Om eerlijk te zijn doe ik het niet meer dagelijks.
Ik neem nu elke maandag de stand op. Ik probeer dat iedere keer om 18:00 uur te doen.
Daaruit is voort gekomen dat we meer verbruiken dan ik in eerste instantie dacht (bijna 1kwh meer). Maar wat ik het vreemdste vindt is dat vooral de meterstand voor 'Laag' (van 21:00 uur tot 7:00 uur) het hoogste is en blijft.
Als voorbeeld; in het begin heb ik een tussenpoze gehad van enkele dagen.
In 3 dagen tijd was het verschil:
Hoog: 6.536
laag: 25.068
Totaal: 31.604
Dit was wel in het weekend, het moment waarop wij onze was doen en de droger aan staat. Maar wij zijn 's nachts niet zo actief.
Dus zo'n groot verschil bij "Laag" vind ik een beetje vreemd.
Wat inmiddels wel positief is zijn 2 dingen.
1. De buurman heeft inmiddels ook hetzelfde probleem. Die moet € 700,- bij betalen terwijl hij zelden thuis is. De buurvrouw heeft nog niets laten weten hierover.
2. Via Essent kan ik ook online mijn meterstanden doorgeven, en dat heb ik inmiddels gedaan waardoor ons voorschotsbedrag flink gedaald is. Van zo'n 200 naar 140. En dat zal in de toekomst nog verder naar beneden gaan.
Het verschil bij laag is niet zo vreemd. De meter staat nl. het hele weekend op laag, van vrijdagavond 23:00 tot maandagochtend 7:00 uur.
Sorry... ik had er bij moeten vermelden om welke 3 dagen het ging. Dat staat er niet bij.
Het ging om dinsdagmiddag tot vrijdagmiddag.
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Hoe is het afeglopen met die vreemde groep? staat die nu ook uit? Is het niet mogelijk dat er ergens (misschien bij de buren) er met een boilerrelais (schakeling die alleen bij nachtstroom werkt) een grootverbruiker (boiler) opzit? Blijkbaar spelen de problemen alleen als het nachttarief actief is.
[Bericht gewijzigd door meander op (13%)]
De lege groep staat al sinds het begin van dit topic uit eigenlijk.
Ook nog steeds niets gevonden dat het niet meer doet.
Omdat het hier om woningbouwhuizen gaat hebben we allemaal dezelfde combi-ketel. De mijne is dus identiek aan die van de buurman en de buurvrouw.
Het vreemde aan dat hoge verbruik in het nachttarief is dat het niet constant is. Er zijn ook doordeweekse dagen voorbij gegaan waarin er maar 1.5kwh verbruikt werd in het nachttarief per dag.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nou zal je het vast in het topic wel genoemd hebben, maar automatische grootverbruikers op het nachttarief... Er zit toch niet toevallig stiekum ergens een boiler?
Nee. Er is helemaal niets in het huis dat automatisch aan of uit gaat en dat stroom verbruikt op zo'n niveau.
De verwarming gaat wel automatisch aan en uit, maar die werkt vooral op gas. Een verbruikersmeter erop heeft aangetoond dat de combi-ketel erg weinig stroom verbruikt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 20 maart 2013 10:27:44 schreef supervinnie40:
Dit was wel in het weekend, het moment waarop wij onze was doen en de droger aan ...
Op 20 maart 2013 10:44:12 schreef supervinnie40:
Sorry... ik had er bij moeten vermelden om welke 3 dagen het ging. Dat staat er niet bij.
Het ging om dinsdagmiddag tot vrijdagmiddag.
Mag ik zeggen dat ik dat niet "weekend" noem?
Je geeft warrige informatie. Eerst zeg je duidelijk dat het over een weekend gaat en als dan iemand je daarop aanspreekt blijkt het ineens anders te zijn. Wat moet ik nu geloven? Was het nu weekend of niet? Als je nu zegt dat je een gas-gestookte combiketel hebt en geen boiler, moet ik je dan WEL geloven? Waarom zou ik?
Volgens mij komt het door de boiler. Zo. Einde discussie.
