Senseo slaat af of beetje in kopje HD7810

Maar die heet dan nog niet senseo ;-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 6 november 2012 17:33:45 schreef maartenbakker:
Een condensator die mogelijk interessant is voor deze toepassing (kwam in een ander topic bovendrijven) is http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=8645

Een 470n X1 MKD van Vishay, verdere specs onbekend.

Zijn er mensen die deze condensator succesvol gebruikt hebben in een Senseo? Ik bestel nl. liever bij Dick Best dan bij Conrad vanwege de brievenbuspost...

maartenbakker

Golden Member

Gewoon doen. X1 MKD is aanzienlijk zwaarder dan X2 MKP en er is geen reden om te verwachten dat hij het in een Senseo slechter zal doen dan laatstgenoemde. Hooguit is hij fysiek groter en past niet, dan zou je even om de afmetingen moeten bellen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 22 november 2012 14:18:29 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Fet, wat was er nu precies mis bij de C van jou senCeo ?

Ik heb van de week twee defecte Cs gekregen van luckyluke ( uit het Ventilatortopic en een uit een defect klikaanklikuit) maar ik nog geen senseo C. Ik zit vol verwachting te wachten tot de onze defect gaat, maar aangezien die alleen iingeplugd wordt als er bezoek is zal dat nog wel even duren.

Ik heb alleen nog geen tijd gehad goed te meten wat er nu fout is. Capaciteit van een is iets lager ( ongeveer 20 %, de andere is goed, D is bij beide te laag om met nijn gewone "werkbrug" te meten. Dat doe ik binnenkort nog met de de GR1620. Die kan ook meten met een spanning tot 300Vrms ( en met andere ansluiting tot 500V) . Dus ik kan zelfs 230 50Hz gebruiken als ik het zou aandurven ;-)
Ik ga ook nog even de lekstroom testen en daarna snij ik ze open.

Als iemand een defecte senseo condensator voor me heeft zal ik die ook analyseren en de bevindingen hier neer zetten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Als je even terugscrolled in de hele draad kom je een röntgenopname tegen van de bewuste C. Niet veel op te zien. Waarschijnlijk kom je bij een opengezaagd exemplaar wel de defecten tegen. Of het te zien is door het naked eye is de vraag.

fred101

Golden Member

Niks op te zien inderdaad, maar er zit metaal folie in en je kijkt er volgens mij nu dwars doorheen ( ben niet geoefend in rontgenplaatjes lezen)
Dus of alles is weggebrand, wat me sterk lijkt of we kijken tegen de buitenste laag aan. Als er dieper dan wat tegen elkaar gebakken zitten of er een is weggebrand dan zie je dat zo niet. Maar een DC lektest en capaciteit/D meting zal toch uitsluitsel moeten geven.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ik zou half om half een kraterlandschap verwachten van de self-healing, maar ben inderdaad ook erg benieuwd.

@fred101 hieronder: Bij de Senseo C's was de capaciteit wel ondubbelzinnig teruggelopen tot ene kwart, dacht ik. Kan dus interessant zijn om die ook eens te bemachtigen.

Naast een kalibratielab run je inmiddels dus ook een kwallab?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 22 november 2012 18:58:59 (52%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

De twee slechte Cs die ik hier heb lekken bij 365VDC nog niet door.
Heel wilde gok, C nog OK, D OK, lektest OK
Wat zou er gebeuren als je de oude C weer terug soldeert ? ( rotte soldering misschien)

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 22 november 2012 18:13:30 (50%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb hier een HD7825. Hierin zit ook een gele DAIN X2 470nF condensator. Deze meet nog maar 170 nF dus dat lijkt me duidelijk. De rastermaat is 22,5 mm en er is geen plek voor een andere maat.

RAAF12

Golden Member

Heb jij de HD7825-30?

In deze zit geen gele DAIN maar een blauw exemplaar. Met plaats op de print om er een bredere op te zetten.
http://www.chsinteractive.co.uk/electrical-components/spares-domestic-…

Dat tekentje links lijkt een V misschien is het een Vishay C dezelfde die Dick Best verkoopt...

edit hmm ook blauw maar een steek van 27.5mm
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=8645

RAAF12

Golden Member

@testman had slechte ervaringen met die C's. Kan je niet beter de TDK/Epcos nemen die Philips nu zelf ook gebruikt voor de service aan de Senseo's?

maartenbakker

Golden Member

Hmm... Die X1'tjes zijn dus 5mm te groot van steek. Da's of gaatje boren, of op z'n kop of gewoon een kleinere zoeken en monteren vrees ik.

