Ja dankjewel Hugo dan neem ik inderdaad de 240,
En je bedoelt teflon tape zonder plaksel voor om de pijp bij schroefdraad verbindingen. Neem ik aan.
Oow en Hugo ik moest jou en de andere mensen namens mijn neef nog even bedanken voor de raad het commentaar en de reacties,
dus bij deze iedereen bedankt namens mijn neef!
.
Zit nog te twijfelen of ik er een(1) of twee neem, deze is dus wel goed
http://www.haje.nl/product_info.php?cPath=43_132_134&products_id=4…
En of ik er misschien ook nog zo eentje zal nemen:
http://www.haje.nl/product_info.php?cPath=43_132_134&products_id=4…
heeft dat nog nut? Misschien nog om mee te experimenteren?
.
VrGr Rob.
hallo allemaal..
ten eerste wou ik iedereen even bedanken, voor alle reakties
en de kennis die hier bij gegeven wordt.
ik heb mij in het verleden hier op het forum al eens aangemeld.
maar na een computer crash en een lang afwezigheid heb ik me toch weer aangemeld..
en om maar even in de familie sfeer te blijven heb ik de nick name een rob tintje gegeven..lol
rob..ik ga de ringkernen wel bestellen..zal je nog wel even contakten hier over.
kunnen we weer lekker rommelen, volgende keer hopelijk met wat beter weer.
wat mij betreft blijft deze topic nog wel even aan de gang.
greetzz mike..
Deze week heb ik ook zowaar een 16 meter lange glasfiber'mast' gekocht. Ik zit er aan te denken om de 1:49 transformator van Hugo te maken. Nu wil ik bijvoorbeeld de endfed uit het voorbeeld maken. (40/20/10 meter)
Deze antenne is ca. 12meter hoog Wanneer ik deze antenne vertikaal plaats. In dit geval heb ik een hele golf op 10 meter. (tot de spoel) Dus voor 10 meter zijn de stromen in de antenne tegengesteld, waardoor naar mijn inziens de energie fors schuin omhoog en naar beneden gaat. (bij een vertical) Voor goede DX'en wil je een zo laag mogelijke opstraalhoek hebben. 
Ik zeg zeker niet dat deze antenne niet werkt. Mijn vader gebruikt een longwire van 21 meter, en deze werkt als een speer op 20 meter.
Mijn vraag:
Is het niet beter om bij een vertical niet veel groter dan een halve golf te gaan?
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Eigenlijk niet; een halve golf antenne heeft een lage opstraalhoek, lager als een kwartgolf.
Hoewel kwartgolfantennes theoretisch niet bestaan; alle korte -korter dan 1/4 golf- antennes zijn per definitie halve golf antennes, en worden in resonantie gebracht door een tegenwicht of aarde welke de ontbrekende helft van de antenne vormen.
En dus zo weer een halvegolf antenne vormen.
Zou je een antenne langer dan een halve maken dan onstaat er ander afstalingsdiagram met meerdere lobben.
Deze lobben kunnen deels omhoog gericht zijn en heeft dan alsnog soortgelijke eigenschappen van een kwartgolfstraler.
Een antennelengte met een lengte van 5/8 golf (0,625labda) geeft het meest gunstigste afstralingsgedrag onder een lage hoek.
Echt veel schiet je er niet zo mee op een antennelengte langer te maken als een halve of hele golf, uitgezonderd 5/8 golf waar wel iets meer voordeel mee valt behalen.
Een enigste voordeel kan zijn om de antennelengte te vergroten (langer als 1/2 golf) is dat de antenne ook voor lagere frequenties werkt, als een kwartgolf straler.
Vanuit praktisch oogpunt is het makkelijker een antenne te voeden met een lage impedantie, dat is simpel en hoeft er geen impedantie trafo gemaakt te worden.
De antenne past zo aan op de kabel, impedanties tot vele honderden en zelfs duizenden ohms in het voedingspunt, behalen niet echt een praktisch voordeel als antennes met een lagere voedingspunt impedantie.
Precies wat ik ook dacht!
Ik schreef bewust al in mijn vraag 'niet veel langer dan een halve golf' waarin ik in mijn achterhoofd hield, dat een 5/8 naar mijn weten de enige vertical is waarin een klein beetje tegenfase gunstig uitvalt.
Ik begon een beetje aan mijn theorie te twijfelen, omdat ik veel fullsize antennes zie. En vandaag hoorde ik iemand op 2meter spreken over een fullsize antenne voor 4 meter.
Het liefst wil ik natuurlijk ook een zo laag mogelijke transformatieverhouding. Nu schiet me iets anders te binnen.
Zou het niet gunstig zijn om een 3/4 antenne te maken, waarvan je 1/4 golf bifilair wikkelt?
