Beste allemaal,

ik heb in huis een mechanisch ventilatie systeem, waarvan de vorige bewoner de schakelaar heeft weggemetseld. De ventilator draait daarom altijd op de hoogste stand en maakt daarbij veel herrie.

Ik wil door middel van een Klik-aan-Klik-uit systeem een mogelijkheid creëren dat de ventilatie alleen aanstaat als ik douche of kook, en dat ik hem kan de rest van de dag kan uitzetten, of op een lagere stand.

Mijn ventilatie werkt met een Perilex stekker. Kan ik deze combineren met een KaKu systeem, en zo ja, hoe dan?

Groet, Bodhi

Ja dcat kan.
Gewoon in serie met de voedingsspanning zetten.
Die is 1 fase 230 Volt, en daar werkt het klikklaksyteem uitstekend mee

De perilex op mijn mechanische ventilatie zit aan een 2-standen schakelaar in de keuken, dus niet zomaar op 1 fase bedraad. (Waarmee ik niet wil zeggen dat je niet iets kunt fabriceren met zo'n klik-aan-klik-uit.)

[Bericht gewijzigd door Jochem op (27%)]

Dank je wel.

Ik heb contactdoos even opengemaakt en zag dat er 5 draden in aangesloten zijn:
L1 en L2: zwarte draad
L3: bruine draad
0: blauwe draad
Aarde: groen/gele draad

Weet je toevallig ook waar ik de KaKu op aan moet sluiten?

Neem de bruine van L3 eens los, kijk dan eens of het systeem nog werkt.
Zo nee, werk dan de bruine naar buiten bij de perilexwcd, maak daar een klein mooi lasdoosje waar in de kaku ontvanger past.
Op deze ontvanger sluit je de bruine aan, een nieuw stukje bruin vanuit de ontvanger naar de wcd.
Et voila, de suggestie van toeternietoe in de praktijk.

Bohdi 78

Mechanische ventilatie heeft meestal 3 toerentallen,vandaar de perilex.
Bruine draad, vaste spanning wordt meestal gebruikt voor het laagste toerental,die dan ook altijd aan staat
Bruine draad blijft spanning op staan.
De 2 zwarte draden (a,b) zijn voor de andere toerent.allen.

laag toeren, bruine draad
Midden toeren, bruine+ zwarte draad a
Hoog toeren, Bruine+ zwarte draad b

Als je geluk hebt zit er een zwarte draad met wit streepje in (b).

Wat voor een Klik aan Klik uit systeem schakelaar heb je bij je ventilator.
Een met 2 aansluitingen, met 3 of met 4 aansluitingen?

@ Toeternietoe: nog geen KaKu gekocht. Ik wilde eerst weten of dit uberhaupt zou werken. Als je tips hebt voor de juiste KaKu schakelaar, laat maar weten. Dan is dat degene die ik ga halen. Ik had nu de AWMR-210 in gedachten; volgens mij met 2 aansluitingen; heb er geen gezien met 3 of 4 aansluitingen. Bestaan die wel?

@HD13: waarom zou ik geluk hebben als er een zwarte draad met wit streepje bij zit? hoe zou ik het dan moeten aansluiten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]

Met 2 aansluitingen? Dan plaats je de Klikkeraanklikkeruit als een schakelaar tussen een draad.
Eerst proberen zoals HD13 aangeeft.
Bruine draad losnemen, ventilator stopt, dan dus tussen de bruine draad monteren.
Maar het kan (maar niet zo fraai) als dit niet wil met de blauwe draad.
ook hier eerst proberen of de ventilator stopt, en je weet meer.

Let op het is allemaal 230 Volt, dus eerst spanning afschakelen in de meterkast voor je er mee aan het werk gaat.

Zou het met een ontvanger met 3 of 4 aansluitingen ook lukken om het zo te maken dat ik de standen nog kan wisselen?

Bohdi 78

Zwarte draad met wit streepje is dan bedoeld voor hoogste toerental.

Als je de zwarte draden nu 1 voor 1 loshaald zul je merken dat het toerental van je afzuiging wijzigt.
Dus spanning eraf draad loskoppelen en spanning er weer op.
Dit betekent dat er in de weggesmeerde doos een las gemaakt is tussen de bruine en een zwarte.

Wil je nu normaal laag toeren en voor douche of afzuiging hoog.
Dan moet je een aftakking maken in de bruine draad en die naar een enkel polige schakelaar brengen.
En vanaf die schakelaar een zwarte draad naar de perilex aan-sluiting waar voor heen een zwarte draad zat.
Tip bestaande zwarte draden afwerken met lasdop of kroonsteen.
Zodat je geen ongewenste schakelingen krijgt.

Bohdi 78

De AWMR-210 is mini inbouw dimmer hier heb je niets aan voor het schakelen van je ventilatie unit.
Kijk eens hier je hebt dan ook de mogelijkheden om op meerdere plaatsen in huis je ventilatie te bedienen.
http://www.groene-energiewinkel.nl/Ventilatie/

OK, dank allemaal. Ik ga het dit weekend proberen!

PS. en natuurlijk schakel ik eerst de stroom uit voor ik aan de slag ga! Thx voor de tips :-)

Ik kon het uit de startpost niet helemaal halen, maar is het een ventilatie systeem dat ook naar binnen blaast? (bijvoorbeeld warmteterugwinsysteem (1 woord?) )

Of zitten er meerdere woningen aan het zelfde buizensysteem vast? bijvoorbeeld in een appartementencomplex.

Dan moet je altijd minimaal stand 1 aan hebben staan. Het systeem dus helemaal uit zetten ga je spijt van krijgen, je krijgt dan een onderdruk in de buizen waardoor alle buren hun luchtjes bij jou naar binnen pompen. Zeer slecht voor je gezondheid. Eigenlijk is stand "2" het beste voor als je gewoon thuis bent, en "3" voor als je onder de douche staat.

Om even in te haken op dit topic, ik zit met hetzelfde probleem, een dicht gemetselde schakelaar.

Echter staat hij bij mij juist vast op de laagstand. En ik wil met het klik-aan-klik-uit systeem de hoogstand kunnen inschakelen voor de wc en badkamer.

Nu weet ik dat de twee zwarte draden worden gebruikt om de midden- en hoogstand in te schakelen. Maar, welke spanning komt daar dan op te staan? Kan ik die bijv. van de bestaande bruine draad aftappen?

Groeten,
René