Je mooiste meetapparatuur. Deel 6

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Dat gaat niet want er is geen norm voor ESR.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

hier wederom nog eens de foto's van de PM8901, want de vorige keer raakten ze volgens mij een beetje "ondergesneeuwd"....
dus hierbij de link:
https://picasaweb.google.com/101030836673999467350/PhilipsPM8901?authk…

weet iemand meer af van de 8901?

mvg,
hobbyknutselaar

fred101

Golden Member

Daar kan je misschien beter een separaat topic over starten. En over ESR meter aankoop adviezen eigenlijk ook. ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 2 februari 2013 19:56:03 schreef Tidak Ada:
[...] Heb jij dan nog zo'n klopschrijver?
Wel een goed idee van die videodozen !
Misschien zijn DVD-doosjes ook handig voor kleinere snoertjes ?

Gewoon ophangen kan ook bijv een alu L profil met sleuven erin waar de BNC connector in hangt. Of kopen
http://reviews.conrad.nl/7866-nl_nl/138274/schnepp-meetsnoerhouder-mhs…

fred101

Golden Member

Ik heb alles bij elkaar al anderhalve meter ophangprofiel, en nog divese haken vol met snoeren ( ik heb nogal veel meetsnoeren, verloopkabels, coax, triax, ect)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 5 februari 2013 20:05:34 schreef RAAF12:
Gewoon ophangen kan ook bijv een alu L profil met sleuven erin waar de BNC connector in hangt.

Nee, dat is voor bananenstekkersnoeren wel goed, maar niet voor meetprobes-snoeren.
Dan hangt het al die tijd aan die ene connector en met een eventuele rek.
En in de doos blijft het ook mooi schoon en kan ook makkelijker meegenomen worden waar het pas nodig is.
Fred we kwamen samen op het zelfde idee, maar wel goed zo.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
RAAF12

Golden Member

Mijn scope probes hangen al minstens 30 jaar aan de BNC als ik ze niet nodig heb.Geen probleem.

Tidak Ada

Golden Member

Maar jij meet ook niet verder dan zo'n 100kHz
Dat is bij Fred en zo wel anders....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 februari 2013 08:12:24 schreef free_electron:
3324 draait! Woohoo. Morgens fotos.

ik wacht hoor .. :)

http://i.imgur.com/P65O6wb.jpg

(idee.. een 'arduino' plugin voor een keithley 705)

[Bericht gewijzigd door borroz op dinsdag 5 februari 2013 22:32:16 (23%)

draadje los
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 5 februari 2013 22:36:35 schreef fred101:
1 fOhm ?

haha nee dat is het eerste display alstie door zijn zelftest komt :)

draadje los
fred101

Golden Member

Wel een leuke uitdaging, how low can you go ? mOhm is geen probleem, er zijn uOhm meters maar waar zou de grens liggen ? Het Keithley low level measurements handbook zegt hier niks over. In theory heel laag,

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

wat ik ermee ga doen weet ik nog niet pcies.. maar hij werkt :)

'Keithley 705 IEEE Compatible Scanner

The basic mainframe can accommodate two plug-in scanner cards. Each card can have different pole configurations. In the l-pole configuration the card has 20 channels, The 4-pole configuration allows 10 channels with two cards (for four-wire ohms).

Using the "daisy chain" method the Keithley 705, along with four additional Keithley 705's, can provide up to 100 2-pole channels. The time and the date are kept internally with a battery backed up clock allowing time dependent procedures to be performed. The controls on the front panel allow opening a selected channel, closing the channel, scanning between a selectable first and last channel, selectable scan rate and mode. There are 13 internal programs that are accessible from the front panel. The programs can select primary address, dwell time, store a relay set up, recall the stored relay set up, control the digital l/O port, switch from International to American date format, control interval stop/start and select I-, 2- or 4 pole measurement modes.

The Keithley 705 Scanner adheres to standard IEEE-488 interface bus protocol. This enables the Keithley 705 to be incorporated into any measurement system that uses programmed control through the IEEE-488 bus.

Features:

IEEE-488 bus operation.

Selectable scan rate from 10ms to 999.999sec.

Selectable scan modes that allow the operator to scan the first channel to the last channel once, continuously or manually.

Thirteen internal programs that are available through the front panel.

Model 705 mainframe can accommodate two scanner plug-in cards.

Several different scanner relay cards are available as options. They include:
a general purpose relay card
a thermocouple relay card
a low voltage relay card
a low current relay card

Time and date are kept with a battery backed up clock.

Digital I/O port with eight lines as inputs and eight lines as outputs.

