Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier. Ik zoek een schema voor een mobiel energiesysteem dat ik wil inbouwen op een boot. Het betreft een ouder apparaat waarvan de producent geen schema meer heeft liggen. Het is een kastje waaruit je via een dynamo 3kW stroom kan krijgen. Er zitten ook aansluitingen op voor laskabels. Bij het kastje heb ik ook een kabelboom met genummerde draden. Dus ik weet hoe ik het kastje moet aansluiten. Daarnaast heb ik ook een speciale dynamo met een kleine poelie die op de motor komt. De lasstroom kan je dan regelen via het gas van de motor. Wat ik niet weet is hoe je de kabelboom aansluit op de dynamo.
De enige specificaties van het kastje:
Top Box - power welding charging
Take off power energy systems Type PW3,3 / 165-3IS
Gemaakt door Top Systems in Bodegraven
Heel graag hoor ik jullie advies of nog beter, ontvang ik een schema van dit apparaat.
Bij voorbaat dank en met groet,
Pablo
Tja zonder documentatie zal het lastig worden, lijkt me voor een PTO gemaakt.Hoeveel draden moeten er op de dynamo aangesloten worden ?
Wat is de spanning van de dynamo 12V 24 V DC of 220 V AC ?
wat detail platjes van de gegevens van de onderdelen en een foto van het inwendige van het kast zal al iets mee helderheid geven, zeker de klemmenstrook en evt. beschrijvingen die er bij staan.
Er zijn 10 draden in totaal, de dynamo is wisselstroom en er zit een 28V laadregelaar op, maar deze heb je denk ik niet nodig. Naast twee dikke draden zijn er verschillende dunnere, ik denk sommige voor de fases van de dynamo en de andere voor de accu, omdat een lader zit er ook in.
Ik stuur zo wat detail foto's.
De klemmenstrook en de kabelboom is dus genummerd van 1 tot 10, verder staat er niets op. de dynamo zat volgens mij niet aan deze kast aangesloten maar ik weet dat het de goede is. Er staat daar ook niet veel op. Ik vraag me ook af met wat voor spanning je hiermee last. Ik liet me vertellen dat je er tot een dikte van 3mm heel mooi mee kon lassen. Ik hoop de foto's spreken voor zich. Bedankt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]
Tja raar geval.
beginnend met de stikker op de voorkant(niet goed leesbaar
Powersource 220V/ 15A DC <== voeding 220V DC???
Welding system 165A. DC ......
Charger 12V 24V
Stikker hoort bij de 3 F travo ?
Prim 24V AC
sec 220V AC
Power 2200 VA
gezien puur op gok; de dikste kabels zijn om te lassen, en de altenator lijkt me geen 165 A type, dus zullen die gevoed worden door de accu DC ( 12V 24V ?)
daarbij is pos 5 de plus geweest en 6 massa
kan je een fotoposten van pos4 in de kast, die rode draad waar loopt deze naar toe ? (+ na spannings regelaar uit de altenator/ laad kant naar de accu 12/24V? DC)
dan lijken er 3 Fasen AC op pos 1,2,3 te komen deze gaan naar de trafo en de print maar of dit net spanning is of uit de altenator komt?
Het type nr. van de altenator kan ook verhelderend werken, al zou het me niet verbazen dat dit een eigen aanpassing van een standaard product is ( 3F voor de gelijkrichter naar buitengebracht, of type zonder diode's)
1 R ~
2 S ~
3 T ~
4 B+
5 Accu +
6 Massa -
7
8
9
10
Hmmm, typisch geval van rarigheid. Het lijkt op een gewone autodynamo met ingebouwde spanningsregelaar en gelijkrichter. Als ik in de openingen van de dynamo kijk lijkt het of ik aansluitklemmen van 6 dioden zie zitten. Van de twee zwarte blokjes kan er 1een spanningsregelaar zijn.
Ik zie ook, lijkt het een aantal (drie?) klemschroeven waarvan er op 1 een rood draadje zit. Het lijkt er op dat bij deze dynamo de drie fasen van de spoelen ook neer buiten gebracht zijn. Evenal een B en een D+ aansluiting zoals je op elke auto dynamo vindt.
Ik kom dan op 6 draden die uit de dynamo komem:
Drie fasen van de klemschroeven. Staan er nog letters bij als R,S en T of mischien U, V en W?
Een min of massadraad aan het huis van de dynamo. Dit zal een dikke draad zijn.
