Op 24 november 2012 21:24:05 schreef Hugo Welther:
Andy Quarz had ze liggen. Ik kocht aan het einde van de beurs de laatste twee.

Ik heb je ze nog zien kopen, maar verder niet nagedacht over de toepassing...

Hallo Rob, is het nog gelukt met de Hy end fed?

Dit is mijn trafo daarvoor (op het bakje na):

http://www.uploadarchief.net/files/download/hy%20end%20fed%20trafo.jpg

Het draad heeft teflonisolatie en de 100pF/630V buiscondensator komt uit een TV. Dat draad wikkelt wel beroerd, de tyraps zijn beslist nodig om de boel in bedwang te houden.

De kleps met meetsnoer werkt tijdelijk als counterpose.

Hallo Henry ik ben wat dat betreft nog geen stap verder gekomen!
Ik hoop strakjes als het weer een beetje beter is er weer even mee bezig te gaan.
(het werk is het niet, ik wacht ook ff op mijn neef als die wer de kriebels krijgt)
Maar jij hebt hem dus wel in elkaar gepropt,
Vraag ik mij af hoe is ie bij jou? Op welke banden gaat het er mee?
(zo'n buisje heb ik hier ook nog wel liggen, geen probleem)

Heel veel succes met je nieuwe super antenne!
Rob.

Op 19 februari 2013 19:57:10 schreef Henry S.:
Hallo Rob, is het nog gelukt met de Hy end fed?

Dit is mijn trafo daarvoor (op het bakje na):
...

De primaire aansluiting moet je bij het inbouwen nog wel flink inkorten! Bij onze exemplaren is die aansluiting ca. 1,5cm of zelfs nog korter naar ik mij herinner. Voor de C hebben wij een dikke ceramische 100pf trimmer gebruikt.

Op 20 februari 2013 16:24:34 schreef rob007:
Vraag ik mij af hoe is ie bij jou? Op welke banden gaat het er mee?

Ik heb nog steeds geen HF zender, maar kwa ontvangst gaat het wel goed. met 3-4 meter draad was 3604kHz vanavond redelijk te volgen (er waren ook geen Russen).
Ik had voor die tijd meer meters draad aan antenne, maar of ik nu slechtere ontvangst heb... Ik het het gevoel van niet.

Heel veel succes met je nieuwe super antenne!

Dank je!

Op 20 februari 2013 19:31:31 schreef Hugo Welther:
De primaire aansluiting moet je bij het inbouwen nog wel flink inkorten!

Ik had de bedrading expres lang gehouden in geval van. Ik zal er aan denken bij het inbouwen.

[ot]De kit is eindelijk binnen, en bedankt voor de persoonlijke groet![/ot]

@Rob: Deze kit wordt m'n eerste HF set (PSK31). Verder ligt er nog een stukje bitx en een halve Taurus (veel modificaties nodig).

Laat je het ook bij 3-4 meter wel wat kort dan, tenminste lijkt mij.
Maar goed voor ontvangst is dat ook weer niet erg natuurlijk.
Dat kitje,
Waar zet je die in elkaar? Op de club?(Zoetermeer zit net weer ff ver weg helaas!)
Ziet er zo ie zo niet rot uit!

VrGr Rob.

Op 21 februari 2013 16:27:24 schreef rob007:
Laat je het ook bij 3-4 meter wel wat kort dan, tenminste lijkt mij.
Maar goed voor ontvangst is dat ook weer niet erg natuurlijk.

Nee dat wordt langer, buiten kan ik een kleine 25m wegspannen, het moet eerst even lente worden ;).

Met deze lengte mis ik wel de AM omroepband (een andere hobby is luisteren naar zwakke signalen), en dan heb je ook een buitenantenne (of loop, nog een projekt wat op stapel staat) nodig. Op de ingebouwde ferriet ontvang ik nu veel beter, en zonder rotzooi die de binnenantenne weer oppikt.

Dat kitje,
Waar zet je die in elkaar? Op de club?(Zoetermeer zit net weer ff ver weg helaas!)
Ziet er zo ie zo niet rot uit!

