voorbeelden voor K8055 met profilab 4.0

Lambiek

Special Member

Hier voorbeeld_17.
http://www.uploadarchief.net/files/download/voorbeeld_17%20met%20profi…

Voor dit voorbeeld hebben we nodig.
Eenmaal een power_on reset, eenmaal een regelbare pulsgenerator (VCO), eenmaal een potmeter, eenmaal een teller, eenmaal een GND, eenmaal een inverter, eenmaal een rom (read only memory), driemaal een schakelaar, viermaal een lamp, vijfmaal een and poort.

De werking.
Met S1 wordt de puls op de clock ingang van de teller gezet, en met de potmeter kan de puls frequentie van 0 T/M 30Hz ingesteld worden.
Die 30Hz is niet erg hoog, maar dat komt door de K8055 en de USB.
Maar je krijgt wel een iedee hoe een stappenmotor werkt op deze manier.
Met S2 worden de uitgangen van de K8055 vrijgegeven (enable), op deze manier wordt de motor gekoppeld met de uitgangen.
Met S3 kan de draairichting van de motor gekozen worden, links of rechtsom.

De waarde van de rom.
In de rom wordt de data gezet voor de stap volgorde van de motor.
De motor draait met halve stappen voor een soepelere loop.
Als je op de rom klikt en kijkt onder eigenschappen, dan kiezen we de kleinste rom, Namelijk de 256 byte versie.
De data die in de rom komt zetten we op de eerste en tweede regel neer.
Data eerste regel (1, 5, 4, 6, 2, 10, 8, 9).
Data tweede regel (1, 5, 4, 6, 2, 10, 8, 9).
Je kan kiezen of je het in HEX, BINAIRE, of in DECIMAALE getallen neer zet. Hier staat het in decimaal.

Hier de frontplaat.
http://www.uploadarchief.net/files/download/voorbeeld_17%20frontplaat%…

Voor een stappenmotor kan je een motor uit een oude printer gebruiken, is in iedere computer zaak te krijgen.
Het moet wel een unipolaire motor zijn, dat is dus een motor met vijf of zes draden. Bij vijf draden komt er een aan de plus, en de andere vier draden komen aan de uitgangen van de K8055. Bij zes draden komen er twee aan de plus en de vier over gebleven draden weer aan de uitgangen van de kaart.

Ansluiten op de kaart.
Je kan als voeding een stekkervoeding gebruiken van 5 of 9VDC en +/- 1A. De plus van de voeding komt op de clamp van de kaart, samen met de COM van de motor. De 0VDC van de voeding komt op de GND van de kaart. De vier over gebleven draden van de motor komen op O1 T/M O4.
Het is even zoeken naar de juiste volgorde van de motor draden. Dit voor een goede loop van de motor.

Hier nog wat info over stappen motoren.
http://www.tisj.com/ian.claesen/index/frame%20rechts/Cursus/Elektricit…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een vraagje, kan je bijvoorbeeld het looplichtje en de kitlicht samenhangen, dus wanneer je de potentiometer1 hoog zet dat dan bv: looplicht begint te werken en als je potentiometer2 hoog zet dan het kitlicht?

Alvast bedankt!

Hoi lambiek
ik heb contact met je gehad
nee een multimeter die ik op de pc aan kan sluiten heb ik dus niet
ik ben nog wel vanplan geweest een arduno pakketje te kopen
dat schijnt ook leuk te zijn
maar als je nog voorbeelden bedenkt of hebt wil je ze dan hier plaatsen??Dan gaat het mooi door hier
groet van vanschagen en alvast hartelijk dank

Lambiek

Special Member

Wat mag dat zijn, (een uduno pakketje) of bedoel je een arduino.
We gaan weer wat verzinnen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ja je hebt gelijk het is dat arduino

Lambiek

Special Member

Hier voorbeeld_18.
http://www.uploadarchief.net/files/download/voorbeeld_18%20met%20profi…

Voor dit voorbeeld hebben we nodig:
Eenmaal een versterker, eenmaal een hysterese module, eenmaal een vastewaarde module, eenmaal een vergelijker, eenmaal een potmeter, eenmaal een schakelaar, tweemaal een and poort, en tweemaal een led.

