Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Dit topic is gesloten

rbeckers

Overleden

Leuk Fred. Een Tek SA + TG?

fred101

Golden Member

Een 2710 vol met alle opties die er leverbaar waren waarvan er twee later zijn toegevoegd maar wat ze inhouden wordt niet in het manual genoemd. In iedergeval het 300 Hz filter, TG, de 1 Hz resolutie counter, vast geheugen, en de video demodulatie optie ( je kan TV kijken op het ding en hem blijkbaar zo ook als een soort scoop gebruiken, de plaatjes in het manual zien er tenminste erg scoopachtig uit. De input bescherming is ook vrij ver doorgetrokken ( 100V, ze werden letterlijk in het veld, buiten bij TV masten gebruikt) het front ziet er met de membraam tiptoetsen erg industrieel uit.
Ze schijnen qua onderdelen en opbouw veel overeenkomsten met de 2712 te hebben ( de TG optie is zover ik kon vinden bv eigenlijk ontworpen voor de 2712 maar kon met wat modificaties in de 2710) maar ik begreep dat de nieuwprijs van de 2712 bijna twee keer zo hoog was. Ik moet de specs nog eens naast elkaar leggen maar ik denk dat de 2712 ruisarmer en gevoeliger is en de 2710 meer voor het lompe werk.

http://www.youtube.com/watch?v=aavW_n3XyUI&feature=youtube_gdata_p…
Leuk filmpje, een rondleiding door het Tek Museum. ( ze zijn alleen niet helemaal correct, de 7000 waarmee ze het mixed domain truukje doen is niet de eerste Tek die dat kon. Jim William doet iets vergelijkbaars met een Tek 556 en dat is de mooiste Tek ooit gemaakt ( helaas heb ik die niet in mijn verzameling) die is uit de buizenscoop lijn en dateert uit de jaren 60 ( en is even groot als een stuk of 20 DSOs)

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 13 juli 2013 10:13:59 (20%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Omdat ik nog steeds problemen heb met mijn fluke 10, en goedkope meters (traag en niet autorange etc) zat was, heb ik na een tijdje speuren deze op de kop getikt. Helaas zit de accessoire-set er niet bij (tasje, ophangmagneet, meetklemmen) want blijkbaar vond de verkoper dat ik niet genoeg bood. Tja, dat is het nadeel van vertrouwen en dan overmaken en opsturen. Toch ben ik er wel blij mee.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf2023.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf2024.jpg

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
haasje93

Golden Member

mooie meter, ik heb de 87V.
alleen jammer van die actie van de verkoper.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Tidak Ada

Golden Member

Wat houdt die accessoireset in?
Heb je hem op ePay gekocht ? Dan kàn je daar een claim indienen wegens het niet aan de beschrijving voldoen. De verkoper had immers niet op je bod in hoeven gaan?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb bij mijn nieuwe en origineel verpakte 87V overigens nooit een tasje gehad. Dus die is blijkbaar optioneel. Volgens mij ook geen ophangmagneet. Wel kroko's voor op de meetpennen en een thermokoppel.

Maar waarschijnlijk bedoel je dat de genoemde accessoires wel onderdeel van de advertentie waren, en dan hoort hij het natuurlijk gewoon mee te leveren.

Fijne meter trouwens.

If you want to succeed, double your failure rate.

Volgensmij kan je de meter 'kaal' kopen en is hij wat duurder als je hem compleet neemt. Maar er zat iig zo'n set met een ophangmagneet bij, alligator clips, kroko's, tasje. Gekocht via marktplaats, ebay en paypall heb ik me nog nooit aan gewaagd.

Verder mooie meter en zal eens iets moeten verzinnen op de stander, want hij kan nu alleen maar liggen. Al met al wel heel blij mee! :)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Sonytech

Overleden

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 20 juli 2014 17:00:57 (100%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

er zijn dus meer leden hier met een fluke 87V . ik heb er ook onlangs een gekocht(eerste nieuwe meter in jaren) met de nieuwe meetprobes die je kunt twisten om de punt isolatie hoger te schuiven. ook zit er op de geisoleerde krokoklemmen schroefdraad zodat ze niet steeds eraf vallen, m3 draad ook nog..

mijn fluke 85 III meter begon toch aan opvolging toe te komen. die meter heb ik 12 jaar wekelijks gebruikt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoeveel heb je er voor betaald als ik vragen mag?
De 80 serie heeft wel last van vage lcd's maar daar heeft deze waarschijnlijk geen last van? Deze zit er bijna als nieuw uit :)

de 80serie heeft wel last van vage lcd's , maar dat zijn de modellen van ruim 10 jaar terug. de V serie is de huidige serie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/07/esi277front.jpg

Met dank aan ex-fietser. Dit is een brug om capaciteit te meten. Gemaakt door ESI. waarschijnlijk rond 1963. 0.01 pF tot 110 uF. Vreselijk mooie schakelaars. Alleen de bovenste is een traploze, de rest klikt zijde zacht maar accuraat in positie.

Maar ik kan er absoluut niks over vinden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nieuwe aanwinst, een Neutrik Instruments RT-1M. Het is een FFT audio analyser, hij kan multitone metingen doen tot een 96 dB diep. Sturing en uitlezing gaat helemaal via IEEE 488.
Wat software en de manual heb ik er bij, dus de jacht op een IEEE interface is geopend ;)

https://lh5.googleusercontent.com/-R-RTonkH6qM/UegiDp3GFRI/AAAAAAAAG3Y/Frz4FPjYYgo/s640/IMG_3852.JPG

Het linker board bevat de inputs, het rechter de outputs. Processor is een 80186 met -187, DSP een Motorola 56002.

