Fluke 867B Graphical Multimeter
Deze meter is van 1995 tot 2005 geproduceerd en heeft 1 groot LCD display.Daardoor wordt er info zoals spanning, frequentie en golfvorm weergegeven in de AC modus.
Het scherm kan ook als scope geschakeld worden zodat meer details te zien zijn in het beeld. Er is een nicad pack als voeding maar kan ook met 6 penlite batterijen werken.
Met de battery eliminator wordt het accupack bijgeladen en werkt ook als netvoeding. Helaas heb ik die voeding niet en werkt ie nu op 6 oplaadbare cellen, die extern opgeladen worden.
Natuurlijk met een speciale plug op die Fluke voeding zodat er geen simpel voedinkje aan kan. Op de zijkant zit ook nog een calibratiepunt met seal en een opto isolated RS232 output.
Met een los snoer en Fluke soft zijn dan een PC en printer aan te sluiten. Ook dat zat niet bij de meter toen ik hem kocht op Marktplaats.
De meter heeft een DC basisnauwkeurigheid van 0.025% en
in het softwarescherm staat onder selftest dat de calibratie OK is.
Uploaded with ImageShack.us
In het inwendige vallen de twee forse stroombereik zekeringen van 440mA en een van 11A, 1000V op.
Als de print omgedraaid wordt zijn de H8 microprocessor, de 8 bit highspeed AD convertor voor het display,
en 2 grote custom IC's voor precisie AD metingen te zien.
Ik vind het de beste handheld digitale multimeter die er te koop is/was. Nauwkeurig, groot scherm met veel info, logic tester,
componententester en eenvoudige scope in 1 apparaat!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat is idd een fijne uitgebreide meter. als je de 2 lippen die bij het accupack naast elkaar zitten doorverbindt , dan laad de interne oplader ook de losse penlite ( nicd ) cellen op die je los erin hebt zitten .
het laadplugje is idd een raar ontwerp ( zeker dat tuinslang achtige snoer aan de oplader )
Hee bedankt, dat is handig! Toen ik de meter openmaakte zag ik wel dat er een 3 aderig snoertje van de print naar het kontakt ging. Waarschijnlijk met een verbreekkontakt als de plug erin gaat.
Die Fluke battery eliminators zijn dun gezaaid heb al veel gezocht, maar niet gevonden.
testman
heb deze meter ook , als defect gekocht gehad. door een meting op de component stand lag er een dubbelfet uit ( 8 pins ic langs de schakelaar aan de onderkant ) het accupack heeft een ptc sensor origineel maar deze meter doet er niks mee . het pack zit ook in andere typen en daar zal de sensor wel nodig zijn.
de originele cellen zijn 1700mah nicd , maar de mijne werkt nu op losse 700 mah hema cellen . daar werkt ie ook een 4,5 uur op .
Zo'n batterypack zal wel langer meegaan dan 6 accu-penlites die ik nu gebruik. Mja, zonder die Fluke lader/netvoedig heeft het niet zoveel zin voor mij. Heb je er een nieuwe FET ingezet?
testman
eerst heb ik het getest met een losse n fet en toen dat werkte heb ik het ic besteld . de p fet was niet nodig met ohms en volt meten.
je kunt ook een adapter aansluiten door het gaatje van de oplader en vastsolderen aan de print. de originele is aan de prijs en kom je niet gauw los tegen. deze is 12v 300ma ( gestabiliseerd )met de plus op de midenpen .
Dat chassisdeel zit in plastic en ik kan niet bij het inwendige komen om te kijken hoe het geschakeld zit. Er gaan 3 draden naar de print toe. Neem maar aan dat de rode de + is <G>
Toch maar eens testen met een externe voeding.
Hij meet componenten goed, zelfs elco's van 5000 uF en kleine C's.
Ben nog niet zover gegaan om de backlite te bekijken. Waarschijnlijk gloeilampjes of witte leds.
testman
gezien het een ontwerp van de 90's is lijken het lampjes te zijn , het is ook geel licht wat de backlight geeft.
op de middenpen van de adapter staat de plus , vaak is dit de pen die aan de achterkant van het chassisdeel in het midden zit .