Die gevalletjes van Conrad ken ik niet verder, maar ze zijn van een Dainachtig merk. Kan dus alle kanten op.

@RAAF12: Op die foto van Charles Hyde (Engelse tak van Aswo) lijkt het een 305VAC X2 van Epcos. Die zal in elk geval wel gewoon 22,5mm zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 november 2012 20:10:55 schreef maartenbakker:
Beter laat dan nooit toch? Zat fabrikanten die die moeite niet doen. Het is bepaald niet gebruikelijk om modules op componentniveau te repareren in kleinhuishoudelijk.

Edit: Ik lees op pagina 1 van dit topic dat er in januari al een servicebulletin van was! De vermelding in de documentatie is daar simpelweg een gevolg achteraf van. Heeft iemand dat bulletin voor me?

In het Frans heb ik iets gevonden over dit bulletin.

Extrait de la note Senséo :
Symptôme :
Les tasses sont à moitié remplies OU la cafetière s éteint durant l’infusion du café :
La plainte du consommateur pour ce problème peu être: “mes tasses sont remplies à moitié
lorsque je demande des cafés à ma SENSEO” ou “Mon appareil s’éteint brusquement lorsque elle
est train de faire couler le café ». Le résultat est le même, les tasses sont partiellement remplies.
Le fonctionnement normal de l’appareil est de rester allumé au moins une heure après que le
dernier café SENSEO ait été demandé. Il a été démontré que la valeur de la capacité C1
(Condensateur jaune de la carte PCBA), se détériore avec le temps. Quand ceci arrive, à pleine
charge il se produit une chute de tension qui force le passage de l’appareil en mode veille.
Solution :
Nouvelle politique de réparation sur Senseo 2 et Senseo New Generation : Il est maintenant
OBLIGATOIRE d’effectuer la réparation au composant, le condensateur C1 ou C11 de couleur
jaune et de marque DAIN doit être remplacé par le condensateur EPCOS de couleur bleue. La
pièce de rechange est disponible sous la référence 12NC suivante : 996510047409.
Les appareils déjà équipés d'un condensateur bleu EPCOS n'ont pas besoin d'être remplacés.
Remarque :
Mise à jour 19 - 03 - 2012 : Seule la réparation au composant est autorisée à partir de cette
date pour les gammes Senseo 2 / Senseo New Generation. Aucune carte ne doit être remplacée
pour ce défaut et le remplacement des cartes est désormais à proscrire, il pourra se faire de façon
exceptionnelle pour les défauts autre que "Les tasses sont à moitié remplies "OU" la cafetière
s’éteint durant l’infusion du café".

Tegenwoordig zit deze "blauwe Epcos" in alle nieuwe Senseo's. Voor zover ik heb kunnen nagaan.
Waar ik nog naar op zoek ben: sinds wanneer gebruikt Philips deze nieuwe C's?
Als iemand een melding hierover doet: graag de productieweek opgeven.
Die staat op het typeplaatje rechtsbeneden.
Bijv. 12185: dit is week 18 van 2012

Groet, Nonsens

Op 14 november 2012 03:09:58 schreef maartenbakker:
Het lijkt erop dat Philips het probleem ook door heeft en een officieele oplossing biedt. Ik citeer uit de partslist van de servicedocumentatie van een recent model, de HD7854/60/B:

code:

9965 100 47409     Epcos 470nF X2 capacitor

Maarten:
Kan ik die documentatie ergens downloaden?

Veel van deze documenten staan op de site
www.onderdelensenseo.nl
maar die jij noemt kan ik daar niet vinden.
En ook geen andere die de blauwe Epcos al noemt.
Overigens worden daar ook C's verkocht voor dit probleem, maar zijn dat wel de juiste?

Groet, Nonsens
maartenbakker

Golden Member

Ai, als ze er bij die zaak echt een MKS4 van 250VDC werkspanning instoppen zijn ze behoorlijk fout bezig! Dan is de 400VDC condensator die er elders voor aanbevolen wordt nog een stuk beter geschikt.

De documentatie zou op elektrotanya kunnen staan, ik zal dat vanavond eens checken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Vanaf 19 maart 2012 wordt die blauwe Epcos C geplaatst maak ik op uit de Franse tekst.

