Systron Donner HR 70-3AI

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Bij Kareltje waren Systron Donner power supply's in de aanbieding en ik heb er twee van gekocht.
Hierbij wat van mijn bevindingen en opmerkingen voor de gene die deze voedingen ook gekocht hebben.

Het front
http://www.bramcam.nl/Diversen/Systron/Systron-00.jpg

Bovenzijde.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Systron/Systron-02.jpg

Opde pijnbank.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Systron/Systron-01.jpg

Zover uit de eerste testen blijkt, werken ze allebei, dit wel met "wat" rammelend resultaat :-)
Het eerste wat opviel was dat de spanning niet goed viel in te stellen.
Een vieze spanningspotmeter dus.
Deze vanmidag schoongemaakt met alcohol en in alcohol gedrenkt papier
dat ik tussen de loper en het weerstandsdraad houd en dan de potmeter draai.
Nadat ik de potmeter terug had geplaatst was de spanning weer normaal in te stellen.
Wat aan de Allen & Bradley potmeter opviel was dat deze een waarde heeft van 100 Ohm!
Er loopt echter maar 1mA door de potmeter, bij de volle uitgansspanning staat er 100mV over.
Bij 35V uitgang ook de helft, dus 50mV, de potmeter hangt dus in een stroombron.
Hij word dus ook niet gebruikt als potmeter, een zijde zit doorverbonden met de loper,
dit is zoals veel oude voedingen en de voeding die ik aan het ontwikkelen ben.
Aleen de waarde is erg laag, daar er geen Service-Doc van deze voeding te vinden is kan ik over de rede hiervan verder geen uitspraken doen.

Deze voeding heeft ook aansluitingen aan de achterzijde voor de uitgang.
Bij deze aansluitingen zit ook de uitgangs condensator.
En nu niet lachen, 3300uF!!!
Dit is nu ook de rede dat ik dit stukje type om jullie te informeren.
De stroomregeling in de voeding werkt, heb hem lekker veelvuldig kortgesloten.
Zwarte plekken op mijn banaan stekkers.

Dikke elco aan de uitgang
http://www.bramcam.nl/Diversen/Systron/Systron-03.jpg

DIT IS GEEN HOBBY VOEDING OM GEVOELIGE ELECTRONICA TE VOEDEN!

Door de zeer grote uitgangs capaciteit krijg je erg grote kortsluitstromen.
De stroomregeling in de voeding kan daar helemaal niets aan doen.

Het volgend puntje,
De hoeveelheid stoorsignaal van de Thyristor regeling op de uitgang is ongekent.

Stoorsignaal door Thyristor regeling.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Systron/Systron-Noise.jpg

Wat verder opviel is dat de inwendige weerstand redelijk hoog is.
De spanning zakt ongeveer 0,3V bij de voeding die ik hier teste, ook bij het gebruik van de sense aansluitingen.
Deze drop is bij 3-Ampére.

Mijn mening.
Deze voeding is niet voor electtronica bench gebruik.
Ik denk meer aan industrieele toepassingen.
De poort aan de achterzijde is geen RS232, maar vrijwel zeker een externe DC sturing voor spanning en stroom.
De voeding is mooi gebouwd en met goede componenten.
De voeding is de prijs die ik heb betaald bij Karel zeker aard aan onderdelen.

Wat stoorniveau betreft is hij echter niet goed gebouwd.
Allerlei bedrading is bij elkaar gebundeld voor de netheid en er is niet opgelet
wat dit met de stoorpulsen op de uitgang doet.

De inhoud is prachtig om een echte bench power supply te bouwen.
Mooie trafo, goede elco's.
Mooie stalen scheidingsplaat om je electronica zoals het nu ook zit op te bouwen.
Het front is makkelijk te aan te passen als je dit nodig vind.

Ik ga één van de twee voedingen leeg maken en bouw er misschien wel de NA-1 in ;-)
Hebben de andere kopers van deze voeding al wat ontdekt?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

70V is natuurlijk wel 'lekker' als labvoeding. Een groot bereik is handig maar kan ook tot gevaarlijke situaties leiden. Je zou het bereik natuurlijk ook met een extra schakelaar kunnen halveren, zodat je maar tot 35V kan regelen in normale gevallen.