Specifications:

CAPACITY: Two plug-in cards per mainframe.

EXPANSION CAPACITY: Daisy chain allows up to 4 SLAVE units with 1 MASTER unit.

SWITCHING RATE: 100 channels/second (10ms), programmable to 1 channel/l6 minutes (999.999s).

RELAY DRIVE: 350mA minimum.

INTERNAL CLOCK: Displays hours/minutes/seconds or date/month; less than 1 minute/month error (typical).

BATTERY BACKUP: Rechargeable 3.6V nickel-cadmium. 1 month retention of data (typical) with unit turned off.

IEEE-488 BUS IMPLEMENTATION

Multiline Commands: DCL, LLO, SDC, GET, GTL, UNT, UNL, SPE, SPD.

Uniline Commands: IFC, REN, EOI, SRQ, ATN.

Interface Functions: SHl, AHl, T6, TEO, L4, LEO, SRI, RLI, PPO, DCl, DTI, CO, El.

Programmable Parameters: Display Mode, Output Format, EOI, SRQ, First, Last, Open, Close, Display Channel, Alternate Output, Pole Mode, Date Format, Save/Restore, Reset, l/O Port, Time, Date, Settling Time, Interval Time, Alarm Time, Program Mode, Trigger Mode, Terminator, Self Test.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 6 februari 2013 00:37:14 (0%)

draadje los
RAAF12

Golden Member

Op 5 februari 2013 20:28:41 schreef Tidak Ada:
Maar jij meet ook niet verder dan zo'n 100kHz
Dat is bij Fred en zo wel anders....

Ik beweeg me meestal niet hoger dan 150 MHz dat is weleens anders geweest. Scooptouwjes gaan niet zo gauw kapot. Misschien als je er een zware dif probe aan hangt. Maar die dingen van mij wegen bijna nix.
(1:10 en 1:100 max. 100 Mc)

http://img824.imageshack.us/img824/6239/coilsy.jpg

Uploaded with ImageShack.us

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 5 februari 2013 22:59:32 schreef fred101:
Wel een leuke uitdaging, how low can you go ? mOhm is geen probleem, er zijn uOhm meters maar waar zou de grens liggen ? Het Keithley low level measurements handbook zegt hier niks over. In theory heel laag,

Siemens meten....

Op 6 februari 2013 00:19:37 schreef fred101:
Griddipper spoelen ?

Yep, van Italiaanse makelij, bouwsetje van Amtron, wel met een echte FET erin!
30 jaar oud weet niet of het merk nog bestaat.
Bouwbeschrijving is in het Italiaans weet niet of het ook echt daar vandaan komt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 6 februari 2013 00:36:43 (34%)

fred101

Golden Member

Siemes = mho = 1/R = G en dat is eerder richting POhm dan pOhm
Ik kan met de GR1620, GR1650, GR1608 en Agilent multimeter Siemens meten. Met een HP sourcemeter PetaOhms maar ik bedoelde meer de andere kant op, femto of ato Ohm.

Philips griddipper spoelen : http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/philipsdipperspoelbak.…

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 6 februari 2013 00:25:12 (19%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 6 februari 2013 00:19:54 schreef RAAF12:
Yep, van Italiaanse makelij, bouwsetje van Amtron, wel met een echte FET erin!
30 jaar oud weet niet of het merk nog bestaat.
Bouwbeschrijving is in het Italiaans weet niet of het ook echt daar vandaan komt.

Amtron Milaan, ik heb een RF Wattmeter/dummyload van 10W voor 10m en 2m. (UK385 uit 1972). Is later Amtroncraft geworden en in de 80'er jaren opgedoekt.

Zie http://www.rsp-italy.it/Electronics/Kits/index.htm

Edit: Je griddipper: http://www.rsp-italy.it/Electronics/Kits/_contents/Amtron/Amtron%20UK4…

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Yep dat is em! Grappig dat ze voor de 2 grootste spoelen een aftakking op het midden van de wikkeling gebruiken. Anders haalt ie niet de hele range zonder af te slaan.

guidob

Overleden

Op 5 februari 2013 23:07:24 schreef borroz:
wat ik ermee ga doen weet ik nog niet pcies.. maar hij werkt :)
[...]

Weinig. Zonder insteekkaarten al helemaal. En dan ergens een gpib interface uithalen. En als je dat hebt, kan je er nog niet veel mee :) Of je moet een meetopstelling willen automatiseren.

De prema die laatst is langsgekomen heeft ook zo'n scanner ingebouwd. 10 4-pole kanalen op de achterkant i.p.v. de frontbussen. Ga ik ook niets mee doen denk ik nu.