Mijn Frans is ook niet geweldig, maar ik maak eruit op dat vanaf die datum elke Senseo die terugkomt voor welke reparatie dan ook, voorzien moet worden van de blauwe Epcos.
Het kan dus best zijn dat in nieuwe apparaten al (veel?) eerder goede C's toegepast werden.
Correct me if I am wrong.
Corrige moi si je suis faux (...?)

Groet, Nonsens
maartenbakker

Golden Member

Dat laatste weet ik wel zeker. Ik heb een oude serie Senseo gesloopt waar een Epcos inzat. Waarschijnlijk is men ergens tussen 2005 en 2010 overgestapt op die Daingevallen. Er staat in dit topic ook ergens iets over verhuizing van de uitbesteding, misschien valt het daarmee samen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja inderdaad.
Ik heb vooral senseo's met deze fout gezien in 2012.
Heb het idee dat e.e.a begon in 2011.
Wat ik me nu vooral afvraag: wanneer is de laatste Dain toegepast?

Groet, Nonsens

Nou mijn HD7825 werkt ook weer :) Het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten viel aardig tegen, maar gelukkig helpt de handleiding van onderdelensenseo.nl een hoop.

Bij de eerste keer aanzetten kwam ik nog wel wat problemen tegen, dus 'for the record':

- Bij het aanzetten knippert de powerled snel. Dit werd veroorzaakt door de vlotterdetector (PCB'tje in doorzichtig plastic behuizing) die ik op de verkeerde plek had teruggezet. Omdat anderen misschien ook niet precies weten waar dit onderdeel thuishoort: deze hoort links van de boiler te zitten, ter hoogte van de vlotter als die op zijn hoogste punt zit. Op het PCB'tje zit een hall-sensor die de vlotter detecteert. Bij het verkeerd plaatsen van de detector snapt-ie dus niet dat het reservoir vol zit :)

- Mocht je powerled constant aan blijven (in plaats van langzaam knipperen) dan heeft de Senseo een factory reset gehad. Je moet dan eerst de Senseo spoelen (reservoir volgooien, een grote bak eronder, en dan op beide koffie-knopjes tegelijk drukken). Daarna kan je hem aan weer gewoon gebruiken.

- Bij de eerste poging tot spoelen pakte de Senseo op de een of andere manier geen water. Ik heb toen de achterkant er weer af gehaald, en het gedeelte dat het ventiel in het reservoir indrukt, even uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet. Daarna werkte het weer wel maar ik snap niet precies wat ik in eerste instantie fout gedaan heb...

maartenbakker

Golden Member

Op 23 november 2012 19:10:59 schreef Nonsens:
Ja inderdaad.
Ik heb vooral senseo's met deze fout gezien in 2012.
Heb het idee dat e.e.a begon in 2011.
Wat ik me nu vooral afvraag: wanneer is de laatste Dain toegepast?

Ik zou verwachten ergens eerste kwartaal van 2012. Toen kwamen de bulletins en de gewijzigde documentaties in omloop.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

For the record, over de HD7825, dat is de Viva Cafe:

Zoals JEROON al ervaren heeft, wil de niveausensor van dit type graag van zijn steun vallen. Dus goed op letten voordat je de achterwand weer monteert.

De service-functies van de knopjes zijn anders dan bij de meeste andere Senseo-types. En dus ook anders dan wat er op veel plaatsen geschreven wordt over "de Senseo". Dat heeft o.a. ook tot gevolg dat het ontkalken bij dit type door veel consumenten verkeerd uitgevoerd wordt. En dan krijg je het ontkalklampje niet meer uit.
Lees vooral voor dit type nauwkeurig de handleidingen!!

Dan zul je ook zien JEROON dat het spoelen dus anders gaat dan je dacht. En daarom had je waarschijnlijk wat startproblemen.

Succes.

Groet, Nonsens

Zojuist ook maar meteen de Senseo (ook een HD7825, 1-1,5 jaar oud) van m'n grootouders gerepareerd. Toevallig hadden die vorige week precies hetzelfde probleem. Zat ook zo'n gele Dain cap in...

Beide zijn van 2010 week 48 (10486 als datumcode).

[Bericht gewijzigd door JER00N op maandag 26 november 2012 23:01:11 (12%)