Geen idee hoe oud ze zijn. Systron Donner bestaat nog steeds maar maakt nu spullen voor militaire uitrustingen.

Een mooie voeding, dat is het zeker.

blackdog

Golden Member

Hi flash2b,

Dat kan door een 100 Ohm over de spannings potmeter te plaatsen.
Dat maakt hem nog steeds geen "LAB" voeding omdat er nog steeds 3300uF over de uitgang staat...

Mooi om motoren, lampen, veredelen, solonoids enz te voeden.
Zoals ik al zij, de Thyristor regelaar straald als een vuurtoren, ook naast de kast :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Kennelijk waren ze (aan het stickertje te zien) bij PTT in gebruik vroeger.

Kijk uit met het neerzetten op moeders eettafel: bij mij ontbreken de pootjes en schaaf je met de boutjes aan de onderkant zo je blad kapot.

Rommel in de potmeters merkte ik bij het testen in helenaveen. Ik heb toen degene meegenomen die er het minste last van leek te hebben.

Dat van die uitgangselco vermoedde ik ook al bij het testen: de uitgangspanning liep maar langzaam mee met het draaien van de potmeter. De hoge interne weerstand is wel jammerlijk, juist met die sense-aansluitingen had ik anders verwacht.

If you want to succeed, double your failure rate.

een 0-70v als labovoeding is zeker wel handig als je 4 loodaccu's in serie wilt opladen daar is 43v voor nodig.. met een tenturn is de kans op defecten door aanraken van de knop erg klein, mijn zelfbouw elektuur 82 voeding geeft een 8v per hele slag draaien aan de V potmeter. toegeven dat de 70v veel minder gebruikt wordt als 5 tot 35v.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Voor de gene die een redelijke resolutie willen bij het instelen van de spanning op de Systron Donner voeding hier nog wat extra info.

De door mij het meest gebruikte 10 slagen potmeter van Spectrol (Vishay) 534,
deze heeft in de waarde 100 Ohm een resolutie die bijna 4x lager is dan de populaire 10K model.
Dit is bij andere merken natuurlijk ook ongeveer zo maar toch handig om te weten.

Resolutie 100 Ohm = 0.06%
Resolutie 10K = 0.017%
Resolutie 100K = 0.007%

Maarja, alles is beter dan de potmeter die er nu in zit.
Deze potmeter is trouwens binnen 10 minuten schoon en weer geplaatst,
Dus als je de voeding wilt gaan gebruiken zou ik hem zeker even reinigen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

De stroomregeling in de voeding werkt, heb hem lekker veelvuldig kortgesloten.

Pas maar op, er zit de zwaar obsolete TCA280A in.

en bouw er misschien wel de NA-1 in

Tsja, dat zei ik in Deurne al tegen je.

De hoeveelheid stoorsignaal van de Thyristor regeling op de uitgang is ongekent.

Hmmm, dat doet Delta dan beter, misschien valt ea nog te verbeteren door het toevoegen van een forse smoorspoel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb wel trek in de NA-1 route. De eindtorren had ik al besteld, nu ook al een basischassis in huis, dus...

Ik denk nu ook aan een andere route, het printje van de voor regeling met de TCA280 is los van de lineaire na regeling. Je zou dus dat printje en de geschakelde brug door een moderne dc/dc omzetter kunnen vervangen.

The LTC3703 is a synchronous step-down switching regulator controller that can directly step down voltages from up to 100V

http://www.linear.com/product/LTC3703

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 2 juli 2013 10:21:43 (30%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Schimanski

Golden Member

Manuals zijn inderdaad moeilijk. Via Google ben ik er wel achter dat er een hele HR serie is. Waarschijnlijk allemaal zelfde ontwerp maar andere spanningen/stromen. Ik ben al een HR20-12, HR40-10, HR60-5 en HR70-3 tegen gekomen. Zien er allemaal identiek uit.

Op Epay staan wel wat manuals te koop (duur...) en er staan ook een paar HR series voedingen te koop.

