Stel nu dat dat vriezertje goed is voor een kwart tot de helft van de verhoging (want in een onverwarmde schuur zal hij op een gegeven moment wel continu draaien)... Is de rest dan te verklaren uit eerdere meterschattingen?

@dawmast hieronder: in (sociale) woningbouw zijn diverse mogelijkheden. In geval van verdiepingsbouw liggen de meterkasten vaak boven elkaar en in geval van rijtjesbouw rug aan rug. Verder is er (brandgevaarlijke, en wordt daarom ook vaak aangepast tegenwoordig) rijtjesbouw waarbij de kruipruimtes boven de bovenverdiepingen over het hele blok doorlopen. Misschien dat je daar ook wel bij een leiding van de buren kunt komen. Echter geloof ik in dit geval niet in aftappen. Een opeenstapeling van de vriezer, eventueel een andere verbruiker, eventueel een onnauwkeurige meter en de verwerking van schattingen en correcties acht ik waarschijnlijker.

Opgeschreven en onthouden. Ga ik morgen zeker ook even testen. Thanks.

Op 8 januari 2013 17:01:27 schreef Lambiek:Heb je toevallig nieuwe buren gekregen die lekker bij jou aftappen.

Hoe zouden je buren dan stroom bij je illegaal af moeten tappen? Wellicht bij tegenoverelkaar liggende wandcontactdozen in de woningscheidende wand?

Lekkende zwembadpompen en rotte grondkabels moeten toch de aardlekschakelaar doen trippen vanwege aardlekstromen?

Het schijnt ook voor te komen dat wanneer gebruikers een nieuwe slimme meter krijgen dat het verbruik dan plotseling ook veel hoger is. Een manier om bij de consument geld af te troggelen?

[Bericht gewijzigd door dawmast op (18%)]

Ik weet niet of het kan maar zou het kunnen dat de differentieel stuk is en je ergens continu een aardfout maakt.

Je zou met een verbruiksmeter eens kunnen kijken wat je vriezer en je pompje verbruikt. die vriezer staat in de schuur, dus daar heb je geen controle op of dat ding wel af slaat.

@Maartenbakker, nee. Dat zou nog altijd heel erg veel meer zijn dan we normaal gebruiken. We doen echt ons best om bewust hierop te letten. Het is op zich al vreemd dat 2012 hoger zou zijn dan 2011 (we hadden verwacht dat het juist een minder zou zijn).

@Bramvr, ik weet niet wat een differentieel is. Dus ik heb geen idee hoe ik dat kan achterhalen.

@Lambiek, daar ga ik inderdaad een metertje op zetten. Die zwembadpomp zit wel goed. Net uitgerekend dat die maximaal 0.95 kWh per dag verbruikt heeft. (365 x 0.95 = 346.75 kWh)
Dat is nog steeds meer dan ik zou willen, maar dat verklaart de toename van 2943 kWh niet.

Op 8 januari 2013 16:09:51 schreef testman:

over wat voor soort huis hebben we het ? een appartement kan bij last hebben gekregen van stroom lenende buren , een woonhuis kan ook last hebben van stroomvretende tuinlampen of een rotte grondkabel . dingen welke in de nacht ook aan blijven staan worden ook vaak vergeten , een waterbed bijv..

Sorry, ik had het laatste stuk van jouw vraag niet beantwoord.
Het gaat om een standaard tot klein rijtjeshuis. De muren aan de voor- en achterkant zijn geisoleerd, de zijmuren niet. Ik heb aan beide kanten buren en het hele huis is voorzien van dubbel glas.
De beneden verdieping is in totaal net geen 30m2 en boven is het ongeveer 18m2. Beide verdiepingen zijn ongeveer 3 meter hoog.

Het enige dat 's nachts aan blijft staan is: modem, router, wekker, koelkast, vriezer en combiketel.
Standy alleen maar: radio, hd-recorder, magnetron, oven (klokje) en 1 beeldbuis tv (die overdag uit staat).

p.s. weet iemand wat een gemiddelde combiketel verbruikt? Het gaat me niet om exacte getallen maar eerder om een gemiddelde schatting.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]

Installatie is van woningbouw.Dat is hier nooit een punt ik plaats die schaduwmeters nl. in opdracht van de woningbouw.Al eens overleg gehad met die mensen van de woningbouw?de kosten kunnen meevallen.

Nee, ik heb er nog geen overleg over gehad. Mijn woningbouw is niet zo meewerkend, dus eerlijk gezegd heb ik ze nog niet willen bellen hierover. Maar dat zal sowieso uiteindelijk moeten. Al is het maar om die meter na te laten kijken.

Die meter is niet van de woningbouw, en heeft daar geen enkele zeggenschap over, de meter en de installatie daarvoor is van de netbeheerder.

een vriend van mij kreeg onlangs telefoon "of hij een weed plantage had?", heeft een verbruik van duizenden KWH die niet te verklaren zijn.
Ze hebben zich al gek gezocht ze vinden het niet (elektricien, maatschappij...)
Ik heb hem gevraagd 2 x per dag alle tellers af te schrijven.
Sommige nachten gaat de teller 50 a 60 KWH vooruit zonder dat we weten waarom...
Zijn er nog niet aan uit, maar die tip van de schaduw teller neem ik mee

Verder ik zou dit probleem ook vermelden op de fora van Tros Radar en Kassa van de Vara. Wellicht dat je daar verder wordt geholpen.

[Bericht gewijzigd door dawmast op (24%)]

plaats zoiets, klem gewoon rond draad hoofdzekering.
www.conrad.be/ce/nl/product/083714/Meter-elektriciteitsverbruik-Ecowat…
www.conrad.be/ce/nl/product/083715/Meter-elektriciteitsverbruik-EcoWat…
is geen exacte meting aangezien het een Amp-tang is, reken op een afwijking van max 5%.
Op verschillende tijdstippen de spanning van je installatie meten en het gemiddelde stel je in.

Ik heb nu een lijst gemaakt van ALLE apparaten in huis.
Ik heb van alles opgeschreven hoeveel wattage ze zouden verbruiken volgens de sticker achterop.

helaas klopt dit niet helemaal, want niet alle apparaten verbruiken elke minuut evenveel energie. Bovendien zijn de waardes op die stickers maximale waardes, waar je niet altijd aan komt.

De grootste verbruikers in mijn huis zouden waarschijnlijk zijn:
Computer van vriendin,
TV,
Lamp in woonkamer,
Mijn laptop,
Oven,
Magnetron,
Wasmachine,
Droger.
(niet erg verrassend)

(ik kan alleen niet achterhalen wat de vriezer en de koelkast verbruiken. Plaatjes is onleesbaar)

Ik zal dus echt die meters moeten gebruiken. Op papier uitrekenen heeft geen zin, want die waardes kloppen voor geen meter.

@defender1be
Zo'n ding zou ik dus niet voor gebruiken.
Afwijking kan veel groter zijn,CosPhi word niet meegenomen.Dat geeft een hogere aanwijzing.

Op 8 januari 2013 17:10:13 schreef dawmast:
Hoe zouden je buren dan stroom bij je illegaal af moeten tappen? Wellicht bij tegenoverelkaar liggende wandcontactdozen in de woningscheidende wand?

Je wil niet weten hoe inventief mensen zijn als het om geld gaat.

Een kennis was op vakantie geweest, en zijn nieuwe buurman had lekker zijn buiten WCD vier weken gebruikt voor van alles en nog wat.
Hij stond zelfs met een zaagbank in de garage lekker te zagen op de buurman zijn stroom. Hij had alleen niet in de gaten dat de andere buurman het gezien had. Maar dan nog, waar haal je het lef vandaan.