De hardware:
http://www.uploadarchief.net/files/download/voorbeeld_18%20licht%20donker%20schakeling.jpg
Je hebt hier voor een weerstand van 10K nodig, en een LDR.
Op het schema kan je zien hoe het aan gesloten moet worden.

De werking:
De potmeters op de K8055 moeten helemaal naar rechts gedraaid worden.
Met de potmeter op de frontplaat stel je het schakelpunt van de led's in, als er nu licht op de ldr valt, (en de schakelaar staat op stand donker) dan is de led op de frontplaat en op de K8055 uit.
Als de ldr donker wordt, dan gaat zowel de led op de frontplaat en de K8055 aan. Als de schakelaar op de stand licht staat werkt de schakeling precies anders om.

De versterking staat op 10, en de hystereses staat op 2.

Je hebt hierbij geen externe voeding nodig, de voeding wordt geleverd door de analoge uitgang op de kaart (DAC_1).

Het valt niet mee om iets te verzinnen, heb je niet iets wat je zou willen maken. Of een ander iedee, alleen een paar ledjes laten branden is niet zo spannend.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Hier voorbeeld_19.
http://www.uploadarchief.net/files/download/voorbeeld_19%20met%20profi…
Voor dit voorbeeld hebben we nodig:
Vijfmaal een vaste waarde module, vijfmaal een analoog relais, eenmaal een or poort, eenmaal een data schrijver, en eenmaal een schakelaar.

De werking:
De schrijver is gekoppeld aan de digitaleingangen van de K8055, de ingangen zijn gekoppeld via de analoge relais. Zodra je ingang_1 hoog maakt verschijnt er een 1 in het veld met een datum en een tijd.
Dit zelfde gebeurd bij 2, 3, 4, en 5. Als er op de schakelaar wordt gedrukt wordt de schrijver gereset.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

hartelijk dank
nee ik weet zelf niks te bedenken
zelfs dit word al een probleem,ik heb namelijk geen weerstanden en ook geen LDR
als ik in de stad kom moet ik dat kopen
maar bedankt ik heb het uit geprint

Lambiek

Special Member

Hier voorbeeld_20.
http://www.uploadarchief.net/files/download/voorbeeld_20%20met%20profi…
Voor dit voorbeeld hebben we nodig:
Eenmaal power_on reset module, eenmaal een or poort, eenmaal een pulsgever, eenmaal een acht bit teller, eenmaal een inverter, eenmaal een rom module, en eenmaal een massa module.

De werking:
De pulsgever staat op 10Hz, en stuurd de teller aan. De teller stuurd de adres lijnen van de rom aan, en zet de data op de uitgangen van de rom en de K8055.
De data die in de rom staat is gemaakt voor licht effecten op de uitgangen van de K8055. Kijk maar eens wat er uit komt.

Het geheugen type kan je helemaal boven in kiezen, deze moet op 512 staan, het kleinste geheugen dus.

Deze data moet in de rom gezet worden.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/data%20-%20licht%20-%20effecten.jpg

Onder eigenschappen kan je de rom laden, als je het venster onder eigenschappen geopent hebt kan je rechts kiezen tussen, hex, binair, of decimaal. Als je decimaal kiest ken je de waarde's uit de tabel invoeren, als dat gebeurd is klik je op ok. De data wordt auto matisch opgeslagen als je het programma opslaat, de data blijft dan in de rom staan.

Als je de schakeling nu opstart krijg je een bepaalt licht effect te zien. Met de data kan je ook een beetje gaan experimenteren voor andere licht effecten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Hier voorbeeld_21.
http://www.uploadarchief.net/files/download/voorbeeld_21%20met%20profi…
Voor dit voorbeeld hebben we nodig:
Driemaal een druk schakelaar, eenmaal een compoort module, viermaal een led, en eenmaal een text module.

