blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Darkpinguin,
Dat grijze component is een netontstoringsfilter, kan alleen een condensator zijn of een combie van C&R.
De goude weerstand is de stroommeetsensor en heeft hier een waarde van 0,33 Ohm.
Bij de maximale stroom staat er ongeveer 1V DC over.
Je kan de weerstand alleen goed meten als je eerst de meetpennen kortsluit van je Ohm meter en hem daarna nult. anders krijg je nooit 0.33 te zien.
Succes met het na-tekenen, je hebt zeker vakantie, want daar ben je wel even me bezig 
Gegroet,
Blackdog
Voeding maar eens aangesloten. In eerste instantie niets... Dan witte rook links achter (#$%^#^%&). Opengeschroefd, en daarna lijkt het gewoon te werken! Een verborgen probleem dus. Links achter is de TCA280 print...
Iemand al een schema van deze voeding gevonden?
Op mijn voeding zit een stikker: "Property of ESTEC, Noordwijk".
Waarschijnlijk een RIFA rookbom gemaakt in ons buurland en nog vergeten onschadelijk te maken door de EOD.
darkpinguin
gezocht: nieuw potje " magische rook "
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
blackdog
Golden Member
Ha die Karel,
Nee hoor, beide staan hier nog, een reviseer ik helemaal een de tweede gaat vrijwel leeg om mijn voeding in te bouwen.
darkpinguin
Wil je al een stukje laten zien wat je nagetekend hebt?
Gegroet,
Blackdog
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik had er 1 op marktplaats gezet, bij nader inzien is het gebruik van Blackdog zijn foto niet zo netjes, daarom heb ik 'm weg gehaalt.
darkpinguin
Het schema van de print met de TCA280A. De andere print ga ik vanavond mee beginnen.
VOORBEELD:

Definitieve versie volgt binnenkort met de onderdelenlijst.
Misschien is het niet het beste schema ooit, maar dan heb ik iets wat uitgewerkt kan worden. Er zitten nog een paar fouten in.
[Bericht gewijzigd door darkpinguin op (46%)]
darkpinguin
Ik was bezig om het schema te maken van de print die aan de voorkant zit waar de voltmeter en amperemeter aan vast zitten.
Nu kwam ik tot de ontdekking dat de V- (bus aan de voorkant) aangesloten zit op een mizerig dun draadje wat alleen aan de draden van de meters zit. Lijkt me appart dat die meters 3A / 70V zouden kunnen verdragen. Heeft iemand hier de zelfde ervaring qua aansluiting ??
blackdog
Golden Member
Hi darkpinguin,
Als het morgen meezit zal ik eens kijken naar de dunne bedrading.
Wat ik al had opgemerkt, was dat de inwendige weerstand wel wat hoog was ondanks de sense bedrading in deze voeding.
Ik ga kijken voor je en je ziet het hier wel verschijnen.
Gegroet,
Blackdog
darkpinguin
Hallo allemaal,
Na 2 weken hard te hebben gewerkt, (buiten werktijd in de avonduren) is het einde van het reverse-engineeren bijna inzicht. Dit betekend dus ook dat de schema's nu zo goed als klaar zijn. Op het eindresultaat moet nog even worden gewacht. Ben nu een grote tekening aan het maken waar alles overzichtelijk in komt te staan. Daarna moet ik nog alle waardes van de weerstanden verzamelen en in mijn excel bestandje plakken.
Hopelijk hebben jullie nog even geduld 
Binnenkort meer info.
blackdog
Golden Member
darkpinguin
Even een algemene voorkeurs vraag:
Moet ik ook de componenten vermelden in het schema die niet op de printen zijn gesoldeerd maar waar wel plaats voor is?
Of zoals die nu werkt met de huidige componenten?
blackdog
Golden Member
Hi darkpinguin,
Van mij mag je ze weg laten als daar het schema duidelijker door wordt.
Het gaat uiteindelijk om hoe de houdige toestand van het apparaaat.
Gegroet,
Blackdog
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Aan de andere kant: als het componenten zijn die vanuit kostenbesparing ooit weg zijn gelaten, kan het interessant zijn om ze - bijvoorbeeld gestippeld - in te tekenen in het schema. Wie weet is het de moeite om die componenten te assembleren.
Hi DP,
Een schema zonder opties is prima.
Kan ik iets doen om te helpen?
[Bericht gewijzigd door markce op (28%)]
darkpinguin
Hallo Allemaal,
Na een tijd druk bezig te zijn geweest met sport en werk is hier de eerste versie van de schema's + meer. Waarschijnlijk zijn er genoeg punten voor opmerkingen van hoe ik getekend heb, graag melden dan kan ik beginnen aan een versie2
edit:
onderdelenlijst komt deze week ook nog
@darkpinguin
Nice. Bedankt voor deze nuttige doc.
Er is altijd nog wat te wensen.
Had je ook al een onderdelenlijstje met typen en waarden?
[Bericht gewijzigd door markce op (13%)]
guidob
Overleden
Bezig met een rubidium, een PLL chip en een Trimble TCXO. Hiervoor moet ik 10 en 15 volt hebben met aardig wat amperes (in koude toestand). M'n Philips 1542's trekken dat niet, daarom de voedingen van Helenaveen eens nagekeken.
Bij beide de potmeter voor de volt instelling vervangen door een 10slag versie, beetje oppoetsen en het werkt prima.
Hi Guido, ook mijn ervaring, poetsen en draaien (met de pot zelf red je het ook als je hem intern schoonmaakt). Een 10 slag is mooi. Leuke voeding om erbij te hebben.
Geen hoogvlieger, maar wel vermogen.
guidob
Overleden
Bij Singer staat een 40V 5A versie te koop. Met een spec sheet van de serie.
Dus bij deze 
Nog een tip voor mensen met een defect exemplaar.
Het ding zit vol met gedipte tantaaltjes, en die gaan graag in sluiting. Bij de voeding van Tom was dat in ieder geval het probleem.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er staat ook nog een kapotte oltronix op mp, 0-60V en 0-15A. wegens gewicht alleen af te halen in het noorden des lands..