@Henry:
Ik heb dit ook meer gedaan om serviceervaringen te krijgen en dat lukt aardig. :) Het is iets wat ik bij consumentensites juist mis.

Ik draai ook met een Miele, en inderdaad hij is nu +25 jaar oud.
Door zijn leeftijd zijn er natuurlijk dingen aan geweest, de manchet, wat schade op een printplaat (diode printbaan enz.), de koolborstels, de aandrijfsnaar en de afvoerpomp.
Niet raar na 25 jaar dienst.
Of ik er verstandig aan heb gedaan? ik weet het niet, hij verdient zeker geen eco label in deze tijd, maar het aantal wasjes zal minder worden als de kinderen het huis uit gaan.
Een collega zij altijd: koop een goedkope machine en zet het geld wat je meer had moeten uitgeven voor een Miele op de bank. Als de goedkope kapot gaat en niet meer te repareren is voor weinig, koop dan voor dat geld een nieuwe goedkope machine, dan heb je de laatste techniek en zuinigheid.En kijk dan eens hoe lang je met beide machines doet in vergelijk met die ene Miele, en wat het je heeft gekost om deze te laten draaien al die jaren.:)

Of koop als je tevreden bent met Bauknecht hier een werkend model rond de €50,- of een defecte voor de onderdelen.

[Bericht gewijzigd door Athoom op (12%)]

Je kunt geluk en je kunt pech hebben, onze derde wasmachine is een Miele geworden na een Siemens en Constructa (laatste was echt bagger) . Miele is echt goed al had de onze na 10 jaar defecte schokbrekers, dit waren z.g.n. frictiedempers, dat vond ik wel een slecht puntje , je mag toch verwachten dat Miele hydraulische dempers monteert :( verder doet hij het prima, een nieuwe zou weer een Miele worden.

Mijn AEG van <400 euro houdt het al jaren uit. Niet eens het simpelste model (wel even rondshoppen voor een goede prijs), dus startuitstel en wat speciale wasprogramma's en 1400 toeren.

Wel merk je dat de pomp bijvoorbeeld net wat luidruchtiger is dan de wat duurdere modellen, dat soort dingetjes. Maar als je er niet naast slaapt is dat ook niet zo'n punt.

Mijn motivatie in m'n keuze hoog of laag segment is dat ik wel een Miele van 1200 euro kon kopen, maar dat je voor dat geld ook 3 keer een nieuwe AEG koopt. Oftewel: zelfs al zou zo'n AEG na 6 jaar al volledig naar de K* zijn (toch onwaarschijnlijk), dan moet mijn Miele het al 18 jaar uithouden om het prijsverschil te kunnen verantwoorden.

Maar ik ben geen kenner en heb ook niet veel referentiemateriaal, ik zeg alleen dat ik nog steeds tevreden ben met mijn keuze destijds. Overigens ook de wasdroger van AEG.

Nou mijn moeder heeft altijd een panische reactie als de wasmachine kapot is. En met 3 kinderen en daarna 4 pleegkinderen wil dat nog wel eens.

op dit moment staan er 2 reserve machines met waar een klein defect aan was. Maar er was al een nieuwe aangeschaft. Naast machines van mijn moeder en mezelf heb ik al bij diverse kennissen wat gerepareerd.

Wat me opvalt is dat er steeds meer functies komen die ook allemaal stuk kunnen en weinig bijdragen. Nu staat bij mijn moeder bijvoorbeeld een Bosch... die geeft een error als je het deurtje normaal dicht doet, als je het dicht ramt werk hij wel. Bij een andere machine zat een vlotter onder in de machine, en een slang die tegen het betonblok aan schuurde. Ieder jaar dus een error als er water in de machine stond en dus de slang weer door geschuurd was. Vraag me nog steeds af of de vlotter en de doorschurende slang een causaal verband hadden in het ontwerp proces. (sowieso: waarom de onderkant dicht en een vlotter? als de onderkant open was zag je vanzelf water)

Verder denk ik dat we als techneuten moeten kunnen stellen dan slangen en manchetten op een gegeven moment zullen scheuren, en dus wel eens vervangen moeten worden. Maar goed een manchet vervangen kost 3 tientjes en 10 minuten. Zelfde geld natuurlijk ook voor lagers e.d.

Maar goed ik pleit dan ook voor een wettelijke eis dat producten een bepaalde gemiddelde levensduur hebben (minimaal 10 jaar). En dat de onderdelen wettelijk minimaal 20 jaar goed en voor een goede prijs vrij te kopen moeten kunnen zijn. Maar dat is meer een milieutechnisch verhaal.

Met dit topic kan TS volgens mij helemaal niet meer bepalen wat hij moet doen. Er komen tien merken voorbij en we schieten op alle merken met goede- en slechte ervaringen.