De B en de D+ vermoedelijk ergens op de twee zwarte boxjes aangesloten.
De drie fase draden zitten dan waarschijnlijk op de drie fase trafo in je kastje aangesloten. Die maakt van de 24 volt 220 volt. De B en D+ zijn een dunne en dikke draad. De dunne draad zal naar een laadstroomlampje in jouw box gaan. Meestal wordt de veldwikkeling via dat lampje van spanning voorzien. Zonder deze spanning zal de dynamo niets doen.
Het lassen zal plaats moeten vinden via de dikke kabel en de dikke min of massa kabel.
Bovenstaande is een berg veronderstellingen. Je zult toch even moeten uitpluizen hoe alles is geschakeld. Maar als het zo is als bovenstaand is het best een leuk apparaat.
Oke,dank, ik ga het straks heel goed lezen. Hier eerst de foto van pos4. Die rode draad gaat naar een relais. Daarvandaan gaat een aardedraad naar een printplaatje, een groene draad naar de aan/uit schakelaar en een dikke zwarte naar de min van de laspool. Op de dynamo zie ik wel de D-. Plaatje kastje binnenkant: 2800VA, buitenkant: welding system 165A-D.C. I.D.: 80%
ik denk dat je eerder op 48V last ipv. 24
nee, die zwarte gaat naar rood van de laspool
de dynamo; ik denk dus dat die niet origineel is, maar in feite werkt het systeem met een normale autodynamo, alleen dat er een kleinere poelie op moet. Kan het ook zijn dat die draden rechtstreekt op de fases worden aangesloten, dus voor die diodes die je aan de binnenkant ziet?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (76%)]
er lijken 2 regelsystemen in te zitten , het veld regelen om 13,8 V voor het laden van de dynamo, normale stand: het autotje, of power, en dan word de 220V geregeld? dit gaat met de klemmen 7,8,9,10 ?
er zijn ook mobiweld systemen , heeft er wat van weg.(
http://www.4wdlinks.com/harryworld/welder.html )
leuke puzel trouwens ! 
IDD, het lijkt erop dat de 3Fazen voor de diodes naar buiten zijn gebracht
deze gaan naar de 24V 220V travo, en vermoedelijk naar de outlets voor 220V AC, daar de spannings meter op het front paralel staat en de meter een AC teken (~) . waarom het front source 220v DC vermeld is me een raadsel, maar de uitgangen van de travos lijken wel naar een gelijk richter te gaan , maar daar zou een veel hoger DC uitmoeten komen ?
blijft een vreemd ding, die dynamo lijkt me zeker erbij te horen, en die is zeker niet "standaard"
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (35%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik heb sterk het idee dat de set ook een 2 tal 12v loodaccu's hoort te bevatten om de 24v dc bij 165amp te behalen. de dynamo levert alleen 3 fase ac spanning die de trafo omzet naar 230v en een gelijkspanning om de accu's te laden..
Lassen doe je vaak niet met een nissan micra off vw polo, lijkt me eerder een omgeving van bedrijfs auto's vrachtwagens.24 V (28) lijkt me dan niet vreemd, maar de stikker doet vermoeden dat het systeem geschikt is voor zowel 12V als 24V (wat het laad gedeelte betreft)
en voor dat lassen, schat de dynamo op 50A , de rest word uit de Accu gezogen.
maar die 220 AC, daar zou je toch graag 50Hz willen hebben, ik mis de belangrijkste meter op het front? het aantal poolparen en de poeli verhouding bepalen het toerental wat je nodig hebt.
voor een lamp maakt het niet uit, en bepaalde motoren schijnen ook geen moeite te hebben met DC, en zal dan de frquentie ook niet beangrijk zijn, maar of er nu zoeen hele fijne spanning uitkomt?
Ik heb er wel geleerd dat er een absoluut zuivere sinus uitkomt, dus dat power source DC vind ik ook raar. Ik heb ook gehoord dat het apparaat o.a. door de anwb pechhulp werd gebruikt. Heb daar zelfs al nagevraagd, maar geen antwoord ontvangen. En ik heb hem gekregen van een bootprofessional die er jaren mee heeft gewerkt. Misschien klopt het wel dat er ook 2 12V loodaccu's bijhoren en dat pos5 op de plus van de accu moet. Ik heb wel 12V op de boot maar als het voor de werking van het apparaat noodzakelijk zou ik die 2 accu's er nog wel bij kopen. Dan las je dus met 24V. Alleen snap ik niet hoe je dan de lasstroom kan regelen via het gas. Dat is toch absoluut noodzakelijk om goed te kunnen lassen.