De werking:
Als er op de pc nog een seriële poort aan wezig is dan kan met deze schakeling een aantal in en uitgangen bediend worden, namelijk drie uitgangen en vier ingangen.
Hier voor is wel een interface nodig, de interface heb ik gemaakt voor de profilab compoort module.
Met de drie druk schakelaars kan je de uitgangen bedienen, inplaats van de schakelaars kan je natuurlijk ook iets anders gebruiken geheel naar eigen inzicht. Als de ingangen hoog gemaakt worden licht de bijbehorende led op, en in het text veld verschijnd, ingang_1 tot en met ingang_4. Je kan de text ingeven onder eigenschappen.
De plaats voor de text is; ingang_1 op E=1, ingang_2 op E=2, ingang_3 op E=4, en ingang_4 op E=8. Hier kan natuurlijk ook weer iets anders aangesloten worden.

Hier de hardware:
De interface bestaat uit voornaamlijk optocouplers, voor zowel in als uitgang. Voor de ingangen is dit normaal, en voor de uitgangen is het gedaan omdat de spanning varieerd tussen de min 12VDC en plus 12VDC (kan ook iets lager zijn). Achter deze optocouplers staat ook een ULN2803 voor meer stroom, hier mee kan je tot zo'n 600mA schakelen. De schakeling heeft ook een externe voeding nodig, de spanning mag varieren tussen de 12 en 24VDC.

Hier het schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/interface%20voor%20profilab.gif

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

hartelijk dank hoor
maar ik ga niet van alles kopen om wat werkend te krijgen
dus bij deze hoef je niet meer dingen te bedenken

groet van vanschagen

Lambiek

Special Member

Ja, je bent met elektronica bezig of niet. Om nu alleen maar een ledtje te laten branden is niet echt spannend, maar goed als je niets meer wilt ook goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

lambiek even een vraagje ,hoe kom ik bij properties van sample en hold,die staat op grijs en ik moet daar 1 tot 6 invullen
ik kan het niet vinden ,stom he
alvast dank

Lambiek

Special Member

Daar kan je niets ingeven, omdat eigenschappen niet op die module zit.

Als je een potmeter op de ingang zet, en een meter op de uitgang, en een schakelaar op de hold ingang dan kan je zien wat er gebeurd.

Als de hold ingang hoog is, en je verdraaid je potmeter dan zie je op de meter (display) de waarde veranderen. Als je nu de hold ingang laag maakt dan wordt de waarde vast gehouden, als je nu je potmeter verdraaid gebeurd er niets, tot dat de hold ingang weer hoog gemaakt wordt. Dan wordt de waarde die de potmeter op dat moment heeft weer door gegeven aan het display.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik ben er onder tussen achter
je had bij de dobbelsteen voorbeeld 12 erbij geschreven dat ik,sample en hold op min 1 en max 6 moest zetten
maar ik heb het bij de random generator zo in gesteld ,en het werkt ook nog haha
bedankt lambiek

Lambiek

Special Member

Hier voorbeeld_22.
http://www.uploadarchief.net/files/download/voorbeeld_22%20met%20profi…
Voor dit voorbeeld hebben we nodig:
Tien maal een schakelaar, twee maal een potmeter, vier maal een display, twee maal een lamp, twee maal een meter, drie maal een led, en vierenveertig maal een label.

De werking:
Dit is een voorbeeld met labels; inplaats van de componenten (module's) met lijnen te verbinden, kan dit ook met labels. Dit kan door bv het uitvoer label een text mee tegeven. En als je het invoerlabel dan opent onder eigenschappen, en op de pijl drukt naast het invoer venster krijg je een lijst te zien met alle text die je gebruikt hebt bij de invoer labels. Je kan nu uit de lijst een text selecteren, en die wordt dan in je uitvoer label gezet. Op deze manier worden dan de componenten aan elkaar gekoppeld.

Als je bv een uitvoer label met een schakelaar verbind; en dit label geef je de text [UIT_1] mee, en je selecteerd bij een invoer label ook [UIT_1] dan kan je bv uitgang één bedienen via de schakelaar. Het uitvoer label moet natuurlijk wel aan de desbetreffende uitgang zitten.

Op deze manier wordt het geen wirwar van lijnen, maar kan je het netjes onder en naast elkaar zetten.

De labels staan onder diversen, als je diversen opent staan ze onder (plus, massa, test)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.