerd.
deze is 2x 18K parr. dus 9K.

Daar de waardes zo laag zijn van de bias stromen den kik dat ik het zo laat.
Maar als jij nog andere inzichten hebt hoor ik ze graag :-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Die overwegingen had ik ook gemaakt.
Maar ruis die er niet is hoef je ook niet te filteren. ;)

blackdog

Golden Member

Hi Blackfin,

Ik zie niet direct een noodzaak om een Push/Pull schakeling te gebruiken daar deze referentie bedoeld is voor het afregelen van meetinstrumenten.
Ga je er b.v. ADC mee aansturen dan is dat zeker iets om rekening mee te houden.

De elco en Cer condensator aan de uitgang hangen binnen de tegenkoppel loop van de opamp en uit ervaring weer ik dat daar verder geen problemen mee zijn.
Nee ik ga bij meetinstrumenten niet op tafel slaan met een hamer ;-)
Ik meet echt aan de schakeling met een Audio Precision meetset en daarbij blijkt niets van microfonie bij normaal gedrag als de schakeling hier op de werkbank staat.
Net nog even getest, en de monitor luidspreker in de AP meetset laat alleen een zacht ruisen horen en verder niets als ik tegen de elco tik.
Dead As A Dodo dus..

Lijkt mij b.v. wel weer van belang als je dit soort schakelingen gaat gebruiken in voertuigen enz.

Voorlopig is de testschakeling erg rustig en in 16 uur 2ppm verlopen, gewoon open op tafel.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Mag ik even muggenziften over je laatste schema?
De toelichting linksboven maakt melding van R23 en R24, die je zou kunnen omwisselen. Ik denk dat je hier R22 en R23 bedoelt.
Het zal voor iedereen wel duidelijk zijn dat je weerstanden van 10k en 47Ω niet zomaar van plaats kan wisselen, maar toch, je weet nooit... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
blackdog

Golden Member

Ha die Pros,

Tja, sukkel die ik ben... ;-)
Je hebt gelijk het is R22 en R23 die je kan wisselen zodat je dichter bij de 10V komt met de instelpot in de midden stand.

Later vandaag nadenken hoe ik de vier chipjes zonder te veel stress ga monteren.
Dit wordt geen gewone print, printen maken duurd mij te lang, dus dit gaat weer op gaatjes print.
Ik denk dat ik een strookje stevig karton neem dat net is kleiner is dan de breedte van het SO chipje en plak de chipjes met Velpon vast.
De bedrading gaat dan met heel dun draad naar de print toe.
Dit is hoe ik het ga proberen, waarom op deze manier... om te zorgen dat er zo min mogelijk stress op de chip word uitgeoefend.

Zal wat foto's hiervan posten hoe ik aan het prutsen ben.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Ik zou geen karton nemen. Dat spul neemt vocht op en heeft een te lage lekweerstand als de luchtvochtigheid toeneemt. Kun je ze niet op hun kop , met de pootjes omhoog op een stukje teflon lijmen ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Lijmen op teflon gaat niet !

Een stukje keramiek of glas is beter. mert glas kun je UV-hardende glaslijm gebruiken, anders cyanolytlijm (secondnlijm) let wel op de sort lijm en de te verwachten temperatuur van de chips.

Ik heb trouwens ooi op YouTube een filmpje gezien, waar iemand een printje maakte op glas. Jammer ik weet niet meer hoe of wat. Ik geloof zelfs dat hij het glas soldeerde.

Gevonden:

http://youtu.be/Rf5HBLzDGQA

en :
http://youtu.be/5ZH1-eScY0M

voorbeeld :
http://youtu.be/-9TS1OC-yqw

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Wel met speciale lijm ( teflon glijplaten van skibindingen zitten ook gelijmd) maar inderdaad, even niet bij stil gestaan dat dat niet praktisch is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 20 september 2012 16:06:42 schreef fred101:
Wel met speciale lijm ( teflon glijplaten van skibindingen zitten ook gelijmd) maar inderdaad, even niet bij stil gestaan dat dat niet praktisch is.