Ik heb het schema gevonden van de meter. Omdat die Fluke voedingsplug toch niet te krijgen is verzin ik iets anders voor die 3 polige aansluiting en een selfmade 230-12V 300mA supply. Een vaste voeding is toch wel prettig ivm de beperkte accuduur.
De hoop om een losse Fluke voeding te vinden heb ik opgegeven <G>
Schema
http://monitor.espec.ws//files/service_206.pdf
The Fluke battery pack (BP7217) uses an extra wire to allow charging
current to flow. If individual batteries are installed, no connection is made,and no charging current can flow.
Dus dan werk ik óf op de vaste voeding óf mobiel op de 6 penlites.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (32%)]
testman
ik heb het doc van de fluke site gedowload meen ik . zo'n beetje alles wat out of production is staat er met een servicemanual bij..
de plug is niks bijzonders , maar de lange schacht van de plug wel . je kunt ook kijken om het gaatje wat te vergroten in het huis , dan past een gewoon adapterstekkertje ook ..
Dan verleng ik hem gewoon in een mal met wat epoxyhars! Binnenkort maar weer eens openmaken en het chassisdeel inspecteren.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (63%)]
Is de voeding geïsoleerd van de meetingangen? Bij de meeste multimeters hangt de COM direct aan de min van de batterij. In dat geval kun je wel eens voor nare verrassingen komen te staan als je de zwarte pen in de faseingang van het stopcontact stopt en dan de voedingsplug aanraakt. De gemiddelde 12 VDC voeding, snoer en voedingsplug is niet gemaakt voor de 1000+ V die die ingangen aankunnen. Dat zou kunnen verklaren waarom de originele voeding een vermogen kost.
testman
de voeding heeft idd de directe massa aan de rest van de print liggen . dat zal de reden wel zijn dat het snoer van de oplader zo dik is , er zit vast afscherming omheen tegen het beschadigen en zo de boel opstoken.
Voor de trafo ga ik dan een veiligheidstrafo gebruiken, waar de prim en sec naast elkaar liggen ipv over elkaar heen gewikkeld. Een deurbeltrafo heeft dat standaard.
Heb nog even in het schema gekeken en de achtergrondverlichting is met LEDS.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (20%)]
Ik ga morgen op zoek naar een passende connector voor dat diep gelegen chassisdeel. Het dicht gekitte deel heb ik opengesneden en de connector doorgemeten.
rood is de plus en zit aan de centrale pin en groen en zwart zijn doorverbonden zonder een aangesloten plug.
Nog even gezocht naar een geschikte plug, een Tomtom One V1 (haakse)plug werkt! Dus op zoek naar zo'n niet haaks, maar recht model anders past ie niet door de diepe en smalle Fluke schacht.
Gelijk maar getest met ingestoken plug: groen en zwart zijn nu onderbroken en zwart is de minaansluiting. Sow, dat schiet op!
Die Tomtom kabel heeft wel drie draden, 2 dikke, rood en zwart en een dunne witte draad die doorverbonden is met de rode in de plug.
Vreemd.
Slim van Fluke om het chassisdeel met schakelaar niet in hun schema te zetten <G>
Kan nou verder zonder voor rare verrassingen komen te staan.
Op 8 januari 2012 08:16:09 schreef alson:
Is de voeding geïsoleerd van de meetingangen? Bij de meeste multimeters hangt de COM direct aan de min van de batterij.
De COM is geïsoleerd van de min aansluiting van de externe voeding en het accupack of batterijen.
Inmiddels heb ik een recht stekkertje gekocht wat past maar dat moet nog wel bewerkt worden zodat ie dun en lang wordt. Lang leve de epoxyhars <G>
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]
Ik heb de entree verplaatst naar de zijkant zodat er een normale, korte plug in kan.
De switch voeding is een stekkermodel van Duitse origine, een Optronix FW7301. Ik had er eerst een noname china model aan hangen maar daar stond een 200mV zaagtand op de uitgang! Dit Duitsertje geeft een schone spanning af. En is mooi opgebouwd met goede onderdelen. Wel wat overgedimensioneerd en kan 2A leveren,de Fluke vraagt 300 mA. Anyway hij doet het, met een keurig stekkersymbooltje bovenin het LCD screen als de battery eliminator aangesloten is. Nu eens kijken of ie ook het oude Nicd accupack intern kan opladen.