Vraag me een beetje af waarom je zo moet reageren als ik een fout maak. Ik val jou nu ook niet aan omdat jij het nodig blijkt te vinden om zo tegen mij te doen.
Beetje jammer, de rest van dit forum blijkt namelijk wel netjes en geduldig te zijn.
Maar om antwoord te geven op de vragen die je stelt:
1. Ja dat mag je zeggen.
2. Je moet geloven wat jezelf gelooft, niemand kan je iets anders opleggen.
3. Nee het was niet IN het weekend, daar had moeten staan "na" inplaats van "in". (zoals eerder in dit topic gezged (maar waarschijnlijk alweer vergeten, wat ik niemand kwalijk kan nemen) zijn wij in het weekend veelal weg).
4. Dan mag je mij geloven. Ik kan je niet vertellen wat je 'moet' doen.
5. Omdat het je keus is, anders niet.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik denk dat rew ook wel netjes en geduldig is, en met 'Volgens mij komt het door de boiler. Zo. Einde discussie.' een grapje maakt.
Het lijkt mij op zich een terechte aanmerking dat als je hulp in een forum zoekt, je moet zorgen dat je zelf duidelijke en accurate informatie geeft, omdat het anders (ook voor geduldige lieden) heel moeilijk meedenken wordt. Dat is de boodschap, niet meteen uit je slof schieten.
En het gaat niet alleen om een foutje van 'na' ipv 'in' het weekend, maar er is een hoop informatie in kleine brokjes tussen de non-informatie verstopt, waardoor je steeds minder concrete aanwijzingen krijgt.
Er zijn ook weinig concrete aanwijzingen. De ene keer heb ik een hoog vebruik 's nachts terwijl er niks aanstond. De andere keer (relatief) weinig terwijl er net zoveel aanstond.
Alle metingen wijzen erop dat alles correct gemeten en geregistreerd wordt, maar toch heb ik een jaarafrekening van 5643 kwh. (wat zelfs volgens de Essent medewerkers als ongeloofbaar hoog wordt gezien).
Voor jullie lijkt het als oncomplete, onduidelijk informatie. Kun je nagaan hoe het op mij overkomt aangezien ik niet zo'n elektro-techneut ben zoals de meeste op dit forum.
Elke keer dat ik iets ontdek dat ontkracht het een andere ontdekking. En wanneer ik eindelijk denk dat ik iets gevonden heb, blijkt het niet na te halen te zijn.
Dat het allemaal overkomt alsof er geen zak van klopt, dat snap ik wel. Zelfs de electriciën die hier nu 2 keer is geweest kan er met zijn verstand niet bij. Hij krijgt steeds andere metingen en resultaten, en dat druist in tegen alles dat hij weet.
Het enige dat ik kan doen is jullie antwoord geven op jullie vragen, hoe vreemd die antwoorden dan ook mogen klinken.
Als Rew's opmerking inderdaad als grapje bedoelt was, dan mijn excuses dat ik impliceer dat je niet netjes bent. Zonder smilies is het erg makkelijk om een tekst verkeerd te interpreteren. (met smilies soms ook trouwens
).
@Jochem: Ik begin anders ook licht geirriteerd te raken.
De TS heeft regelmatig een zeer hoog verbruik (iets van 25kWh op zaterdagen?) en weigert om op zo'n moment even systematisch de groepen langs te zoeken naar de boosdoener. De erbij geroepen elektricien kan dat blijkbaar ook niet.
Dan krijg ik toch het idee dat dit weer gewoon een gevalletje "gemakzuchtige grootverbruiker die schrikt van de hoge rekening" is..
En ondertussen zijn we 11 pagina's verder.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 21 maart 2013 09:53:32 schreef Zonnepaneeltje:
@Jochem: Ik begin anders ook licht geirriteerd te raken.
Dat betekent nog niet dat rew serieus bedoelde dat het de boiler was.
Ik begrijp de irritatie, en probeer ook aan TS uit te leggen waar die door ontstaat. De informatie is warrig, en er wordt niet systematisch gewerkt.
Druiloor
Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
Ik heb een oude mechanische meter gehad met 2 telwerken, die had de eigenschap nogal te brommen. Jaren lang werd dat langzamerhand meer.
