Op 11 februari 2013 20:14:50 schreef blackdog:
Kijk ook hoe het gebouwd is, ERG belangrijk.
Dan zal je wel hebben zitten lachen om mijn Active Load.
Toch ben ik er blij mee, nee geen grote bandbreedte maar hij doet wat ik wil dat hij doet, en dat vond ik belangrijk. Mijn stroom kabels zijn bijvoorbeeld allemaal even lang, en onder de aansluiting van de banaan bussen zitten wel wat handige trucjes om de weerstand zo laag mogelijk te houden. Mijn weerstanden zijn draadgewonden en dat is niet ideaal, maar die had ik nou eenmaal liggen. De bouw was voor mijn een 'organisch proces', ik plan best wel veel voor uit, maar bouw ook met wat er aanwezig is en test tussen duur heel erg veel.
Jouw vond ik erg mooi, en jouw verhaal en bouwverslag heb ik ook helemaal met veel plezier gelezen.
[Bericht gewijzigd door flash2b op (33%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Ha die flash2b,
Kom, je hebt een net kastje gemaakt en je bedrading ziet er verder ook netjes uit.
Het is niet optimaal maar bij het volgende bouwsel zal je daar wellicht rekening mee houden.
Als het goed is gebruik je de inzichten die je hebt opgedaan in je volgende projecten 
Een ding aan je schema is mij niet geheel duidelijk...
IC3 die je stroommeter aanstuurt laat je eerst 2x versterken om
daarna met R16 + R17 en Pot P3 het 10x te verzwakken?
Waarom heb je voor die optie gekozen, zie ik iets over het hoofd?
Gegroet,
Blackdog
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/02/dynamische_load.png
Schema definitieve versie met 4 losse opamps.
Beide fotos voor definitieve afmontage en knoppen. Hij werkt prima. De output bncs geven de spanning en de stroom waarbij de stroom 1mV/mA is.
De frequentie in de test was 700 Hz tot 60KHz maar dat was met een andere potmeter. Hij zou met de definitieve rond de 100Hz moeten beginnen. Ik moet nog meten hoe ver hij qua stroom komt maar de bedoeling is hem te trimmen tot max 2 of 3A.
Goed zeg, weer een Active Load klaar op CO.
En fred101, lang leve de instelpotmeter! Ook leuk dat je de CA3140 hebt gebruikt, een erg veelzijdige op-amp die gelukkig nog steeds wordt gemaakt (door Intersil, ipv. RCA).
Hoe heb je uiteindelijk je FET vastgezet? Ga je nog een schaalverdeling rond je knoppen maken?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik vergeet altijd van te voren een frontje te maken en achteraf gaat het altijd fout. Het begon ook als wuick and dirty maar liep weer eens uit de hand
Ik vind een schaalverdeling niet echt nodig. Ik gebruikt zo'n ding toch altijd aan een scoop.
De CA3140 is inderdaad geen verkeerde opamp.
De FET wordt vastgeschroefd tegen de achterwand op plek waar hij nu zit, het gat zit er al. In het midden zou beter zijn maar er zal meestal niet meer dan een paar honder mA doorgaan. Als het lomp moet gebruik ik mijn grote versie met 3 van die FETs parallel op enorme koelprofielen in een soort tunnel met een behoorlijk grote fan er boven. Die heeft al eens een paar uur 12V en 5A staan pulsen en dan blijft alles koud.