Tidak, you rang my lord?
Wel, ik heb nog maar aan een 4tal puntlassers gewerkt in mijn leven. Ik kan je wel schetsen hoe dat in zijn werk gaat.
Een paar waren er echt bedoeld voor plaatbewerkers van auto's, zoals we in Belgie ze "carrociers" noemen. Ze draaien op vollast +-6.5kA wisselstroom. De elektroden: ene is een zware massatang en de andere is een soort lans, waarin vooraan een driehoekig plaatje bevestigd wordt (je kan dat 3 keer gebruiken door het door te draaien). Vermogen en tijd wordt geregeld, punt wordt tegen ontblootte plaat gebracht en met een druk op de knop "punt" je dat plaatje vast. Over die lans zit een zwaar gewicht dat, met achteruit te kloppen, de blutsen uit de plaat trekt.
We hebben er ook wel andere gerepareerd om platen mee te punten.
Het meeste wat voorkomt hier is faseaansnijding van de primaire. Doordat je je sinusspanning aansnijdt, krijg je een wat sinus gepulste uitgangsstroom, het lijkt wat op crossover distorsie, zie deze figuur maar dan stroom wat uit fase op spanning. Hiermee regel je direct je gemiddelde uitgangsstroom. Volgens de wet van Joule W=I2*R*t is de ingebrachtte warmte op een weerstand (puntlassen is weerstandslassen) recht evenredig met I2 en met de tijd. Dus men stelt het vermogen in, en de duurtijd en lassen maar. Bij een 6.5kA was de tijd regelbaar tussen pakweg 0.1 en 1 sec.
Periodeschakeling (een aantal volledige perioden doorlaten) doen ze bij grotere machines minder. Dat heeft een reden:
bij dergelijk grote stromen duurt het maar kort.
Bij een faseaansnijding kan je in deze korte tijd het vermogen nog regelen in elke golf. Bij periodeschakeling is er tijdens het aantal perioden die je doorlaat, het volledige vermogen erop. Het enige wat je dan kan doen is de tijd nog korter nemen. Maar heel snel opwarmen en kort geeft soms restrikties met het bros worden van bepaalde lassen.
Nu, voor kleinere vermogens van trafo's, zoals je 330A wordt dat wel gedaan en kan periodesturing perfect, omdat jij toch iets langer gaat moeten gloeien.
Om iets te bouwen zou ik zeggen, neem idd een paar presettabele counterICs (of een µCtje) en als je die afvuurt laat je hem het aantal gepasseerde nuldoorgangen daarvanaf tellen (2 nuldoorgangen per golf), staat de teller op nul wordt de uitgangstrap inactief.
Hoe je moet overdimensioneren: neem die triac/thyristoren/... zeker zwaar genoeg. Schakelen op de nuldoorgang is ook niet heilig, afhankelijk van hoe je ervoor uitgeschakeld hebt en in welke richting er nog remanent magnetisme aanwezig is. Dit kan de inrushstroom dempen bij tegenwerking of juist nog verergeren bij meewerking. Lees even nog dit artikel door, waar Freddy het zeer mooi naar voren heeft gebracht. Wat een mooi Forum toch.
In het slechtste geval gaat het blok even in verzadiging en de stromen primair zijn er ook naar, dus zeker fors bemeten, evtl een laagohmige serieweerstand voorzien in primaire die wat demping geeft en de huisautomaat er niet uittrekt.
- - big bang - -