Het is geen 'kitje' meer, er zit nogal wat op. Bouwen doe ik thuis, Zoetermeer is me te ver voor een avondje ;)

Vraag aan Hugo Wether:

(Sorry dat ik reageer op een oude post)

Ik wil voor mijn TS520S een multiband maken.
Ik heb een FT 240-43 en 1.2 mm wikkeldraad.
Maar ik zie/lees steeds een verschillend aantal wikkelingen.
Op fotos en plaatjes zie ik 2 x prim/sec getwist en dan 2 x 7 wikkelingen.
Jij hebt het over 2 wikkelingen en daarna 6 + 6

Ik heb de trafo gemaakt en de antenne hangt slopend van zo'n 5,5 meter hoog naar 2 meter achter in de tuin. met de opgegeven waarden van 2+ 7 + 7 krijg ik de draad op 20 meter niet 1:1. ik krijg m niet beter dan 2:1.

De vraag is simpel.... hoeveel windingen moet ik nu nemen voor een 20/10 meter multiband..

Groet... Walter/PA3BTT

Hallo allemaal,

Mag ik er hier nog over beginnen?
Ik was weer even bezig met die end fed.
Word weer wat mooier weer en dus ja zodoende…
Ik heb een FT240-43 gewikkeld zoals in de linkjes onder, draadje er aan van 10.1 mTr -
Maar nu was ik mijn trap/spoel kwijt dus dacht ik zal een nieuwe wikkelen.
Maar ik had 1 2 3 geen 0,8MM draad en heb ik 0,75MM draad gebruikt
Maar als ik 120 WDG wikkelt kom ik te hoog(uH) uit!
Nu heb ik ongeveer 100WDG gedaan en zit ik nog aan de 42uH,
Wat moet/kan ik doen? Nog meer afwikkelen naar de 35uH toe?
Staande golf rond 20mTr is vrij goed maar 40mTr blijft hoog.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet meer precies wist welke lengte voor welke band was!
10.1 is voor 20mTr en de spoel en de 1.70….1.80 voor de 40mTr…toch?
De 20mTr rond de 14.100 stond de SWR 1,5
Maar 40mTr slaat nog te veel uit rond de 3
En ik heb wel een beetje met de 10.1 en ook met de korte draadlengte gespeeld maar word niet veel beter!

https://www.pi4raz.nl/razzies/razzies201204.pdf

https://www.pi4raz.nl/razzies/razzies201205.pdf

ik neem aan dat ik eerst de spoel moet verkleinen?
Iemand?

VrGr Rob.

Op 20 maart 2018 17:13:55 schreef rob007:
Staande golf rond 20mTr is vrij goed maar 40mTr blijft hoog.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet meer precies wist welke lengte voor welke band was!
10.1 is voor 20mTr en de spoel en de 1.70….1.80 voor de 40mTr…toch?
De 20mTr rond de 14.100 stond de SWR 1,5
Maar 40mTr slaat nog te veel uit rond de 3
VrGr Rob.

Het zit ongeveer zo Rob; je gebruikt een draadlengte van 10mtr.
Deze antenne is bedoeld voor een halve golf aan draadlengte, dus met 10tr draad zit je goed op 20mtr en wellicht ook goed op de 10m band.
Voor de 40m band zit je op een kwartgolf aan draadlengte, dat betekend dat op de 40m band je antenne stroom gevoed moet zijn, in plaats van spanning gevoed.
Voor gebruik van 40m zul je dus een antenne verleng spoel erbij moeten plaatsen om die antenne lengte van 10mtr op een halve golf lengte te laten resoneren, of door die antenne lengte van 10mtr stroom gevoed te maken op de 40m band.

Hallo Martin,

En die spoel is nu bij mij niet goed natuurlijk hij hoort te
zijn: 120WDG 0,8MM om 19MM Diameter (35uH)
En ik heb nu 100WDG 0,75MM om 19MM (42uH)
Alleen in de spoel zit nu nog het verschil,….denk ik…hoop ik!
Ik moet bij mijn spoel er nog wikkelingen af halen om aan die 35uH te kommen,
Kun je het daar mee eens zijn Martin?

VrGr Rob.

Beste Rob ik vind 120 windingen veel te veel, ik weet niet over welke kernmateriaal je het hebt, maar ik zou toch iets kiezen met een hoge permeabiliteit zoals een FT240-43 kern.
Je hebt dan slechts 10 windingen nodig en primair dus voor 50 ohm in heb je 2 windingen nodig.

Rob bedoeld de verlengspoel. Die is bij mij iets van 88 windingen op 19mm hostaliet. Zie de foto's in dit topic.

Ja Martin de verlengspoel inderdaad,
hij staat hier aangegeven als 120 windingen en is 35uH volgens de link hier onder:
https://www.pi4raz.nl/razzies/razzies201205.pdf
(ik zat nu nog op 42uH te hoog dus!)

Maar Hallo Hugo fijn dat je ook zegt dat die spoel bij jou minder wikkelingen is.
Ik wikkel ook op dat grijze PVC (ik wist niet dat ze dat hostalit noemde!)
Zodra ik even kan zal ik mijn spoel ook weer wat afwikkelen dan en hier vertellen –
Wat het resultaat is.

mijn neef heeft er trouwens een(een end fed) komleet gekocht, eerlijk is eerlijk die doet het goed!
en duur zijn ze ook niet meer, maar ja ik heb die ringen nu eenmaal los liggen......
en als ik de tuner van mijn Kenwood TS 480 SAT gebruikt kan ik al wel bijna alles plat-
tunen maar dat moet natuurlijk ZONDER tuner ook kunnen!

VrGr Rob.

Oke Rob het ging hier dus over die verlengspoel, dat had ik verkeerd begrepen sorry daarvoor.
Holstaniet is een ander materiaal als PVC dunne elektra buis.
Holstaniet geeft minder HF verliezen dan PVC en is daarom iets beter.

Ik heb het artikel over die end-fet even doorgelezen maar in de beschrijving hebben ze het over een diameter van 16mm elektra buis.
Dat klopt niet, die grijze elektra buis heeft een diameter van 18mm.
Met een LC meter kom je er snel genoeg achter hoeveel windingen je precies nodig hebt om op die 35µH uit te komen.

Ik heb zelf geen ervaring met de end-fet zoals die hier is gemaakt.
Op de 27MHz heb ik wel een end-fet gebruikt welke uit een draad van ca. 6mtr bestond.
Met een LC kring transformeerde ik omhoog en met een kleine serie condensator 'verkorte' ik de draadlengte tot precies een halve golflengte. En dat werkte uitstekend, op 5km afstand was de neergezette signaal sterkte S9+10dB.
En dat voor een draadje opgehangen op 6 tot 10 meter hoogte.
Het tegen station werd daarbij lichtelijk jaloers toen ik vertelde dat ik met een stukje draad zat en hijzelf een dure verticale Antron antenne gebruikte.

Dat bewijst weer de stelling:
een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet "goed" te zijn.

ja Martin inderdaad die diameter is inderdaad iets van 19MM of zo iets.
ik heb nu ook een spoel gewikkeld van ongeveer 88windingen,
de waarde nu was 37uH maar ik zal morgen denk ik als ik even kan kijken wat het doet.
in het ergste geval haal ik er nog even een paar windingen van af,
dus als het goed gaat/droog is morgen weer een berichtje hier!
https://rob3d.stackstorage.com/s/WWrbyCKXZ7PIaje

Vriendelijke groetjes van hier allemaal!
Rob.

Spoel nu 35uH maar krijg hem toch niet echt goed hoor!
Het liefste staat ie rond 15mHz een op een.
Op 7mHz een op drie.
Maar echt dat ie flink omlaag duikt die meter, nou nee!?

Hoe komt dat nou?
Wat doe ik fout?

Heb gespeeld met 10.10 naar 10.25mTr
En na de spoel 1.00 …..1.70 naar 1.80mTr

En dan is 14mHz eigenlijk nog de mooiste een op twee,
En als ik dan naar 15mHz draai word ie steeds mooier.
.
Kan het misschien zijn omdat ik haaks op het uit einde mijn inverted V antenne in die zelfde mast hebt hangen?
Ik heb toen ook eens met een grote loop de staande golf van een dipool naar de maan geholpen!
Als ik dan de loop deed tunen draaide ik daardoor de staande golf van de dipool in het rood.

VrGr Rob.

Nu is 15MHz geen 20m band dat is 14MHz, als de SWR beter is op 15MHz dan op 14MHz, klopt er al iets niet.
Waarschijnlijk is dus de antenne iets te kort, of je hebt te weinig windingen op de verlengspoel.
Op 7MHz is de SWR helemaal slecht, niet zo vreemd want de helft van 15MHz is 7,5MHz.
Als de end-fet het enigszins zou moeten doen, zal deze dat pas bij 7,5MHz moeten doen.
Ook hier geld weer; vermoedelijk is de antenne iets te kort.
Kun je ook op 7,5MHz kijken hoe daar de SWR is Rob?

Die ervaring heb ik hier ook meegemaakt dat twee antennes elkaar beïnvloeden.
Zo had ik een loop antenne binnen en een draad antenne buiten, dat beïnvloed elkaar wanneer ik de loop op een andere frequentie afstem, dat de ontvangst op de draad antenne minder wordt.

2 antennes zouden elkaar kunnen beïnvloeden. Plaats eens een foto van je opstelling van de High end fed. Hangt hij geïsoleerd tov van je mast of zit hij er tegenaan. Maakt allemaal uit. Ik heb ook een HEF met prima SWRwaarden, dus het is zeker mogelijk.
Windingen misschien iets meer tegen elkaar drukken maakt ook al verschil. De windingen goed fixeren. Meten zonder de spoel vast te houden. waarschijnlijk doe je dat ook al niet, maarja het zijn maar tips
Groet
Fred

Hallo Martin en Fred,

Die inverted V antenne hangt van uit de mast met zijn poten naar links en rechts evenwijdig,
Het middelpunt(voedingspunt) dipool zit boven in de mast en het bovenste mast deel 1 meter is van kunststof.
Dan trek ik die uit einde end fed met nog een katrolletje haaks op de inverted v naar ook de top.
Het voedingspunt end fed heb ik op 1.80mTr boven de grond.

De spoel is weliswaar gemeten met zo’n chineese LC meter maar 35uH (zonder/met losse handjes ;-) )
Kan het ook nog zijn dat het condensatortje(s) die over de plug zit ook nog invloed heeft?
Ik zat te denken hij neigt nu dus naar 15mHz maar als ik dan dat condensatortje een iets hogere waarde geef?
Ik weet eerlijk gezegd niet meer precies wat ik er heb in gestopt, ik dacht 2X 220pF in serie.

Even nog wat anders, Als ik naar deze link kijkt:
https://www.pi4raz.nl/razzies/razzies201204.pdf
zijn ze flink aan het experimenteren geweest om de juiste waarde te bepalen.
en ik tel op de foto boven aan, de winkelingen en ik kijk dan naar het tekeningetje beneden en
ik lees 2 + 14 wdg(links onder) en 2 + 16 windingen secundair rechts boven???
Terwijl op de foto tel ik 3 + 17 windingen (3 getwist) of zie ik dat allemaal verkeerd???
Dus als ze de spoel van die foto gebruikt hebben zit er nogal wat verschil in die van hun naar die van mij.
2 + 16 windingen zit neem ik aan hoger in de band uit eindelijk? (dit heb ik!)
3 + 17 windingen dus lager in de band toch? (had ik misschien ook beter kunnen aanhouden?)

Ik zal daar misschien ook nog een beetje mee moeten experimenteren.

Ik heb trouwens ook geen aarde draadje of tegen capaciteit he?!
Lengte coax heeft dat nog veel invloed? (ongeveer 13 meter)

Ik heb nog ringen liggen zal/ga daar nog wel een beetje verder experimenteren ook.

VrGr Rob.