OT: Heb jij ook speciale lijm voor gesloten cellenmatjes ("Karimatjes") ? /OT

Ik denk dat glas echt gemakklijker is en dat solderen van glas ging met een ultrasone bout. Was een topic hier op CO !

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 20 september 2012 16:27:11 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb nooit normaal karton bedoeld om de chips op te plakken :-)
De foto hieronder geeft aan wat ik bedoelde.
http://www.bramcam.nl/Quad-Max-10V/Quad-Max-10V-Ref-05.png

Verder ga ik proberen dunne strookjes print materiaal te zagen zodat ik ze daar op kan lijmen.
Heb alleen geen goedkope SO8 chipjes om een test mee te doen ...

De lijm die ik gebruik is Bruynzeel Alleslijm, die blijft een beetje rubberachtig en droogt snel.

Tijdens het typen van dit stukje schiet mij ineens te binnen dat ik nog een stripje TL052 in SO8 heb!!!

Snel even wat testjes doen

Fred,
Ziet er goed uit en ik heb een vraag/opmerking...
Waarom voed je de zenerstroom van de LM399 niet uit je uitgang van je referentie?
Dan komt de instelstroom voor de zener uit een hele stabiele spanning :-)
Je kan de weerstand van 7,5K aan de uitgang van de OPA277 hangen.
Het is soms nodig dat je dan een hoge weerstand 1 tot 10Meg aan jouw 723 (15,5V) uitgang hangt
vanaf de + aansluiting van je zener om hem zeker te laten opstarten.

Verder is het wijs om op te letten dat de voeding voor de LTC1052 18V absolute max is.
Ik zou de 20V zener vervangen voor 18V.
Let vooral op met inschakel verschijnselen van je 723 regulator.

De min aansluiting van de Heather van de LM399 hoort niet aan je "Mekka" jouw punt A in het schema,
je hebt daardoor kans dat de Heather stromen toch voor instabiliteit zorgen.
Knoop hem met een appart touwtje aan A bij de 723.
Anders heb je kans bij grote temperatuurverschillen als de Heater meer of minder hard moet werken
er toch verschuiving van je uitgangs spanning optreed.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Hem aan de uitgang hangen had ik wel aan gedacht maar ik was bang voor een effect waarvan ik even niet op de naam kan komen. Zeg maar heel traag oscilleren omdat je een soort kring krijgt. Ik heb dat ergens gelezen maar ik weet niet meer waar. Die 723 is al erg stabiel. Bij 5 digits verloopt er niet eentje.

Die zener is 18V, staat fout in het schema.

De heater ergens anders zal lastig zijn. Er is maar een massa punt en daar hangt nu alles aan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Ja ik weet het, dit is een oud topic maar ik ben weer verder gegaan met testen aan de MAX6126AASA referenties.
Ook heb ik en beetje gesleuteld aan het schema, het is nog niet klaar, maar ik kom in de buurt.

Dit zijn nu de uitgangspunten

1e
Een kleine simpele LAB Referentie van 10V.

2e
Verder denk ik nog na, of hij precies 10.000.00 moet worden.
Dit heeft betrekking op de afregeling d.m.v. een trim potmeter.
Deze kan namelijk ook driften en door de bedrading storing oppikken en extra termokoppels genereren e.n.z
De 4 referenties hebben nu 4,99977V als spanning en de weerstand voor de 2x versterking heeft een zeer klein verschil tussen de twee delen.
Misschien kan ik het zo matchen dat ik op 10.000.00 uitkom (ijdele hoop ;-) )

3e
Het geheel gaat wel een oven bezitten en dan één die op 38C staat ingesteld.
Deze lage temperatuur scheelt veel vermogen en houd de ruis ook lager.
Aangezien het bijna nooit meer als 34C hier binnen is geweest vind ik 38C mooi genoeg.

4e
De oven gaat weer bestaan uit een keramische powerweerstand zoals ik er al meer heb laten zien en ook weer een LM10 als controler IC.

5e
Hij krijgt batterij backup, dit word 10x een penlite.
Er komt ook een netvoeding bij (stekker adapter)

6e
Deze referentie komt in een Cisco PIX 501 Firewall kastje, zoals meer van mijn projectjes.