Heb gisteren een drogertje voor het andere huis gekocht van Siemens. Nu in de actie tot juni met 10 jaar gratis garantie op voorrijkosten, onderdelen en arbeidsloon. Dan kan je zeker weer 10 jaar vooruit zonder kosten....

http://www.siemens-home.nl/extraklasse.html

Je zou een filter moeten hebben om alle "N=1 onderzoeken" te kunnen negeren. :)

Dat van vroeger waren de machine's beter is natuurlijk geen fabel.
We leven tegenwoordig in een weggooi tijdperk, ik vindt dat er een hoop slechte machine's gemaakt worden. AEG, Miele, Bosch, enz, enz, is niet meer wat het geweest is.

Wij kochten 5 jaar geleden een bosch, en die was niet echt goedkoop 2200 Euro, dus je mag verwachten dat het een goede machine is, nou niet dus. Binnen een jaar motor stuk, binnen twee jaar print plus motor stuk. Geen garatie meer en de reparatie ging iets van 1200 Euro kosten, niet dus. Wij vroegen hoe dat kon, we kregen als antwoord je wast te veel.

Dus een dure machine is goed gaat niet meer op tegewoordig, de kwaliteit is gewoon slecht tegewoordig vindt ik. Je kan beter een machine kopen van een paar honderd Euro, en om de vijf jaar een nieuwe kopen.

Op 18 april 2013 09:24:38 schreef Jochem:
<<>>

Mijn motivatie in m'n keuze hoog of laag segment is dat ik wel een Miele van 1200 euro kon kopen, maar dat je voor dat geld ook 3 keer een nieuwe AEG koopt. Oftewel: zelfs al zou zo'n AEG na 6 jaar al volledig naar de K* zijn (toch onwaarschijnlijk), dan moet mijn Miele het al 18 jaar uithouden om het prijsverschil te kunnen verantwoorden.

<<>>

Die vergeljiking klopt natuurlijk maar je vergeet het volgende: De techniek staat ook niet stil!

Stel dat beide machines in één keer de geest geven, de ene na 3*6 jaar en de andere naar 18 jaar, dus we laten de onderhoudskosten even weg en de totaalprijs is dus gelijk. De techniek, isolatie, wasprogramma's etc zijn in in de tussentijd wel veranderd. Een wasmachine is in die zin een enorme sluipverbruiker omdat je niet direct ziet dat je veel energie en water verbruikt, je kleding sneller slijt etc. Nieuwe wasmachines gaan efficiënter om met water, dus ook minder energie om het warm te stoken, motoren van een x-aantal jaar geleden verbruiken veel meer. Deze vergelijking is niet sluitend en ook niet bedoeld als begin van een discussie over verbruik van verschillende machines, maar enkel om aan te geven dat de aanschafprijs waarschijnlijk maar een klein deel is van de totale (verborgen) kosten die je met zo'n apparaat hebt.

Voor een nieuwe zou ik voor een baseline middenklasser gaan, dus niet het allergoedkoopste budgetapparaat maar net iets duurder. Of een tweedehandsje van de leeftijd jong, zijn vaak wel beschikbaar omdat mensen samen gaan wonen etc.

Absoluut waar. Maar eigenlijk pleit jouw verhaal voor mijn insteek, immers heb ik elke 6 jaar weer nieuwere techniek in huis, in plaats van om de 18 jaar. (Behalve dan dat mijn machine gewoon ook nog eens veel langer dan 6 jaar meegaat).

Je moet dan natuurlijk niet ZOOO iets goedkoops willen halen dat je achterhaalde techniek in wegwerpvorm in huis haalt, zegmaar de Everglades van de Wehkamp. Ik heb gewoon al die zuinige dingen van tegenwoordig erop, waterbesparing etc., tegen een prachtig prijsje.

Maar het is ook een kwestie van goed rondkijken voor een goede prijs; mijn machine was op diverse plaatsen rond de 600 euro, en ik had hem voor 380.

Wat ik wel heb overwogen voor de wasdroger, is een duurdere halen met warmtepomp. Dat scheelt natuurlijk een hoop in energie. Maar dat zou me zo'n 9 jaar duren voordat ik het had terugverdiend, en een flinke inverstering betekenen. Inmiddels zijn ze meer ingeburgerd en een stuk goedkoper, dus wie weet de volgende...

Op 18 april 2013 10:37:53 schreef joopv:
Je zou een filter moeten hebben om alle "N=1 onderzoeken" te kunnen negeren. :)

Sorry, ook hier N=1 (wel duidelijk erbij vermeld). Maar dat is ook wel een beetje te verwachten als je zo'n topic begint.