shiptronic, ik woon in Amsterdam, buurt de Pijp. Als het niet teveel moeite is zou het natuurlijk te gek zijn als je eens ernaar kan kijken. Ik denk het is wel een mooi degelijk apparaat, bedoeld om stationair even veel energie op te wekken zonder je accu te doden. Het werkt naast je gewone dynamo en je zet het uit als je geen behoefte hebt aan veel stroom zoals onder het rijden/varen. Ik zou het jammer vinden als ik het zou opblazen omdat ik het verkeerd aansluit.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]
Ik kan ook een proefopstelling maken thuis. Als ik een boormachine aansluit op de dynamo zou ik de spanning op de fases kunnen meten. Is dat een realistischer scenario?
Hallo;
Sinds gisteren ben ik ook in het bezit van een TOP mobiel energie systeem. Ik wil dit systeem inbouwen in mijn Unimog camper om onderweg zelfvoorzienend te zijn. Ik heb er ook geen inbouw handleiding bij, alleen een soort folder met de mogelijkheden en specificaties. Ben van plan om dit systeen volledig gescheiden te houden van het standaard electrisch systeen van mijn Unimog, dus met eigen accu. Zou dat kunnen, ik ben namelijk zelf een electrische digibeet.
Ik zal wel even de specificaties geven zoals die in de folder vermeld staan;
Vermogen max.3300 watt
Vermogen cont. 2800 watt
Inschakelvermogen 5500 watt
Wisselspanning 220 volt
Frequentie 50 Hertz
Stroomsterkte max. 15 A
Max. lasstroom 165 A
Ontsteekspanning 65 Volt
Max. electrode dikte 3,25 mm
Overbelastingsbeveiliging Electronisch
Kortsluitbeveiliging electronisch kortsluitvast
Gewicht 18 kg
M.vr.grt. Pieter
Dat is nogal wat watt. Wat voor dynamo heb jij in je unimog camper.
Ik heb in mijn auto een 24 volt dynamo van 2,5 kw piek vermogen dat pas geleverd wordt bij een spanning van 28 volt. En dat is een groot apparaat. Een gewone auto dynamo is meestal half zo groot. Ik verwacht dat in je unimog ook een grotere dynamo zit als gewoonlijk in een gewone auto.
Als je geen 24 volt in je wagen hebt wordt het maken van 3 kw denk ik moeilijk. Bij 2800 watt uit alleen een 12 volt accu loopt er een stroom van 233 ampere. Een 100 ampere-uur accu is dan in 10 minuten leeg. En een 100 ampere uur accu is al een best grote jongen.
Je moet, wil je dat doen een voldoende grote dynamo in de auto hebben. En dan de auto wat sneller laten lopen dan stationair. (Handgas).
Een dynamo van 3 KW moet je ook aandrijven met een dubbele v-snaar.
Mijn dynamo heeft een enkele snaar en dat gaat eigenlijk net.
Een huisaansluiting is overigens ongeveer 7,5 KW. Jij wilt dus straks iets minder als de helft in jouw auto hebben. Dat is dus een beetje extreem. Je (mechanische) deel van je instalatie moet dus wat extreem worden. En dat maakt het niet makkelijker. Maar alles is mogelijk.
Hallo;
De dynamo die bij het systeem hoort is 14 volt 65 amp. Op het moment dat de TOP BOX ingeschakeld wordt is het systeem automatisch volledig galvanisch geisoleerd van het voertuig. Wat dat precies inhoudt zegt mij niet veel, jou misschien wel.
Het electrisch systeem van mijn Unimog is ook 12 volt. Ik ga van de week beginnen met de dynamo te vervangen voor die bij het systeem hoort. daar komen 3 dikke draden uit die je noermaal op een dynamo niet ziet, dynamo is gemodificeerd door TOP Systems, onderdeel van stroomwinkel.nl
Hoi unimog1700,
ik ben wel benieuwd naar hoe jij je topbox aansluit. Ik denk dat galvanische isolatie betekent dat het systeem niet in verbinding staat met een accu. Dat je 65A dynamo deze 3300W kan leveren komt door de extreem kleine poelie die er op moet zitten. Zou je niet een foto kunnen posten van je dynamo met die poelie en ook de draden die eruit komen? De specs van je topbox lijken wel op de mijne. Misschien komen we samen wel uit hoe alles moet aangesloten. Ik ben ook benieuwd naar deze folder. Zit daar echt geen schema op?