Batterypack blijkt dood te zijn 
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Beste Raaf en testman,
Hierbij wat extra foto van mijn toestel, die me wel nuttig lijkt om hier aan toe te voegen!
Die laadkabel, kan je bijna een tram mee doen rijden. 
Calibratie hier ook ok, battery pack werkt nog!
Eens volgeladen kan je er ongeveer een 6-tal uur meer werken volgens mijn man.
Calibratie-scherm;
Speciale Fluke laad-stekker;
Fluke Lader 12v/300mA;
Mijn toestel, aan het laden;
Als je goed kijkt, zie je dat de speciale bescherm-folie nog op het scherm kleeft!!!
Groetjes, Maaike
De meter ziet er goed uit! Op een van mijn foto's zie je de batterijklemmen zitten op de print vastgemaakt. Dan weet je ongeveer wat te doen bij reparatie van het gebroken exemplaar. Misschien kan je een verend kontakt uit een 230V gloeilamp fitting ombouwen? Of als dat te kort is een stukje verenstaal op maat maken.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (10%)]
testman
aha nog een 867b fluke , dit is wel de latere reeks zo te zien , hij is van 2000 . is dit de meter die onlangs op marktplaats stond ?
goede meter , maar ik gebruik hem weinig omdat het vrij lang duurt eer de meetwaarden in beeld staan. m'n fluke 85III is vrijwel net zo oud maar is een stuk sneller en doet 2 jaar met een batterij , het steeds moeten aansluiten van de oplader maakt het niet de handigste meter , maar voor die tijd een heel veelzijdig ding. de 123 en de 702 die ik heb zijn ook van dezelfde leeftijd maar ook minder snel . komt wrs omdat ze veel meer functies hebben als de 85 heeft..
als je de batterijen wilt gebruiken ,kunnen er ook accu's in . de 2 lippen langs elkaar doorverbinden en ze laden gewoon op . plus en min van de batterijen en accu hangen dan parallel , dus een draadje kan ook helpen als het pack gaar is. heb er ondertussen al 2x andere nicd's ingezet , waren al oude cellen dus wat ze nog deden was meegenomen..
CrossFireX
Hoi,
Leuk om dat allemaal te weten over mijn meter, ben er wel een beetje trots op!
Deze meter heeft mijn man inderdaad rond 2000 gekocht, toen hij nog op school aan het studeren was!
Hij heeft zelfs nog de karton doos ervan, en altijd netjes in de doos na gebruik.
Hij is altijd erg zuinig en zorgvol voor die dure apparatuur.
Volgens mijn man werkt deze versie sneller dan de vorige reeksen.
Als ik vergelijk met mijn goedkoop metertje, komt het op dezelfde tijd erop.
Ben wel een beetje bang om dit mooie toestel open te maken, echt...
Maaike
testman
toeval , ik heb de doos ook nog ervan ( als t goed is ) de mijne is van de eerste lichting uit 1995 nog. ben benieuwd of de latere reeks sneller was met het opstarten en rekenen van meetgegevens.
CrossFireX
Bij het opstarten toont hij eerst waar je je meetpennen moet instoppen, afhankelijk welke functie je hebt gekozen.
Maar je kan dit uitschakelen in de setup, zodat hij dit over slaat.
Daarna direct klaar om te meten.
Maaike,
@testman
De software is aangepast waarschijnlijk is dat de reden waarom latere modellen sneller zijn. De mijne heeft ook versie 1.4
Bij gewoon meten is de snelheid ok maar een 5000 µF elco checken kost wel een paar seconde tijd...
Het leuke van dit ding is m.i. dat ie op de scope mode een beeldvullend plaatje geeft. Toch nog goed bruikbaar in het LF gebied. Boven de 100 kHz wordt het al snel minder. Mja, daar zijn weer andere apparaten voor bedoeld.
testman
m'n meter heeft nog last van het af en toe niet werken van de setup functie . de instelling dat hij de juiste bussen niet laat zien met aanzetten wil ik er wel uit hebben ,maar dan moet hij weer open ben ik bang... blijft die instelling wel hangen als de accu leeg is geweest ?
de software kon ik niet vinden , ook de manier van flashen in het service manual zag ik 123 niet staan, zal wel niet zelf te doen zijn wrs..