Het verbruik werd ook onwaarschijnlijk hoog. Als ik verbruikers erop zette klopte de meting wel.
Zelfde soort raadsel dus, qua meetresultaten van controlemetingen. Op een gegeven moment werd het meerverbruik steeds groter, het brommen nam ook toe, en ik heb toen waargenomen dat het telwerk doordraaide terwijl de schijf stilstond.
Ik neem aan dat er mechanisch iets los was dat het brommen veroorzaakte en dat de speling zo groot geworden was dat het telwerk niet meer vastgekoppeld was met de draaischijf.
In voorkomend geval, als "iedereen" het verbruik buitenproportioneel vindt en jezelf denkt waargenomen te hebben dat het verbruik in nachten met dezelfde verbruikers aanzienlijk verschilt, lijkt het me buitengewoon onverstandig om niet een ijking aan te vragen. Ik vraag me ook af waarom een electricien die toch twee keer komt, dat niet heeft gedaan.
Je hebt meters in de handel die kosten een of enkele tientjes, die je in een stopcontact steekt en zelf een stopcontact leveren, er hangt via een snoer een meetkop aan met LCDisplay, die meet verbruikte energie. Als die wordt opgenomen in de meterkast direct achter de meter, en die laat je een paar weken zitten, dan kun je het verbruik vergelijken met de indicatie van de meter van de energieleverancier. Welllicht een idee als die electricien de derde (en dus ook vierde) keer komt.
Op 21 maart 2013 09:29:10 schreef supervinnie40:
Vraag me een beetje af waarom je zo moet reageren als ik een fout maak.
Vinnie, ik heb je er ook al eens op aangesproken dat je slordig formuleert. Als je eens iets schrijft, lees het dan nog eens aandachting over, en vraag je daarbij steeds af: staat hier wel wat ik bedoel. Ik vind ook dat veel discussie hier wordt veroorzaakt doordat je de informatie warrig opschrijft.
En ik wil ook nog terugkomen op een eerder advies: zet eens een tweede meter in serie met de verrekeningsmeter. Dat is de enige manier om erachter te komen of je meter wel goed is. We kunnen anders nog wel 10 pagina's doorgaan zonder tot een oplossing te komen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Nah! Die meter is gewoon goed. Er zijn enkele metingen gedaan en alles wijst er op dat de meter nul aangeeft als er nul verbruikt wordt en dat ie correct registreert als er wel iets gebruikt wordt. DIE meting is m.i. voldoende gedaan.
Maar het is dus al 10 paginas gelukt om de TS zo ver te krijgen om structurele metingen te doen om de oorzaak te vinden.
maar wat stel je dan voor?
ik heb wel een suggestie... Bij vrienden inwonen voor een week en ALLE stekkers uit de WCD's trekken.
Dan weer terug in huis wonen en ALLEEN de CV erin. dat je iig warm water hebt. De rest kan in de wasserette of met kaarsjes of batterijen
Vervolgens kun je de wasmachine bijprikken
en zo opbouwen. Bij ELK apparaat wat je bijprikt eerst verbruiksmeter ertussen en minimaal 24 uur laten draaien.
dan heb je iig wat. en kun je dus kijken waar je verbruiker nu zit, maar echt met nul beginnen.
zomaar wat uittrekken en gaan meten werkt vaak niet, je hebt teveel incidentele verbruikers.
Ik snap enige frustratie. Maar ik denk dat jullie vergeten dat er al 10 pagina's met tips, testen en ideeën voorafgaan aan deze pagina.
In die pagina's is er uitgelegd waarom een meterijking voor ons bijna niet te doen is. Voor het betalen van de rekening hebben we al van 2 partijen hulp in moeten schakelen.
Ook zijn alle groepen al meerdere keren 1-voor1 aan of uit geschakeld. Ook met verbruikers erop.
Ook heb ik verbruikersmeters gekocht en gebruikt. Ook hiermee zijn wederom alle groepen 1-voor-1 aan en/of uit gezet.
Wat betreft de handelingen van de electriciën. Ik weet niet precies wat die allemaal gedaan heeft, ik ben er wel de hele tijd bij geweest en hij heeft veel proberen uit te leggen. Maar ik snapte niet alles en bepaalde handelingen waren mij niet helemaal duidelijk.