Nu denk ik dat ik er achter ben wat ook HEEL veel uitmaakt met onze end fed,
De condensator die over de plug staat!
Ik krijg nu ook een veel betere/diepere dip op 7mHz
Dus wie weet was de condensator die ik gebruikte (in dit geval 2X 220pF in serie)
Waren waarschijnlijk ook wel niet echt goed genoeg voor dit doel -
(ze waren wel 2 of 3KV? misschien de waarde niet goed)
Nu heb ik 3X 150pF 3KV (van die blauwe)twee parallel en de derde in serie er bij.
Nu duikt de meter rond de 6,5mHz en 13,5mHz naar benden.
MAAR!!! Moet ik ook nog even zeggen ik gebruik nu ook een andere ring,
Ook wel de FT240-43 maar hij is ook NET een klein beetje anders gewikkeld.
Dus ga ik nu die 3X 150pF er daar ook eens bij op zetten en kijken wat er gebeurd.

WEL nog even gezegd dat:
Het wel HEEL fijn is dat het nu toch wel een beetje lukt uit eindelijk!
Nu kan ik flink wat mislukkingen hebben maar ook eens een geslaagd testje is wel erg fijn.
Stel je voor dat ik die tweede ring niet gepakt had,
Dan had ik nu toch zitten huilen, stil, alleen en verlaten, in een hoekje! ;-)

VrGr Rob.

ongelofelijk!
ik heb nog een andere een nieuwe gemaakt!
dit maal met een kleine ring zie foto:
https://rob3d.stackstorage.com/s/hfczQYZy2wJThg2
(kastje 3D geprint) ;-)
staande golf op 7 en op 14mHz een op een! :-)
nou je kunt het zien kleine ring FT140-43 met 100pF buis condensator 5KV
staande golf goed, eigenlijk op NET ietsjes de hoge kant van de band.
maar het laatste stel windingen (dus na de oversteek)
heb ik 8.A.8,5windingen!
misschien even kijken als ik het nog niet afknipt maar 1 winding terug wikkelt
en dan even aan de doorvoer soldeert.

1omTr is wat minder qua staande golf,
maar met de tuner haal ik hem plat!

VrGr Rob.

De End Fed werkt nu behoorlijk goed maar heb toch nog een vraagje?
Misschien dat iemand kan vertellen 14 mhz blijft goed plat,
En 7mhz ook aardig goed nu ik de condensator van 100pF vervangen voor 56pF
Maar dat laatste stukje draad is (vind ik) erg klein 1.43mTr terwijl elders lees ik 1.85mTr.
Ook de condensator zit bij hun rond de 100 tot 150pF.

Mijn vraag is licht dit aan de spoel? (34uH)
Kan mij voorstellen dat mijn Chinese meter niet 100% goed meet maar wat zou je dan moeten doen?
Zou de 34uH spoel MINDER of MEER wikkelingen moeten hebben?

Ik ben echt al heel tevreden maar zou toch graag weten waarom kan mijn laatste stukje draad –
Geen 1.85 kan zijn?

VrGr Rob.

een heel oude discussie maar nog steeds actueel lijkt me..

Ik heb de afgelopen tijd zitten knutselen aan 1:49 trafo's voor een halve golf endfed antenne.

Als eerste heb ik twee kleine FT87-43 toroids gebruikt en daarop een auto-trafo met 3:21 windingen gemaakt, ik heb er meerdere van gemaakt om een referentie te hebben waarmee ik andere knutsels kan vergelijken (koperen printjes).

uiteindelijk bleken de Fair-rite cores 2643251002 de beste te zijn,

let niet op het printje erboven, ik gebruik het om de massa door te verbinden.

S21 meting van deze trafo's achter elkaar

de groene grafiek is van de twee cores op de foto, oranje is een meting waarbij de linker core vervangen was door de core rechts boven.
De markers geven telkens een waarde aan van de twee cores samen, dwz als ik het voor 1 core wil weten moet ik het door 2 delen.
Nu de twijfel, ik kom op relatief lage waardes uit (denk ik), bij 28MHz is het minder met 0.7dB per core verzwakking, alles eronder is ruim beter en zit onder de 0.5dB. Maar klopt dit wel of doe ik iets verkeerd?

Ter referentie heb ik ook nog een FT240-43 core gemeten,

oranje zijn de twee "optimale" cores, groen is een van die optimale cores in serie met een FT240-43, zoals op de foto.

Ben benieuwd naar eventuele opmerkingen, dank alvast..