Misschien toch maar wat reverse engineren. Blackdog is al aardig op weg :)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Vandaag begonnen met het uittekenen van de bedrading en een begin gemaakt met het schema van de printen. Echter loop ik vast op de "gouden" vermogensweerstand aan de rechterkant van de printplaat. Denk dat de weerstand stuk is. Weet iemand wat voor waarde je zou moeten meten over de weerstand? en wat is het grijze cilindertje na de net ingang?

gezocht: nieuw potje " magische rook "
blackdog

Golden Member

Hi Darkpinguin,

Dat grijze component is een netontstoringsfilter, kan alleen een condensator zijn of een combie van C&R.

De goude weerstand is de stroommeetsensor en heeft hier een waarde van 0,33 Ohm.
Bij de maximale stroom staat er ongeveer 1V DC over.
Je kan de weerstand alleen goed meten als je eerst de meetpennen kortsluit van je Ohm meter en hem daarna nult. anders krijg je nooit 0.33 te zien.

Succes met het na-tekenen, je hebt zeker vakantie, want daar ben je wel even me bezig :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Voeding maar eens aangesloten. In eerste instantie niets... Dan witte rook links achter (#$%^#^%&). Opengeschroefd, en daarna lijkt het gewoon te werken! Een verborgen probleem dus. Links achter is de TCA280 print...
Iemand al een schema van deze voeding gevonden?
Op mijn voeding zit een stikker: "Property of ESTEC, Noordwijk".

flash2b

Special Member

Waarschijnlijk een RIFA rookbom gemaakt in ons buurland en nog vergeten onschadelijk te maken door de EOD.

Shiptronic

Overleden

Of een schroef die ergens tegenaan zit ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Schema is half af, verwacht hem voor volgendweekend klaar te hebben.

gezocht: nieuw potje " magische rook "
blackdog

Golden Member

Hi,

Iemand heeft zijn Systron Donner op Marktplaats gezet en wil er rijk van worden :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Ha die Karel,

Nee hoor, beide staan hier nog, een reviseer ik helemaal een de tweede gaat vrijwel leeg om mijn voeding in te bouwen.

darkpinguin
Wil je al een stukje laten zien wat je nagetekend hebt?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik had er 1 op marktplaats gezet, bij nader inzien is het gebruik van Blackdog zijn foto niet zo netjes, daarom heb ik 'm weg gehaalt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Het schema van de print met de TCA280A. De andere print ga ik vanavond mee beginnen.

VOORBEELD:

http://www.uploadarchief.net/files/download/schema_pcb_1_b.jpg

Definitieve versie volgt binnenkort met de onderdelenlijst.

Misschien is het niet het beste schema ooit, maar dan heb ik iets wat uitgewerkt kan worden. Er zitten nog een paar fouten in.

[Bericht gewijzigd door darkpinguin op vrijdag 12 juli 2013 20:20:42 (46%)

gezocht: nieuw potje " magische rook "

Ik was bezig om het schema te maken van de print die aan de voorkant zit waar de voltmeter en amperemeter aan vast zitten.
Nu kwam ik tot de ontdekking dat de V- (bus aan de voorkant) aangesloten zit op een mizerig dun draadje wat alleen aan de draden van de meters zit. Lijkt me appart dat die meters 3A / 70V zouden kunnen verdragen. Heeft iemand hier de zelfde ervaring qua aansluiting ??

gezocht: nieuw potje " magische rook "
blackdog

Golden Member

Hi darkpinguin,

Als het morgen meezit zal ik eens kijken naar de dunne bedrading.
Wat ik al had opgemerkt, was dat de inwendige weerstand wel wat hoog was ondanks de sense bedrading in deze voeding.

Ik ga kijken voor je en je ziet het hier wel verschijnen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo allemaal,

Na 2 weken hard te hebben gewerkt, (buiten werktijd in de avonduren) is het einde van het reverse-engineeren bijna inzicht. Dit betekend dus ook dat de schema's nu zo goed als klaar zijn. Op het eindresultaat moet nog even worden gewacht. Ben nu een grote tekening aan het maken waar alles overzichtelijk in komt te staan. Daarna moet ik nog alle waardes van de weerstanden verzamelen en in mijn excel bestandje plakken.

Hopelijk hebben jullie nog even geduld :)

Binnenkort meer info.

gezocht: nieuw potje " magische rook "
blackdog

Golden Member

Hi darkpinguin,

Volgens mij ben je goed bezig ;-)
Ik zie uit naar je werk!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.