Nu creëer je naar mijn weten een lage impedantie bij je voedingspunt. Je moet alleen wel een tegencapasiteit maken. (eigenlijk lijkt hij wat op een 5/8 golf)
Martin V
In feite kun je een antenne (van een halvegolflengte want dat is iedere antenne anders kan die niet resoneren) op verschillende manieren voeden.
In het midden; we hebben dan een dipool antenne- hier is de stroom het hoogste de spanning laag en de impedantie laag.
Aan de uiteinden; zoals bij de Hi end Fet antenne - hier is de spanning hoog en de stroom laag de impedantie is daar zeer hoog.
Iedere oneven veelvoud van een kwartgolf antenne (zoals een 3/4) gedraagt zich als een stroomgevoede antenne.
En iedere veelvoud van een halvegolf is hetzelfde als voedingspunt impedantie als een halvegolf antenne, spanningsgevoed dus.
Doorgaands heeft iedere antenne iets van een tegenwicht nodig, de stoom in het voedingspunt moet ergens heen kunnen gaan.
Soms zie je helemaal geen tegenwicht, maar schijn bedriegt en word dan gevormd de voedingskabel naar de antenne.
En ook de reden dat amateurs vaak klagen over een mee stralende voedingskabel
Dat is ook de reden dat bij de Hi end Fet een stukje van een paar meter draad als tegenwicht gebruikt word.
Hier is voedingspunt impedantie zeer hoog een verlies in het gebruik van een goed tegenwicht word daar gecompenseerd door de hoge impedantie.
Eindelijk hebben wie die zo fel begeerde ring kernen binnen!
De FT240-43.
Mijn neef is helemaal blij nu maar vroeg zich af waarom er in sommige van deze End Fets -
Met litze draad gewikkeld zijn?
(ik Rob) dacht er iets over gelezen te hebben in een van die PDFjes maar kan het niet meer 1 2 3 terugvinden.
Wat was nu het voordeel tegenover het met massief draad wikkelen.
.
Maar met andere worden ook, we gaan weer actief bezig met de End Fed antenne.
VrGr RRob.
en man o man....
wat moet je soms wat doorstaan om een paar ringkerntjes te krijgen..
de ene toko tent vergeet je bestelling, de andere kan maar niet nakomen om te leveren,
en gelukkig kan je dan je spulletjes krijgen bij iemand die geen goude woordjes heeft, maar gewoon zonder hoop poeha kan leveren..
met dank aan de man met de bretels!!..lol..
(bijna 4 weken later)..
ja! we kunnen eindelijk verdert..
rob gaf het al aan met de vraag, waarom er overgang van gelaagd koperdraad naar litze, neem aan dat ik het geheel ook wel kan wikkelen met gelaagd koperdraad 1mm.
maar heb hier nog 40mtr litze liggen dus als dah beter is, zullen we het zeker doen.
ik ben zelf niet echt van plan de antenne op 10mtr te gaan gebruiken.
dus de trimmer / condensator heb ik niet besteld..
ik heb vanaaf al een proef wikkeling gedaan.
dus zal deze eerst even met rob nakijken of de wikkelingen etc oke zijn.
dan proppen in ut kastje en testen...
verders ligt alles al klaar..litze, heb de trap al gemaakt, isolatoren en bevestigings materialen.
als het geheel werkt gaat het hier tegen de mast op het dakkapel.
aan het einde van de tuin heb ik een mastje van 6mtr staan waar het eindpuntt naar toe gaat.
geheel zal wat dioganaal hangen, schat een graad of 30
nu hangt er een trap dipool voor 20/40..
ben benieuwd wat de verschillen zijn..nadeel van de dipool vind ik het midden voedingspunt.
daarom wil ik graag het experiment doen met de endfed..
welke de beste is blijft hangen hi..
Anders maak je de zaak toch eerst even met een gewone luchtspoel.
Dan kun je alles uittesten.
Tegen de tijd dat dan je kerntjes arriveren, kun je gaan miniaturiseren. Ten slotte is dat het enige verschil.
Frans B. is inderdaad nog iemand die betrouwbaar is!
(de bretel kabouter) hahahaaaa een leuke vent met zijn gamma bretels.
Hallo FET zal je zeggen daar heb ik nog niet eens aan gedacht!
En aan de andere kant mike007(mijn neef) zou het graag willen zoals de meeste het hebben hier,
Omdat daar best positief over geschreven word natuurlijk.
En ondanks mijn tekort aan tijd wil ik dit experiment met mike tot een goed en werkend eindresultaat brengen.
(ik wil er zelf ook eentje omdat het misschien nog wel eens goed uit kan kommen, heb twee ringen besteld)
Ik hoop dat we binnenkort een positief verhaal hier nog te kunnen schrijven zodat ook andere mensen hiervan kunnen genieten.
