Alleen al de kleine uitgangselko zal bij een lage hoofdtelefoonimpedantie minder lage tonen geven.
Waarom gebruik je niet het schema wat HenryS al eerder aangaf? Met de E88CC gaat het aansturen van een laagohmige hoofdtelefoon beter.

Of deze.

Met de waarde van de uitgangselco valt te spelen.

Op 1 november 2012 21:46:43 schreef gideon_wackers:
-de potmeter van 5k voor de voeding, moet dit echt 3 watt zijn?

Minimaal 1W, 3W is een standaardwaarde voor draadgewonden instelpotmeters.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]

tijd dat hugo ontwaakt dus :P

waarom is die 5k potmeter uit de voeding trouwens minstens 3 watt. normaal is de afstelling van dergelijke dingen toch iets dat nouwelijks vermogen trekt?

Een kleine 60V over 5KΩ is 0.7W

ahhh nee oke die krijgt dus de volle 60 volt, ik wist niet of die regelaar een of andere weerstand met ground vergeleek voor de afstelling.

tja en de andere versterker kost direct 2 keer zoveel, das wel jammer.

zonnepaneeltje, ik zou het graag in de richting van laagspanning houden. dat ontwerp gebruikt direct 220 volt

[Bericht gewijzigd door gideon_wackers op (21%)]

Op 2 november 2012 21:13:34 schreef gideon_wackers:
tijd dat hugo ontwaakt dus :P

...

Volgens mij had ik je om 19:35 uur een reply gezonden op jouw mail.

Op 1 november 2012 20:02:40 schreef reiuyi:
Zie ook deze site: http://www.brocksieper.com/en/earmax_pro_eng.html

De schakeling zoals hij op CO staat is gebaseerd op de Earmax Pro. Op de site van hun staat een kort tabje met technische data bij verschillende hoofdtelefoon impedanties:

7Hz - 0,6MHz bij een 35 Ohm koptelefoon, terwijl dit 4Hz - 1MHz is bij een 600 Ohm belasting.

Op dezelfde manier beschrijven ze de vervorming van het signaal bij verschillende uitgang-impedanties: een typische waarde van 0,04% bij 35 Ohm en een typische waarde van 0.007% bij 600 Ohm.

Beide verbanden zijn waarschijnlijk niet lineair, maar het mag duidelijk zijn dat deze buisjes het niet heel erg vinden om op verschillende manieren belast te worden. De vervorming (THD) zal toenemen met aflopende uitgangs-impedantie, en het frequentiebereik (waarschijnlijk afgesneden op -3dB) zal ook afnemen bij afnemende impedantie.

De schakeling van CO is gebaseerd op de gewone Earmax, niet de PRO. De PRO heeft een duidelijk hogere voedingspanning en andere buizen (E88CC, evt JAN 6922). Hiermee kunnen hoofdtelefoons met lagere impedantie (32 ohm) goed uitgestuurd worden.

Op 2 november 2012 23:21:41 schreef Hugo Welther:
[...]
Volgens mij had ik je om 19:35 uur een reply gezonden op jouw mail.

ah hugo geweldig :D de spamfilter was wat kieskeurig zie ik. dan gaan we het gewoon doen. in het kort: hugo heeft het even getest met een laag ohmige hoofdtelefoon en het werkt, de output (volume als ik het goed interpreteer) was wel iets lager.

zeer veel dank.

nu eerst de examens even en dan glaswerk :)

Ok pruts maar fijn verder. E88cc op 60V...

mijn buizenkennis is niet van dergelijk niveau dit ik eventjes een schema aan kan passen voor een ander type buis of zijn ze zomaar te swappen?

hoewel ik ze bij tonefactory beiden zie staan (aantal leverenciers dat nodig is stijgt met de dag), de ECC86 staat er zonder plaatje maar ik neem aan dat als ze ze verkopen dat het wel zal komen. dus dat zou eventueel nog een optie zijn als ik weet wat ik zal moeten aanpassen wanneer ik een E88CC gebruik. dit klinkt opeens als een erg mooie oplossing, ik had er eerst een beetje overheen gekeken omdat ik zoiets had van "ik zou bij god niet weten hoe ik dat moet aanpassen voor die buis"

ik heb eens naar de E88CC zitten kijken en als ik de site van headwize goed kan volgen moet dit best redelijk voor 16 ohm kunnen werken. maar wat me niet helemaal aan staat is die 220 volt voedings spanning. maar markce zei E88CC op 60 volt. mis ik hier iets of is het mogelijk om een soortgelijk schema als dat van circuitsonline te gebruiken met E88CC in plaats van de ECC86 buisjes?