Op 18 april 2013 11:29:17 schreef Jochem:
Absoluut waar. Maar eigenlijk pleit jouw verhaal voor mijn insteek, immers heb ik elke 6 jaar weer nieuwere techniek in huis, in plaats van om de 18 jaar. (Behalve dan dat mijn machine gewoon ook nog eens veel langer dan 6 jaar meegaat).
<<>>

Klopt, zo was het ook bedoeld. Wegwerpapparatuur is natuurlijk nooit goed, vandaar ook niet de budget maar een baseline middenklasse. Beproefd concept heeft ook minder kans op kinderziektes. Ik denk dat zelfs de milieuaspecten redelijk gecompenseerd worden door het verlaagde verbruik. Al loop je met een kortere levensduur theoretisch wel meer kans op een natte vloer omdat 'iets' het heeft begeven.

Die nieuwe techniek is natuurlijk leuk, maar zolang de trommel even groot blijft, zul je min of meer dezelfde hoeveelheid water nodig hebben om te kunnen wassen. Wellicht spoelt het ding een keer minder en zit daar wat winst - maar dat is koud water en water kost niet echt veel (wat niet betekent dat je het zomaar kunt verspillen, maar financieel is er niet echt winst te halen, en dat is de context in dit verhaal).
Een kleinere trommel impliceert minder inhoud en (normaal gesproken) meer wassen.
Verder is het rendement van een verwarmingselement zo'n 100%, dus daar is ook niet veel winst te halen. Het verbruik van de motor is verwaarloosbaar tov. de verwarming - tenzij je alleen in de zomer altijd op 20oC wast ofzo...
Kortom: ik geloof niet dat er op techniek veel winst te halen is in 10 jaar... Sterker nog: de oude machines zijn in mijn ogen en ervaring degelijker - vernieuwing is niet altijd vooruitgang...

Op 18 april 2013 08:28:19 schreef bprosman:
@Maarten,

Mijn ex vrouw heeft een jaar of 4...5 geleden Whirlpool gekocht en is daar prima tevreden mee qua zuinigheid mogelijkheden. Met het naar boven sjouwen wel gemerkt dat het (gelukkig) iets minder degelijk is dan Miele.

En ook dat is een belangrijk argument! Mijn Indesit wasmachine kan ik in in mijn eentje verplaatsen, en daar zit toch nog een stalen kuip in. Waarschijnlijk op gewichten beuinigd maar desondanks stabiel. Tot nu toe lees ik hier dus alleen positieve ervaringen met Whirlpool, zelf slechts ervaring met hun Zweedse magnetrons.

@Jan Klaassen: Juist slangen en manchetten heb ik nog nooit stukgehad. Je moet wel zuinig op je manchet zijn, dus droogvegen en deur niet dicht. Wat bij mij stukging waren juist de subtiel bewegende delen zoals klok (Zanussi), pressostaat (Zanussi), deurslot (Indesit).

@EricP: zelfde hoeveelheid water, tsja hadden de bouwers dat maar door. Ik heb wel eens in een zuinige Indesit gewassen waar in de voorzichtigste stand niet al het wasgoed nat werd. Incidenteel probleempje of wellicht te omzeilen (misschien achteraf gezien een halve was gekozen terwijl het met een hele goed zou zijn gegaan ook al zat de trommel eerder halfvol).

P.S. Opvallend veel slechte ervaringen met Bosch/Siemens/Constructa. Dan was mijn voorgevoel daar dus correct kennelijk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

Ik kan Lambieks verhaal enigzins bevestigen....

Ik heb een AEG machine.......Plastic plastic en nog eens plastic.

ik heb hem nu 4 jaar...zonder echte problemen maar ik hou mijn hart vast als er een lager uit loopt....de plastic kuip is dichtgelast dus einde oefening... weegt +/- 65 kilo en rammelt zichzelf min of meer uit elkaar...front en onderbekleding zitten inmiddels los met een enorm kabaal met centrifugeren als gevolg. en ja het ding staat waterpas.

Mijn Edy W1000 heeft het 13 jaar vol gehouden tot uiteindelijk de kuip roest in het eten..euh..de was gooide en de was roestvlekken kreeg.
1x nieuwe motor lagers en 2x trommel en kuip lagers zelf gedaan allemaal.
Nordland droger van 2001 loopt nog steeds.

Ik weet eingenlijk niet wat de volgende machine gaat worden...misschien vergiis ik me in AEG maar mijn gevoel zegt iets anders.

[Bericht gewijzigd door PL500 op (23%)]

Iedereen heeft hier ervaringen met de diverse merken wasmachines, maar het merk LG heb ik hier nog niet voorbij zien komen!!!

Heb er zelf één en zonder problemen.

(is maar een tip).