(want daar gaat het bij onze hobby ook toch om?)
VrGr Rob.
Verwarrend nu we er weer mee bezig zijn!
Kan iemand vertellen wat nu wel of niet klopt?
Als ik foto, plaatje en tekst lees en bekijk klopt het allemaal niet,
verschil in windingen qua tekst en plaatjes en foto's.
ik lees bijvoorbeeld bij Hugo:
De eerste twee wikkelingen twisten, dan 5 wikkelingen enkel draad 1mm², goed oversteken (bovenlangs/onderlangs) en nog 7 windingen.
Maar als ik dan naar het plaatje kijkt klopt dat weer niet met de tekst.
Kijk ik dan weer naar de foto van Schimanski dan verschilt deze ook weer met de rest???
Dat zie ik toch niet verkeerd of wel?
VrGr Rob.
ik ben er ook wel erg benieuwd naar...staan idd wat verschillende dingen beschreven...wat nu te doen..
nu ik toevallig de andere ringkern in de hand had.
vind ik de kern toch behoorlijk zwaar..zijn deze puur ijzer ofsjo?
(misschien een nieuwe olypische sport? ringkern werpen)..
even op deze link iets naar beneden scrollen en dan vind je de complete beschrijving. Wij zijn deze ook aan het maken bij de NVRA
Misschien helpt dit wat
Groet
Fred
Ja dat zal de goeie waarschijnlijk wel zijn Captain
Eerst twee wDg met C er overheen en dan 7wDg dan naar onderen oversteken en weer 7wDg.
.
Als je naar die foto's kijkt en dat andere tekeningetje klopt het niet.
VrGr Rob.
Wij hebben er acht stuks multiband end feds voor 40-20-10m zo gemaakt:
Plaatje van PD7MAA laat een 20m monoband end fed zien.
Via een nieuwsgroep kreeg ik een linkje naar nog wat end fed antennes: http://www.earchi.org/proj_homebrew.html
Vooral de eerste is samen met een tuner handig voor een sloper op meerdere frequenties.
ik kan het niet laten om te reageren :
een FT 43 of 31 etc bestaat niet echt maar een mix van NiZn wel. De ene batch is de andere niet en je zal een klein beetje moeten experimenteren om het aantal wikkelingen vast te leggen.
De ene batch is zeker de andere niet, ik meet mijn gewikkelde kerntjes voor gebruik . Met de mini Ring Core Calculator is snel te bepalen wat de inductie ongeveer moet zijn. Het kan wel eens een slagje meer of minder schelen.
heb de ringkern nu gewikkeld volgens het schematje..
en heb wat wikkeldraad aan lengte over gehouden om een eventueel extra winding te maken..
binnenkort even testen, met hopelijk wat droger weer!
Ik had even de kans om ook te testen met mijn FT240-43 ring kern.
(heb nu ook een ander, denk beter LC metertje)
http://www.pi4raz.nl/razzies/razzies201204.pdf
ik kom rond de 100uH met 10wDg 1,2MM draad.
Begrijp ik het dan goed dat ik inderdaad die 2 + 6 + 6 wDg aan moet houden strakjes?
.
En ja weet het we krijgen even 1 2 3 niet de tijd om die ringen te wikkelen en te testen!
Ik hoop in vredesnaam nu toch wel binnenkort ff tijd te hebben er voor.
VrGr Rob.
Nogmaals : iedereen koopt een FT.....maar daar moet je eens mee experimenteren want het is niet zeker dat die dezelfde waarde heeft als de batch daarvoor. Iedere "maker" van ferriet geeft een waarde op van bv. minimum 400 en dat kan ook 1000 zijn (meegemaakt !!), dus een wikkeling meer of minder is hier meer dan op zijn plaats en testen maar. Het experimenteren is hier op zijn plaats en daar leer je enorm veel wat betreft die kernen.
@henry S
Ik heb de T106-2 niet zien liggen op de dvra,
Ik heb er één besteld bij Haje voor een paar euro.
Je hebt verder geen ervaringen met deze kern en de antenne waar je laatst een link van gaf?
De lengte vzn draad is vrij kort en toch is deze antenne mits een goede tuner op veel banden te gebruiken als ik het zo lees. (wel veel experimenteren denk ik)
Martin V
Hierbij ook een vraag;
In één van de voorgaande reacties zag ik een tekening hoe de ring bewikkeld dient te worden, hier is gebruik van een 'oversteek' de wikkeling.
Dus aan de rechterkant 6 windingen en dan terug naar beneden en dan aan de linkerkant ook zoiets van 6 windingen.
Wat is het nut van die 'oversteek' in dit wikkelproces eigenlijk?
Waarom niet in één keer 12 windingen in het verlengde dus gewikkeld.