Hij heeft de zekeringskast opengehaald, waarbij hij allerlei dingen met een soort multi-meter heeft gedaan en opgeschreven. Ook moest ik alles uit het stopcontact halen, en dan 1 voor 1 alle lichten aan en weer uit zetten. Dit hebben we daarna ook gedaan met alle apparaten in het huis.
Hij heeft heel veel zitten schrijven, rekenen en met zijn multi-meter gewerkt. Uiteindelijk was hij niets wijzer.
Enkele dagen later belde hij op dat hij een ingeving had en die wou proberen. Na enkele uren weer allerlei handelingen uitgehaald te hebben met 2 verschillende soorten meters en een kastje (dat hij aansloot op elke groep), was hij weer niets wijzer.
Op zich snap ik wel dat het vervelend is dat de informatie niet precies geleverd wordt zoals jullie willen. Maar ik heb er dan ook vele malen minder verstand van dan jullie, dus ik weet ook niet altijd hoe de informatie precies aangeleverd zou moeten worden.
Daarnaast is het voor mij onderhand ook vervelend dat sommige tips/ideeën wel 3 tot 4 keer opnieuw herhaald worden. Ik moet dan 3 tot 4 keer opnieuw zeggen dat ik een test al gedaan heb, of dat ik iets al gekocht heb etc.
Misschien is beter om dit topic gewoon te laten voor wat het is.
Hij werd opnieuw leven ingeblazen omdat iemand in een ander topic een idee had en ik adviseerde om dat in dit topic te bespreken (zodat we in dat andere topic niet off-topic zouden gaan).
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 21 maart 2013 10:11:01 schreef Jochem:
[...]Dat betekent nog niet dat rew serieus bedoelde dat het de boiler was.
Toch lijkt het verbruiksprofiel daar wel een beetje op, vandaar dat ik in een laatste poging die suggestie deed. Maar dan misschien de boiler van de buren die verkeerd is aangesloten. Merken ze ook niet gelijk als je die kortere tijd uitschakelt.
Veel verder dan dat zullen de suggesties niet komen zonder een gedegen fysiek onderzoek van de installatie en dat is zelfs voor een deel al gedaan.
Ik kan me voorstellen dat je het na 11 pagina's wilt laten rusten, maar ik zou er wel heel erg prijs op stellen als je hier nog eenmalig terugkomt op het moment dat je de oplossing hebt gevonden.
probleem is dat je melding niet regelmatig is. ER is dus IETS wat af en toe inschakelt/meer verbruikt of uitschakelt OF je meter wijkt AF en toe af...
dus alleen duurtesten brengen oplossing, maar dat moet je wel per apparaat doen in dit geval... Andere opties heb je niet. En omdat je een referentie moet hebben, moet je per apparaat met 2 meters meten.
meander
Spanning staat en stroom gaat!
In een huurhuis mag je volgens mij aanpassingen doen aan de meterkast mits je deze ongedaan maakt voor je gaat verhuizen. Een 2de meter plaatsen zou dus mogen. Dus kwestie van ergens een meter vandaan halen (eventueel lenen voor een maand ofzo) en die elektricien lief aankijken om hem te plaatsen.
Een andere mogelijkheid is wellicht om een slimme meter aan te vragen. Dan is of het probleem opgelost, of het probleem makkelijker te achterhalen.
@Maartenbakker, mocht ik het probleem vinden. Dan zal ik het zeker op dit forum plaatsen. Wie weet komt het ooit van pas voor iemand die via Google hier terecht komt.
@High met Henk, ik heb jouw advies opgeschreven en zal het met de electriciën bespreken als hij weer langskomt. De man is zo'n goedzak dat hij nog helemaal geen uren wil rekenen omdat het probleem niet opgelost is.
@Meander, ook jouw advies heb ik opgeschreven en zal ik zeker voorleggen aan de electriciën. Ik denk wel dat hij daar voor in is.
roadrunner84
Meep! Meep!
Je buurman "leent" je stroom voor zijn wietplantage 
Maar deze had je waarschijnlijk al voorbij zien komen...
haha.