Na 8 jaar begaf mijn Bauknecht het met een enorme klap: ondanks onbalans in de trommel(-inhoud) begon het ding blijkbaar toch met centrifugeren. En dat was funest voor het lager. De klap werd veroorzaakt door de trommel die met flinke snelheid tegen de kuipwand sloeg. Was en heel fijne machine. Helaas waren de kosten voor reparatie net zo veel als een nieuwe machine, dus dan ook maar die keuze gemaakt. Ook deze keer weer een Bauknecht. Echter met één zeer belangrijke voorwaarde: dat gejank van die klote-motor moest ik echt niet meer hebben, dus de nieuwe machine moest een inductie-motor hebben. En wat een verademing is dat!!

De machine heeft echter een klein nadeel: het aparte centrifugeer-programma duurt echt onnodig lang. Het ding rekent er 20 minuten voor, terwijl 'ie zeker 30% van die tijd alleen maar een beetje aan het rommelen is: tientallen seconden lang niets doen, een paar keer de trommel draaien, nog eens tientallen seconden niets doen, ... Zo kan ik ook 20 minuten vol krijgen! Tsss... Maargoed, het scheelt aanzienlijk in de hoeveelheid vocht die er nog in de was zit, en dus in tijd die de droger bezig is (ook een Bauknecht, energieklasse A+ !)

We heben de knoop doorgehakt: Het is de Electrolux*) geworden (Heeft AEG overgenomen). We hebben alle tips van hier meegenomen in ons besluit. De financiële marge heeft ons echter van Miele weerhouden.
We konden zelfs nog wat afdingen.

Alle service ervarinegn hebben ons iniedergeval iets geleerd ofen het binnenwerk, wat je niet op consumenten sites leert!
Iedereeen bedankt voor 'z'n twee centen' :)

Het blijkt dat alle machines tegewoordig een polycarbonaat kuip hebben, op Miele na, die Bij RVS is gebleven. De trommel blijft overal RVS.
Extra garantie op de borstelloze motor is 10 jaar, dus dat zit hopelijk wel snor.
Als nieuwtje heeft LG tegenwoordig een machine met 'direct drive', dus geen snaar meer. De machine is heel stil (althans zonder inhoud) we konden hem nauwelijks horen draaien!

*)
Sorry, ik had in de openingspost Excelsior geschreven in plaats van Electrolux en Bauknecht in plaats van Siemens :o

Ik heb mijn Electrolux net openliggen - wacht op een nieuwe set koolborstels (waarvan de prijzen op internet variëren van 16 tot 78 euro!). Een mooi apparaat maar wij vinden wel dat er veel 'vuil' in de manchet blijft zitten (wordt regelmatig 90gr leeg schoongewassen)
Veel plezier met je nieuwe aankoop

Alles polycarbonaat... Tsja... Weet iemand dan welke merken nog wel een deelbare kuip hebben?

Overigens hou ik ook niet echt van het zeurderige geluid van borstelmotoren.

@!kk3: ongeacht het merk en type moet je het manchet altijd na elke wasbeurt droogvegen!

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]

Precies! Is het niet juist het vochtig houden en de deur gesloten om te voorkomen dat het manchet uitdroogt en broos wordt?

Mijn AEG /Electrolux heeft ook last gehad van vetluis/aanslag...

af en toe kookwas en het gebruik van waspoeder ipv vloeibaar en lager doseren loste voor ons het probleem op.

De manchet wordt ook hier gedroogd na het wassen.

@Jan Klaasen en MNM: Mijn moeder doet het trouw, en op die Marynen zit al bijna 28 jaar hetzelfde manchet, prima soepel.

Ik denk dat het een fabeltje is dat je rubber nat moet houden (uitdrogen van rubber heeft niets met water te maken!) en bovendien krijg je - als je het water gewoon laat staan - vorming van alg, kalk, schimmel, wasmiddelresten, etc. wat toch nooit goed zal zijn voor een manchet laat staan voor je wasgoed. Uit gevallen in mijn omgeving die na 4 jaar een rot manchet hadden, maak ik vooralsnog op dat ik daar gelijk in heb.

Op 18 april 2013 14:42:01 schreef maartenbakker:
[....]
Overigens hou ik ook niet echt van het zeurderige geluid van borstelmotoren.
[....]

Die nieuwe machine heeft dus ook een borstelloze motor :)
Overigens dacht ik dat onze oudere machines (dus vóór die Bauknecht) allemaal een kooiankermotor hadden, dus óók geen borstels...

Schroeven, boutjes, munten, e.d. verwijderen we altijd uit de manchet :D

Vreemd dat droog waspoeder beter is dan vloeibaar. Dat poeder blijft altijd in zeepbakje en -leiding kleven; vieze troep.

ik doseer direct in de trommel.