Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Op 13 oktober 2012 16:50:15 schreef Neovo Geesink:
Zeker de laatste generatie voordat het "Siliciumgeheugen" uitkwam?

Zou me niks verbazen. Ik heb een module, ongeveer een liter, dus 1x1x1dm. Daarin zitten een stuk of wat kaarten. 16 of 32 zou ik denken. Iedere kaart is iets van 4kbit. Ik heb ruw geteld: Ik ben er van uitgegaan dat er wel OF 32 of 64 kolommen zou zijn, en dat bleek dus het laatste te zijn. Dit soort aannames is gevaarlijk in apparatuur van die tijd: De woordlengte hoeft geen macht van twee te zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

[message=1437664
,quote]Op 14 oktober 2012 22:24:34 schreef Jochem[/message]:
Gewoon die neons andersom aansluiten.

Dat zou ik eens kunnen bekijken.
Hopende op voldoende draadlengte aan de twee Neonlampjes in die schakelaar.
Ook moet ik dan de uitgaande kabels gekruist aansluiten om de juiste actieve aansluiting weer correct aan te duiden.
Of dat allemaal lukt in dat geval, het zal me benieuwen...

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Maar dan moet je dus aan het linker touwtje trekken om het rechter neon met rechter belasting aan te krijgen. Hmmmm.

Je kan ook eens kijken of je het hevel-handeltje kan vervangen. Doorzichtig plastic of een gat daar waar de neon komt te zitten....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Of je schoonmoeder vragen of ze OOIT naar dat lampje kijkt. Waarschijnlijk gaat het prima zoals het is nu. :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Het gaat ook prima zo. Zij keek er nooit naar.
Ik woon daar nu met gezin een maandje bij-in (1e week net voorbij) en dat viel mij op.
Puur passend in dit onderwerp postte ik dit rare geval.
Het geval lijkt mij dom ontworpen...

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Ledjes ergens over solderen, benen uit elkaar, even kijken waar het platte kantje zit, en vast. Doet niets.

Meten, nog een keer kijken. Ja platte kantje zit echt aan de GND kant.

Andere led van dezelfde serie gepakt... owja het plat kantje aan de anode kant.... de plus dus. Handig chinese leds

Je weet toch, altijd naar het korte pootje kijken! ;)

If you want to succeed, double your failure rate.

.. Of effe doorpiepen. Dan weet je ook gelijk of ie het ook doet.

idd... maar als je eerst de poten uit elkaar gevouwen hebt is het verschil in de poten niet meer zo duidelijk

Tidak Ada

Golden Member

@Jochem :
Ik weet zeker dat HP het indertijd anderssom had met die pootlengte.
Je kunt beter kijken waar het chipje direct op het pootje zit en waar het via een bondingwire is aangesloten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Mijn knipoog had misschien beter dikgedrukt kunnen staan. Lengte van pootjes kun je nog minder op vertrouwen dan het afgevlakte kantje.

Ook de interne opbouw blijkt niet altijd heilig. Ik kan even het topic niet meer vinden, maar daar zijn al eens wat macro-foto's over langsgekomen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Die knipoog kan hier op twee manieren worden gelezen, net als dat pootje en dat vlakke kantje :P
Voldoend aan Murphy's regels, heb ik de verkeerde interpretetie gekozen. :D

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Interne opbouw is zeker niet heilig. Als je een goede leverancier hebt (Vishay, Kingbright, Toshiba, enz) dan klopt het altijd wel. Als je de spullen van een goedkope Chinees betrekt, kun je niet helemaal vanuit. Ervaring leert dat het dan zelfs per rol kan verschillen :(

Website -- Slopen is ook een kunst...

Ook de interne opbouw blijkt niet altijd heilig. Ik kan even het topic niet meer vinden, maar daar zijn al eens wat macro-foto's over langsgekomen.

Zoals deze hier.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nu gebruik ik deze voor mijn lessen op de basisschool. Ik verwacht niet echt dat zij de interne opbouw van de led gaan bestuderen :-)

Dat mag uiteraard niets kosten.... wel handig dat ik weet hoe het zit

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zondag 4 november 2012 10:41:00 (22%)

Weet niet of dit helemaal de goede plek is maar...

Ze zijn hier voor het huis bezig glas fiber in de grond te proppen... graven ze per ongeluk onze coax kabel door..
helaas, kan gebeuren.
Monteur kan morgen pas, ik denk balen maar ik kijk wel een gedownloade serie ofzo vanavond.
half uurtje later komt het besef, shit Nederland - Duitsland... toch maar even zelf met een zaklamp en schroevendraaier naar buiten.

http://www.uploadarchief.net/files/download/imag0240.jpg

Een rommelig bureau is het teken van een genie.
fred101

Golden Member

:-)
En dan morgen een foto van de monteur zijn gezicht als hij dit ziet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Giet ie het dan gewoon in met hars. :)
Heb al eens een grondkabel gezien die gerepareerd werd dmv in elkaar draaien van de draden, zakje erom heen en tweecomponentenlijm erin. Daar kwamen we achter toen we het gat voor onze vijver aan het graven waren.

[Bericht gewijzigd door EL83 op woensdag 14 november 2012 21:59:01 (74%)

Oewwww, en dan ook nog de meest vreselijke haakse bouwmarkt-variant!

Die oranje kabel is ook niet ongehavend gebleven...

If you want to succeed, double your failure rate.

de oranje 'kabel' is de buis waar de nieuwe fiber in moet komen, die zit over het hele eind om de paar meter met tape aan elkaar.

En inderdaad, bouwmarkt connectoren, maar ach, het werkt en is maar voor even.

Een rommelig bureau is het teken van een genie.

Volgens mij zijn dat de glasvezelkabels die met tape gebundeld zijn.
edit: te laat...

[Bericht gewijzigd door EL83 op woensdag 14 november 2012 22:25:32 (12%)

Niet de kabels, maar de buisjes waarbij na het afsluiten van het contract het fiber kabeltje doorheen "geschoten" word.
Als een aannemer toch in een wijk bezig is de voorzieningen te treffen, is het natuurlijk veeeeel voordeliger om het gelijk naar ieder adres te leggen.
Als je dit achteraf voor 1 klant moet doen, kost dit natuurlijk een vermogen, vandaar overal die mooie oranje rietjes uit de grond:-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Was lange dag... is inderdaad de huls waar de glasvezel later doorheen 'geschoten' word, heb het er nog op school over gehad.

RAAF12

Golden Member

Zwaan kleef-aan mode

Hier heeft na toestemming elk huis fiber in huis. Met een loos kastje in de meterkast. Bij afsluiten van het abo wordt het echte kastje aangesloten een Enexis geplaatst door Reggefiber/Lijbrandt.
Het leuke is dat er 2 fibers worden gebruikt en dat analoge TV en radio signalen via een coax gewoon kunnen worden gebruikt. Daarnaast natuurlijk HDTV, Internet en telefoon. De KPN levert geen analoog alleen digitaal. Nadeel van Lijbrandt is wel dat *21# niet wordt ondersteund.

Net wat aan het knutselen voor een LM317 met 4 bc547 transistoren om de uitgangsspanning te kunnen regelen.
Wat doe ik, 18V direct op de base van de transistor en dan de emitter aan de ground hebben liggen zonder gebruik te maken van een weerstand. Poef weg transistor, en een vieze geur in de woonkamer.

gezocht: nieuw potje " magische rook "

Dit topic is gesloten