Een broer van me had iets dergelijks meegemaakt, jaar of 20 geleden. buurman had een aftakking op zijn mazouttank gemaakt, meer dan een jaar verwarmd op zijn kosten. Toen mijn broer het ontdekte had de buurman zelfs het lef om kwaad te worden.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (9%)]

Hoezo asociaal ?
Ik doe dat ook dagelijks :-)
enige verschil is dat de energiemeter in mijn werkplaats hangt en van daaruit de appartementen gevoed worden.
Neen geen tussenmeters voor de appartementen, alles gaat via 1 en dezelfde aansluiting :P

Volgens mij klopt mij berekening echt helemaal, compleet, totaal niet:

Euro     	kWh
Per dag:	4,2924	   21,462
Per week:	30,0468	    150,234
Per maand:	120,1872    600,936
Per jaar:	1442,2464    7211,232

Op 8 januari 2013 17:36:13 schreef supervinnie40:
Ik heb nu een lijst gemaakt van ALLE apparaten in huis.
Ik heb van alles opgeschreven hoeveel wattage ze zouden verbruiken volgens de sticker achterop.

helaas klopt dit niet helemaal, want niet alle apparaten verbruiken elke minuut evenveel energie. Bovendien zijn de waardes op die stickers maximale waardes, waar je niet altijd aan komt.

Ik mis in je lijst de genoteerde waardes een beetje. Het gaat overigens niet altijd om maximumwaardes. Sommige apparaten verbruiken gewoon altijd hun maximum (wat oudere LCD-TV), bij andere apparaten staat het gemiddelde verbruik met een achtervoegsel Wh en bij nog weer andere apparaten staat gewoon het gemiddelde verbruik. Voor je 250W computer kan je waarschijnlijk iets van 100Wh rekenen gedurende de tijd dat hij aanstaat en zo zijn er voor de andere apparaten ook richtwaardes. Koelkast die je niet af kunt lezen op het typeplaatje stel je op 150W voor een enkeldeurs met vriezer, dat is vrij ruim, en je kijkt gedurende een paar uur hoeveel minuten hij loopt. Komt ruwweg uit op 50Wh ofzo voor een niet al te zuinige. Zo zijn er meer 'sanity checks' oftewel weten en controleren wat je meet.

Ik vind overigens nog steeds dat je vriezer het probleem kan zijn (vooral als het buiten onder de 10 graden zakt), maar dan heb je een verbruiksmeter nodig. De Cresta 1106 (meen ik) is een prima ding dat je er gewoon tussensteekt. Kosten 15 euro ofzo.

Allemachtig,

Dat doet me denken aan de ondernemingsraad, waar de meeste tijd wordt besteed aan de fietsenstalling en de krotetten in de cantine, omdat iedereen daar verstand van heeft.

Simpel:
1. De meteropmener, een of andere figuur van een uitzendbureau die met een wagentje van 30 jaar oud en de nodige tatouages op de armen om de eerste indruk te bevestigen, de meter op komt nemen. Dat kan duidelijk al of niet met opzet gebeuren. Geen drukte over maken, volgend jaar krijg je het teveelbetaalde terug en de rente is tegenwoordig amper niks.

2. De buurman heeft een gaatje in de muur geboord, kreeg ineens een opsodemieter en vervolgens een helder idee.

Ik las van iemand die had bij Baco in IJmuiden een paar niobium magneten gekocht, pas op dat je ballen er niet tussenkomen want je bent stante pede gecastreed, als je die links en rechts van je meter plaatst haal je het teveel betaalde weer in, zei hij.

Begrijp ik niet, zouden die magnetische stralen bij de administratie terechtkomen?

Klopt, een forum is soms net een ondernemingsraad ;) Ik denk echter dat de TS toch wel een berg adviezen gehad heeft waar hij ermee uit moet kunnen komen. Als de conclusie is dat hij toch echt niet zoveel verbruikt, dan zal hij het risico moeten nemen om zijn meter te laten calibreren (nadat hij alle muren op gaatjes heeft gecontroleerd).

Vinnie, wat ik niet zeker weet is of de meterstand eind 2011 goed is afgelezen. Als je toen ook al 1000kwh meer hebt verbruikt, is het goed mogelijk dat je nu dus definitief moet afrekenen over wat er toen extra is gebruikt.