Meer (niet zo geweldige-) plaatjes.

Vandaag de HP1662A logic analyzer mogen bijplaatsen. Langzaam maar zeker begint het hier op een lab te lijken.

http://i40.tinypic.com/29psuas.jpg

Alleen dit knopje is het al waard wat mij betreft:

http://i41.tinypic.com/2cih841.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 19 juli 2013 15:58:51 (2%)

Arme Phillips scope. Word geplet door dat grote ding.

Wat gebeurt er als je op dat knopje drukt? Ben ik erg benieuwd naar :D

Hewlett

Honourable Member

Congrats met je HP1662A. Prima machines, beetje oud, maar toch nog goed te gebruiken en protocollen zijn via HPIP te programmeren. Zelf heb ik een HP1661A. Niks mis mee. Beetje lab begint met HP hardware :-)

"Don't care" knopjes heb je op veel HP machines van deze vintage. De machine ignored elke instelling die niet gecommit is, anders gebeurt er niks. En deze HP is niet zo zwaar, iets van 8 kilo is of zo.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Haha, Hewlett je hebt wel de naam mee ;)

Maar dank je trouwens voor de uitleg, want ik ga er niet om liegen, ik heb nog nooit met een logic analyzer gewerkt en wist dus ook niet waar dat knopje voor was! Dat gaat de komende dagen met de manual erbij gewoon oefenen en leren worden.

Het apparaat weegt 12 kilo, lijkt zwaarder dan het is. Hij staat nu even op de scoop voor de foto om eerlijk te zijn. De schermpjes hadden net zo goed uit kunnen zijn, maar ik wou het even zelf zien :P

Hij gaat denk ik wel van de scoop af, die philips heeft veel ventilatie gaten daar, die blok ik nu af.

Apparaat komt van Cisco uit belgie, de OS-disk is gewoon nog gesealed en ook de muis zit er nog bij net als de probes en wat converters. Kon hem voor de prijs van een matige usb-logic analyzer krijgen en dit leek me dan toch de verstandige keuze voor 120 eurietjes :)

Hallo Fred,

Het juiste type kan ik niet lezen op de foto, maar ik heb een manual wat veel lijkt op deze meetbrug. Het maakt onderdeel uit van een Presicion Resistance Measuring System, ESI 242D_Presicion Resistance Measuring System.

Ik verneem het wel.

@JaBo49

In het 242 systeem zit een model 240 Kelvin brug, bedoeld om weerstanden mee te vergelijken.

Fred heeft een model 277 capaciteit meetbrug. Een heel ander beestje :)

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
fred101

Golden Member

Zover ik weet is de 277 uit de zelfde tijd/reeks en bestond uit een gelijksoortige opbouw van een 19" rek met brug, oscillator en detector. Ik heb tenminste fotos gezien van beide opstellingen ( vaag en zwartwit)
Dus dat zou mogelijk bruikbare info opleveren. Als die oscillator en detector gelijk zijn weet ik wat over de amplidudes en frequentie.
ESI heeft er geen info meer over, Henry Hall kent het ding , ESI dat was destijds zijn grootste concurrent, hij zou nog ergens het manual op de zolder van het huis van zijn zoon moeten hebben maar kon het helaas niet meer vinden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

RobK,

Je hebt gelijk dit is een Kelvin brug, bedoeld om weerstanden te vergelijken. Ik had ook niet goed gekeken in de manual.

Fred,

Misscheien is er nog hoop voor je. Ik heb nog een andere document ESI 707B_Capacitance Bridge, 861A_Generator Detector AC Instruction Manual. Met een sectie Theory Design, Calibration and Maintenance Part. Van de 861A_Generator Detector AC ontbreekt net het Circuit Diagram and Parts List.

Mogelijk heb je hier meer aan.

Op 24 juli 2013 17:31:20 schreef JaBo49:
RobK,

Je hebt gelijk [...]

'k weet het ;)

Ik heb hier een 240C met bijbehorende 801B generator / detector staan, vandaar.

De door jou genoemde 861A lijkt mij inderdaad de aangewezen 'begeleider' van Fred's capaciteitsbrug.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Vandaag zijn mijn twee Functie generators binnen gekomen Type 4030 en de 4055 van Peaktech.

Het werd ook eens tijd een plaatje te schieten voor dit topic.

Het word inmiddels al een behoorlijke stapel. De hoogte in gaat niet meer lukken.

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-HC4UQ8CN.jpg

Vind je nu die blauwe displays niet super uit de maat en irritant ? :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ja eigenlijk wel. Maar om ze nou te vervangen vind ik ook beetje zonde. Ook al komen ze uit china voor bijna nop. Het was oorspronkelijk ook de bedoeling om gekleurd plexiglas te nemen waardoor de helderheid minder zou zijn. Maar gekleurd plexiglas is nog al prijzig. Ook is het linker deel nog ''leeg'' ligt nog op de planning om die regelbare voeding te maken.

Met andere woorden het is nog niet af. En wellicht doe ik dan toch nog iets aan dat blauwe

Heb je misschien een idee?

Dit topic is gesloten