7e
Probeer hem 2ma te kunnen laten leveren, met minder dan 1PPM belastingvariatie.

8e
Ruis zo laag mogelijk, de referentie wordt ook nu weer 2x versterkt door een Low Pass filter met een LTC2057 chopper opamp om op 10V uit te komen.
Deze opamp is zo'n beetje het beste wat er nu is op dit gebied.
Er is nog een zeer goede opamp van Analog, maar deze heeft een te lage voedingspanning voor deze toepassing.

9e
De gain van de opamp wordt ingesteld d.m.v. een SMD Thin Film weerstand van 2x 10K.
Deze heeft goede specs en scheelt mij ruimte t.o.v. andere goede weerstanden die ik hier heb.
De hoogte in het Cisco kastje is beperkt want er moet natuurlijk ook isolatie materiaal in komen.

10e
4mm banaan stekkers op het front ls aansluiting.
----

OK, dan nu wat plaatjes van de eerste metingen en wat documentatie.

Het referentie IC MAX6125AASA
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/MAX6126.pdf

Dit is de SMD 2x10K weerstand van Vishay
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/MPT42002AT1.pdf

Dit is het blikken doosje waar de referenties in "hangen" te testen.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-03.jpg

De BNC aansluiting gaat naar de DMM's, heel simpel dus even een paar dagen stabiliseren.
De weerstanden zijn 100 Ohm, dit omdat de verschillen tussen deze IC's erg klein zijn.
Hierdoor hoef ik niet direct aan het IC een ontkoppel condensator te hangen.
Dit geeft extra stress op het IC en dit shift de output.
Nu zijn het nog 4 condensatoren maar dit wordt er 1.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-04.jpg

Dit is het schema van wat er in het doosje is gebouwd.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/MAX6126-5-REF-01.jpg

Nu wat plaatjes wat drift een ruis betreft.
Het eerste plaatje wat betreft stabiliteit/ruis, je ziet hier volgens mij de referentie in mijn meetinstroment regelen.
Dit patroon zie ik vaker bij ruisarme referenties, ik zie het iets meer bij de TEK DMM4050 dan bij de HP 34401A.
Het ziet er in ieder geval goed uit binnen de 4,5uVPP en meetduur 2,5 minuut.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-02.jpg

Deze is bij bijna 10 minuten, 5,5uV PP.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-01.jpg

De metingen met de DMM4050 en de 34401 zijn trouwens genomen met 100NPLC.
De ruis gemeten met Audio analyzer is natuurlijk hoger omdat de meetinstrument vele metingen middelen.

Dit is de ruis door de Analyser gemeten bij een 10Hz tot 30Khz bandbreedte.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-05.jpg

Zo ziet de ruis er uit, let niet op de gevoeligheid van kanaal-4 dit klopt niet.
Dit kanaal hangt aan de Analyzer uitgang en is autorange.
Dus puur voor de visuele indruk.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-06.jpg

Even laten zien wat voor printje er in het Cisco PIC 501 kastje zit als ik hem leeg sloop.
Mooi gemaakt met prof componenten, ik verwacht natuurlijk niet anders voor een 500 Euro doosje :-)
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-07.jpg

Dit is de bijna 23 uur drift weergegeven op de DMM4050.
Het laatste stukje komt overeen met de foto van de 34401a meting hieronder.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-09.jpg

Dit is de HP 34401a die parallel aan de DMM4050 staat en dan via de "Agilent Digital Multimeter Utility" gemeten.
De schaal is hier 10uV/Div en je ziet als je goed kijkt de zelfde golfvorm als de DMM4050 meting.
Deze meting is echter net geen 4 uur en de andere is bijna 23 uur, even mentaal schalen dus :-)
http://www.bramcam.nl/NA/NA-REF-M6126/NA-REF-M6126-Plot-01.png

Nu even rekenen aan het ovendeel zodat ik de stabilisatie condensatoren zo klein mogelijk kan houden.
Gelukkig is de coppeling tussen de powerweerstand en de sensor zeer goed en hierdoor hoeft de demping
minder streng te zijn.

Gaarne zie ik weer jullie opmerkingen tegemoet.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.