Hallo Peter;
Ik ben er inmiddels achter dat galvanische isolatie betekent dat het systeem totaal gescheiden is van het voertuig.Volgens de folder kun je op deze maniet aan je eigen voertuig of boot lassen.
Ik ga morgen beginnen met de dynamo in te bouwen. Heb totaal geen electriche kennis, maar een dynammootje aansluiten moet lukken denk ik. B+ is de laadstroomdraad die in dit geval via de
TOPBOX loopt. D+ is dacht ik het laadstroom contole lampje en de W aansluiting is voor een eventuele electrische toerenteller, die i mijn situatie overbodig is omdat ik een mechanische toerenteller heb.
Draad 1, 2, en 3 gaan van de dynamo naar de corresponderende klemmen in de box. Draad 4 gaat van klem 4 naar de plus van de accu. (laadstroom)?
B+ gaat naar klem 5 en massakabel op klem 6. de rest is bij mij afgesnoeid dus moet ik ff laten checken door een vonkoloog maar zover als ik het kan bekijken komen die vanaf de aan/uit schakelaar en controlelampje in de BOX.
Grt. Pieter
Peter Pan;
IK heb er wel een schema bij maar dat is al een kopie van de 7e generatie, dus nu al vrijwel onleesbaar. Als je wilt kan ik er een kopie van maken en naar je opsturen, De folder is origineel dus die kan ik wel voor je kopieeren.
Grt Pieter
Het vermogen dat een dynamo kan leveren wordt niet bepaald door de diameter van de pully. Dat wordt bepaald door de draaddikte van de wikkeling en de spanningsregelaar. Er komt bij een hoger toerental een hogere spanning uit inderdaad en dus meer vermogen. Alleen zullen je anker en stator wikkelingen er dan uitfikken. De draadweerstand is te hoog door te dunne draden in je wikkelingen.
Je spanningsregelaar regelt om dit te voorkomen de stroom door je veldwikkeling terug zodat je magneetveld zwakker wordt en daardoor weer de uitgangspanning omlaag brengt. Op die manier zorgt de regelaar dat je redelijk constante boordspanning hebt bij de sterk wisselende toerentallen die de automotor en dus de dynamo heeft.
Het enige voordeel van een kleine pully is dat bij een laag toerental (stationair) ook vermogen geleverd kan worden. Nadeel van een kleine pully is dat je mechanisch minder vermogen op de as van de dynamo kunt overbrengen. De v-snaar heeft maar een klein contactoppervlak met de pully. Dus eerder slip en slijtage van de snaar.
En:
65 ampere bij 14 volt is 910 watt. Nog niet eens een KW dus. Die 3300 watt kan die dynamo dus nevernooit leveren. Dat vermogen moet dus grotendeels uit de accu's komen. Anders gaat het niet lukken.
Verder kun je een volledige galvanische scheiding alleen met een transformator voor elkaar krijgen. Nu zit er een trafo in en daarmee kun je de door de dynamo geleverde drie fase wisselspanning transformeren naar die 230 volt. Alleen zal dat nooit meer (Waarschijnlijk minder omdat de regelaar e.d. ook stroom nodig heeft) dan die 910 watt zijn. De dynamo levert immers niet meer. Ook heeft die spanning geen frequentie van 50Hz maar waarschijnlijk veel meer. Veel apparaten vinden dat absoluut niet leuk.
De accu's kunnen niet meehelpen om stroom te leveren omdat die een gelijkspanning leveren. En gelijkspanning trafo's bestaan niet. Fysisch onmogelijk. Dus die kunnen niet helpen. Alleen een serieus zware elektronische omvormer kan een gelijkspanning omzetten naar een 230 volt 3300 watt wisselspanning.
Kortom veel raadsels. Zet het brakke schema dat je hebt eens online?
Ex- fietser,
dank voor je uitleg. Het is inderdaad nogal raadselachtig. Bedenk wel dat het hier om een speciale dynamo gaat met misschien ook een afwijkende wikkeling. Als je stelt dat ook een speciale wikkeling gewoonweg niet kan passen in zo'n kleine pully heb ik mijn bedenkingen. Er bestaan toch ook elektromotoren in bvb stofzuigers met tegen de 3000W vermogen die ook niet groter zijn?
Maar het schema zou meer duidelijkheid geven.