Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Ik dacht eerst ook aan een Pi- of T-filter, maar die zien er meestal anders uit.

Die 3-terminal capacitors van Bas Smit kende ik nog niet, maar het ziet er behoorlijk gelijkend uit. Weer wat geleerd.

@rew: hoe kom je aan 470p en 06-47199-01 als hints dan? Op het component staat het niet.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Daar heb ik laatst een artikel over gelezen. Dat ging over het ontwerp van oa moederboards. Ging over de plaatst van vias , condensators en hoe dat met vnas werd gemeten. Hier worden niet alleen maar op capaciteit ontworpen maar ook op impedantie. Ze worden blijkbaar soms zelf op zelfresonantie gebruikt omdat daar de impedantie het laagste is. Zelfs de ESL van de vias wordt meegenomen in het ontwerp en de plaats van de soldeerpad tov de vias.
Daar werden ook metingn getoond waarbij 3 contact condensators werden gebruikt.

Ik zou even moeten zoeken waar ik het opgeslagen heb ( heb een beetje erg veel pdfs over vnas en condensators en verspreidt over 3 computers en waardeloos georganiseerd. Ik zou een soort database moeten hebben voor pdfs waar je dan bv op steekworden kunt zoeken, zijn een paar GB aan documenten)

Het had in ieder geval met ESR en ESL te maken, en dan vooral ESL waardoor de SRF nogal naarboven opschoof..

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Die hints stonden op het zakje waar ze in zitten. Ik heb een "cut tape" met een paar honderd van die dingen. Daar waar dit vandaan komt waren ze klant bij Farnell. Soms kan je de farnell nummers nog opzoeken. Soms zijn de artikelen zodanig lang al uit het assortiment dat ook farnell ze er uit heeft gehaald. Maar ik weet niet waar deze vandaan komt.

Ik had farnell en mouser al geprobeerd, maar zojuist RS en digikey: ook niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik maakte net even m'n versterker open om even naar de fan te kijken. Vervolgens kom ik daar het volgende tegen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/2012-10-24%2022.36.55.jpg

Er zit dus gewoon een zware metalen plaat op het deksel gemonteerd, die verder nergens elektronisch aan verbonden is. De versterker is zelf verder erg licht. Er is ook veel loze ruimte in het apparaat.

Volgens mij is die plaat gewoon bedoeld om het geheel wat "degelijker" aan te laten voelen, of heb ik dat mis? Als dat wel zo is vind ik dat best een slechte actie.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Had je anders verwacht van Philips dan? Al die bezuinigingen en reorganisaties moeten ergens toe leiden ....

Nu je hem toch open hebt moet je eens kijken naar de merken elektronica die erin zitten. 10 tegen 1 dat het allemaal bokkie-wokkie troep is.

[Bericht gewijzigd door Dominic op woensdag 24 oktober 2012 22:56:27 (40%)

Een geweldige fan van het merk Zhong Shan Coyu met een kapot (glij)lager, en van die leuke gele Dain condensatoren, bekend van de falende Senseo's. Verder zijn de aansluitingen ook allemaal el cheapo uitgevoerd aan de achterkant.

Maar goed, wat mij betreft is het geluid prima. Even een nieuwe fan opzoeken en hij kan weer een tijd mee. Volgens de specs van de huidige fan moet ik er eentje hebben die aan de volgende eisen voldoet:
Afmetingen: 40 * 40 * 10 (of 20, past ook wel) mm
V = 12 V DC
I = 0.07 A
max 6000 rpm
max air flow 6.4 ft3/min = 10.9 m3/h
Liefst kogelgelagerd en zo stil mogelijk natuurlijk. Ik ga even zoeken bij een computershop.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/signaltracerklein.jpg
Dat blokje naast dit ex-radiotje is een betonblok. Zat tegen de achterkant geschroefd.
Het ding lijkt blank hout en aluminium. Het is echter mdf met een ordinaire plastic houtnerf sticker. Niet eens een fineer achtig iets. Het dik massief lijknde aluminium is ( hol) plastic. De 3W ( opdruk) speaker was gemaakt van WC papier. Die overleefde de eerste geluiden uit zijn nieuwe baas niet ,( het 1/5 wattertje wat er nu in zit heeft er geen probleem mee.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Een versterker met een goed gedimensioneerd koelprofiel heeft geen fan nodig ! Dat hadden ze beter kunnen monteren in plaats van die plaat oud ijzer....
Een fan maakt herrie en herrie en muziek horen niet bij elkaar, ondanks dat sommige muziek door sommigen als herrie wordt ervaren >:)

@fred :
Is dat dingertje voor Tim? Wat doen die buizen op een transistor apparaatje ?

@mac, hieronder:

Ik dacht dat dempingsmaatregelen alleen voor buizenversterkers vsn toepassing waren (microfonie), of hoort dit in de catagorie "vergulde netstekers" ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@kloppertje: die plaat is bedoeld om de bovenplaat te dempen voor geluidtrillingen, voornamelijk afkomstig van de luidsprekers.
Meetrillen van de kast zou de weergave van het signaal kunnen beïnvloeden doordat de elektronica in trilling komt.
Dat was althans de verklaring die een ontwerper mij gaf.
Of dat hoorbaar is weet ik niet, maar het schijnt wel meetbaar te zijn.
Ik heb deze dempingsplaten, weliswaar van ander materiaal (SBMC),
in sommige versterkers wel meer aangetroffen.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
maartenbakker

Golden Member

Op 24 oktober 2012 22:46:31 schreef kloppertje:
Ik maakte net even m'n versterker open om even naar de fan te kijken. Vervolgens kom ik daar het volgende tegen:
[afbeelding]

Er zit dus gewoon een zware metalen plaat op het deksel gemonteerd, die verder nergens elektronisch aan verbonden is. De versterker is zelf verder erg licht. Er is ook veel loze ruimte in het apparaat.

Volgens mij is die plaat gewoon bedoeld om het geheel wat "degelijker" aan te laten voelen, of heb ik dat mis? Als dat wel zo is vind ik dat best een slechte actie.

Die zal nodig zijn om resonanties van de kast te dempen (ik zie achteraf dat McDuff al iets vergelijkbaars schreef) en om te zorgen dat hij niet door zijn eigen ventilator van de plaats wordt geblazen >:-) Overigens meen ik dat deze apparaten niet door Philips zijn gebouwd maar door TCL ofzo. Zou na te gaan moeten zijn aan de hand van typenummer, serienummer en printopdruk.

@Tidak Ada: Zelfs als de onderdelen geen last hebben van microfonie (potmeters of schakelaars in de signaalweg zou ik me iets bij kunnen voorstellen), zal een meetrillende kast niet aangenaam klinken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Zo groot en zwaar (vermogen) lijkt mij die versterker niet en de luidspreker zit toch niet in die kast ?
Dan denk ik eerder aan het gerammel van die fan en eventueel het loopwerk van de CD-speler....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kan idd meerdere doelen dienen als het een plastic kast betreft.
De versterkers waar ik het in aan trof waren 'full metal jacket'.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Dat soort dingen zijn ook op te lossen door de kasten goed te ontwerpen. Bijvoorbeeld een honingraat structuur op het plastic en verplaatsen van de fan naar een plek waar de meeste resonanties elkaar uitdoven. Dit scheelt denk ik iets in prijs voor de fabrikant (de goede kant op) en spaart het milieu iets doordat minder massa verscheept hoeft te worden.

Dit soort praktijken zou verboden moeten worden in apparaten waar het geen doel heeft. In een wasmachine heeft het nog iets nut (maar daar zijn ook deels andere oplossingen mogelijk geloof ik).

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Vermogen van de set is 2 * 50 W RMS. Ik heb de kast nog nooit horen resoneren, maar de boxen kunnen er wel wat van.

Als vervanging voor de fan ga ik voor deze: http://www.alternate.nl/html/product/Noiseblocker/BlackSilentPRO_PM-2/…

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Tidak Ada

Golden Member

2×50W RMS kan evengoed 2×5W zijn bij acceptabele vervorming....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
guidob

Overleden

Net weer terug uit deurne. Vangst is een aantal onderdelen en wat catalogi van meetapparatuur. Zet ik wel in dat topic.