Als ze eind 2011 hebben moeten schatten, dan schatten ze "gebruik 2010 + een paar %" of zo. Als eind 2010 of begin 2011 juist je vriendin bij je ingetrokken is.... klopt dat dus niet. En dan wordt nu dus ook verrekend wat je in 2011 al meer verbruikt had.

Wij wonen ook met 2 personen, hebben ongeveer dezelfde verbruikers en verbruiken evenveel als jij in 2012. Schrik niet echt dus.

Op 8 januari 2013 18:30:08 schreef Druiloor:...en de nodige tatouages op de armen om de eerste indruk te bevestigen, de meter op komt nemen....

Is dat zo slecht voor je ogen dan?!?!? Je kunt je ook tactischer uitdrukken, er zouden best nog wel eens veel "CO-genoten" aan die omschrijving kunnen voldoen.
hierover hoeft hier geen verdere discussie te ontstaan trouwens, mailen mag altijd

Nou, weer veel reacties :P.

@maartenbakker, ik heb inderdaad de specifieke waardes weggelaten. Ik dacht dat dat niet echt meerwaarde zou hebben voor jullie.
Als je denkt dat het helpt, dan wil ik het Excel bestand wel uploaden zodat je het in kunt zien.
Zoals jij al zegt kun je niet altijd uit gaan van de waardes die op een apparaat staan. Stel nou dat er op de koelkast staat dat hij 150W verbruikt, dan verbruikt hij dat niet 100% van de tijd. Waarschijnlijk alleen wanneer de koelmotor flink moet werken.
Maar, waarom denk jij dat het aan de vriezer ligt? Misschien naïef gedacht maar als een vriezer in de kou staat, dan hoeft hij toch minder hard te werken? Tenslotte wordt hij alleen al koud van de buitentemperatuur. (of klink ik nu als een typische onwetende Nederlander?)

Bedankt voor je tip voor de verbruiksmeter, ik wou namelijk net gaan vragen wat voor iets ik aan zou moeten schaffen.

@Druiloor, ik snap je bericht niet helemaal. De meteropnemer was een nette man van Essent zelf, hij heeft zich gelegitimeerd en het was duidelijk dat hij precies wist wat hij moest doen.
Het teveelbetaalde bedrag krijg je inderdaad terug. Maar ik heb geen 900 euro rondslingeren waarmee ik eventjes die rekening ga betalen. Ik heb al moeite om op het eind van de maand mijn brood te betalen.
Dat ik nu 15 euro (of meer) uit ga geven aan een verbruikmeter is al meer dan ik eigenlijk had toegelaten om deze maand uit te geven (naast vaste lasten uiteraard).

@Rew, eind 2011 is de meterstand door onszelf doorgebeld nadat we een brief kregen waar ook toentertijd een te hoog bedrag in stond. Toen scheelde het echter maar iets van 140 euro. Toen wij de juiste waardes hadden doorgegeven werd de rekening meteen aangepast.

@theove, ik denk dat wij dan een heel andere leefstijl hebben of een ander soort woning (als dat verschil uitmaakt). Wij doen al jaren ons best om op het verbruik te letten (vooral wegens financiele redenen). Afgelopen jaar zijn we zelfs overgestapt op meer LED verlichting en zuinigere apparaten.

Wat ik (dankzij al jullie tips) morgen eerst ga doen:
Eerst ALLE stekkers in het hele huis eruit trekken. dan de stoppen-schakelaars omzetten en zien wat de kw-meter doet na een uur.
Dan schakel ik groep 1 in, en sluit ergens een grootverbruiker aan en bekijk wederom wat de kw-meter doet.
Daarna schakel ik groep 1 weer uit en doe ik hetzelfde bij groep 2. Zo ga ik alle 4 de groepen af, om te zien of ik ergens verschil merk.

Ondertussen ga ik een verbruikmeter bestellen/kopen. Zo wil ik enkele apparaten gaan meten om bij te houden.