indien ze toch echt 220 volt nodig hebben, wat is dan het beste twee stevige 6 volt transformators rug aan rug en ertussen de gloeispanning afnemen en de 220 uit gelijkrichten/filteren/afvlakken om iets in de richting van 220 volt te krijgen?

als ik het dan bouw wil ik het het liefste ook gewoon goed doen, beter twee weken afwegen dan bouwen en dat het dan dik tegenvalt.

edit: oh sorry henry ik zit te dromen, had de andere post kunnen aanvullen. :)

Ik weet niet wat markce met die opmerking wil, een ECC88/E88CC op 60V is sowieso geen goed idee. Gebruik dan de ECC86.

hmm of moet ik er dan toch aan geloven en toch met hoge spanningen gaan spelen.

momenteel heb ik bij het CO schema zoiets van hmmm ik zit eigenlijk behoorlijk op een uiterste betreffende impedantie.

Bij het schema van headwize wat weer beter is qua lage impedanties zit ik een beetje met die 220 volt, ik weet dat als je via een transformator werkt dat je dan een stuk safer zit maar het zal behoorlijk bijten als je iets stoms doet.

betreffende een voeding die zon 220 volt geeft was ik aan het overwegen of het mogelijk is om deze http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=3532 transformator rug aan rug te zetten en dan volgens figuur 14 te werken. ik zie het vaker bij de nixie klokken dat dit wordt gedaan dus het zou in principe ook moeten kunnen bij een versterker toch?

Je moet wel even alles op een rijtje zetten... Opzich kan je prima door met een ECC86, of heeft Hugo je niet genoeg gerust gesteld?

nou ik ben nogal aan het twijfelen omdat ik sommige mensen hoor zie zeggen dat het geen goed plan is maar aan de andere kant als Hugo zegt dat het kan + even heeft getest hecht ik daar veel waarde aan. het is meer dat ik het erg jammer zou vinden als het niet goed werkt uiteindelijk.

Het Earmax ontwerp waar de CO versterker van afgeleid is had al problemen met lage impedanties. Dit is verbeterd door E88CC's te gebruiken (in de pro, met 200V voeding). Hier werd eerder opgemerkt dit ook in het CO ontwerp te doen. Lijkt me geen goed plan zonder de voeding te verhogen. 60V is echt een minimum, ik denk dat je naar minstens 90V moet.

Of een 2e triode parallel.

Interessant, paralelle triodes in de uitgang. Dat betekent 2 extra buizen? En matching door de triodes uit een buis parallel te gebruiken?
Misschien dan toch maar een FET als stroombron?

@Markce: We hebben het natuurlijk niet over een high-end versterkertje ,dat weet TS ook wel.

@TS Gewoon twee parallel , de ecc86 heeft bij 25 V anodespanning al een redelijke steilheid van iets van 7,5 mA/V en bij twee parallel kom je dan op het dubbele (dat is hoger dan een ecc88).

Verder bij testen een (mili)amperemetertje in je anodeleiding (om anode dissipatie in de gate te houden) en experimenteren maar.

Buisjes gaan niet zo snel defect, die kunnen wel wat hebben.

Verder klinken zelfgebouwde versterkers altijd beter. (rara)

Gr.F_S

@F_S he ik dacht nou net de beste versterker ooit te gaan bouwen :P

maar alle gekheid op een stokje, wat markce zei over matching liet mij eraan denken dat ik het beste de parallelle buis binnen één fysieke buis kan houden in verband met afwijkingen tussen buisjes. in mijn hoofd had ik het anders zitten, dus een fijne hint.

maar wat F_S zegt over experimenteren, waar kan ik nog experimenteren met dit ontwerp? ik ging er eigenlijk vanuit om gewoon alles zo te maken zoals in het schema (maar dan met parallelle buizen)

Over experimenteren heeft Henry S. al wat opmerkingen gemaakt maar dat hoeft natuurlijk niet.(maar kan wel leuk/interessant zijn)

Overigens de "beroemde" 2A3 triode heeft ook twee aparte triodes in een behuizing alleen zijn deze intern al parallel aangesloten.

Gr.F_S

dus:

-parallel of niet (ben ik overigens de enige die dat verschrikkelijk vind om te typen)
-diode over de voltage regulator om deze te berschermen
-spelen met C8 welke nu als high pass > 0.3 hz staat. bijvoorbeeld 100uf zal 0.1 hz geven, maar dit zit toch hoe dan ook ver onder wat we nog kunnen horen?