Bij de ic's heb ik gekeken naar alles wat niet ttl/cmos logica was. Hierbij kan ik er twee niet zo snel thuisbrengen:

philips chip, dip28, met opschrift:
SERIAL-IEEE
268890EC
DHH9010 EC015 Y

Lijkt me iets uit voor een philips meetapparaat (gpib bus). Iemand zoiets al een keer tegengekomen?

Verder een signetics chip, dip28, met opschrift:
C2606N A 8445
KSAY

Als ik mag gokken denk ik aan een prom. zit ook een stickertje op (progged?).

Ook uit Deurne:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/display_deurne.jpg

Opdruk:

111-V SI 35020C
9316
PHILLIPPINES 8

Onderzijde:

O227-D HY-211 III-V

Op de Tube waar ze inzitten staat:

THREE FIVE SEMICONDUCTOR INC
LOT 0562

Vermoed dat het dit soort displays zijn:

http://elabz.com/wp-content/uploads/2011/07/Fuji_FinePix_F300EXR_v1.2.…

Met de multimeter in diode stand nog niet verder gekomen echter.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Als ik zo zie, zit er meer in dan alleen de LEDs.
Mogelijk zit er latching- en scanelektronica in, net zoals bijvoorbeeld de HP5082-73xx serie (die mooie met die puntjes).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Yup, ik heb een pdf gevonden van III-V waar vergelijkbare instaan:

http://www.datasheetarchive.com/Scans-00147271*-datasheet.html

TSM1416 / TSM2416

Deze worden gecross referenced met de DL1416 en DL2416. De DL1416 heeft 10 aansluitingen per kant, netzo al die van mij, de DL2416 heeft er 9 per kant. Datasheets van de DL serie zijn wel te vinden.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op maandag 29 oktober 2012 22:30:18 (40%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Nog een uit Deurne:

Behuizing:

8 pins dip

Opdruk:

HP 9314
KS223
42L1

Op de verpakking:

KS-22342 L1 Intergrated Circuit
Comcode #402-456-909 DC 9314

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Herkent iemand dit scope buisje ?

https://lh3.googleusercontent.com/-N5yKyGjuN2A/UJaVQD8g1UI/AAAAAAAAGLU/vkeZEZEbkj4/s400/IMG_1749.JPG

14 pinnen, 3", ergens in een dump meegenomen. Wat googlen lukte nog niet.
Jullie mogen 1x raden wat de bedoeling is ;)

Ter lering en vermaak:
http://prive.bitwizard.nl/macbook_pcb1_crop_small.jpg

Je ziet dat ze aan de onderkant vonden dat ze wel genoeg ontkoppeling hadden, dus de C-tjes maar niet bestukt hadden. Raden staat vrij. Ergens over 24 uur verklap ik het antwoord?
Dan moet ik wel de vraag stellen: Wat zit er aan de andere kant van de PCB hier? En: Waar zit dit in?
(De vraag: "Wat is dit?" heb ik al verklapt: een paar ontkoppel-C-tjes.)
De kleine hier op CO is 800 DPI, de grote, als je doorclickt 1200. Je ziet hier dus 23.7 mm in de breedte van de foto.

P.S. @mods (sine): De zoekmachine hier is m.i. "niet zo goed". Als ik wat ik me herinner van de topic titel invoer, dan krijg ik op blz twee pas hits van de eerste of tweede van deze serie. Ik denk, ik volg de "ketting", click naar laaste, click op "hier verder", maar de ketting is bij deel twee al verbroken.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 7 november 2012 14:16:23 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 4 november 2012 17:22:19 schreef Aart:
Herkent iemand dit scope buisje ?

[afbeelding]

14 pinnen, 3", ergens in een dump meegenomen. Wat googlen lukte nog niet.
Jullie mogen 1x raden wat de bedoeling is ;)

Het is in elk geval een Oost-Europees, waarschijnlijk Duits, buisje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 november 2012 14:00:06 schreef rew:
Ter lering en vermaak:
Dan moet ik wel de vraag stellen: Wat zit er aan de andere kant van de PCB hier? En: Waar zit dit in?

Het zal wel in een MacBook zitten ergens onder de CPU oid.

Dit topic is gesloten