Tidak Ada

Golden Member

Op 6 februari 2013 00:17:26 schreef RAAF12:
[...]

Ik beweeg me meestal niet hoger dan 150 MHz dat is weleens anders geweest. Scooptouwjes gaan niet zo gauw kapot. Misschien als je er een zware dif probe aan hangt. Maar die dingen van mij wegen bijna nix.
(1:10 en 1:100 max. 100 Mc)
[....]

Sorry, gezien je nick dacht ik dat je je alleen met Audio bezig hield...

't Ging me overigens niet om kapot gaan, maar om veranderingen in de coax. Dat is ook wat fred bedoelt.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 6 februari 2013 09:50:48 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Op 5 februari 2013 22:38:56 schreef borroz:
haha nee dat is het eerste display alstie door zijn zelftest komt :)

Heb je WEL de scanner, maar GEEN kaarten erin? Zal wel niet meevallen hiervoor een eigen kaart te maken, en waarschijlijk ben je sneller af met een eigen meet instrumentje en een 2x16 LCD ofzo.

Op 6 februari 2013 00:23:38 schreef fred101:
Siemes = mho = 1/R = G en dat is eerder richting POhm dan pOhm
Ik kan met de GR1620, GR1650, GR1608 en Agilent multimeter Siemens meten. Met een HP sourcemeter PetaOhms maar ik bedoelde meer de andere kant op, femto of ato Ohm.

Fred: bij ng grotere te meten weerstandswaarden kan je er nog uitkomen met een electrometer (ik dacht dat jij er ook wel 1 had zoals ik). Als je een referentiespanning aanlegt over die hoogohmige weerstand en de stroom erdoor meet met een gevoelige electrometer dan heb je nog een uitkomst.

Om verder in te pikken op het meten van laagohmige weerstanden, ik heb er ook al een tijdje zitten op kijken omdat ik geïnteresseerd ben in milli- en micro-ohmmeters. De meeste (goede, zonder een zeer grote meetstroom) meten tot 1µohm diep, maar dan gaat het al af op resolutie.
bvb: Valhalla
Ik heb er eentje gevonden die gaat tot 10n ohm resolutie maar dat is al heel diep: Hioki Hioki heeft trouwens nog wel andere stevige dingen.

Er zijn er ook wel die werken met grote stromen zoals 200A, om te kijken of laagohmige verbindingen goed reageren op grote stromen en dan geen slechte kontacten beginnen vertonen.

MilliOhms en µOhms zijn al kleine dingen, vergeet niet dat een stukje koperdraad van 1mm² en van 1cm lang al 167µOhm is.

Volgens mij moeten er ook nog wel andere dingen bestaan in labo omgeving. Supergeleiding is nog een ander verhaal. Heb eens gelezen dat men in een supergeleidende ring een stroom kan injecteren van een paar kA en deze honderden jaren kan laten circuleren zonder dat er een verliesje optreed dat nog maar meetbaar is. De weerstand valt hier werkelijk eigenlijk op 0.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 6 februari 2013 08:56:54 schreef flash2b:
[...]

Heb je WEL de scanner, maar GEEN kaarten erin? Zal wel niet meevallen hiervoor een eigen kaart te maken, en waarschijlijk ben je sneller af met een eigen meet instrumentje en een 2x16 LCD ofzo.

ik heb er een 1 kaart inzitten en die werkt 100% :)
http://i.imgur.com/SxHbbqG.jpg

mijn idee is om een defecte kaart te 'verbouwen en er een arduino achtig printje op te monteren.. en die in het 2e slot te plaatsen.
bij gelegenheid natuurlijk ..

draadje los
fred101

Golden Member

@BB
http://www.ietlabs.com/lom-510.html. Deze heeft iemand op EEV blog, doet 1uOhm en schijnt erg accuraat te zijn.
Ik heb van de vakantie al wat ontworpen en geexperimenteerd. Dit om een uOhm meter te maken. Doordat ik al vrij laag kan komen met mijn Prema ben ik er niet op verder gegaan maar het lijkt me een leuke uitdaging. Ik had al een instelbare stroombron gemaakt op basis van een spannings referentie en precisie opamp. Ik heb ook al een 24 bit ADC liggen waar ik een leuke toepassing voor zocht. Alleen de methode nog niet. Ratio of IV omzetting of... Misschien leuk voor een speciaal topic. Alleen ben ik bang dat wij twee de enige malloten zijn die dat interessant vinden ;-)

Dan een LTC1052 ofzo. Het is natuurlijk net zo zinloos als mijn femtoFarad avontuur maar dat was wel leerzaam (en succesvol)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten